План-конспект до теми: "Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення
В. І. Вернадського про біосферу" для учнів 11 класу з екології.
Екологія
Тема: Властивості складних систем. Біосфера, основні положення вчення
В. І. Вернадського про біосферу
Мета:
Освітня: розглянути основні особливості складних систем, звернути увагу на те, що ряд їх властивостей не є властивостями окремих елементів, а виникає лише внаслідок взаємодії всіх елементів системи; дати уявлення про біосферу та її місце серед оболонок Землі, ознайомити учнів з основними положеннями вчення В. І. Вернадського про біосферу;
Розвиваюча: розвивати навички аналізу в процесі порівняння живих і неживих складних систем;
Виховна: виховувати вміння аналітично мислити.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
План:
Розповідь вчителя.
Великі складні системи — складаються з численних взаємозалежних і таких, що взаємодіють між собою, різнорідних елементів і підсистем. Складні системи мають принципово нові властивості, яких не має жодний зі складових елементів. Приклади складних систем: живий організм, екосистема, підприємство, галузь економіки тощо. Такі системи характеризуються високим рівнем невизначеності свого поводження.
Однією з основних функціональних одиниць екології є екосистема. Цей термін уперше був уведений англійським біологом А. Тенслі в 1935 р.
Екосисте́ма — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.
Екологічній системі властиві ознаки систем:
• Гетерогенність системи (або принцип різноманіття) — полягає в тому, що система не може складатися з абсолютно ідентичних елементів.
Біосфера — це оболонка Землі, склад, структура й обмін енергії якої визначає діяльність живих організмів. Вона є стійкою глобальною екосистемою вищого порядку (макросистемою), що інтегрує в собі природні та соціальні складові. Учення про біосферу розробив В. І. Вернадський.
Властивості біосфери: термодинамічно відкрита, самоорганізована, саморегульована, динамічно зрівноважена система.
В. І. Вернадський виділив у біосфері декілька типів речовин:
1. Жива речовина — сукупність усіх живих організмів.
2. Б іогенна — продукт життєдіяльності організмів (нафта, вугілля, вапняк).
3. Косна (нежива) — утворюється без участі живих організмів (гірські породи, вода).
4. Біокосна — продукт взаємодії живої речовини і неживої матерії (ґрунт).
В. І. Вернадський довів, що живі організми відіграють важливу роль у багатьох геологічних процесах: утворення осадових порід, ґрунту, формування та підтримання сталого складу атмосфери тощо.
Біохімічні функції живої речовини:
• газова — полягає у впливі життєдіяльності живих організмів на газовий склад атмосфери;
• окиснювально-відновна — забезпечує окиснення або відновлення певних сполук за допомогою живих організмів в оболонках Землі;
• концентраційна — поглинання живими істотами певних хімічних елементів із навколишнього середовища і накопичення їх у своїх організмах.
Межі біосфери визначаються межами розповсюдження живих організмів(живої речовини) в оболонках Землі: літосфері, гідросфері, атмосфері.
Атмосфера — газова оболонка, через яку здійснюється обмін речовин і енергії з космосом. Вона складається із шарів: тропосфера (до 18 км), стратосфера (до 80 км). На висоті 15–20 км розташований озоновий шар.
Гідросфера — водна оболонка.
Літосфера — зовнішня тверда оболонка.
Зміна якісних показників біосфери в гірший бік змінює на гірше і життя людей, бо вона є середовищем нашого існування і забезпечує всім необхідним нашу життєдіяльність.
V. Узагальнення та систематизація знань
Усне опитування.
1. Розкрийте зміст вислову В. І. Вернадського: «На земній поверхні немає хімічної сили, що більш постійно діє, а тому могутнішої за своїми кінцевими наслідками, ніж живі організми, взяті загалом».
2. Схарактеризуйте сучасний стан біосфери. Які екологічні проблеми біосфери є найбільш гострими?
3. Навіщо потрібні тривалі спостереження за процесами, що відбуваються екосистемах та в біосфері в цілому?
4. Американський еколог Б. Коммонер сформулював в афористичній формі чотири основні закони екології: 1 — «Все пов’язано з усім»; 2 — «Все повинно кудись діватися»; 3 — «Ніщо не дається задарма»; 4 — «Природа знає, що краще». Як ви розумієте сенс кожного з цих законів?
VІ. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок, домашнє завдання.