Цікавий урок - танцювальний марафон сподобається і учням , і вчителям своєю нестандартною побудовою, інтерактивними вправами та створить невимушену творчу атмосферу співпраці та духовності
5 клас . Музичне мистецтво
Тема уроку: Народні танці народів Європи.
розширити знання учнів про мистецтво народного танцю;ознайомити із поняттями «гопак»,«козачок», «коломийки»,«полонез», «мазурка», «краков’як»,»полька»,вчити розрізняти їх характерні особливості; показати роль народних танців у житті народу та творчості професійних композиторів;сприяти розвитку ритмічних здібностей та навичок виразного й осмисленого виконання учнями народних пісень; розвивати уяву та вміння інтерпретувати специфіку змісту творів музичного мистецтва;виховувати патріотичні почуття, інтерес до народної музики, естетичний смак учнів.
Очікувані результати:
- учні розповідають про історію виникнення українських, польських,чеських народних танців;
-характеризують та розпізнають на слух гопак, козачок, мазурку, полонез, польку ;
-оповідають картини народного життя у музиці професійних композиторів, які використовували у своїх творах народні танці.
Тип уроку: поглиблення теми
Технології: ігрові педагогічні , інтегративні та інтерактивні технології.
Методико-дидактичне забезпечення уроку: портрети композиторів;
«Словник емоційно-образних визначень музики», картки для роботи в групах.
Музичний матеріал: у.н.т. гопак,козачок,коломийки, польські народні танці, чеська полька, М.Мусоргський. Гопак із опери «Сорочинський ярмарок», Мазурка №7 Ф.Шопен, «Полька» В.Косенко,чеська народна пісня «Полька».
Відео матеріал: відеоматеріали ( Козачок, Гопак, Бойовий гопак, ), відеофрагмент у.н.т. Гопак у виконанні Національного заслуженого академічного ансамблю ім.П.Вірського, «Полонез» П.Чайковський, чеська народна пісня-танок «Полька»
Обладнання: комп’ютер, відеоматеріали, фонограми пісень та танців, роздатковий матеріал, сценічні атрибути, костюми
Структурні компоненти |
Методи і прийоми |
Час |
1.Організаційний момент |
Музичне вітання |
1 хв. |
2.Актуалізація опорних знань учнів |
Інтерактивна вправа «Ланцюжок фольклору» |
2 хв. |
3.Повідомлення теми й мети уроку |
Вправа на уважність |
1 хв. |
4.Мотивація навчальної діяльності |
Ігровий прийом «Калейдоскоп»,епіграф |
2 хв. |
5.Вивчення нового навчального матеріалу |
Пояснення,метод порівняння,використання ігрового прийому «Збери листівку», робота в групах,метод створення художнього контексту |
30 хв. |
6.Закріплення нових знань |
Бесіда,музична вікторина |
3 хв. |
7.Підбиття підсумків уроку |
Метод «Мікрофон», роздуми про музику Методика самооцінювання
|
5 хв. |
8.Домашнє завдання |
Слухати українську танцювальну музику,намалювати ілюстрацію «Народні танці» |
1 хв. |
Хід уроку:
Танцювально-вокальне привітання від вчителя
Музичне вітання - Розспівка «ДО, РЕ, МІ»
Інтерактивна вправа «Ланцюжок фольклору»
-Яка музика звучала на початку уроку? (народна)
- Який народ створив її ? (українці)
III. Повідомлення теми й мети уроку
Вчитель. Сьогодні ми з вами познайомимось з мистецтвом народного танцю українського , польського та чеського народів,визначимо особливості цього мистецтва та з’ясуємо,яку роль воно відіграє у житті людини.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Українська пісня - це душа народу,але й у танцях українці завжди були завзятими.
-Які ж танці бувають? Чи можете ви виконувати народні танці?
Вчитель. Запрошую вас зустрітися з найпопулярнішими танцями. Для того щоб дізнатися їх, вам потрібно скласти назви народних танців з перших літер слів , які я зараз назву:
1) Гра «Калейдоскоп»
а) гриб,озеро,подарунок,айстра,кіт;
б) комп’ютер,оркестр,зарядка, аркуш,чистота,однокласник,квітка;
в) масло, ансамбль, зерно, учень, ракета, комод, арія
г) Полтава, олива, лелека, Ь, команда, адажіо
2) Робота над епіграфом
Мирослав Вантух (нар. артист України ,
художній керівник Національного
заслуженого академічного ансамблю
танцю України ім. П.Вірського ) :
«Якщо мистецтво народного танцю
знаходить дорогу до серця кожної
людини, значить воно цікаве й
потрібне…»
Вчитель. Для того щоб зрозуміти слова відомого українського хореографа, нам потрібно заглибитись у мистецтво народного танцю народу, відчути його красу й переконатись, що висока культура України робить українців самобутніми та прославляє нашу державу далеко за її межами, а танці польського та чеського народів створюють незабутній мистецький колорит.
V. Вивчення нового навчального матеріалу
1) Відеоматеріал «Народні танці»
Історія виникнення народних танців дуже давня. Розпочалася вона з магічних обрядів, рухів та заклинань, які наші предки виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом тощо.
На сьогоднішній урок учні отримали випереджальне домашнє завдання з напрямку вивчення народних танців України, Польщі, Чехії . Працювали у малих мистецьких колективах за певними ролями: мистецтвознавці, живописці, танцівники тощо.
