2 червня о 18:00Вебінар: Оцінювання, само- та взаємооцінювання в умовах дистанційного навчання і не тільки

Тема уроку "Початок Другої світової війни (1939 - 1945 рр). Події 1939 – червень 1941 років"

Про матеріал
Завдання уроку: розкрити причини і характер Другої світової війни, охарактеризувати хід бойових дій у 1939 – 1941 рр., показати причини успіхів Німеччини на першому етапі війни; закріпити навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу, уміння розглядати історичні явища в конкретно-історичних умовах; виховувати учнів у дусі патріотизму, національної свідомості та гідності. Тип уроку: вивчення нових знань. Обладнання: підручник, хрестоматія, стінна карта «Друга світова війна», атлас, картосхеми в підручнику. Основні поняття і терміни: «бліцкриг», агресія, Друга світова війна, окупація, «Визвольний похід» Червоної Армії, Троїстий пакт, «Зимова війна», плани операції «Вайс», «Везерські навчання», «Грюн», «Морський лев», «Маріта», антифашистська коаліція (союз держав, що боролися з Німеччиною та її союзниками). Основні дати: 1 вересня 1939р. – початок Другої світової війни; листопад 1939р. – приєднання Західної України і Західної Білорусії до СРСР; листопад 1939 р. – березень 1940р. – війна між СРСР і Фінляндією; червень 1940р. – приєднання Бессарабії і Північної Буковини до СРСР; серпень 1940р. – приєднання Латвії, Литви, Естонії до СРСР; 27 вересня 1940р. – укладення Троїстого пакту між Німеччиною, Італією та Японією.
Перегляд файлу

Тема. Початок війни. Події 1939 – червень 1941 років

Завдання уроку:  розкрити причини і характер Другої світової війни,

                             охарактеризувати хід бойових дій у 1939 – 1941 рр.,

                             показати причини успіхів Німеччини на першому етапі війни;

                                  закріпити навички аналізу і зіставлення історичного матеріалу,      уміння розглядати історичні явища в конкретно-історичних умовах;

                                  виховувати учнів у дусі патріотизму, національної свідомості та гідності.

Тип уроку: вивчення нових знань.

Обладнання: підручник, хрестоматія, стінна карта «Друга світова війна», атлас, картосхеми в підручнику.

Основні поняття і терміни: «бліцкриг», агресія, Друга світова війна, окупація, «Визвольний похід» Червоної Армії, Троїстий пакт, «Зимова війна», плани операції «Вайс», «Везерські навчання», «Грюн», «Морський лев», «Маріта», антифашистська коаліція (союз держав, що боролися з Німеччиною та її союзниками).

Основні дати: 1 вересня 1939р. – початок Другої світової війни; листопад 1939р. – приєднання Західної України і Західної Білорусії до СРСР;

                          листопад 1939 р. – березень 1940р. – війна між СРСР і Фінляндією; червень 1940р. – приєднання Бессарабії і Північної Буковини до СРСР;

                           серпень 1940р. – приєднання Латвії, Литви, Естонії до СРСР;

                           27 вересня 1940р. – укладення Троїстого пакту між Німеччиною, Італією та Японією.

Хід уроку

  І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План.

  1. Причини, характер, періодизація Другої світової війни.
  2. Початок Другої світової війни. Бойові дії 1939 – 1941рр.

 

  1. Причини, характер, періодизація Другої світової війни.

(Перший пункт плану опрацьовується колективно. Робота з підручником. Клас (група) діляться на підгрупи і отримують завдання: І – причини і передумови війни; ІІ – періодизація Другої світової війни. Обмін інформацією (по можливості записати). Що ж до характеру війни, вчитель вивішує заздалегідь підготовлену схему. Розібравши перший пункт теми, робиться висновок у вигляді бесіди між підгрупами).

Причини і передумови війни:

  1. Несправедливість Версальської системи поставило багато народів у принизливе становище, сприяла приходу до влади сил, що прагнули реваншу та нового переділу світу. Найбільшою мірою це проявилось у політиці Німеччини, Італії, Японії. Вони і стали основними ініціаторами війни.
  2. Економічна криза 1930-х рр. загострила суперечності між країнами світу, що позбавило їх можливості об’єднати зусилля у боротьбі за збереження миру. Систему безпеки, створену в 1920-ті роки, було зруйновано.
  3. Розв’язанню війни сприяла політика урядів Англії та Франції, спрямована на «умиротворення» агресора, а також «ізоляція» США, які, оголосивши про нейтралітет, фактично самоусунулися від впливу на розвиток подій у світі.
  4. Не останню роль у розв’язанні війни відіграв СРСР, який, підписавши пакт про ненапад з Німеччиною і таємний протокол до нього, відкрив шлях Німеччині для нападу на Польщу.

 

 Періодизація Другої світової війни:

І етап. 1 вересня 1939р. – 22 червня 1941р. Напад Німеччини, а згодом і СРСР на Польщу. Вступ у війну Англії та Франції. Загарбання гітлерівською Німеччиною континентальної частини Європи. Повітряна війна над Англією. Боротьба за Атлантику. Приєднання до СРСР Західної України та Західної Білорусії, частини Фінляндії, Бессарабії, Північної Буковини та Прибалтики.

ІІ етап. 22 червня 1941р. – 19 листопада 1942р. Напад Німеччини та її союзників на СРСР. Зрив планів «блискавичної війни». Формування Антигітлерівської коаліції.

ІІІ етап. 19 листопада 1942р. – 1943р.. Докорінний перелом у ході війни (Сталінградська, Курська битви; битва під Ель-Аламейном і розгром німецько-італійських військ у Північній Африці; поразка японського флоту в битвах біля атола Мідуей і Кораловому морі, перемога англо-американських військ у битві за Гуадалканал). Перехід стратегічної ініціативи на бік країн Антигітлерівської коаліції.

ІV етап. Кінець 1943р. – 9 травня 1945р. Наступ країн Антигітлерівської коаліції по всіх фронтах. Розвал блоку фашистських держав. Звільнення народів Європи від гітлерівського поневолення. Розгром і капітуляція гітлерівської Німеччини.

V етап. 9 травня – 2 вересня 1945р. Завершення бойових дій в азіатсько-тихоокеанському регіоні. Розгром і капітуляція Японії.

 

 

Характер війни

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Друге питання варто подавати у вигляді таблиці, щоб краще запам’ятовувалося, так як матеріал є насиченим. Під час пояснення учні записують в зошит, цим самим вчаться вести конспект.

 

                  Хронологія воєнних дій в період з 1 вересня 1939 – 21 червня 1941рр.

 

Вересень 1939р.

1. Німеччина вчинила напад на Польщу (1 вересня) – почалась Друга світова війна.

2. 3 вересня Англія і Франція оголосили війну Німеччині, але на протязі семи місяців бойові дії на Західному фронті не велися, а сама війна набула назву «сидячої», «дивної».

3. Про свій нейтралітет оголосили СРСР і США.

4. 17 вересня за наказом радянського уряду Червона Армія ввела свої війська на територію Західної України та Західної Білорусії. Пізніше Зах.Україна (1 листопада) і Зах.Білорусія (2 листопада) увійшли до СРСР.

Жовтень 1939р.

Зламавши опір польської армії, німецькі війська окупували Польщу.

Листопад 1939р.

Розпочалась радянсько-фінська війна.

Березень 1940р.

СРСР і Фінляндія підписали мирну угоду, згідно з якою кордон СРСР на Карельському перешийку, в районі Ленінграда і Мурманської залізниці було пересунуто на північний захід.

Квітень – червень 1940р.

  1. Німеччина окупувала Норвегію, Данію, Бельгію, Люксембург, Нідерланди, північні та центральні райони Франції.
  2. Румунія погодилась на пропозицію СРСР щодо повернення захопленої у 1918р. Бессарабії і передачі СРСР Північної Буковини.
  3. У війну проти Великої Британії вступила Італія.

 

Серпень 1940р.

  1. Італія розпочала наступальні операції у Північно-Східній Африці та Європі – з Албанії в Грецію.
  2. Німеччина розпочала масове бомбардування Великої Британії («битва за Англію» - серпень 1940 – травень 1941рр.), але примусити В.Б. капітулювати не змогла.
  3. Литва, Латвія, Естонія увійшли до складу СРСР.

