ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ - СЕРЦЕ
Тема уроку: Органи кровообігу. Будова і функції серця.
Мета:
Навчальна: дати конкретне уявлення про кровоносну систему, будову серця, на основі знань про
м'язову тканину розглянути основні властивості серцевого м'яза; сприяти вивченню особливостей
будови серця у зв'язку з його функціями. Здійснити виконання головної вимоги до оволодіння
знаннями: повноту і глибину знань; міцне, свідоме, системне його засвоєння; гнучке, оперативне
мислення. Досягнути здатності учнями відтворити вивчений матеріал, правильне визначення
термінів.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, уяву, творчий потенціал кожної дитини, продовжити
формування вміти порівнювати, аналізувати, узагальнювати і робити висновки, самостійного
здобуття знань; продовжити розвивати вміння та навички роботи в групах, уміння порівнювати,
узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом та підручником.
Виховна: на основі набутих знань навчити учнів використовувати отриманні знання для профілактики захворювань, виховувати в учнів стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я,
Обладнання: таблиці «Кровообіг», «Серце», комп'ютер, відеофайл, презентація «Його величність – серце».
Поняття і терміни: кровообіг, серце, кровоносні судини, перикард, ендокард, міокард, епікард,
передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, скоротливість,
автоматія, електрокардіограма.
Тип уроку: засвоєння нових знань, урок - пошук
Епіграф уроку
Без ядра горіх ніщо, так само як і людина без серця.
Г. Сковорода
СТРУКТУРА І ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент.
Привітання вчителя. Підготовка учнів до уроку. Учні об'єднуються в 4 групи із назвами «Епікард», «Міокард», «Ендокард», «Перикард». Діти обирають капітана команди. Капітану команди видається оціночний лист, в якому фіксується вся робота членів команди.
II. Мотивація навчальної діяльності. Виклик.
Слайд №1
Випереджальне домашнє завдання (пошукова робота)
Слово вчителя.
На домашнє завдання вам дано було знайти інформацію про те, який орган людського тіла найбільше оспівують, згадують у фольклорі і мистецтві. Якщо ви дізнались щось цікаве прошу нам розповісти.
Очікувані відповіді учнів
Слово вчителя. Дивна річ!Люди серця не бачать, але найбільше про нього говорять, пишуть, співають. У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього! Хто сильніше, ніж поети, розкрив дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини?
Чи хотіли б ви розгадати таємниці серця? Про що ви б хотіли дізнатися сьогодні?
Очікувані відповіді учнів
Слово вчителя. Отже, я побачила вашу потребу, бажання, інтерес дізнатися точну інформацію із наукової точки зору про цей найважливіший людський орган. Тому сьогодні ми вивчатимемо « Його величність – серце»
II. Повідомлення теми і мети уроку
Слово вчителя. Ви самі визначили тему нашого уроку « Органи кровообігу. Будова і функції серця.» Слайд №2
Тип уроку - урок пошук.
Епіграфом нашого уроку є вислів Г. Сковороди « Без ядра горіх ніщо, так само як і людина без серця». Як ви думаєте, чому наведений вислів може бути епіграфом уроку
Очікувані відповіді учнів
Слово вчителя. Отож, я пропоную і далі продовжувати пошук інформації про серце. Судячи з того, що ви дізналися багато про серце і ми побачили, що воно і сміється і плаче, і співає і грає, то і наша подорож буде супроводжуватись музикою серця. Яка вона? (фонограма зі стуком серця)
Ритмічна, злагоджена, чітка і гармонійна такою повинна бути і наша робота на уроці - в унісон серцю кожного учня зокрема і групи також. Для цього нам потрібно пройти такі етапи. Слайд №3 (завдання висять на дошці)
Слово вчителя. Ви побачили, що клас поділено на групи із невідомими для вас назвами, але в процесі уроку маєте знайти пояснення своїм назвам.
IV. Осмислення. Контакт із новою інформацією.
1. Поняття про кровообіг. Значення кровообігу. Слайд №4
Слово вчителя. І так етап №1 «Поняття про кровообіг. Значення кровообігу». Попередньою темою яку ми вивчали, була «Кров». Там ви дізнались багато нового і цікавого про цю рідину. Вашим завданням було підготовити запитання для інших груп стосовно цієї теми. Прошу. Побігла інформація по групах як кров і ви не маєте права зупинити цей рух.
Прийом «Запитання група групі».
1. Яку функцію виконує кров у нашому організмі?
2. Завдяки чому кров виконує свої функції?
3. Завдяки чому здійснюється рух крові по судинах?
4. Що буде якщо хоч на хвилину зупинити рух крові?
Очікувані відповіді учнів
Слово вчителя. Отже, то що таке кровообіг, що відноситься до органів кровообігу? Яке значення кровообігу для людини?
Очікувані відповіді учнів
2. Місце розміщення серця. Слайд №5
Слово вчителя. Наступним етапом нашого пошуку буде «Розміщення серця». Можливо шукаючи інформацію про серце, хтось із вас знайшов де знаходиться серце в нашому організмі?
Очікувані відповіді учнів
3. Будова серця
Слово вчителя. Нарешті ми підійшли до того етапу де ви дізнаєтесь, що означає назва вашої групи. Для цього необхідно попрацювати з текстом на ст. 73 у вашому підручник.
Очікувані відповіді учнів
Слово вчителя. Іноді можна почути такий вислів: « Я люблю тебе усім своїм серцем» . Природно задумуєшся. невже одна частинка може любити, а інша ні
Демонстрація відео
Переглянувши відео ви маєте дати відповіді на такі запитання :
1. 3 скількох частин складається серце?
Очікувані відповіді учнів
Слово вчителя Переходимо до наступного етапу «Властивості серцевого м'яза»
4. Властивості серцевого м'яза ^ _ ■—
Слово вчителя. Слайд №8
Серце особливий орган, бо ритмічно працює все життя. Які властивості серцевого м'яза забезпечують його роботу?
В 1564 році, з'ясовуючи причини смерті людини, засновника наукової анатомії Везалій, проводив
розтин трупу. Розрізавши грудну клітину всі жахнулись, присутні побачили, що серце повільно
скорочується. А. Везалій мав великий дослід, він не міг помилитися і живу людину прийняти за
мертву. Що сталося? Як пояснити те, що серце, навіть поза організмом, продовжує працювати? Які ваші версії?
Середня оболонка серця - міокард - складається з особливої м'язової тканини.(слайд 11) Серцевий
м'яз завдяки особливості своєї будови має фізіологічні властивості - збудливість, скоротливість,
провідність, автоматія.
На домашнє завдання вам необхідно також було підготувати інформацію про властивості серцевого м’яза.
Робота в групах
Очікувані відповіді учнів
Доповнення вчителя
Наша Україна славиться талановитими лікарями. Тодуров Б.М. відомий в Україні та за її межами як висококваліфікований спеціаліст та вчений у галузі кардіохірургії та трансплантації серця. 2001 року Тодуров Б.М. вперше здійснив пересадку серця людині, що дозволило Україні увійти до реєстру країн, де виконуються подібні операції. Нині Тодуров Б.М. є засновником трансплантології в Україні. За останні 10 років він створив самостійну школу кардіохірургії, у якій рівень та результати операцій відповідають найкращим світовим стандартам.
Постановка проблемного питання
• У процесі серцевої діяльності серцевий м'яз виконує велику роботу. Тому він потребує
надходження поживних речовин і кисню та виведення продуктів розпаду. Як це відбувається?
Відповідь учнів Слайд №9
5. Друзі та вороги серця.
Останнім етапом нашого дослідження буде «Друзі та вороги серця»
Слово вчителя. Слайд №10
Видатний американський кардіолог Пол Вайт свого часу сказав: «Серце настільки сильне, що здатне битися до 120 років. Тому його хвороби і коротке життя — наслідок власних помилок».
• Що впливає на роботу серця?
Завдання групам (випереджальне завдання).
Віртуальні гості в соц. мережі «Facebook»
Уявіть, що в друзі до серця у соцмережі «Facebook» завітали певні особи. Кого ви б порадили серцю прийняти у друзі, а кому б відмовити. Відповідь свою обґрунтуйте.
Очікувані відповіді учнів
V. Підведення підсумків уроку.
Ось і підходить до завершення наш урок і завершуємо його лірично-науковим віршем «Серце»
Прислухайся — у грудях серце стука, Щоночі, щосекунди, кожен день.
Вистукує один і той же ритм, Така робота серця — титанічна
Коли немає серця — справжня мука, (Життя триває наше кожну мить).
Воно лежить в мішечку перикарда, Але воно — тканинне і не вічне,
А в порожнинах — кров, як той вогонь, Тож, люди, серце бережіть.
А з ендокарда, міокарда, епікарда . Здавалося б, як камінь, серце стука,
Складається серцевий наш двигун. Рікою кров судинами біжить,
Штовхає кров у плетиво судинне, Але без серця жити — справжня мука,
Вона ж біжить до мозку, до легень, Тож, люди, серце ваше бережіть!
Життя дарує в тілі всім клітинам
VI. Оцінювання учнів.
Звіт керівників груп про оцінювання учнів своїх груп.
Заключне слово вчителя.
Шановні гості та учні! Урок сердечних справ підійшов до завершення. Учні запишіть домашнє завдання.
Всім присутнім зичу здорового, міцного серця, трудолюбивості вашому серцевому м’язу. Нехай в кожному куточку вашого серця оселиться радість, доброта, щирість, милосердя та любов!
VII. Домашнє завдання. Слайд №1
1. Опрацювати § , учням з середнім рівнем навчання дати відповіді на запитання в кінці параграфа; учням із достатнім рівнем навчання скласти кросворд з новими термінами, а учням із високим рівнем підготувати повідомлення «Геніальність Миколи Амосова».