Тема уроку. Практичне заняття. Джерела до вивчення історії.

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з інформатики та історії України для здобувачів освіти 5 класу. Інноваційні напрямки освіти, зокрема STEM, з кожним днем стають все популярнішими. І це не дивно, адже саме такий підхід дозволяє зацікавити учнів під час вивчення історії в поєднанні з точними науками та зробити сам процес навчання більш жвавим та оригінальним. Конспект уроку містить історичні відомості та презентацію (зразок плаката),QR-код,у ході інтегрованого заняття є можливість перевірити засвоєння попереднього матеріалу, оцінити результати роботи кожного учня. Розробка відповідає новітнім освітнім вимогам, в якому використовується впровадження STEM-освіти. Здобувачі освіти самостійно оволодівають матеріалом за допомогою набутих вмінь та навичків під керівництвом вчителя та закріплюють новий матеріал.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку з інформатики та історії України

5 клас

 

 

 

 

C:\Users\Олександра\Desktop\плакат.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                        Рибенчук Іванна Іванівна

                                                            вчитель історії

                                                            Рожнівського ліцею «Гуцульщина»

                                                            імені Федора Погребенника

                                                            Рожнівської сільської ради

                                                            Косівського району

                                                            Івано-Франківської області

 

 Тема уроку. Практичне заняття. Джерела до вивчення історії.

 

Принагідна закличка-слоган:      Ніколи знову.

 

 

Очікуваний результат співпраці:

колективний творчий «продукт»  ( плакат «Метелик» - символ Голокосту).

 

 Нормативне обґрунтування:

 

- Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2019/2020 навчальному році;

- Програма «Нова українська школа у поступі до цінностей» , яка розглянута та затверджена Вченими радами Інституту проблем виховання (протокол №6 від 02 липня 2018 року) та Інституту модернізації змісту освіти (протокол №7 від 26 вересня 2018 року);

- Меморандум співпраці між усіма учасниками освітнього процесу: педагогами, учнями та батьками (МОНУ, 30.06.2019);

- Лист МОНУ №1/9-414 від 27.06.2019 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»;

Інтернет ресурси:

Ніколи більше:пам’ять та уроки Голокосту.[Електронний ресурс]. –    

 Режим доступу: http://surl.li/aaowe

 

 

 

Мета уроку:

• удосконалити навички створювати об'єкти, що складаються з базових графічних примітивів; обертати, відображати й масштабувати об'єкти; зафарбовувати об'єкти;

• розвивати логічне мислення, уміння аналізувати; розвиток довготривалої пам'яті, вміння розподіляти увагу; розвиток предметного сприйняття та мовлення; розвиток інформатичної компетентності;

• виховувати інтерес до предмета;

• виховати інформаційну культуру;

•сприяти вихованню працелюбності, самостійності, допитливості, вміння зосереджуватися.

 

Очікувані результати

S

T

R

E

A         розфарбувати об’єкти та  написати слова в середині фігур;

M           уміння аналізувати , порахувати скільки років пройшло з часу історичної події;

 

 

Компетентності

Ключові: спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами (використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності); соціальна та громадянська компетентності (знаходити переконливі історичні приклади вирішення конфліктів); математична компетентність (використовувати статистичні матеріали у вивченні історії), інформаційно-цифрова компетентність ( поєднати галузь ІКТ  для практичної  діяльності та навчання впродовж життя.)

Предметні: хронологічна (співвідносити історичні події, явища з періодами); інформаційна (виявляти різні точки зору, визнавати і сприймати таку різноманітність); просторова (користуючись картою, пояснювати причини й наслідки історичних подій, процесів  історії, основні тенденції розвитку міжнародних відносин).

 

Тип уроку: інтегрований.

Інновації: STEM- технологія.

Поняття: Голокост, євреї, світова війна, концентраційні табори, гето.  

Основні дати та події:

1939 – 1945рр.- Друга світова війна,

27 січня - Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту в Україні.

Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, персональні комп’ютери.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вчитель історії:

Привітання, перевірка присутніх, перевірка готовності учнів до уроку.

Мелодія - «Лірична мелодія».

1.Сторітеллінг. Притча про метелика

     -Якось у коконі з’явилася маленька щілина… Крізь неї поступово почав пробиратися метелик, який хотів нарешті розправити свої крильця. Людина, проходячи в той момент повз, почала спостерігати за цим дійством….

     Минула година, дві, три, після чого метелик вирішив припинити… Щілина залишалася такою ж маленькою. Тоді людина вирішила допомогти. Узяла ніж і розрізала кокон. Метелик легенько вийшов із нього, але його тільце залишилося слабким і немічним, а прозорі крила майже не рухалися…

 Людина продовжувала спостерігати, чекаючи, що ось-ось крила маленького розправляться й зміцніють, і він може злетіти. Цього так і не сталося! Усе своє життя метелик волочив по землі слабеньке тільце і нерозпростерті крила. Він так і не зміг літати…

   А все тому, що людина, бажаючи допомогти, не розуміла головного: зусилля, які треба докласти, щоб пробратися через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові. Тільки так рідина з тіла переходить у крила, надаючи їх потрібної сили. Лише після цього він зміг би літати. Життя змушувало метелика докладати зусиль, перш ніж залишити свою оболонку, бо саме це загартовує його і дозволяє рости й розвиватися. 

 Зусилля – це те, що найбільш потрібне нам у житті. Якби нам можна було жити, не стикаючись із труднощами, ми були б обділеними… Витримкою, запалом, ідеями, прагненнями… Ми не могли б бути сильними, якими є зараз. І ніколи не змогли б літати….

(можна випустити з яскравої коробочки живих метеликів)

 

2. Емоційний старт «Душа скаже все»

Вчитель інформатики:

  -То що ж і хто  дарує вам крила в житті? Що робить із вас Людину? Хто підштовхує, налаштовує, радить, іде поряд? Хто сіє зерна совісті у молодий, свіжий грунт? Поділімося сокровенним… Так-так, душа скаже все… Тож пропоную заповнити «Картки самозанурення»

 

C:\Users\Іванна Іванівна\Desktop\Картки самозанурення.jpg

(після цього збирає їх,або діти друкують власні міркування на своїх комп’ютерах проглядає й продовжує емоційне налаштування на урок)

Зазирнувши у ваші душі, я зрозуміла для себе декілька незаперечних істин: для вас крила – це не тільки сучасні гаджети чи матеріальні блага… Є ще й батьки, друзі, книги, учителі, рідна Батьківщина…

  Але так багато радісних емоцій ваші однолітки в  1939-1945рр. не написали б?

Чому? Ви самі зробите висновки і вкінці уроку дасте відповідь на це запитання.

Проблемне запитання: «На вашу думку, як би заповнили «Картку самозанурення» ваші однолітки   1939-1945рр?

 

ІІ. Мотиваційний момент.

   1.Оголошення теми  уроку

Вчитель історії:

 - На цьому  уроці  ми будемо говорити про Голокост, про ваше минуле й майбутнє, про сьогоднішні мрії й сподівання…

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель історії:

Метод «Незакінчені речення»: повторення термінів.

Історичні терміни роздані на попередньому уроці для самостійного вивчення.

Світова війна - збройний конфлікт держав із застосуванням засобів збройного насильства, що охоплює велику частину  країн світу.

Голоко́ст (англ. Holocaust – усеспалення), інакше Шоа (іврит – катастрофа, нещастя)- переслідування і масове знищення євреїв і ромів у Німеччині під час Другої світової війни.

Євреї- давній народ, стародавнього Ізраїльського та Юдейського царств. Євреї живуть у багатьох країнах світу (з 1948 року існує відновлена єврейська держава Ізраїль).

Концентраційні табори це місця перебування великих мас людей, взятих під варту за політичними, соціальними, расовими, релігійними та іншими ознаками.

Гето в період Другої світової війни — це житлові зони на контрольованих нацистами і їх союзниками територіях, куди насильно переміщували євреїв з метою ізоляції їх від неєврейського населення.

 

Вчитель історії:  у 1933-1945 рр. нацисти знищили близько 6 мільйонів чоловік єврейського походження у Німеччині та на захоплених нею територіях, визначивши це як «остаточне вирішення єврейського питання», що проходило в три етапи – 1933-1939 рр.; 1939-1941 рр.; 1941-1944 рр.

Якщо говорити про територію СРСР, зокрема про українські землі, то треба сказати, що 1,6 млн. євреїв було знищено саме на території України.

27 січня в Україні відзначається Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту. На державному рівні в нашій державі його щорічно відзначають з 2011р.

 

IV. Повторення вивченого матеріалу з інформатики.

Вчитель інформатики:

Давайте пригадаємо:

У Word 2007 використовується кілька видів ліній - пряма лінія, сполучна лінія, крива, полілінія і мальована крива.

Алгоритм створення ламаної (аналогічно створюється і крива):

1. Вибрати на вкладці Вставлення у групі Зображення кнопку Фігури ф (мал. 3.23).

2. Вибрати інструмент Полілінія.

3. Вибрати на аркуші початкову точку лінії.

4. Вибрати на аркуші точки, які є вершинами ламаної.

5. Двічі клацнути в кінцевій точці лінії.

Для створення замкненої ламаної або кривої потрібно її кінцеву точку вибрати біля початкової точки цієї лінії. Програма автоматично сполучає ці точки, замкнувши лінію і зафарбувавши внутрішню область.

 Редагування графічних об’єктівуWORD

Графічні примітиви є самостійними об’єктами і їх можна редагувати, незалежно від інших об’єктів цього зображення. Нагадуємо: усі ці операції здійснюються для виділених об’єктів. Щоб виділити об’єкт, потрібно вибрати його на зображенні.  

V. Мотивації навчальної діяльності.

Вчитель інформатики:

Завдання 1. Заповніть структурну діаграму «Види комп’ютерної графіки»

Завдання 2

Визначте, з яких об’єктів складаються зображення, які типи заливок використовуються.

 

 

 

Картинки по запросу зразки завдань до підручника ривкінда 5 клас таблиця 3.3

 

 

 

Вчитель історії: 

frameРобота з картою.  Учні сканують QR-код.

 

Місцями найбільших масових страт євреїв в Україні є:

Бабин Яр (Київ),

Богданівка Одеської області,

Дрогобицький Яр (Харків),

Кам’янець-Подільський,

Дальник Одеської області,

Урочище Сосонки біля Рівного.

Головним офіційним місцем пам’яті про Голокост в Україні є Бабин Яр у Києві.

 

https://geomap.com.ua/images/uh11b/uh11_3_files/image002.jpg

 

Учитель історії:

Ці рядки не можна слухати без хвилювання, тому що діти і війна, діти і Голокост справді несумісні. На цю тему можна говорити багато.  Дітям, розстріляним у Бабиному Яру,поставлений пам’ятник,можна згадати про те, як в останні хвилини перед смертю, коли вже лунали постріли, молода мати годувала немовля молоком і співала йому колискову, можна говорити про долю дітей у гетто, можна говорити про досліди та медичні експерименти над дітьми в концтаборах. Але мені хотілося б хоч трохи сказати про символ цих єврейських дітей — дітей Холокосту — Анну Франк. Ця дівчинка понад два роки разом зі своїми родичами переховувалась від нацистів в одному з будинків Амстердаму. Понад два роки вона майже не виходила на повітря і весь цей час вела щоденник. Дівчинці зовсім трохи не вдалося дожити до перемоги. Сусіди видали їх нацистам. Дівчинку було вбито, але в живих залишився її батько, який і надрукував пізніше цей щоденник — «Щоденник Анни Франк», дівчинки, яка стала символом життя після смерті.

 

Аналіз документів

 

 

Screenshot_2

 

 

Учні висловлюють свої міркування.

 

Одним із проявів непокори злочинному нацистському режиму стали «праведники народів світу»- люди, які рятували євреїв від неминучого знищення на окупованих територіях гітлерівською Німеччиною та її союзниками. Це почесне звання присвоюється від імені Ізраїлю. Особливу роль в урятуванні галицьких євреїв відіграв митрополит УГКЦ Андрей Шептицький.

Стратегія «Думай – збирайся – ділись» (можна об’єднатись у пари ):

Після закінчення розповіді, учням  пропонується фотоколаж , підготовлений  вчителем із використанням фотографій жертв нацизму, і в процесі бесіди з'ясовуються відчуття дітей

● які почуття викликають у вас ці фотографії?

 ● які почуття повинні були відчувати жертви?

 ● а їхні кати?

 ● а очевидці (свідки, спостерігачі)?

● чому загинули близько 90 відсотків єврейських дітей, яким в 1939году було до 15 років?

 

Учням пропонується зробити  висновок:

Жертви Голокосту не знали відповіді на це питання, а людство і сьогодні не може повністю осмислити Голокост.

Вчитель інформатики:

Ви навчилися вставляти в текстовий документ графічні зображення, а також розглянули деякі їх властивості. Це були рисунки, схеми, діаграми тощо. Їх використовують для ілюстрації змісту текстового документа. Ви вже знаєте, що графічні об’єкти, вставлені в текстовий документ, мають певні властивості: розмір зображення, розташування на сторінці, обтікання текстом, контрастність та яскравість, межі рисунка, заливка тощо.

 

VІ. Виконання практичної роботи №11

Вчитель інформатики:

На екрані проектора вам пропонуємо ознайомитися з подією, яка відзначається 27 січня.

Ваше завдання: створити текстовий документ у якому буде відповідь на таке запитання:

Порахувати скільки років минуло з часу Голокосту?

Вчитель історії повідомляє історичні відомості:

Символом Голокосту став метелик. Чому саме він? У 1943 році хлопчик із варшавського гетто написав у своєму листі: «…найжахливіше, що в гетто метелики не живуть!» Метелики — це символ радості, без якої не живуть.

Вчитель інформатики: Тому пропоную Вам за допомогою текстового процесора та графічних елементів створити плакат на знак пам’яті про подію, подарувати хлопчику метелика, а також залишити побажання майбутнім поколінням і всім людям, які мають пам’ятати ці уроки історії. Адже, як сказав історик Ієгуда Бауер: «Пам’ять про Голокост необхідна, щоб наші нащадки ніколи не стали жертвами, катами чи байдужими спостерігачами» .

    Зразок на екрані проектора(фото хлопчика та гетто, а також текст додано у папку для виконання практичного завдання).

C:\Users\Олександра\Desktop\27 січня - між день пам жертв Голокосту.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумки уроку

 Обговорення проблемного запитання:

На вашу думку,як би заповнили«Картку самозанурення» ваші однолітки   1939-1945рр?

Порада вчителя інформатики:

Головне – перш за все залишайтесь людьми,

Хоч нелегко буває, а все-таки…

Серед світлого дня чи сумної пітьми

Пам’ятайте про людяність, етику…

Головне – перш за все залишайтесь  простим

Довіряйте й чекайте того ж натомість,

СМС пишіть, електронні листи,

Пам’ятайте про дружбу і чисту совість…

Порада вчителя історії:

Головне – перш за все українцем будь,

Не залиш землю самотою,

Мову рідну, гляди, повік не забудь –

Й буде сонце добра завжди над тобою…

 

Домашнє завдання.  

Домалювати, якщо не встигли плакат «Метелик».

 

Анотація до матеріалу: інноваційні напрямки освіти, зокрема STEM, з кожним днем стають все популярнішими. І це не дивно, адже саме такий підхід дозволяє зацікавити учнів  під час вивчення історії в поєднанні з точними науками та зробити сам процес навчання більш жвавим та оригінальним.

Конспект уроку містить історичні відомості  та презентацію (зразок плаката),QR-код,у ході інтегрованого заняття є можливість перевірити засвоєння попереднього матеріалу, оцінити результати роботи кожного учня. Розробка відповідає новітнім освітнім вимогам, в якому використовується впровадження STEM-освіти. Здобувачі освіти самостійно оволодівають матеріалом за допомогою набутих вмінь та навичків  під керівництвом вчителя та закріплюють новий матеріал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку