Тема уроку: «Ембріональний розвиток.Функції плаценти»
Мета уроку: з'ясувати особливості розвитку плода, ознайомити учнів з гігієною вагітної жінки; розкрити шкідливий вплив нікотину, алкоголю, токсинів на перебіг вагітності; розвивати критичне мислення; здійснювати статеве виховання; розвивати інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати; виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.
Тип уроку: комбінований.
Методи та методичні прийоми: словесні: бесіда, розповідь, пояснення; наочні: плакати, таблиці.
Базові поняття: зародок, плід, плацента, вагітність, пуповина, пологи, різнояйцеві близнята, однояйцеві близнята..
Засоби навчання: таблиці: «Плід у матці», «Кровообіг плода»; саморобна таблиця «Періоди перебігу пологів»; ватмани..
Хронометраж уроку.
Структура уроку.
1.Організаційний момент.
Вчитель вітається з учнями, організовує їх до уроку (налаштовує на робочий лад), перевіряє відсутніх.
2. Перевірка домашнього завдання.
Дайте відповіді на питання(фронтальна бесіда).
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Учитель. Таїнство та розвиток нового організму превертало увагу людей з давніх давен, але через брак знань припущення були самими наївними. Наприклад, у стародавній індії вважали що участь у зароджені нового організму окрім батьків беруть вода,земля та повітря. Минули тисячоліття багато чого змінилося, але до цих пір цікавить:
Повідомлення теми, мети уроку.
4. Актуалізація теоретичних знань.
Фронтальна бесіда. Закінчіть речення:
5. Виклад вчителем нового матеріалу.
Вагітність.
1) Пояснення вчителя
Вагітність — це фізіологічний стан організму жінки, пов'язаний із заплідненням яйцеклітини, розвитком зародка і плода. Ознаки вагітності у жінки: припинення менструацій; збільшення (набухання) молочних залоз; збільшення матки; сонливість; нудота; печія;швидке стомлення.
Нормальна вагітність у жінки триває близько 40 тижнів. Протягом цього часу в організмі жінки відбуваються зміни, спрямовані на створення умов для розвитку плода та підготовку до пологів. Увесь термін вагітності поділяють на триместри, по три місяці у кожному.
Перший триместр характеризується тим, що під впливом статевих гормонів припиняється менструація, молочні залози збільшуються. Змінюється обмін речовин, що спричиняє зазвичай збільшення маси тіла, часто спостерігаються сонливість, пронос і нудота.
Під час другого триместру збільшуються розміри матки, зростає частота серцевих скорочень, жінка відчуває рухи плода.
Для третього триместру характерні ознаки: шкіра живота розтягується, збільшена матка тисне на сечовий міхур, спричиняючи посилене сечовипускання. У жінки іноді спостерігають запаморочення, біль у попереку.(Додаток А)
2) Аналіз малюнку «Розвиток нового організму під час вагітності» (Додаток Б). Обговорення з учнями.
Кров плода не змішується з кров ю матері, оскільки вона відмежована стінкою судин ворсинок плода, що створює плацентарний бар єр. Він забезпечує захист організму зародка від шкідливих факторів, що можуть бути в крові матері. Але він не може захистити зародок від алкоголю, наркотичних речовин і багатьох ліків.
4)Викреслювання опорної схеми.
Разом з учнями вчитель складає схему (Додаток В).
2. Гігієна вагітної жінки.
Повідомлення учня: (заздалегідь підготовленого):
Лікарі встановили, що з-поміж жінок, які палять, безпліддя трапляється в десять разів частіше, ніж у тих, хто не палить. Вагітна жінка, яка курить, має постійну загрозу викидня (тобто переривання вагітності протягом перших 28 тижнів).
2)Складання таблиці «Залежність плода від поведінки матері».
Поведінка матері |
Реакції плода |
Правила гігієни |
1 |
2 |
3 |
Недостатнє харчування |
Природжена ідіотія, зниження росту і розвитку, водянка мозку |
Раціональне харчування |
Нестача вітамінів: А |
Водянка мозку, порушення плацентації, затримка росту, загибель плода |
Норма 2—3 мг на добу. Є у печінці, жовтку, молоці, моркві, помідорах, салаті |
В |
Слабка пологова діяльність матері |
Норма — 200—300 мг на добу. Є у хлібі, печінці, яйцях, крупах |
С |
Зниження імунітету матері і плода |
Норма— 100 мг на добу. Є у лимонах, шипшині, смородині, капусті |
д |
Розвиток рахіту, судом у новонародженого |
Є в маслі, печінці, жовтку |
Е |
Викидні, порушення кровообігу плоду |
Є в зелених овочах, зернових, молоці |
Ліки (антибіотики) |
Ушкодження мозку, ендокринних залоз |
Медичний контроль |
Снодійні |
Вади розвитку |
Не вживати |
Інфекційні хвороби: краснуха |
Вади в будові серця і кришталика ока |
Профілактика захворювань, медичний контроль під час лікування |
1 |
2 |
3 |
токсоплазмоз |
Затримка розвитку, вади мозку |
|
туберкульоз |
Викидні, недокрів'я |
|
грип |
Вади мозку, слуху, зору |
|
Радіація |
Загибель, вади розвитку всіх систем органів |
Не допускати опромінення, рентгену |
Куріння |
Низька вага плода, викидні, гіпоксія, недоношеність |
Не курити |
Алкоголь |
Ембріональний алкогольний синдром, вади розвитку, заяча губа, вовча паща, мутації |
Не вживати |
Наркотики |
Мертвонародження, відсутність кінцівок, заяча губа, вовча паща, дефективна клишоногість |
Не вживати |
3. Народження дитини.
1) Пояснення вчителя з використанням саморобної таблиці Пологи — це завершальний етап вагітності, під час якого народжується дитина.
6.Узагальнення та закріплення нового матеріалу.
Чи допоміг вам сьогоднішній урок відповісти на питання поставлені на початку уроку? (Один з учнів відповідає, інші доповнюють).
На мій погляд, шановні діти, людині в житті повинно щастити тільки в трьох випадках: від кого народитися, у кого вчитися і з ким одружитися, щоб народжувати дітей. Сьогоднішню нашу конференцію я хотіла б закінчити віршами з давньогрецького трактату «Гілки персика»:
Три джерела мають потяги людини:
Душу, тіло, розум.
Потяги душі народжують дружбу.
Потяги розуму народжують повагу.
Потяги тіла народжують бажання.
Поєднання трьох потягів народжує кохання.
Пригадаймо фразу з талмуда «Плід їсть їжу своєї матері і п'є вологу своєї матері...». Тобто, розвиток плода на 90% залежить від поведінки матері, її харчування та стану її здоров'я.
Діти діляться на групи по 4-5 чоловік.
Робота в групах (на листках або ватманах яскравими маркерами) групи складають пам'ятки «Майбутній мамі».
7.Підсумок уроку.
Презентація і захист пам'яток біля дошки, визначення найкращої.
Приклад пам'ятки «Майбутній мамі»
• Пам'ятай, що від твого харчування залежить ріст і розвиток дитини!
• Здорова мати — здорове й дитятко, це знає і кенгурятко! Вживай вітаміни.
• Якомога менше бувай у людних місцях, особливо під час епідемій грипу.
• Пам'ятай — у тобі зароджено життя! Ти відповідаєш за нього!
8.Виставляння оцінок та їх мотивація.
9.Інструктаж з домашнього завдання.
Завершити роботу над творчими проектами з тем (див. домашнє завдання уроку 1): «Шкідливий вплив алкоголю, нікотину, наркотиків на організм підлітків», «Небезпечні наслідки ранніх сексуальних стосунків».
Додаток А
Додаток Б
Додаток В