Тема уроку: Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»
Мета: дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури.
Основні завдання психосоціального розвитку:
- сприяти розвитку читацьких компетенцій учнів;
- формувати навички роботи з текстом, уміння аналізувати, обирати з прочитаного матеріалу головні моменти;
- розвивати вміння порівнювати, виділяти головне, ділитися інформацією.
Знати: загальну характеристику культури і літератури «золотої доби» римської імперії; значення творчості Вергілія як поета.
Формувати: знання у вигляді усних відповідей, висловлення власних думок, коментарів.
Цінувати: активність, допитливість, уміння працювати в парі, взаємоповагу.
Тип уроку: урок-дослідження.
Тема уроку: Публій Вергілій Марон. Коротко про митця. Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея»
Мета: дати загальне уявлення учням про "золоту добу" римської культури та літератури, розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного героїчного епосу, пояснити, що “Енеїда” є літературною обробкою римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Риму; виховувати повагу до набутків світової культури.
Основні завдання психосоціального розвитку:
- сприяти розвитку читацьких компетенцій учнів;
- формувати навички роботи з текстом, уміння аналізувати, обирати з прочитаного матеріалу головні моменти;
- розвивати вміння порівнювати, виділяти головне, ділитися інформацією.
Знати: загальну характеристику культури і літератури «золотої доби» римської імперії; значення творчості Вергілія як поета.
Нормувати: знання у вигляді усних відповідей, висловлення власних думок, коментарів.
Цінувати: активність, допитливість, уміння працювати в парі, взаємоповагу.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання. Портрет Вергілія, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал, кросворд.
Обираючи богів, ми обираємо свою долю.
Вергілій
І. Привітання. Рефлексія настрою і готовності учнів до уроку
- Доброго дня, шановні восьмикласники. Сьогодні урок зарубіжної літератури ми проведемо з вами разом. Я хочу, щоб ви закрили очі і пригадали найприємніший момент у своєму житті. На душі стало приємно і тепло, а на обличчі затамувалася легенька посмішка. Ось з таким настроєм я запрошую Вас до уявної подорожі через віки, у глибини античної літератури.
ІІ. Активізація знань
Антична література — це література греко-римського рабовласницького суспільства, яка мала найбільше значення для формування європейської
культури.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми продовжимо з вами пізнавати такий далекий у часі, але такий близький світ античної літератури. А саме познайомимося із творчістю Публія Вергілія Марона – видатного римського поета. Уже сам факт, що ми читаємо його твори більш ніж через 2000 років, говорить сам за себе. Цей поет геній, а твори його геніальні. Його творчістю захоплювалися багато відомих нам літературних діячів в усі епохи., дехто намагався наслідувати, але перевершити Вергілія не вдалося нікому.
Микола Зеров, український поет, перекладач не тільки займався перекладом його творів, а й присвятив йому сонет з якого я б хотіла розпочати нашу роботу по дослідженню творчості Вергілія. Сонет нам підготувала Кривіна Аліна. Щоб краще ви зрозуміли зміст вірша прослідкуйте за текстом. І спробуйте уявити людину, якій присвячений сонет.
«Вергілій»
Мужик із Мантуї, повільний і смаглявий,
З дитинства ніжного колисаний селом,
Звеличив кий, і плуг, і мідяний шолом,
І знявся до вершин нечуваної слави.
...Той час минув - і Рим, і цезарів діла
Рука історії до трун поволокла,
Де сплять усіх часів ілюзії й корони.
Та він живе, і дзвін гучних його поем
Донині сниться нам риданнями Дідони,
Бряжчанням панцирів і сплесками трирем.
М. Зеров
- Скажіть, будь ласка яким ви уявили собі Вергілія?
- Чим він займався і про що його твори?
ІІІ. Уявна подорож до Риму
Говорять, щоб краще зрозуміти письменника потрібно побувати на його Батьківщині… Що ми зараз з вами і зробимо. Але ми не просто відвідаємо Давній Рим, а й відзнімемо про нього документальний фільм, озвучити який допоможете мені ви.
1
Історію Римської держави традиційно поділяють на три великих періоди: ранній Рим, або царський період, Римська республіка та Римська імперія. Рим з’явився як один із землеробських полісів на південній периферії етруського світу.
2
Частиною Римської культури, безперечно, є легенда про заснування Риму. До нас дійшли твердження, що Рим був заснований між 754 і 753 роками до нашої ери латинськими колоністами зі стародавнього міста Альба Лонга. За легендою, римляни пов’язували заснування Рима з Троянською війною. Легенда розповідає, що коли загинула Троя, деякі троянці на чолі з Енеєм повтікали на кораблях до Італії. Вони прибули в Лацій, де заснували місто Альба, в якому й зацарював Еней.
3
Легенда розповідає,що першими жителями Рима були юнаки – супутники Ромула та його дружина. Сусідні общини з недовірою ставилися до нових поселенців і не хотіли одружувати з ними своїх дочок. Тоді Ромул улаштував свято, на яке запросив сусідів-сабінів. Під час бенкету римляни викрали дівчат-сабінянок. Сабіни пішли війною на Рим, але сабінянки зуміли помирити своїх батьків і чоловіків. Як наслідок злиття латинської і сабінської общин утворилась єдина Римська держава, в якій стали спільно правити два царі – Ромул і сабінянин Тит Тацій.
4
Другий римський цар, сабінянин Нума Помпілій, затвердив культи богів і зорганізував жрецькі і ремісничі колегії. Наступний цар, Тулл Гостілій, зруйнував Альбу Лонгу і переселив її жителів до Рима. Його спадкоємець Анк Марцій побудував міст через Тибр і заснував у гирлі річки першу римську колонію – Остію.
Потім, за римською традицією, в Римі правили ще три царі, етруски за походженням. Тарквіній Давній побудував у Римі перший цирк, храм на Капітолії і підземний стічний канал – Велику клоаку, що існує дотепер. Його наступник Сервій Туллій провів важливі соціальні реформи і встановив довкола міста міцну кам’яну стіну. Останнього, сьомого, царя Тарквінія Гордого вигнало з Рима повстале населення. Від цієї події 510 року бере початок історія Римської республіки.
5
До кінця 3 століття до нашої ери Рим стає великою середземноморською державою. Підкоривши в останній чверті 3 та в першій половині 2 століття до нашої ери Карфаген, Рим став керівною силою в Центральному та Західному Середземномор’ї.
Високий економічний розвиток Римської імперії призвів до того, що місто Рим стало економічним, культурним і політичним центром величезної держави. В цей час велика кількість міст у своєму архітектурному стилі намагалися наслідувати приклад столиці - Риму.
6
Центральні площі всіх міст (ці площі називалися агорами на Сході й форумами на Заході) були прикрашені численними портиками, храмами й базиликами
Зрозуміло, що особливою розкішшю відрізнявся сам Рим.
Із правлінням Августа збігається період «золотої доби» Римської імперії. Август прийшов до влади після громадянських воєн. Після смерті Цезаря перемагає Октавіан Август - прізвисько, «священний», тому що приніс на римську землю мир. Державі була потрібна ідеологія. Початок - роздача орних земель ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Август розумів, що без культури немає ідеології. У нього був багатий друг - Меценат. Він створює умови для бідних поетів, а ті підтримують Августа. У цей гурток входили: Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій та інші римські поети.
ІV. Робота над епіграфом уроку
Обираючи богів, ми обираємо свою долю.
Вергілій
Вергілій, один із найвідоміших римських поетів, вважав: «Обираючи богів, ми обираємо свою долю».
Як ви розумієте ці слова?
Слово вчителя
Учень: Шановний Вергілій, розкажіть, будь ласка, де і коли Ви народились.
Вергілій: Я народився 15 жовтня 70 р. до н. є. в селі Андах, недалеко від міста Мантуї (Північна Італія) в родині дрібного землевласника, що колись був, за одними даними - гончарем, а за іншими - поденником.
Учень: Дозвольте у Вас запитати де Ви здобули початкову освіту?
Вергілій: Початкову освіту я здобув у сусідній Кремені, дійшовши ж повноліття, виїхав у Медіолан (Мілан), а згодом у Рим, щоб продовжувати навчання.
Учень: Поділіться з нами ким хотіли стати?
Вергілій: Готувався я стати адвокатом, але кволе здоров'я і брак ораторського хисту перешкодили моїй адвокатській кар'єрі.
Учень: Шановний Вергілій, коли Ви почали захоплюватись поезією?
Вергілій: З юних літ я почав захоплюватись поезією, пишучи ліричні вірші в стилі тодішніх римських модерністів, або, як їх називали, «неотериків». Найвизначнішим представником цього стилю був пристрасний Гай Валерій Катулл.
Учень: Хотілося б ще дізнатися чим іще ви цікавились?
Вергілій: Мене вабила і філософія, інтерес до якої у розбудив мій учитель-епікуреєць Сірон. Вирішивши зайнятися філософією, я розпрощався з риторикою і ладен був навіть пожертвувати своїми поетичними заняттями. Однак любов до муз перемогла.
Учень: Ви не шкодуєте, що не стали філософом?
Вергілій: Ні, філософом я не став, хоч епікурейська проповідь утечі в спокійне життя та захоплення філософською поезією Лукреція лишили нестертий слід на світовідчуванні і на всій його літературній роботі.
Учень: Яку роль у Вашому житті відіграв Гай Асіній Полліон?
Вергілій: Намісник Транспаданської Галлії (нині Ломбардія) цезаріанець Гай Асіній Полліон, прекрасний знавець грецької і римської літератур, помітив своєрідний мій хист і спрямував мене на створення буколічних віршів.
Учень: Пробачте за надмірну цікавість, а що це за історія з конфіскацією землі?
Вергілій: Конфіскацією селянських земель була на користь ветеранів Гая Юлія Цезаря, яким передавалися землі околиць Мантуї та Кремони, отже, і мій маєток. Завдяки заступництву Полліона і Октавіана, землю мені повернули. У знак подяки я звеличив свого захисника Октавіана в першій [5] еклозі (поемі) буколічної збірки. Але радість була передчасна: у 41 р. спалахнула нова братовбивча війна між Октавіаном і Луцієм Антонієм, після якої околиці Мантуї знову перейшли в руки ветеранів. Мене прогнали з маєтку. Я ледве врятувався від меча оскаженілого центуріона.
Учень: Розкажіть про ваші стосунки з Меценатом, будь ласка?
Вергілій: У 39 р. я опублікував свій твір «Буколіки», який справив велике враження на громадськість. Автором книги зацікавився особистий друг Октавіана Гай Цільній Меценат, великий шанувальник поезії і сам літератор-дилетант. Ввійшовши до мистецького гуртка Мецената, я дістав матеріальне забезпечення, а це дало мені змогу цілком віддатися поезії, найдорожчим скарбам у світі
Учень: Кому Ви присвятили „Георгіки”?
Вергілій: Наступний великий твір «Георгіки», над яким працював сім років (37-30), живучи майже безвиїзно в Неаполі, я присвятив Октавіану.
Учень: Розкажіть , будь ласка, як Ви працювали над „Енеїдою”
Вергілій: Після цієї поеми я узявся за монументальну свою працю - «Енеїду», якій віддав десять останніх років життя. Спочатку я склав план і написав епопею прозою, а потім став надавати віршової форми тим частинам, які мені найбільш припадали до вподоби.
Учень: Чому Ви вирушили у подорож?
Вергілій: Щоб оглянути своїми очима місця, зображені в «Енеїді», я вирушив у подорож по Греції та Малій Азії. Проте Трою мені побачити не довелося. Тяжко захворівши в Афінах, я припинив дальшу мандрівку. Август, який на цей час прибув до Афін, порадив мені повернутися разом з ним до Італії.
Учень: Дякуємо Вам за відверту розмову.
Учитель: Пропоную до вашої уваги перегляд відеоролика про життя та творчий шлях письменника та занотовувати важливі факти.
Під час перегляду, я попрошу бути Вас уважними, тому що ви повинні занотовувати важливі віхи життя письменникаю
3. Словникова робота
Героїчний епос — збірна назва фольклорних творів різних жанрів, в яких у легендаризованій формі відображено волю, завзяття народу в боротьбі проти ворогів, зла, гноблення. В такому епосі прославляється розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних героїв. Витоки героїчного епосу лежать в усній народній творчості.
Поема (від грец. ποίημα — твір) — ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери.
VІ. Розповідь учня про історію створення „ Енеїди” та її сюжет.
«Енеїді» Вергілій віддав десять останніх років життя. Спочатку поет склав план і написав епопею прозою, а потім завіршував уподобані частини. Щоб оглянути місця, зображені в поемі, він вирушив у подорож до Греції та Малої Азії. Проте Трою йому не довелося побачити. Тяжко захворівши в Афінах, він припинив мандрівку. Август порадив хворому повернутися разом з ним до Італії, там 21 вересня 19 р. до н. є. й обірвалося життя Вергілія. Прах його було перевезено до Неаполя і там поховано при Путеоланській дорозі. На надгробній плиті викарбовано: „В Мантуї я народився, умер у калабрів. Неаполь Прах береже. Оспівав череди, ниви, вождів.”
Вергілій не встиг остаточно опрацювати своєї поеми. За наказом Августа її було оприлюднено вже після смерті поета, можливо, в 17 році до н. є.
Римський народ визнав Вергілія першим своїм поетом, римським Гомером. Про те, яку загальну шану здобув автор «Енеїди» за життя, говорить хоча б свідчення історика Таціта, що коли присутні в театрі почули вірші Вергілія, вони всі підвелися і віддали їх авторовітаку саму честь, як імператорові Августу.
Слово вчителя
«Енеїда»-перший твір римської літератури,який серйозно вивчали в римських школах. На дві тисячі років вона стала «хрестоматійним», «програмним» твором і залишається таким до сьогодні.
«Енеїда» суттєво відмінна від гомерівських поем,незважаючи на численні запозичення мотивів,сюжетних схем,поетичних формул. На цьому і базується,згідно з античними розуміннями літературне суперництво» зі зразком:зберігаючи зовнішність,створити дещо нове.В поемі Вергілія,можливо,навіть гіпертрофовано звеличується колишня римська доблесть,скромність,честь,давньоримський спосіб життя-основа могутності майбутньої світової держави.
У долі Енея наче сконцентрована доля всього римського народу,а, можливо,й роду людського. Саме тому ми зараз ,більш ніж через дві тисячі років переймаємося думками та переживаннями людини,яка втратила вітчизну,кохання,батька;людину,яка торує свій життєвий шлях,не знаючи його кінцевої мети.
VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
1. Узагальнююча бесіда
- Чому добу правління Октавіана Августа називають золотою?
( Цей період збігається із правлінням Августа. Август прийшов до влади після громадянських воєн. Після смерті Цезаря перемагає Октавіан Август - прізвисько, «священний», тому що приніс на римську землю мир. Державі була потрібна ідеологія. Початок - роздача орних земель ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Август розумів, що без культури немає ідеології. У нього був багатий друг - Меценат. Він створює умови для бідних поетів, а ті підтримують Августа. У цей гурток входили: Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій Руф, Азінній Палліон. Вони ніби поділили жанри літератури. На противагу цьому гуртку створюється коло Корвіна Мессала: Тібул і Овідій.)
- Яка мета написання поеми «Енеїда»?
( «Енеїді» Вергілій віддав десять останніх років життя. Спочатку поет склав план і написав епопею прозою, а потім завіршував уподобані частини. Щоб оглянути місця, зображені в поемі, він вирушив у подорож до Греції та Малої Азії. Проте Трою йому не довелося побачити.)
-Які твори Вергілія принесли йому світову славу?
(Світову славу Вергілій здобув завдяки ліричним збіркам «Буколіки», «Георгіки» та поемі «Енеїда».)
3. Рефлексія
«Продовжіть речення»:
Сьогодні на уроці я:
Здивувався…
Дізнався…
Познайомився…
Зробив висновки…
4. Оцінювання учнів з коментарем
VІІІ. Домашнє завдання