Урок "Ембріональний розвиток. Функції плаценти"

Про матеріал
Розробка уроку на тему: «Ембріональний розвиток.Функції плаценти». Даний конспект уроку можливо використовувати в 8 класі під час вивчення теми "РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ"
Перегляд файлу

Тема уроку: «Ембріональний розвиток.Функції плаценти»

Мета уроку: з'ясувати особливості розвитку плода, ознайомити учнів з гігієною вагітної жінки; розкрити шкідливий вплив нікотину, алкого­лю, токсинів на перебіг вагітності; розвивати критичне мислення; здійс­нювати статеве виховання; розвивати інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати; виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.

Тип уроку: комбінований.

Методи та методичні прийоми: словесні: бесіда, розповідь, пояснення; наочні: плакати, таблиці.

Базові поняття: зародок, плід, плацента, вагітність, пуповина, пологи, різнояйцеві близнята, однояйцеві близнята..

Засоби навчання: таблиці: «Плід у матці», «Кровообіг плода»; саморобна таблиця «Періоди перебігу пологів»; ватмани..

Хронометраж уроку.

  1. Організаційний момент – 2хв.
  2. Перевірка домашнього завдання – 3хв.
  3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності – 2хв.
  4. Актуалізація теоретичних знань – 7хв.
  5. Виклад вчителем нового матеріалу –13хв.
  6. Узагальнення та закріплення нового матеріалу –10хв.
  7. Підсумок уроку – 3хв.
  8. Виставляння оцінок та їх мотивація – 2хв.
  9. Інструктаж з домашнього завдання –3хв.

Структура уроку.

1.Організаційний момент.

Вчитель вітається з учнями, організовує їх до уроку (налаштовує на робочий лад), перевіряє відсутніх.

2. Перевірка домашнього завдання.

Дайте відповіді на питання(фронтальна бесіда).

  1. Плід – це…
  2. Плацента – це…
  3. Як утворюється зародок?
  4. Розвиток плоду.
  5. Аборт – це…
  6. Чим зародок відрізняється від плоду?
  7. Яка функція пуповини?
  8. Яке значення навколоплідних вод в розвитку плода?

3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Учитель. Таїнство та розвиток нового організму превертало увагу людей з давніх давен, але через брак знань припущення були самими наївними. Наприклад, у стародавній індії вважали що участь у зароджені нового організму окрім батьків беруть вода,земля та повітря. Минули тисячоліття багато чого змінилося, але до цих пір цікавить:

  • З якого моменту людина стає людиною?
  • Чи є в ненародженої дитини душа?
  •  Коли вона з’являється?

Повідомлення теми, мети уроку.

 

4. Актуалізація теоретичних знань.

Фронтальна бесіда.  Закінчіть речення:

  1. Зовнішня оболонка яйцеклітини— ... (фолікулярна).
  2. Хвостик сперматозоїда забезпечує йому... (рух).
  3. Запліднення відбувається в... (матковій трубі).
  4. Злиття гамет — це... (запліднення).
  5. Чоловіча гамета— ... (сперматозоон).
  6. Індивідуальний розвиток організму — це... (онтогенез).
  1. зародок ще називають... (ембріоном).
  1. Прикріплення зародка до стінки матки — ... (імплантація).
  2. Дитина чоловічої статі повинна мати статеві хромосоми... (ХУ).

 

  1. Якщо у 21 парі буде 3 хромосоми — народиться дитина із хво­робою... (Дауна).
  2. Ембріон на 5-му тижні розвитку схожий на зародок... (риби).
  3. Вихід яйцеклітини з фолікула у маткову трубуце... (овуляція).

5. Виклад вчителем нового матеріалу.

Вагітність.

1) Пояснення вчителя

Вагітність — це фізіологічний стан організму жінки, пов'язаний із заплідненням яйцеклітини, розвитком зародка і плода. Ознаки вагітності у жінки: припинення менструацій; збільшення (набухання) молочних залоз; збільшення матки; сонливість; нудота; печія;швидке стомлення.

Нормальна вагітність у жінки триває близько 40 тижнів. Протягом цього часу в організмі жінки відбуваються зміни, спрямовані на створення умов для розвитку плода та підготовку до пологів. Увесь термін вагітності поділяють на триместри, по три місяці у кожному.

Перший триместр характеризується тим, що під впливом статевих гормо­нів припиняється менструація, молочні залози збільшуються. Змінюється обмін речовин, що спричиняє зазвичай збільшення маси тіла, часто спостерігаються со­нливість, пронос і нудота.

Під час другого триместру збільшуються розміри матки, зростає частота серцевих скорочень, жінка відчуває рухи плода.

Для третього триместру характерні ознаки: шкіра живота розтягується, збільшена матка тисне на сечовий міхур, спричиняючи посилене сечовипускання. У жінки іноді спостерігають запаморочення, біль у попереку.(Додаток А)

2) Аналіз малюнку «Розвиток нового організму під час вагітності» (Додаток Б). Обговорення з учнями.

  1. Зачитування учнем повідомлення, що готував інформацію вдома,  «Поняття про плацентарний бар'єр».

Кров плода не змішується з кров ю матері, оскільки вона відмежована стінкою судин ворсинок плода, що створює плацентарний бар єр. Він забезпечує захист організму зародка від шкідливих факторів, що можуть бути в крові матері. Але він не може захистити зародок від алкоголю, наркотичних речовин і багатьох ліків.

4)Викреслювання опорної схеми.

Разом з учнями вчитель складає схему (Додаток В).

2. Гігієна вагітної жінки.

Повідомлення учня: (заздалегідь підготовленого):

  1. Вагітній жінці треба частіше перебувати на свіжому повітрі, щоб насичувати організм киснем.
  2. Важливо вживати багаті на вітаміни екологічно чисті продукти. Сьогодні як добрива найчастіше застосовують нітрати в дуже ве­ликих кількостях, що дуже шкідливо для організму вагітної жін­ки. Тому що солі нітритної кислоти — нітрити — мають токсичну дію. Нітрити утворюються з надлишків нітратів під дією деяких мікроорганізмів шлунка та кишечнику. Всмоктуючись з тонкого кишечнику, нітрити потрапляють у кров і частково перетворю­ють гемоглобін на метгемоглобін — сполуку, не здатну перено­сити кисень, внаслідок чого в організмі розвивається гостра або хронічна киснева недостатність. У наш час є багато продуктів, які містять у собі велику кількість нітратів. У цьому я переконаю Вас сьогодні на уроці. (Демонструє дослід з визначенням нітратів у рос­лин — картоплі, яка вирощена на пришкільній дослідній ділянці.) Шматочок картоплі розтираємо у ступці. Краплинку соку по­міщаємо на предметне скло й додаємо кілька крапель дифеніл­аміну. За зміни забарвлення учні роблять висновок про вміст ні­тратів: за відсутності нітратів забарвлення не змінюється, у разі невеликої кількості нітратів — крапля стає блакитного кольору, великої кількості — темно-синього.
  3. Робити спеціальний комплекс гімнастичних вправ для зміцнен­ня м'язів і для полегшення пологів.
  4.        У жодному разі не можна палити, вживати алкоголь, наркотики.
  5. Слід уникати контактів із хворими на грип і, особливо на червоничку.
  6.        Не вживати будь-яких лікувальних препаратів.
  7.        Одяг має бути вільним, легким, із натуральних тканин.
  8. Слід також не забувати про народну мудрість: у святкові дні вагіт­ній жінці в жодному разі не треба шити, прати, білити.

Лікарі встановили, що з-поміж жінок, які палять, безпліддя трапляється в десять разів частіше, ніж у тих, хто не палить. Вагітна жін­ка, яка курить, має постійну загрозу викидня (тобто переривання вагіт­ності протягом перших 28 тижнів).

2)Складання таблиці «Залежність плода від поведінки матері».

Поведінка матері

Реакції плода

Правила гігієни

1

2

3

Недостатнє харчування

Природжена ідіотія, зниження росту і розвитку, водянка мозку

Раціональне харчування

Нестача вітамінів: А

Водянка мозку, порушення плацентації, затримка росту, загибель плода

Норма 2—3 мг на добу. Є у печінці, жовтку, молоці, моркві, помідорах, салаті

В

Слабка пологова діяльність матері

Норма — 200—300 мг на добу. Є у хлібі, печінці, яйцях, крупах

С

Зниження імунітету матері і плода

Норма— 100 мг на добу. Є у лимонах, шипшині, смородині, капусті

д

Розвиток рахіту, судом у новонародженого

Є в маслі, печінці, жовтку

Е

Викидні, порушення кровообігу плоду

Є в зелених овочах, зернових, молоці

Ліки

(антибіотики)

Ушкодження мозку, ендокринних залоз

Медичний контроль

Снодійні

Вади розвитку

Не вживати

Інфекційні хвороби:

краснуха

Вади в будові серця і кришталика ока

Профілактика захворювань, медичний контроль під час лікування

 

1

2

3

токсоплазмоз

Затримка розвитку, вади мозку

 

туберкульоз

Викидні, недокрів'я

грип

Вади мозку, слуху, зору

Радіація

Загибель, вади розвитку всіх систем органів

Не допускати опромінення, рентгену

Куріння

Низька вага плода, викидні, гіпоксія, недоношеність

Не курити

Алкоголь

Ембріональний алкогольний синдром, вади розвитку, заяча губа, вовча паща, мутації

Не вживати

Наркотики

Мертвонародження, відсутність кінцівок, заяча губа, вовча паща, дефективна клишоногість

Не вживати

3. Народження дитини.

1) Пояснення вчителя з використанням саморобної таблиці Пологи — це завершальний етап вагітності, під час якого наро­джується дитина.

 

6.Узагальнення та закріплення нового матеріалу.

Чи допоміг вам сьогоднішній урок відповісти на питання поставлені на початку уроку? (Один з учнів відповідає, інші доповнюють).

На мій погляд, шановні діти, людині в житті повинно щастити тільки в трьох випадках: від кого народитися, у кого вчитися і з ким одружитися, щоб народжувати дітей. Сьогоднішню нашу конфе­ренцію я хотіла б закінчити віршами з давньогрецького трактату «Гілки персика»:

Три джерела мають потяги людини:

Душу, тіло, розум.

   Потяги душі народжують дружбу.

    Потяги розуму народжують повагу.

 Потяги тіла народжують бажання.

                    Поєднання трьох потягів народжує кохання.

Пригадаймо фразу з талмуда «Плід їсть їжу своєї матері і п'є воло­гу своєї матері...». Тобто, розвиток плода на 90% залежить від поведінки матері, її харчування та стану її здоров'я.

Діти діляться на групи по 4-5 чоловік.

Робота в групах (на листках або ватманах яскравими маркерами) групи складають пам'ятки «Майбутній мамі».

7.Підсумок уроку.

Презентація і захист пам'яток біля дошки, визначення найкращої.

Приклад пам'ятки «Майбутній мамі»

 Пам'ятай, що від твого харчування залежить ріст і розвиток дитини!

 Здорова мати — здорове й дитятко, це знає і кенгурятко! Вживай вітаміни.

  • Роби ранкову гімнастику та вправи для вагітних.
  • Частіше бувай на чистому повітрі, але не на вулицях міста.
  • Відмовся повністю від алкоголю, тютюну (наркотиків).
  • Носи зручний одяг і взуття.
  • Будь завжди спокійною, не нервуйся.

       Якомога менше бувай у людних місцях, особливо під час епіде­мій грипу.

 Пам'ятай — у тобі зароджено життя! Ти відповідаєш за нього!

8.Виставляння оцінок та їх мотивація.

9.Інструктаж з домашнього завдання.

Завершити роботу над творчими проектами з тем (див. домашнє завдання уроку 1): «Шкідливий вплив алкоголю, нікотину, наркотиків на організм підлітків», «Небезпечні наслідки ранніх сексуальних стосунків».

 

 


 

Додаток А

 

C:\Documents and Settings\Loner\Рабочий стол\2010_12_03\IMG_0007.jpg

 

Додаток Б

 

 

 

 

Додаток В

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 березня 2019
Переглядів
2414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку