Тема уроку: Народні танці народів Європи

Про матеріал

Цікавий урок - танцювальний марафон сподобається і учням , і вчителям своєю нестандартною побудовою, інтерактивними вправами та створить невимушену творчу атмосферу співпраці та духовності

Перегляд файлу

 

5 клас . Музичне мистецтво                                           

Тема уроку: Народні танці  народів Європи.

 розширити знання учнів про мистецтво народного танцю;ознайомити із поняттями «гопак»,«козачок», «коломийки»,«полонез», «мазурка», «краков’як»,»полька»,вчити розрізняти їх характерні особливості; показати роль народних танців у житті  народу та творчості професійних композиторів;сприяти розвитку ритмічних здібностей та навичок виразного й  осмисленого виконання учнями народних пісень; розвивати уяву та вміння інтерпретувати специфіку змісту творів музичного мистецтва;виховувати патріотичні почуття, інтерес до народної музики, естетичний смак учнів.

Очікувані результати:

- учні розповідають про  історію виникнення українських, польських,чеських народних танців;

-характеризують та розпізнають на слух  гопак, козачок, мазурку, полонез, польку ;

-оповідають картини народного життя у музиці професійних композиторів, які використовували у своїх творах народні танці.

Тип уроку: поглиблення теми

Технології: ігрові педагогічні , інтегративні та інтерактивні технології.

Методико-дидактичне забезпечення уроку: портрети  композиторів;

«Словник емоційно-образних визначень музики», картки для роботи в групах.

Музичний матеріал: у.н.т. гопак,козачок,коломийки, польські народні танці, чеська полька, М.Мусоргський. Гопак із опери «Сорочинський ярмарок», Мазурка №7 Ф.Шопен, «Полька» В.Косенко,чеська народна пісня «Полька».

Відео матеріал: відеоматеріали ( Козачок, Гопак, Бойовий гопак, ), відеофрагмент  у.н.т. Гопак у виконанні Національного заслуженого академічного ансамблю ім.П.Вірського, «Полонез» П.Чайковський, чеська народна пісня-танок «Полька»

Обладнання: комп’ютер, відеоматеріали, фонограми пісень та танців, роздатковий матеріал, сценічні атрибути, костюми

 

 

Структурні компоненти

Методи і прийоми

Час

1.Організаційний момент

Музичне вітання

1 хв.

2.Актуалізація опорних знань учнів

Інтерактивна вправа «Ланцюжок фольклору»

2 хв.

3.Повідомлення теми й мети уроку

Вправа на уважність

1 хв.

4.Мотивація навчальної діяльності

Ігровий прийом «Калейдоскоп»,епіграф

2 хв.

5.Вивчення нового навчального матеріалу

 Пояснення,метод порівняння,використання ігрового прийому «Збери листівку», робота в групах,метод створення художнього контексту         

30 хв.

6.Закріплення нових знань

Бесіда,музична вікторина

3 хв.

7.Підбиття підсумків уроку

Метод «Мікрофон», роздуми про музику

Методика самооцінювання

 

5 хв.

8.Домашнє завдання

Слухати українську танцювальну музику,намалювати ілюстрацію «Народні танці»

1 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                Хід уроку:

  1. Організаційний момент. Створення позитивної атмосфери

Танцювально-вокальне привітання від вчителя

Музичне вітання  -  Розспівка «ДО, РЕ, МІ»

  1. Актуалізація опорних знань  учнів

Інтерактивна вправа «Ланцюжок фольклору»

-Яка музика звучала на початку уроку? (народна)

- Який народ створив її ? (українці)

III. Повідомлення теми й мети уроку

Вчитель. Сьогодні ми з вами познайомимось з мистецтвом народного танцю українського , польського та чеського народів,визначимо особливості цього мистецтва та зясуємо,яку роль воно відіграє у житті людини.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Українська пісня - це душа народу,але й у танцях українці завжди були завзятими.

-Які ж танці бувають? Чи можете ви виконувати народні танці?

Вчитель. Запрошую вас зустрітися з найпопулярнішими танцями. Для того щоб дізнатися їх, вам потрібно  скласти назви народних танців з перших літер слів , які я зараз назву:

1)  Гра «Калейдоскоп»

а) гриб,озеро,подарунок,айстра,кіт;

б) компютер,оркестр,зарядка, аркуш,чистота,однокласник,квітка;

в) масло, ансамбль, зерно, учень, ракета, комод, арія

г) Полтава, олива, лелека, Ь, команда, адажіо

2)  Робота над епіграфом

                                                             Мирослав Вантух  (нар. артист України ,                

                                                             художній керівник Національного  

                                                             заслуженого академічного ансамблю

                                                             танцю України  ім. П.Вірського ) :

                                                             «Якщо  мистецтво народного танцю                                                                               

                                                              знаходить дорогу до серця кожної

                                                              людини, значить воно цікаве й

                                                              потрібне…» 

Вчитель. Для того щоб зрозуміти  слова відомого українського хореографа, нам потрібно заглибитись у мистецтво народного танцю народу, відчути його красу й переконатись, що висока культура України робить українців самобутніми та прославляє нашу державу  далеко за її межами, а танці польського та чеського народів створюють незабутній мистецький колорит.

V. Вивчення нового навчального матеріалу

1) Відеоматеріал «Народні танці»

       Історія виникнення народних танців дуже давня. Розпочалася вона з магічних обрядів, рухів та заклинань, які наші предки виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом тощо.

На сьогоднішній урок учні отримали випереджальне домашнє завдання з напрямку вивчення  народних танців України, Польщі, Чехії . Працювали у малих мистецьких колективах за певними ролями: мистецтвознавці, живописці, танцівники тощо.

Пані та панове! До вашої уваги фрагмент телешоу «Танці з Зірками»,

 де зірки - це наші п’ятикласники!

Також привітаймо наше шановне журі – представлення почесних гостей.

Отже, час жеребкування: хто першим буде виступати перед нами.

1.ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ГРУПИ «БАРВІНОК»

2) Музичний словник

 Гопак - традиційний український народний танець,який виконують соло або групами в швидкому темпі з використанням стрибків. Виконання танцю допускає  імпровізацію (стрибки,присідання,обертання).

4) Музичний словник

Козачок - український масовий танець швидкого темпу, бадьорого та життєрадісного характеру. Козачку властиві жваві й дрібні танцювальні рухи,швидкий рух,чіткий ритм,повторення в різних варіантах тієї самої музичної фрази. Цей танець має багато спільного з гопаком, але за характером більш легкий та веселий.

Коломийки – гуцульські народні танці-пісні, жартівливого або лірично-описового характеру  - різновидом є веснянки, гагілки  та традиційні .

Виконання учнями танців.

-Які за характером ці танці? За допомогою «Словника емоційно-образних визначень музики» визначте характер музики цих танців (відповіді учнів)

-Який настрій вам навіяла музика коломийки?

-Чим відрізняється козачок від гопака?

-Що спільного у цих народних танців

Підсумок : За багато років свого існування українські танці набули великої популярності. Ми можемо зустріти мелодії гопака в творчості багатьох композиторів, в оперній та симфонічній музиці

9) Гопак з опери «Сорочинський ярмарок» - сприймання, пластичне інтонування

-Як звучить гопак в опері М.Мусоргського?Яких якостей він набув у симфонічному виконанні?

-Які музичні інструменти ви почули? Чим саме це виконання відрізняється від народного?

2.ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ГРУПИ «ВАРШАВСЬКІ ЗІРКИ»

Музичний словник:

Мазурка - дводольний парний танець В ПОМІРНОМУ ТЕМПІ,де кавалер та дама змінюють свої ведучі ролі.

Полонез – парадний вихідний танець, що завжди відкривав бали, має чіткий маршовий крок та урочистий характер.

Краков’як – веселий сільський танець, що з простої глибинки перейшов до урочистих залів. Особливість – підскакування та припадання.

 

Великий польський композитор Фридерик Шопен є автором більш ніж 600 мазурок, давайте послухаємо авторський твір.

Слухання Мазурка  №7   Фридерик Шопен.

Як звучить мазурка у Шопена?Яких якостей вона набула у інструментальному виконанні?

-Які музичні інструменти ви почули? Чим саме це виконання відрізняється від народного?

Підсумок: багато польських танців виконують і понині на балах  та світських раутах, а вершиною є мазурки Ф. Шопена

3.ПРЕЗЕНТАЦІЯ «РІЗНОКОЛЬОРОВІ КВІТИ ЧЕХІЇ»

Полька- веселий швидкий танець у дводольному розмірі, виник у Богемії, поширився до всієї Європи завдяки своєму веселому і легкому характеру.

Польку також віртуозно використовували композитори М Лисенко та

В. Косенко

Слухання музики «Полька» В.Косенко

Як звучить полька  у Косенка?Яких якостей вона набула у цьому  виконанні?

-Які музичні інструменти ви почули? Чим саме це виконання відрізняється від народного?

Підсумок: чеська полька полонила весь світ своїм характером та запальним ритмом – її охоче танцюють і дорослі , і діти.

Прекрасно виступили  наші зіркові учасники – але необхідно знов об’єднатися в групи,  за новими ознаками – кольорові нотки, перевіримо як ви знаєте народні інструменти різних народів.

Робота в групах

 «Збери листа»:  група отримує три листи з назвами «УНТ»,«ПНТ»,«ЧНТ» у різнокольорових конвертах. Записи з них випали й перемішалися (на аркушах написано назви українських,польських та чеських  народних інструментів). Розкладіть їх до відповідних конвертів

(учні обирають представників своїх груп для виступів)

Вокально-хорова робота

а) розспівування -Розспівка «ДО, РЕ, МІ»

б)  розучування чеської народної пісні «Полька» (робота над чіткістю артикуляції,легкою й швидкою вимовою слів;досягнення танцювального характеру пісні шляхом поєднання логічного наголосу у фразах з легким акцентом на кожній сильній частці;опрацювання виразності смислового наголосу;складання виконавського плану пісні)

VI. Закріплення нових знань

-Назвіть найулюбленіші народні танці українців, поляків та чехів

-Що є спільним для всіх  народних танців?

VII. Підбиття підсумків уроку

 а) метод «Мікрофон» Я зрозумів сьогодні на уроці……

 Рефлексія. Завершіть речення

- Народні танці мені подобаються тим, що…

-Я люблю танцювати тому, що…

б) оцінювання роботи учнів на уроці:

Методика «Самооцінювання»

Вчитель. Тепер ми з вами зможемо зрозуміти вислів Мирослав Вантуха  «Мистецтво народного танцю знаходить дорогу до серця кожної людини…»

Український народ трепетно зберігає й розвиває кращі зразки танцювального мистецтва, передаючи від покоління до покоління форму танців,їхній характер та манеру виконання,  а ми розвиваємо свої мистецькі компетентності, поважаємо культуру та традиції  інших народів.

    VIII. Домашнє завдання

а) слухати або переглянути в мережі Інтернет  народні танці;

б) намалювати ілюстрацію  « Народні танці».

 

 

 

1

 

docx
Додано
29 січня 2018
Переглядів
3599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку