Тема уроку:
Фотосинтетичні пігменти. Поняття про фотосистеми. Основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу
Цілі уроку:
освітні: сформувати знання про фотосинтетичні пігменти, процес фотосинтезу та основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу;
розвивальні: розвивати вміння користуватися біологічною термінологією; вміння застосовувати набуті знання на практиці; встановлювати міжпредметні зв'язки, пізнавальну активність;
Виховувати в учнів любов до предмета, емоційно-ціннісне ставлення до природи, до себе, до людей, уміння встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя, як найвищої цінності.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний екран, проектор, роздавальні картки із завданням.
Базові поняття й терміни: фотосинтез, фотосинтетичні пігменти, фотосистема, світлова та темнова фази, хлорофіл.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи навчання: бесіда, пояснення, складання схем, робота з підручником, інтерактивні методи.
Форми навчання: фронтальна, індивідуальна, робота в групах.
Тема уроку:
Фотосинтетичні пігменти. Поняття про фотосистеми. Основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу
Цілі уроку:
освітні: сформувати знання про фотосинтетичні пігменти, процес фотосинтезу та основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу;
розвивальні: розвивати вміння користуватися біологічною термінологією; вміння застосовувати набуті знання на практиці; встановлювати міжпредметні зв’язки, пізнавальну активність;
Виховувати в учнів любов до предмета, емоційно-ціннісне ставлення до природи, до себе, до людей, уміння встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя, як найвищої цінності.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний екран, проектор, роздавальні картки із завданням.
Базові поняття й терміни: фотосинтез, фотосинтетичні пігменти, фотосистема, світлова та темнова фази, хлорофіл.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи навчання: бесіда, пояснення, складання схем, робота з підручником, інтерактивні методи.
Форми навчання: фронтальна, індивідуальна, робота в групах.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Привітання. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, отримання задоволення від уроку. Клас ділиться на групи
Одна мудра людина сказала такі слова: «Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою, з яким ви вступите в день, залежать Ваші успіхи». Тож я вам бажаю продуктивної та творчої роботи.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Якими ми повинні сьогодні бути на уроці, щоб він був цікавим та результативним. Перед нами «піраміда успішного учня»:
Але у нас дечого не хватає – усі ми повинні працювати командою, візьміться всі за руки. Ми з вами створили ланцюг взаємодопомоги та підтримки.
ІІІ.Актуалізація опорних знань та вмінь
Сьогодні у нас з вами незвичайний урок, на якому працювати буде одразу 3 детективних агентств. Ви повинні з’ясувати основні поняття: фотосинтез, фотосинтетичні пігменти, фотосистема та реакції світлової та темнової фаз, щоб надати людству інформацію про значення фотосинтезу в природі.
І так перша справа нашого агентства з’ясувати з чого саме розпочнеться розслідування. Тож терміново беремося за роботу.
За допомогою дзеркальця прочитати зашифровані слова:
«Фотосинтетичні пігменти. Поняття про фотосистеми. Основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу»
У нас є план уроку, якого будемо дотримуватися:
ІV. Повідомлення теми, мети, і завдань уроку.
Починаємо розслідування з підготовки детективів. У вас повинен бути записничок. Відкрийте зошит та запишіть тему нашого уроку.
Тема: «Фотосинтетичні пігменти. Поняття про фотосистеми. Основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу»
Фотосистема – структурна одиниця, що складається з пігментів та інших молекул, які беруть участь у процесах фотосинтезу і містяться у тилакоїдах хлоропластів. Кожна фотосистема містить активний комплекс – реакційний центр, що складається з молекул хлорофілу.
А чи знали ви, що молекула хлорофілу дуже подібна до молекули гемоглобіну й відрізняється в основному тим, що розташований в центрі молекули гемоглобіну атом заліза замінений в хлорофілі на атом магнію.
Існує дві фотосистеми, які розділені просторово, але пов’язані механізмами перенесення електронів.
Фотосинтез відбувається у дві фази: світлову та темнову.
Світлова фаза названа тому, що її реакції перебігають лише на світлі в мембранах тилакоїдів.
Фотосинтез починається з того, що світлову енергію поглинають світлозбиральні пігменти фотосистеми 1. Далі вона передається в реакційний центр, де спричиняє збудження хлорофілу. Електрон, якому надана додаткова енергія, транспортується на зовнішню поверхню мембрани тилакоїда.
Далі у фотосистемі 1 збуджений електрон може взаємодіяти з протонами Гідрогену особливої органічної сполуки НАДФ, відновлюючи її до НАДФН. Ця сполука бере участь у реакціях темнової фази.
Подібні реакції відбуваються і у фотосистемі 2, збуджений електрон від реакційного центру фотосистеми 2 надходить до до реакційного центра фотосистеми 1, відновлюючи його.
Водночас реакційний центр фотосистеми 2 відновлюється за рахунок фотолізу води, молекула води віддає електрони реакційному центру фотосистеми 2. При розщепленні води також утворюються протони Н+ та молекулярний кисень. Цей кисень надходить в атмосферу.
Темнова фаза відбувається у стромах хлоропластів без участі світла, цілодобово. Під час цієї фази фіксується молекула СО2, далі відбувається фіксація глюкози. На всі ці процеси витрачається енергія, що запаслася у хімічних зв’язках АТФ. Також використовується і НАДФН
Утворення глюкози: 6 СО2+24Н=С6Н12О6+6Н2О
Фоторобот
Кожне агентство отримує схеми та малюнки, які потрібно пояснити:
Завдання першому детективному агентству (світлова фаза):
Завдання 2 агентству (темнова фаза):
Завдання 3 детективному агентству (будова хлоропласту):
Тепер, шановні детективи, починаємо збирати докази:
Завдання 1.Тести
І рівень
1. Тип живлення, за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних із використанням енергії сонця, називають:
а) фотосинтезом;
б) гліколізом;
в) хемосинтезом;
г) біосинтезом білка.
2. У яких із перелічених органел здійснюється процес фотосинтезу:
а) рибосоми;
б) хлоропласти;
в) лізосоми;
г) хромопласти.
3. Фотосинтез здійснюється:
а) хроматином;
б) хлоропластом;
в) хлорофілом;
г) хромопластом.
4. Фотосинтез здійснюють:
а) гриби;
б) зелені рослини;
в) сіркобактерії;
г) залізобактерії.
ІІ рівень (ІІ- рівень вибрати одну або декілька правильних відповідей )
1. У процесів фотосинтезу молекули АТФ синтезуються під час:
а) темнової фази;
б) світлової фази;
в) молекули АТФ не синтезуються;
2. Процес фотосинтезу не можливий за відсутності:
а) вуглекислого газу;
б) світла;
в) хлорофілу;
г) мітохондрій.
а) розщеплення органічних сполук без доступу кисню;
б) фотосинтез;
в) окиснення органічних сполук;
г) біосинтез білка.
4. До енергетичного обміну належать :
а) фотосинтез
б) окиснення органічних сполук
в) розщеплення органічних сполук без доступу кисню
г) дихання
Завдання 2.
Прийом «Кластер» - скласти опорну схему зі словом «Фотосинтез»
Речові докази
Завдання 1.
А як використовує хлорофіл сонячне проміння? Чому Тімірязєв сказав, що: «Хлорофіл – це Прометей, який викрав вогонь з небес і подарував людям».
Ми розглянули з вами світлову та темнову фази, заповніть подану таблицю:
Питання для порівняння
|
Світлова фаза |
Темнова фаза |
1. Процеси, які відбуваються:
2. За яких умов:
|
Активація хлорофілу, фотоліз води,синтез АТФ, відновлення НАДФ до НАДФН
Світло
|
Відновлення СО2 до глюкози
Без світла, цілодобово |
Скласти схему з поданих карток, відповівши на запитання:
Відповідь:
ККД фотосинтезу 1%. Шляхи підвищення фотосинтезу:
1) підвищення ефективності фотосинтезуючого апарату шляхом забезпечення потреб рослин у воді та мінеральних солях у тому числі мікроелементів Cu, Zn
VІІ. Рефлексія. Підведення підсумків уроку.
Експертиза
На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібною щоб досягти успіху в житті? А де все це можна здобути? Звичайно в школі.
Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.
Атестація
Учитель пропонує учням зробити висновки:—
Обговорення очікувань від уроку
Учні заповнюють «Семафор результативності» на уроці:
А зараз підведемо підсумок нашого уроку, скажіть, яке світло сприяло сьогодні на уроці нашому детективному агентству?
Зелений – працювали активно,
Жовтий – старався
Червоний – працював нижче своїх можливостей
VІІІ. Домашнє завдання:
Опрацювати §28. Скласти схему фотосинтезу, використовуючи вивчені поняття.
Творчі завдання:
1. Які існують шляхи підвищення продуктивності фотосинтезу?