Освітня: сформувати в учнів знання про класифікацією тваринного світу, його різноманітністю, основами систематики.
Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.
Урок № 5
Тема уроку : Поняття про класифікацію тварин
Мета уроку:
Освітня: сформувати в учнів знання про класифікацією тваринного світу, його різноманітністю, основами систематики.
Розвиваюча: розвинути критичність, систематичність, послідовність мислення; встановлювати причино - наслідкові зв`язки; сформувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з додатковою науково-популярною літературою, готувати стислі повідомлення, розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника.
Виховна: виховувати розуміння цінності природи як першоджерела матеріальних і духовних сил кожної людини; формувати науковий світогляд, виховувати дбайливе ставлення до представників тварин, які занесені до Червоної Книги України, здійснювати екологічне, естетичне, патріотичне виховання.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, живих об’єктів, моделей, вологих препаратів), практичні (робота колекціями, виконання вправ).
Основні поняття: систематика, класифікація, таксон, вид, рід, родина, ряд, клас, тип, царство, бінарна номенклатура.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство, хімія, фізика.
Обладнання: колекції зображень тварин, портрети Гіппократа, Карла Ліннея,
Арістотеля, біологічні довідники, проектор та екран або телевізор та DVD-
програвач, колонки
Література:
1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія. 6-9 класи»[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html.
2. Методика навчання біології та природознавства: Практикум [Текст] / [Мороз І.В. та ін.;за ред. І.В. Мороза]. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010.– 143 с.
3. Котик Т.С. Біологія. 7 клас. Методичні матеріали до уроку. Книжка для вчителя / Т.С.Котик, П.Г. Балан. – К.: Генеза, 2014. – 208 с. – Режим доступу: http://pidruchniki.in.ua/knizhkadlya-vchitelya-biologiya-6-klas-kotik-balan.
4. Задорожний К.М. Усі уроки біології. 8 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2008.
5. Тагліна О.В .Біологія 7 клас. Плани – конспекти уроків.-Х.: Ранок,2008.
1.Князева О.В. Біологія 7 клас Роб. зошит / Князева О.В. – Київ : СПДФО Князева О.В., 2009. / 112с.
2.Кулініч О.М. Біологія самостійні та контрольні роботи 7- й клас./ О. М. Кулініч. – Київ : Генеза , 2015. -96с. іл..
3.Кулініч О.М. Біологія зошит для практичних робіт і лабораторних досліджень 7-й клас / О.М. Кулініч. – Київ : Генеза, 2016 – 40 с. іл.
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв.) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Перевірка домашнього завдання |
11 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань |
1 |
4 |
Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного |
20 |
5 |
Узагальнення і систематизація вивченого |
10 |
6 |
Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок |
1 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
Епіграф уроку
Природа так про все подбала,
що усюди ти знаходиш чого навчатись.
Леонардо да Вінчі
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутності та готовності учнів до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота
Вправа «Хрестики-нулики».
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 трахеї |
2 кишечник |
3 мозок |
4 скелет |
5 зябра |
6 м’язи |
7 глотка |
8 нирки |
9 легені |
Відповідь: 1–5–9; дихальна система.
1 сечовід |
2 глотка |
3 нирка |
4 м’язи |
5 кишечник |
6 скелет |
7 серце |
8 шлунок |
9 ротовий отвір |
Відповідь: 2–5–8; травна система.
Фронтальне опитування
1. Які системи органів тварин вам відомі?
2. Які функції опорно-рухової системи?
3. Які органи можуть входити до складу травної системи? Яка її роль у забезпеченні нормального функціонування організму?
4. Які функції видільної системи?
5. Які органи дихання мають тварини – мешканці водойм та суходолу?
6. Із чого складається кровоносна система? Які її функції?
7. Які системи органів здійснюють регуляцію життєвих функцій у тварин?
8. Які функції статевої системи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань
Уявіть, що всі учні школи забули, до яких класів вони ходять і в яких приміщеннях навчаються. Кожному дозволено зайти й сісти в будь-яке приміщення і там навчатися. Якими будуть наслідки такого експерименту? Чи можна за хаотичним принципом організувати навчання у школі? Чому?
Аналогічно і в системі тваринного світу є певні принципи класифікації (розподілу на класи).
Слово вчителя
Спроби класифікувати організми робилися ще в античні часи. Тривалий час у науці існувала система, розроблена Арістотелем (IV ст. до н. е.). Він поділив усі відомі організми на два царства — Рослини і Тварини, використовуючи як відмінні ознаки нерухомість і нечутливість перших порівняно з другими. Крім того, Арістотель поділяв усіх тварин на дві групи: «тварини з кров’ю» і «тварини без крові», що в цілому відповідає сучасному поділу на хребетних і безхребетних. Далі він виділяв ряд дрібніших угруповань, керуючись різними відмінними ознаками.
Звичайно, з позицій сучасної науки система Арістотеля здається недосконалою, але слід ураховувати рівень фактичних знань того часу. У його роботі описується всього лише 454 види тварин, та й можливості методів досліджень були досить обмеженими.
Сучасна класифікація тварин побудована на засадах, запропонованих Карлом Ліннеєм, який першим згрупував види живих істот на основі спільних анатомічних характеристик.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного
Різноманітність тварин та їхня класифікація
Розповідь учителя
Тваринний світ України досить різноманітний. Він налічує до 45 тис. видів, з яких тільки ссавців — 180 видів, птахів — 344, риб — понад 270 видів.
Бесіда
1. Яка наука визначає місце різних організмів у системі органічного світу? (Систематика.)
Для цього використовуються систематичні одиниці (категорії). Уперше систематичні категорії (клас — ряд — рід — вид) запровадив у науковий обіг шведський натураліст Карл Лінней.
2. Пригадайте, які систематичні категорії використовуються в систематиці рослин.
(Вид, рід, родина, порядок, клас, відділ, царство.)
Класифікація — це розподіл об’єктів (організмів) на певні групи за їх схожістю.
Систематика — наука, що вивчає природну систему тварин і розподіляє їх до певних груп.
Таксон — класифікаційна одиниця систематики, тобто будь-яка систематична категорія.
Нині в зоології існують такі основні систематичні категорії:
Складання опорної схеми
Розповідь учителя
Певний вид тварин у системі органічного світу займає своє положення, що визначається як подібністю будови, так і історичною спорідненістю (тобто походженням, родинними зв’язками). Класифікація тварин, заснована на родинних зв’язках, є природною. Раніше організми об’єднували лише на підставі подібності будови, небагатьох спільних рис (штучна класифікація), що не давало можливості науково систематизувати тварин.
Які переваги має бінарна номенклатура?
Наукова назва виду складається з двох частин: першою, з великої літери, наводиться родова назва, а потім з маленької — видова. Такий спосіб створення видових назв називається бінарна номенклатура. Переваги - це зручно, зразу видно положення у класифікації.
Карл Лінней запропонував давати видам подвійні назви (це зручно, видно положення у класифікації, увійшло в практику і збереглося понині),що мають латинські назви (тоді латина була мовою науки, це правило збереглося і до сьогодні).
У часи Карла Ліннея мовою науки була латина. Тому він усім систематичним групам давав латинські назви. Збереглося це правило і до сьогодні.
Крім того, Лінней запропонував давати видам подвійні назви. Першою, з великої літери, наводиться родова назва, а потім з маленької — видова. Це виявилося дуже зручно, бо за подвійною латинською назвою тварини можна відразу встановити її положення в системі. Тому це увійшло в практику систематики і збереглося. Такий спосіб формування видових назв називається бінарна номенклатура.
Бінарна номенклатура — система подвійних назв видів (перше слово — назва роду, друге — видовий епітет).
За триста років, що минули після виходу в світ наукових праць Карла Ліннея, систематика тварин досягла значних успіхів. Були описані сотні тисяч нових видів, які знайшли своє місце в системі. Вивчення викопних решток дозволило прослідкувати появу та розвиток різних груп тварин. З’явилися нові способи досліджень, такі як електронна мікроскопія, молекулярна біологія, генетика. Все це дозволило проводити класифікацію тварин і будувати їх систему не тільки за зовнішньою подібністю, але й за дійсною спорідненістю (на основі порівняння ДНК)
Для прикладу визначимо місце шпака звичайного в системі тваринного світу:
Царство Тварини
Тип Хордові
Клас Птахи
Ряд Горобцеподібні
Родина Шпакові
Рід Шпак
Вид Шпак звичайний
V. Узагальнення і систематизація вивченого
Вправа «Установи відповідність»
Учитель записує на дошці таксони та їхні назви, а учні мають установити правильне систематичне положення їжака вухатого.
Таксони: клас, тип, рід, царство, родина, вид, ряд.
Назви: Ссавці, Їжак вухатий, Тварини, Хордові, Їжак, Комахоїдні, Їжакові.
Відповідь:
Царство — Тварини, тип — Хордові, клас — Ссавці, ряд — Комахоїдні, родина — Їжакові, рід — Їжак, вид — Їжак вухатий.
Організм |
Тутовий або шовковичний шовкопряд |
Лисиця |
Царство |
Тварини |
Тварини |
Тип |
Членистоногі |
Хордові |
Клас |
Комахи |
Ссавці |
Ряд |
Лускокрилі |
Хижі |
Родина |
Справжні шовкопряди |
Собачі |
Рід |
Шовкопряд |
Лисиця |
Вид |
Шовкопряд шовковичний |
Лисиця звичайна |
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна гра « Мікрофон» закінчи речення.
« Сьогодні на уроці я повторив…»
« Сьогодні на уроці я зрозумів…»
« Сьогодні на уроці я дізнався…»
« Сьогодні на уроці я навчився…»
VII. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити § підготувати усно відповіді на питання в кінці § , знати визначення термінів
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 трахеї |
2 кишечник |
3 мозок |
4 скелет |
5 зябра |
6 м’язи |
7 глотка |
8 нирки |
9 легені |
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 сечовід |
2 глотка |
3 нирка |
4 м’язи |
5 кишечник |
6 скелет |
7 серце |
8 шлунок |
9 ротовий отвір |
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 видільні трубочки |
2 легені |
3 зябра |
4 глотка |
5 нирка |
6 мозок |
7 серце |
8 вени |
9 артерії |
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 трахеї |
2 кишечник |
3 мозок |
4 скелет |
5 зябра |
6 м’язи |
7 глотка |
8 нирки |
9 легені |
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 сечовід |
2 глотка |
3 нирка |
4 м’язи |
5 кишечник |
6 скелет |
7 серце |
8 шлунок |
9 ротовий отвір |
Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з органів, які належать до однієї системи, та назвати цю систему.
1 видільні трубочки |
2 легені |
3 зябра |
4 глотка |
5 нирка |
6 мозок |
7 серце |
8 вени |
9 артерії |