Пані та панове! До вашої уваги фрагмент телешоу «Танці з Зірками»,
де зірки - це наші п’ятикласники!
Також привітаймо наше шановне журі – представлення почесних гостей.
Отже, час жеребкування: хто першим буде виступати перед нами.
1.ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ГРУПИ «БАРВІНОК»
2) Музичний словник
Гопак - традиційний український народний танець,який виконують соло або групами в швидкому темпі з використанням стрибків. Виконання танцю допускає імпровізацію (стрибки,присідання,обертання).
4) Музичний словник
Козачок - український масовий танець швидкого темпу, бадьорого та життєрадісного характеру. Козачку властиві жваві й дрібні танцювальні рухи,швидкий рух,чіткий ритм,повторення в різних варіантах тієї самої музичної фрази. Цей танець має багато спільного з гопаком, але за характером більш легкий та веселий.
Коломийки – гуцульські народні танці-пісні, жартівливого або лірично-описового характеру - різновидом є веснянки, гагілки та традиційні .
Виконання учнями танців.
-Які за характером ці танці? За допомогою «Словника емоційно-образних визначень музики» визначте характер музики цих танців (відповіді учнів)
-Який настрій вам навіяла музика коломийки?
-Чим відрізняється козачок від гопака?
-Що спільного у цих народних танців
Підсумок : За багато років свого існування українські танці набули великої популярності. Ми можемо зустріти мелодії гопака в творчості багатьох композиторів, в оперній та симфонічній музиці
9) Гопак з опери «Сорочинський ярмарок» - сприймання, пластичне інтонування
-Як звучить гопак в опері М.Мусоргського?Яких якостей він набув у симфонічному виконанні?
-Які музичні інструменти ви почули? Чим саме це виконання відрізняється від народного?
2.ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ГРУПИ «ВАРШАВСЬКІ ЗІРКИ»
Музичний словник:
Мазурка - дводольний парний танець В ПОМІРНОМУ ТЕМПІ,де кавалер та дама змінюють свої ведучі ролі.
Полонез – парадний вихідний танець, що завжди відкривав бали, має чіткий маршовий крок та урочистий характер.
Краков’як – веселий сільський танець, що з простої глибинки перейшов до урочистих залів. Особливість – підскакування та припадання.
Великий польський композитор Фридерик Шопен є автором більш ніж 600 мазурок, давайте послухаємо авторський твір.
Слухання Мазурка №7 Фридерик Шопен.
Як звучить мазурка у Шопена?Яких якостей вона набула у інструментальному виконанні?
-Які музичні інструменти ви почули? Чим саме це виконання відрізняється від народного?
Підсумок: багато польських танців виконують і понині на балах та світських раутах, а вершиною є мазурки Ф. Шопена
3.ПРЕЗЕНТАЦІЯ «РІЗНОКОЛЬОРОВІ КВІТИ ЧЕХІЇ»
Полька- веселий швидкий танець у дводольному розмірі, виник у Богемії, поширився до всієї Європи завдяки своєму веселому і легкому характеру.
Польку також віртуозно використовували композитори М Лисенко та
В. Косенко
Слухання музики «Полька» В.Косенко
Як звучить полька у Косенка?Яких якостей вона набула у цьому виконанні?
-Які музичні інструменти ви почули? Чим саме це виконання відрізняється від народного?
Підсумок: чеська полька полонила весь світ своїм характером та запальним ритмом – її охоче танцюють і дорослі , і діти.
Прекрасно виступили наші зіркові учасники – але необхідно знов об’єднатися в групи, за новими ознаками – кольорові нотки, перевіримо як ви знаєте народні інструменти різних народів.
Робота в групах
«Збери листа»: група отримує три листи з назвами «УНТ»,«ПНТ»,«ЧНТ» у різнокольорових конвертах. Записи з них випали й перемішалися (на аркушах написано назви українських,польських та чеських народних інструментів). Розкладіть їх до відповідних конвертів
(учні обирають представників своїх груп для виступів)
Вокально-хорова робота
а) розспівування -Розспівка «ДО, РЕ, МІ»
б) розучування чеської народної пісні «Полька» (робота над чіткістю артикуляції,легкою й швидкою вимовою слів;досягнення танцювального характеру пісні шляхом поєднання логічного наголосу у фразах з легким акцентом на кожній сильній частці;опрацювання виразності смислового наголосу;складання виконавського плану пісні)
VI. Закріплення нових знань
-Назвіть найулюбленіші народні танці українців, поляків та чехів
-Що є спільним для всіх народних танців?
VII. Підбиття підсумків уроку
а) метод «Мікрофон» Я зрозумів сьогодні на уроці……
Рефлексія. Завершіть речення
- Народні танці мені подобаються тим, що…
-Я люблю танцювати тому, що…
б) оцінювання роботи учнів на уроці:
Методика «Самооцінювання»
Вчитель. Тепер ми з вами зможемо зрозуміти вислів Мирослав Вантуха «Мистецтво народного танцю знаходить дорогу до серця кожної людини…»
Український народ трепетно зберігає й розвиває кращі зразки танцювального мистецтва, передаючи від покоління до покоління форму танців,їхній характер та манеру виконання, а ми розвиваємо свої мистецькі компетентності, поважаємо культуру та традиції інших народів.
VIII. Домашнє завдання
а) слухати або переглянути в мережі Інтернет народні танці;
б) намалювати ілюстрацію « Народні танці».
1