28 січня о 18:00Вебінар: Як організувати ефективну роботу над помилками на уроках української мови

Тема уроку: «Обмін речовин і енергії в клітині. Енергетичний обмін»

Про матеріал
Тема уроку: «Обмін речовин і енергії в клітині. Енергетичний обмін» Мета: Знаннєвий компонент  поглибити знання учнів про метаболізм як про єдність двох протилежних процесів: пластичного та енергетичного обмінів;  охарактеризувати етапи енергетичного обміну; Діяльнісний компонент  формувати в учнів розуміння того, що всі живі системи пов’язані між собою за допомогою обміну речовин та енергії;  розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, спостережливість та вміння доводити свою точку зору; Ціннісний компонент  виховувати інтерес до предмета, сприяти вихованню свободолюбивої особистості.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: «Обмін речовин і енергії в клітині. Енергетичний обмін»

 

Мета:

 Знаннєвий компонент

  • поглибити знання учнів про метаболізм як про єдність двох протилежних процесів: пластичного та енергетичного обмінів;
  • охарактеризувати етапи енергетичного обміну;

Діяльнісний компонент

  • формувати в учнів розуміння того, що всі живі системи пов’язані між собою за допомогою обміну речовин та енергії;
  • розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять, спостережливість та вміння доводити свою точку зору;

Ціннісний компонент

  • виховувати інтерес до предмета, сприяти вихованню свободолюбивої особистості.

Базові поняття й терміни: обмін речовин, метаболізм, пластичний обмін, енергетичний обмін, біологічна (жива) система.

Обладнання:підручник, зошит, роздатковий матеріал (узагальнююча таблиця), малюнок.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Міжпредметні зв’язки: біологія, хімія, фізика, історія

 

І. Етап орієнтації . Психологічне налаштування на співпрацю

Завдання етапу: зняти психологічне напруження, налаштувати на співпрацю,   сформувати в учнів почуття згуртованості.

 

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій використовуючи смайлики.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Опрацювання картинок, рослини, тварини, людина. Що їх пов*язує?

Учні називають ознаки живих організмів:  ріст, розвиток, рух, розмноження, реакція на зміни навколишнього середовища, обмін речовин та енергії тощо.

Неосяжний  живий світ природи, у якому живе людина, неосяжна його різноманітність. Нескінченний у своїх виявах, він ставить перед людиною безліч загадок. Одна з таких загадок – це обмін речовин та енергії. Це два процеси, без яких не може існувати жодний живий організм. Це –життя. Прийшов час дати відповіді на багато запитань, що виникають перед нами: як клітина забезпечує себе енергією? Де вона  зберігає основний енергетичний капітал? Які види енергії існують у природі? Яким чином потік енергії приводить до руху  «живу машину»  цілого  організму чи окремо взятої клітини?

 

 

Повідомлення теми уроку та очікуваних результатів, надання необхідної інформації

Вивчаючи біології 9 го класу, ви зрозуміли, що клітина має складну будову. Після сьогоднішнього уроку у вас сформуються уявлення про клітину як про цілісну систему. Отже, тема уроку «Обмін речовин і енергії в клітині.   Енергетичний обмін».

Головні питання уроку:

Як клітина забезпечує  себе енергією?

Де вона  зберігає основний енергетичний капітал?

Після завершення  уроку ви зможете

  •   порівнювати обмін речовин і енергії в клітинах автотрофних та гетеротрофних, аеробних і анаеробних організмів;
  •   називати етапи енергетичного обміну;
  •   обґрунтовувати зв'язок пластичного та енергетичного обміну в клітинах
  •    

III. Засвоєння учнями нового матеріалу

1.Загальна характеристика обміну речовин

1.1. Розширення знань учнів щодо змісту поняття «обмін речовин»

– за текстом підручника  сформулюйте визначення «обміну речовин»;

– знайдіть невідомі поняття .