Вересень 1940р.

  1. Німеччина, Японія, Італія уклали Берлінський пакт – союзний договір.
  2. США скасували закон про нейтралітет, почали надавати матеріальну допомогу В.Б.

Жовтень 1940 – квітень 1941р.

Німеччина підготувала плацдарм для нападу на СРСР. З цією метою було окуповано Югославію, частину Греції; німецькі війська вступили до Румунії, Угорщини, Болгарії – країн, де утвердились фашистські диктатури.

Вся континентальна Європа до весни 1941р. була захоплена гітлерівцями. На територіях окупованої Європи запанував кривавий терор, вона вкрилася мережею концентраційних таборів, де планомірно знищувались люди, ставились жахливі медичні експерименти над живими людьми, серед яких були переважно діти, жінки, старики. Особливу жорстокість нацисти проявляли до словянського та єврейського населення. Згідно з планами фашистів, словяни повинні були зазнати переважного знищення, євреї – повного. Страшна трагедія єврейського народу, приреченого нацистами на тотальне знищення, набула назву Холокаусту  (Холокосту – ві грецьк. holos – повністю,            kaustos – спалення).  

Мирне населення окупованих країн фашисти примушували до виснажливої, непосильної праці, що забрала життя мільйонів людей. Сотні тисяч були примусово вивезені до Німеччини як раби.

(Робота з підручником) В окупованих країнах і в самій Німеччині розгорнувся Рух Опору. В ньому брали участь різні політичні партії та організації, патріотично настроєні представники всіх верств населення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  
  •  

 

Робота з класом (групою).Отже, чому гітлерівській Німеччині вдалося за такий короткий термін завоювати більшу територію Європи?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Причини перемог Німеччини в 1939 – 1941рр.

  1. Застосування Німеччиною концепції бліцкригу («блискавичної війни»), що давало їй переваги якщо противник значно переважав у військовій силі та техніці.
  2. Чітка взаємодія родів військ німецької армії, особливо танків та авіації.
  3. Англія і Франція, сподіваючись досягти мирних домовленостей, поступилися стратегічною ініціативою Німеччині, надаючи перевагу оборонним діям.
  4. Німеччині вдалося уникнути війни на два фронти.
  5. Мобілізація усіх ресурсів Німеччини на війну.

 

ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Назвіть причини Другої світової війни.
  2. Чому, на вашу думку, не можливо однозначно визначити характер війни для СРСР?
  3. Як ви зрозуміли поняття «дивна війна»?
  4. Чому Німеччині вдалося відносно швидко захопити Данію, Норвегію, країни Бенілюксу, Францію?

Дискусія за проблемним запитанням.

Чи можна стверджувати, що СРСР у 1939 – 1941рр. був союзником Німеччини?

 

ІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Друга світова війна розпочалася 1 вересня 1939р нападом Німеччини на Польщу. Причинами війни стали: увесь попередній розвиток міжнародних відносин та прагнення Німеччини, Японії та Італії до переділу світу і світового панування. Заволодівши стратегічною ініціативою на початку війни, Німеччина до літа 1941р. встановила свій контроль над континентальною Європою (крім СРСР). Перші успіхи призвели до того, що лідери держав-агресорів утратили відчуття реальності: поразки і невдачі вважалися тимчасовими і несуттєвими. Агресори розробляли плани нових загарбань. Проте Німеччині не вдалося зломити опір Англії, Італія терпіла постійні поразки в Африці, США, з їх могутнім промисловим потенціалом, все більше схилялися до підтримки Англії; почав розгортатися Рух Опору поневолених народів. Усе це закладало основи майбутньої поразки, але поки що Німеччина вважала себе непереможеною.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати параграф підручника.
  2. Опрацювати опорний  конспект.
  3. Підготуйте творчі роботи  у вигляді реферату для захисту за темами:

І. «Розгром Франції»,

ІІ. «Повітряна війна над Англією»,

ІІІ.  «Радянсько-фінська війна».

 

                                                                                                        

1

 

doc
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Ладиченко Т.В.)
Додано
20 березня
Переглядів
316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку