Конспект інтегрованого уроку з інформатики та історії України
5 клас
Рибенчук Іванна Іванівна
вчитель історії
Рожнівського ліцею «Гуцульщина»
імені Федора Погребенника
Рожнівської сільської ради
Косівського району
Івано-Франківської області
Тема уроку. Практичне заняття. Джерела до вивчення історії.
Принагідна закличка-слоган: Ніколи знову.
Очікуваний результат співпраці:
колективний творчий «продукт» ( плакат «Метелик» - символ Голокосту).
Нормативне обґрунтування:
- Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2019/2020 навчальному році;
- Програма «Нова українська школа у поступі до цінностей» , яка розглянута та затверджена Вченими радами Інституту проблем виховання (протокол №6 від 02 липня 2018 року) та Інституту модернізації змісту освіти (протокол №7 від 26 вересня 2018 року);
- Меморандум співпраці між усіма учасниками освітнього процесу: педагогами, учнями та батьками (МОНУ, 30.06.2019);
- Лист МОНУ №1/9-414 від 27.06.2019 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»;
Інтернет ресурси:
Мета уроку:
• удосконалити навички створювати об'єкти, що складаються з базових графічних примітивів; обертати, відображати й масштабувати об'єкти; зафарбовувати об'єкти;
• розвивати логічне мислення, уміння аналізувати; розвиток довготривалої пам'яті, вміння розподіляти увагу; розвиток предметного сприйняття та мовлення; розвиток інформатичної компетентності;
• виховувати інтерес до предмета;
• виховати інформаційну культуру;
•сприяти вихованню працелюбності, самостійності, допитливості, вміння зосереджуватися.
Очікувані результати
S
T
R
E
A розфарбувати об’єкти та написати слова в середині фігур;
M уміння аналізувати , порахувати скільки років пройшло з часу історичної події;
Компетентності
Ключові: спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами (використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності); соціальна та громадянська компетентності (знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів); математична компетентність (використовувати статистичні матеріали у вивченні історії), інформаційно-цифрова компетентність ( поєднати галузь ІКТ для практичної діяльності та навчання впродовж життя.)
Предметні: хронологічна (співвідносити історичні події, явища з періодами); інформаційна (виявляти різні точки зору, визнавати і сприймати таку різноманітність); просторова (користуючись картою, пояснювати причини й наслідки історичних подій, процесів історії, основні тенденції розвитку міжнародних відносин).
Тип уроку: інтегрований.
Інновації: STEM- технологія.
Поняття: Голокост, євреї, світова війна, концентраційні табори, гето.
Основні дати та події:
1939 – 1945рр.- Друга світова війна,
27 січня - Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту в Україні.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, персональні комп’ютери.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вчитель історії:
Привітання, перевірка присутніх, перевірка готовності учнів до уроку.
Мелодія - «Лірична мелодія».
1.Сторітеллінг. Притча про метелика
-Якось у коконі з’явилася маленька щілина… Крізь неї поступово почав пробиратися метелик, який хотів нарешті розправити свої крильця. Людина, проходячи в той момент повз, почала спостерігати за цим дійством….
Минула година, дві, три, після чого метелик вирішив припинити… Щілина залишалася такою ж маленькою. Тоді людина вирішила допомогти. Узяла ніж і розрізала кокон. Метелик легенько вийшов із нього, але його тільце залишилося слабким і немічним, а прозорі крила майже не рухалися…
Людина продовжувала спостерігати, чекаючи, що ось-ось крила маленького розправляться й зміцніють, і він може злетіти. Цього так і не сталося! Усе своє життя метелик волочив по землі слабеньке тільце і нерозпростерті крила. Він так і не зміг літати…
А все тому, що людина, бажаючи допомогти, не розуміла головного: зусилля, які треба докласти, щоб пробратися через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові. Тільки так рідина з тіла переходить у крила, надаючи їх потрібної сили. Лише після цього він зміг би літати. Життя змушувало метелика докладати зусиль, перш ніж залишити свою оболонку, бо саме це загартовує його і дозволяє рости й розвиватися.
Зусилля – це те, що найбільш потрібне нам у житті. Якби нам можна було жити, не стикаючись із труднощами, ми були б обділеними… Витримкою, запалом, ідеями, прагненнями… Ми не могли б бути сильними, якими є зараз. І ніколи не змогли б літати….
(можна випустити з яскравої коробочки живих метеликів)
2. Емоційний старт «Душа скаже все»
Вчитель інформатики:
-То що ж і хто дарує вам крила в житті? Що робить із вас Людину? Хто підштовхує, налаштовує, радить, іде поряд? Хто сіє зерна совісті у молодий, свіжий грунт? Поділімося сокровенним… Так-так, душа скаже все… Тож пропоную заповнити «Картки самозанурення»
(після цього збирає їх,або діти друкують власні міркування на своїх комп’ютерах проглядає й продовжує емоційне налаштування на урок)
Зазирнувши у ваші душі, я зрозуміла для себе декілька незаперечних істин: для вас крила – це не тільки сучасні гаджети чи матеріальні блага… Є ще й батьки, друзі, книги, учителі, рідна Батьківщина…
Але так багато радісних емоцій ваші однолітки в 1939-1945рр. не написали б?
Чому? Ви самі зробите висновки і вкінці уроку дасте відповідь на це запитання.
Проблемне запитання: «На вашу думку, як би заповнили «Картку самозанурення» ваші однолітки 1939-1945рр?
ІІ. Мотиваційний момент.
1.Оголошення теми уроку
Вчитель історії:
- На цьому уроці ми будемо говорити про Голокост, про ваше минуле й майбутнє, про сьогоднішні мрії й сподівання…
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель історії:
Метод «Незакінчені речення»: повторення термінів.
Історичні терміни роздані на попередньому уроці для самостійного вивчення.
Світова війна - збройний конфлікт держав із застосуванням засобів збройного насильства, що охоплює велику частину країн світу.
Голоко́ст (англ. Holocaust – усеспалення), інакше Шоа (іврит – катастрофа, нещастя)- переслідування і масове знищення євреїв і ромів у Німеччині під час Другої світової війни.
Євреї- давній народ, стародавнього Ізраїльського та Юдейського царств. Євреї живуть у багатьох країнах світу (з 1948 року існує відновлена єврейська держава Ізраїль).
Концентраційні табори – це місця перебування великих мас людей, взятих під варту за політичними, соціальними, расовими, релігійними та іншими ознаками.
Гето в період Другої світової війни — це житлові зони на контрольованих нацистами і їх союзниками територіях, куди насильно переміщували євреїв з метою ізоляції їх від неєврейського населення.
Вчитель історії: у 1933-1945 рр. нацисти знищили близько 6 мільйонів чоловік єврейського походження у Німеччині та на захоплених нею територіях, визначивши це як «остаточне вирішення єврейського питання», що проходило в три етапи – 1933-1939 рр.; 1939-1941 рр.; 1941-1944 рр.
Якщо говорити про територію СРСР, зокрема про українські землі, то треба сказати, що 1,6 млн. євреїв було знищено саме на території України.
27 січня в Україні відзначається Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту. На державному рівні в нашій державі його щорічно відзначають з 2011р.
IV. Повторення вивченого матеріалу з інформатики.
Вчитель інформатики:
Давайте пригадаємо:
У Word 2007 використовується кілька видів ліній - пряма лінія, сполучна лінія, крива, полілінія і мальована крива.
Алгоритм створення ламаної (аналогічно створюється і крива):
1. Вибрати на вкладці Вставлення у групі Зображення кнопку Фігури ф (мал. 3.23).
2. Вибрати інструмент Полілінія.
3. Вибрати на аркуші початкову точку лінії.
4. Вибрати на аркуші точки, які є вершинами ламаної.
5. Двічі клацнути в кінцевій точці лінії.
Для створення замкненої ламаної або кривої потрібно її кінцеву точку вибрати біля початкової точки цієї лінії. Програма автоматично сполучає ці точки, замкнувши лінію і зафарбувавши внутрішню область.
Редагування графічних об’єктівуWORD
Графічні примітиви є самостійними об’єктами і їх можна редагувати, незалежно від інших об’єктів цього зображення. Нагадуємо: усі ці операції здійснюються для виділених об’єктів. Щоб виділити об’єкт, потрібно вибрати його на зображенні.
V. Мотивації навчальної діяльності.
Вчитель інформатики:
Завдання 1. Заповніть структурну діаграму «Види комп’ютерної графіки»
Завдання 2
Визначте, з яких об’єктів складаються зображення, які типи заливок використовуються.
Вчитель історії:
Робота з картою. Учні сканують QR-код.
Місцями найбільших масових страт євреїв в Україні є:
Бабин Яр (Київ),
Богданівка Одеської області,
Дрогобицький Яр (Харків),
Кам’янець-Подільський,
Дальник Одеської області,
Урочище Сосонки біля Рівного.
Головним офіційним місцем пам’яті про Голокост в Україні є Бабин Яр у Києві.
Учитель історії:
Ці рядки не можна слухати без хвилювання, тому що діти і війна, діти і Голокост справді несумісні. На цю тему можна говорити багато. Дітям, розстріляним у Бабиному Яру,поставлений пам’ятник,можна згадати про те, як в останні хвилини перед смертю, коли вже лунали постріли, молода мати годувала немовля молоком і співала йому колискову, можна говорити про долю дітей у гетто, можна говорити про досліди та медичні експерименти над дітьми в концтаборах. Але мені хотілося б хоч трохи сказати про символ цих єврейських дітей — дітей Холокосту — Анну Франк. Ця дівчинка понад два роки разом зі своїми родичами переховувалась від нацистів в одному з будинків Амстердаму. Понад два роки вона майже не виходила на повітря і весь цей час вела щоденник. Дівчинці зовсім трохи не вдалося дожити до перемоги. Сусіди видали їх нацистам. Дівчинку було вбито, але в живих залишився її батько, який і надрукував пізніше цей щоденник — «Щоденник Анни Франк», дівчинки, яка стала символом життя після смерті.
Аналіз документів
Учні висловлюють свої міркування.
Одним із проявів непокори злочинному нацистському режиму стали «праведники народів світу»- люди, які рятували євреїв від неминучого знищення на окупованих територіях гітлерівською Німеччиною та її союзниками. Це почесне звання присвоюється від імені Ізраїлю. Особливу роль в урятуванні галицьких євреїв відіграв митрополит УГКЦ Андрей Шептицький.
Стратегія «Думай – збирайся – ділись» (можна об’єднатись у пари ):
Після закінчення розповіді, учням пропонується фотоколаж , підготовлений вчителем із використанням фотографій жертв нацизму, і в процесі бесіди з'ясовуються відчуття дітей
● які почуття викликають у вас ці фотографії?
● які почуття повинні були відчувати жертви?
● а їхні кати?
● а очевидці (свідки, спостерігачі)?
● чому загинули близько 90 відсотків єврейських дітей, яким в 1939году було до 15 років?
Учням пропонується зробити висновок:
Жертви Голокосту не знали відповіді на це питання, а людство і сьогодні не може повністю осмислити Голокост.
Вчитель інформатики:
Ви навчилися вставляти в текстовий документ графічні зображення, а також розглянули деякі їх властивості. Це були рисунки, схеми, діаграми тощо. Їх використовують для ілюстрації змісту текстового документа. Ви вже знаєте, що графічні об’єкти, вставлені в текстовий документ, мають певні властивості: розмір зображення, розташування на сторінці, обтікання текстом, контрастність та яскравість, межі рисунка, заливка тощо.
VІ. Виконання практичної роботи №11
Вчитель інформатики:
На екрані проектора вам пропонуємо ознайомитися з подією, яка відзначається 27 січня.
Ваше завдання: створити текстовий документ у якому буде відповідь на таке запитання:
Порахувати скільки років минуло з часу Голокосту?
Вчитель історії повідомляє історичні відомості:
Символом Голокосту став метелик. Чому саме він? У 1943 році хлопчик із варшавського гетто написав у своєму листі: «…найжахливіше, що в гетто метелики не живуть!» Метелики — це символ радості, без якої не живуть.
Вчитель інформатики: Тому пропоную Вам за допомогою текстового процесора та графічних елементів створити плакат на знак пам’яті про подію, подарувати хлопчику метелика, а також залишити побажання майбутнім поколінням і всім людям, які мають пам’ятати ці уроки історії. Адже, як сказав історик Ієгуда Бауер: «Пам’ять про Голокост необхідна, щоб наші нащадки ніколи не стали жертвами, катами чи байдужими спостерігачами» .
Зразок на екрані проектора(фото хлопчика та гетто, а також текст додано у папку для виконання практичного завдання).
Підсумки уроку
Обговорення проблемного запитання:
На вашу думку,як би заповнили«Картку самозанурення» ваші однолітки 1939-1945рр?
Порада вчителя інформатики:
Головне – перш за все залишайтесь людьми,
Хоч нелегко буває, а все-таки…
Серед світлого дня чи сумної пітьми
Пам’ятайте про людяність, етику…
Головне – перш за все залишайтесь простим
Довіряйте й чекайте того ж натомість,
СМС пишіть, електронні листи,
Пам’ятайте про дружбу і чисту совість…
Порада вчителя історії:
Головне – перш за все українцем будь,
Не залиш землю самотою,
Мову рідну, гляди, повік не забудь –
Й буде сонце добра завжди над тобою…
Домашнє завдання.
Домалювати, якщо не встигли плакат «Метелик».
Анотація до матеріалу: інноваційні напрямки освіти, зокрема STEM, з кожним днем стають все популярнішими. І це не дивно, адже саме такий підхід дозволяє зацікавити учнів під час вивчення історії в поєднанні з точними науками та зробити сам процес навчання більш жвавим та оригінальним.
Конспект уроку містить історичні відомості та презентацію (зразок плаката),QR-код,у ході інтегрованого заняття є можливість перевірити засвоєння попереднього матеріалу, оцінити результати роботи кожного учня. Розробка відповідає новітнім освітнім вимогам, в якому використовується впровадження STEM-освіти. Здобувачі освіти самостійно оволодівають матеріалом за допомогою набутих вмінь та навичків під керівництвом вчителя та закріплюють новий матеріал.