Корекція відповідей учнів та доповнення вчителя:

Отже, метаболізм (обмін речовин) – це набір хімічних реакцій, що виникають у живому організмі для підтримки його життєдіяльності. Процеси, об'єднані поняттям метаболізм, дозволяють будь-якому організму розвиватися і розмножуватися, зберігати всі свої структури і відповідати на дії навколишнього середовища.

Сукупність змін, що відбуваються з речовинами з моменту їхнього надходження до організму і до утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму називають обміном речовин ( метаболізм)

НАДХОДЖЕННЯ                  ПЕРЕТВОРЕННЯ                                 ВИДАЛЕННЯ

 

Будь-яка жива система є відкритою, оскільки потребує надходження енергії з навколишнього середовища й видалення продуктів обміну. Існування живих організмів можливе лише завдяки надходженню в них із зовнішнього середовища поживних речовин, їхніх перетворень та виведення назовні продуктів життєдіяльності.

Учитель. Обмін речовин – загальна властивість, характерна для всіх живих організмів.

Які два протилежних процеси є складовими метаболізму?

спрямоване читання тексту підручника

Обмін речовин має дві складові: асиміляція  (анаболізм) — пластичний обмін  і дисиміляція (катаболізм) — енергетичний обмін.

Який процес  ми називаємо асиміляцією?

Що відбувається з енергією під час пластичного обміну (анаболізму, асиміляції)?

Орієнтовні відповіді учнів

Сукупність процесів, утворення складних органічних сполук із простих. Енергія під час даного процесу використовується для утворення хімічних зв’язків.

 

Що таке дисиміляція?

Що відбувається з енергією під час енергетичного обміну речовин (катаболізму, дисиміляції)?

Орієнтовні відповіді учнів

Сукупність процесів розкладу  складних сполук в організмі на прості, що супроводжується  виділенням енергії.

Учитель. Отже, ми можемо зробити висновок, що асиміляція та дисиміляція – це різні сторони єдиного процесу обміну речовин і перетворення енергії в живих організмах. Між ними встановлюється динамічна рівновага, коли процеси анаболізму і катаболізму врівноважені, кількість клітин і тканин не змінюється, що властиво дорослому, здоровому організму у збалансованому стані.

Учитель.Як ви вважаєте, чи завжди процеси розпаду та синтезу врівноважені?

Орієнтовні відповіді учнів

Завдяки процесам обміну речовин та перетворенню енергії забезпечується підтримання гомеостазу за змін умов навколишнього середовища. Підтримання гомеостазу – необхідна умова нормального функціонування будь-якої біологічної системи.

 

V. Узагальнення і систематизація знань

Контролюючий блок.

Виберіть правильну відповідь: 

Процес обміну речовин характерний для:
а) усіх живих організмів;
б) тільки для тварин;
в) тільки для рослин.
2. Обмін речовин і енергії (метаболізм) - це
а) сукупність пластичного і енергетичного обміну;
б) тільки пластичний обмін;
в) енергетичний обмін.
3. Пластичний обмін - це
а) розпад органічних речовин;
б) синтез органічних речовин;
в) виділення енергії.
4. Енергетичний обмін - це
а) синтез органічних речовин;
б) розпад органічних речовин;
в) видалення продуктів розпаду.
5. Місце протікання обміну речовин :
а) кровоносна, дихальна, травна системи;
б) травна,
в) кровоносна.
6. Обмін речовин і енергії здійснюється:
а) в 2 етапи;
б) в 3 етапи;
в) в 5

Скласти сенкан зі словом «Метаболізм»

Підведення підсумків уроку.
Сьогодні ми вивчили …

Знання, отримані на уроці, мені потрібні для …

Мені сподобалося …

Я хочу, щоб наступні уроки були … 

VІ. Домашнє завдання      

  1. Опрацювати §
  2.  Розв’яжіть задачу.  М’язи ніг під час бігу за 1 хв. витрачають 24 кДЖ енергії. Скільки всього грамів глюкози витратять м’язи ніг за 50 хв., якщо половину часу в м’язах буде йти повне засвоєння глюкози, другу половину – безкисневе?

(відповідь: 270 г. С6Н12О6)


 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
7 листопада 2019
Переглядів
1187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку