Тема уроку: Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»

Про матеріал

Тема уроку: Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»

Мета: дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури.

Основні завдання психосоціального розвитку:

- сприяти розвитку читацьких компетенцій учнів;

- формувати навички роботи з текстом, уміння аналізувати, обирати з прочитаного матеріалу головні моменти;

- розвивати вміння порівнювати, виділяти головне, ділитися інформацією.

Знати: загальну характеристику культури і літератури «золотої доби» римської імперії; значення творчості Вергілія як поета.

Формувати: знання у вигляді усних відповідей, висловлення власних думок, коментарів.

Цінувати: активність, допитливість, уміння працювати в парі, взаємоповагу.

Тип уроку: урок-дослідження.

Перегляд файлу

 

Тема уроку: Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»

Мета: дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури.

Основні завдання психосоціального розвитку:

-         сприяти розвитку читацьких компетенцій учнів;

-         формувати навички роботи з текстом, уміння аналізувати, обирати з прочитаного матеріалу головні моменти;

-         розвивати вміння порівнювати, виділяти головне, ділитися інформацією. 

Знати: загальну характеристику  культури і літератури «золотої доби» римської імперії; значення творчості Вергілія як поета.

Нормувати: знання у вигляді усних відповідей, висловлення власних думок, коментарів.

Цінувати: активність, допитливість, уміння працювати в парі, взаємоповагу.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання. Портрет Вергілія, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал, кросворд.

 

 

Обираючи богів, ми обираємо свою долю.

Вергілій 

І. Привітання. Рефлексія настрою і готовності учнів до уроку

- Доброго дня, шановні восьмикласники. Сьогодні урок зарубіжної літератури ми проведемо з вами разом. Я хочу, щоб ви закрили очі і пригадали найприємніший момент у своєму житті. На душі стало приємно і тепло, а на обличчі затамувалася легенька посмішка. Ось з таким настроєм я запрошую Вас до уявної подорожі через віки, у глибини античної літератури.

ІІ. Активізація  знань

  • Давайте пригадаємо, що означає слово «античний»? (давній)
  • А дайте визначення, що таке антична література.

Антична література  це література греко-римського рабовласницького суспільства, яка мала найбільше значення для формування європейської

культури.

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми продовжимо з  вами пізнавати такий далекий у часі, але такий близький світ античної літератури.  А саме познайомимося із творчістю Публія Вергілія Марона – видатного римського поета. Уже сам факт, що ми читаємо його твори більш ніж через 2000 років, говорить сам за себе. Цей поет геній, а твори його геніальні. Його творчістю захоплювалися багато відомих нам літературних діячів в усі епохи., дехто намагався наслідувати, але перевершити Вергілія не вдалося нікому.

 Микола  Зеров, український поет,  перекладач не тільки займався перекладом його творів, а й присвятив йому сонет з якого я б хотіла розпочати нашу роботу по дослідженню творчості Вергілія. Сонет нам підготувала Кривіна Аліна. Щоб краще ви зрозуміли зміст вірша прослідкуйте за текстом. І спробуйте уявити людину, якій присвячений сонет.

«Вергілій»

Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,

З дитинства ніжного колисаний селом,

Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,

І знявся до вершин нечуваної слави.

 

...Той час минув - і Рим, і цезарів діла

Рука історії до трун поволокла,

Де сплять усіх часів ілюзії й корони.

 

Та він живе, і дзвін гучних його поем

Донині сниться нам риданнями Дідони,

Бряжчанням панцирів і сплесками трирем. 

                                                   М. Зеров

- Скажіть, будь ласка яким ви уявили собі Вергілія?

-  Чим він займався і про що його твори? 

ІІІ. Уявна подорож до Риму 

Говорять, щоб краще зрозуміти письменника потрібно побувати на його Батьківщині… Що ми зараз з вами і зробимо. Але ми не просто відвідаємо Давній Рим, а й відзнімемо про нього документальний фільм, озвучити який допоможете  мені ви.  

1

 Історію Римської держави традиційно поділяють на три великих періоди: ранній Рим, або царський період, Римська республіка та Римська імперія. Рим з’явився як один із землеробських полісів на південній периферії етруського світу.

2

    Частиною Римської культури, безперечно, є легенда про заснування Риму. До нас дійшли твердження, що Рим був заснований між 754 і 753 роками до нашої ери латинськими колоністами зі стародавнього міста Альба Лонга. За легендою, римляни пов’язували заснування Рима з Троянською війною. Легенда розповідає, що коли загинула Троя, деякі троянці на чолі з Енеєм повтікали на кораблях до Італії. Вони прибули в Лацій, де заснували місто Альба, в якому й зацарював Еней.

3

    Легенда розповідає,що першими жителями Рима були юнаки – супутники Ромула та його дружина. Сусідні общини з недовірою ставилися до нових поселенців і не хотіли одружувати з ними своїх дочок. Тоді Ромул улаштував свято, на яке запросив сусідів-сабінів. Під час бенкету римляни викрали дівчат-сабінянок. Сабіни пішли війною на Рим, але сабінянки зуміли помирити своїх батьків і чоловіків. Як наслідок  злиття латинської і сабінської общин утворилась єдина Римська держава, в якій стали спільно правити два царі – Ромул і сабінянин Тит Тацій.

4

    Другий римський цар, сабінянин Нума Помпілій, затвердив культи богів і зорганізував жрецькі і ремісничі колегії. Наступний цар, Тулл Гостілій, зруйнував Альбу Лонгу і переселив її жителів до Рима. Його спадкоємець Анк Марцій побудував міст через Тибр і заснував у гирлі річки першу римську колонію – Остію.

    Потім, за римською традицією, в Римі правили ще три царі, етруски за походженням. Тарквіній Давній побудував у Римі перший цирк, храм на Капітолії і підземний стічний канал – Велику клоаку, що існує дотепер. Його наступник Сервій Туллій провів важливі соціальні реформи і встановив довкола міста міцну кам’яну стіну. Останнього, сьомого, царя Тарквінія Гордого вигнало з Рима повстале населення. Від цієї події 510 року бере початок історія Римської республіки.

5

До кінця 3 століття до нашої ери Рим стає великою середземноморською державою. Підкоривши в останній чверті 3 та в першій половині 2 століття до нашої ери Карфаген, Рим став керівною силою в Центральному та Західному Середземномор’ї.

       Високий економічний розвиток Римської імперії призвів до того, що місто Рим стало економічним, культурним і політичним центром величезної держави. В цей час велика кількість міст у своєму архітектурному стилі намагалися наслідувати приклад столиці - Риму.

6

Центральні площі всіх міст (ці площі називалися агорами на Сході й форумами на Заході) були прикрашені численними портиками, храмами й базиликами

 Зрозуміло, що особливою розкішшю відрізнявся сам Рим.

     Із правлінням  Августа збігається період «золотої доби» Римської імперії. Август прийшов до влади після громадянських воєн. Після смерті Цезаря перемагає Октавіан  Август - прізвисько, «священний», тому що приніс на римську землю мир. Державі була потрібна ідеологія. Початок - роздача орних земель ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Август розумів, що без культури немає ідеології. У нього був багатий друг - Меценат. Він створює умови для бідних поетів, а ті підтримують Августа. У цей гурток входили: Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій  та інші римські поети. 

ІV.  Робота над епіграфом уроку

 

Обираючи богів, ми обираємо свою долю.

Вергілій 

Вергілій, один із найвідоміших римських поетів, вважав: «Обираючи богів, ми обираємо свою долю». 

Як ви розумієте ці слова?

Слово вчителя

  1. Вергілій-один із небагатьох римських поетів, твори якого було перекладено грецькою мовою. Великий був його вплив на латинську середньовічну поезію та епос. Особистість Вергілія стала легендою, а на його віршах навіть ворожили. Метод „Інтерв’ю з поетом”

 Учень: Шановний Вергілій, розкажіть, будь ласка, де і коли Ви народились.

Вергілій:  Я народився 15 жовтня 70 р. до н. є. в селі Андах, недалеко від міста Мантуї (Північна Італія) в родині дрібного землевласника, що колись був, за одними даними - гончарем, а за іншими - поденником. 

Учень: Дозвольте у Вас запитати де Ви здобули початкову освіту?

Вергілій: Початкову освіту я здобув у сусідній Кремені, дійшовши ж повноліття, виїхав у Медіолан (Мілан), а згодом у Рим, щоб продовжувати навчання.

Учень: Поділіться з нами ким хотіли стати?

Вергілій: Готувався я стати адвокатом, але кволе здоров'я і брак ораторського хисту перешкодили моїй адвокатській кар'єрі.

Учень: Шановний Вергілій, коли Ви почали захоплюватись поезією?

Вергілій: З юних літ я почав захоплюватись поезією, пишучи ліричні вірші в стилі тодішніх римських модерністів, або, як їх називали, «неотериків». Найвизначнішим представником цього стилю був пристрасний Гай Валерій Катулл.

Учень: Хотілося б ще дізнатися чим іще ви цікавились?

Вергілій: Мене вабила і філософія, інтерес до якої у розбудив мій  учитель-епікуреєць Сірон. Вирішивши зайнятися філософією, я розпрощався з риторикою і ладен був навіть пожертвувати своїми поетичними заняттями. Однак любов до муз перемогла.

Учень: Ви не шкодуєте, що не стали філософом?

Вергілій: Ні, філософом я не став, хоч епікурейська проповідь утечі в спокійне життя та захоплення філософською поезією Лукреція лишили нестертий слід на світовідчуванні і на всій його літературній роботі.

Учень: Яку роль у Вашому житті відіграв Гай Асіній Полліон?

Вергілій:  Намісник Транспаданської Галлії (нині Ломбардія) цезаріанець Гай Асіній Полліон, прекрасний знавець грецької і римської літератур, помітив своєрідний  мій хист  і спрямував мене на створення буколічних віршів.

Учень: Пробачте за надмірну цікавість, а що це за історія з конфіскацією землі?

Вергілій: Конфіскацією селянських земель  була на користь ветеранів Гая Юлія Цезаря, яким передавалися землі околиць Мантуї та Кремони, отже, і  мій маєток. Завдяки заступництву Полліона і Октавіана, землю мені повернули. У знак подяки я  звеличив свого захисника Октавіана в першій [5] еклозі (поемі) буколічної збірки. Але радість була передчасна: у 41 р. спалахнула нова братовбивча війна між Октавіаном і Луцієм Антонієм, після якої околиці Мантуї знову перейшли в руки ветеранів. Мене прогнали з маєтку. Я ледве врятувався від меча оскаженілого центуріона.

 Учень: Розкажіть про ваші стосунки з Меценатом, будь ласка?

Вергілій: У 39 р.  я опублікував свій твір «Буколіки», який справив велике враження на громадськість. Автором книги зацікавився особистий друг Октавіана Гай Цільній Меценат, великий шанувальник поезії і сам літератор-дилетант. Ввійшовши до мистецького гуртка Мецената, я  дістав матеріальне забезпечення, а це дало мені  змогу цілком віддатися поезії, найдорожчим скарбам у світі

Учень: Кому Ви присвятили „Георгіки”?

Вергілій: Наступний великий твір «Георгіки», над яким працював сім років (37-30), живучи майже безвиїзно в Неаполі, я присвятив  Октавіану.

Учень: Розкажіть , будь ласка, як Ви працювали над „Енеїдою”

Вергілій: Після цієї поеми я  узявся за монументальну свою працю - «Енеїду», якій віддав десять останніх років життя. Спочатку я  склав план і написав епопею прозою, а потім став надавати віршової форми тим частинам, які мені найбільш припадали до вподоби.

Учень: Чому Ви вирушили у подорож?

Вергілій: Щоб оглянути своїми очима місця, зображені в «Енеїді», я вирушив у подорож по Греції та Малій Азії. Проте Трою мені побачити не довелося. Тяжко захворівши в Афінах, я припинив дальшу мандрівку. Август, який на цей час прибув до Афін, порадив мені повернутися разом з ним до Італії.

Учень: Дякуємо Вам за відверту розмову.

 Учитель: Пропоную до вашої уваги перегляд відеоролика про життя та творчий шлях письменника та занотовувати важливі факти.

Під час перегляду, я попрошу бути Вас уважними, тому що ви повинні занотовувати важливі віхи життя письменникаю

3. Словникова робота

Героїчний епос — збірна назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендаризованій формі відображено волю, завзяття народу в боротьбі проти ворогів, зла, гноблення. В такому епосі прославляється розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв. Витоки героїчного епосу лежать в усній народній творчості.

Поема (від грец. ποίημα — твір) — ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.

 

.   Розповідь учня  про історію створення „ Енеїди” та її сюжет.

    «Енеїді» Вергілій віддав десять останніх років життя. Спочатку поет склав план і написав епопею прозою, а потім завіршував уподобані частини. Щоб оглянути місця, зображені в поемі, він вирушив у подорож до Греції та Малої Азії. Проте Трою йому не довелося побачити. Тяжко захворівши в Афінах, він припинив мандрівку. Август порадив хворому повернутися разом з ним до Італії, там 21 вересня 19 р. до н. є. й обірвалося життя Вергілія. Прах його було перевезено до Неаполя і там поховано при Путеоланській дорозі. На надгробній плиті викарбовано: „В Мантуї я народився, умер у калабрів. Неаполь Прах береже. Оспівав череди, ниви, вождів.”

    Вергілій не встиг остаточно опрацювати своєї поеми. За наказом Августа її було оприлюднено вже після смерті поета, можливо, в 17 році до н. є.

    Римський народ визнав Вергілія першим своїм поетом, римським Гомером. Про те, яку загальну шану здобув автор «Енеїди» за життя, говорить хоча б свідчення історика Таціта, що коли присутні в театрі почули вірші Вергілія, вони всі підвелися і віддали їх авторовітаку саму честь, як імператорові Августу.

Слово вчителя

 «Енеїда»-перший твір римської літератури,який серйозно вивчали в римських школах. На дві тисячі років вона стала «хрестоматійним», «програмним» твором і залишається таким до сьогодні.

 

        «Енеїда» суттєво відмінна від гомерівських поем,незважаючи на численні               запозичення мотивів,сюжетних схем,поетичних формул. На цьому і базується,згідно з античними розуміннями літературне суперництво» зі зразком:зберігаючи зовнішність,створити дещо нове.В  поемі Вергілія,можливо,навіть гіпертрофовано  звеличується колишня римська доблесть,скромність,честь,давньоримський спосіб життя-основа могутності майбутньої світової держави.

    У долі Енея наче сконцентрована доля всього римського народу,а,   можливо,й роду людського. Саме тому ми зараз ,більш ніж через дві тисячі років переймаємося думками та переживаннями людини,яка втратила вітчизну,кохання,батька;людину,яка торує свій життєвий шлях,не знаючи його кінцевої мети.

 

VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

1. Узагальнююча бесіда

-  Чому добу правління Октавіана Августа називають золотою?

 (  Цей період збігається із правлінням  Августа. Август прийшов до влади після громадянських воєн. Після смерті Цезаря перемагає Октавіан  Август - прізвисько, «священний», тому що приніс на римську землю мир. Державі була потрібна ідеологія. Початок - роздача орних земель ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Август розумів, що без культури немає ідеології. У нього був багатий друг - Меценат. Він створює умови для бідних поетів, а ті підтримують Августа. У цей гурток входили: Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій Руф, Азінній Палліон. Вони ніби поділили жанри літератури. На противагу цьому гуртку створюється коло Корвіна Мессала: Тібул і Овідій.)

-   Яка мета написання поеми «Енеїда»?

( «Енеїді» Вергілій віддав десять останніх років життя. Спочатку поет склав план і написав епопею прозою, а потім завіршував уподобані частини. Щоб оглянути місця, зображені в поемі, він вирушив у подорож до Греції та Малої Азії. Проте Трою йому не довелося побачити.)

 -Які твори Вергілія принесли йому світову славу?

           (Світову славу Вергілій здобув завдяки ліричним збіркам «Буколіки», «Георгіки» та  поемі «Енеїда».)

3. Рефлексія

«Продовжіть речення»:

 

Сьогодні на уроці я:

Здивувався…

Дізнався…

Познайомився…

Зробив висновки…

 4. Оцінювання учнів з коментарем

 

VІІІ.  Домашнє завдання

  1. Порівняти заспіви у поемах Гомера «Іліада», «Одіссея» та в поемі  Вергілія «Енеїда».
  2. «Художникам» — створити ілюстрацію до прочитаного уривка.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
8884
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку