Урок Вільям Шекспір – геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. Короткі біографічні відомості.

Про матеріал

Конспект уроку "Вільям Шекспір – геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. Короткі біографічні відомості" містить матеріали про особливості театру шекспірівської доби, суть шекспірівського питання,факти біографії В.Шекспіра, творчий спадок драматурга; опорні конспекти з даної теми.

Перегляд файлу

 

 

            Вільям Шекспір-

геніальний англійський

драматург і поет доби

Відродження.

Короткі біографічні

відомості

 

                 4.jpg

 

Підготувала

вчитель зарубіжної літератури

Травневської ЗОШ І – ІІ ст.

ім. Назарія Войтовича

Збаразького району

Тернопільської області

Губич Г.І.

 

 

Тема: Вільям Шекспір – геніальний англійський драматург і поет доби

            Відродження. Короткі біографічні відомості.

 

Мета: Ознайомити учнів з особливостями театру шекспірівської доби, з

            фактами біографії В.Шекспіра, творчим спадком драматурга; зясувати

            суть шекспірівського питання;

            розвивати усне мовлення школярів, їх творчі здібності та логічне

            мислення;

            виховувати допитливість, естетичні смаки, любов і пошану до надбань    

            минулих поколінь.

 

Обладнання: Портрети В.Шекспіра; вислови В.Шекспіра і вислови про нього;

                         слайд-презентація; виставка різних видань творів драматурга;

                         ілюстрації до творів; опорні конспекти; кросворд.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

 

Душа нашого століття, чудо нашої сцени, він належить

                                      не одному віку, а всім часам.

                                                  Б.Джонсон                                          

                                      Шекспір – це пророк, посланий Богом, щоб розкрити

                                      нам таємницю про людину, про душу людську.  

                                                                                    Ф.Достоєвський

                                      Шекспір, і краю йому немає.

                                                                                     Й.В.Гете

                                      …людям вічне у хвилиннім дав.

                                                                                    М.Рильський 

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань.

  • Слово вчителя.

    Велика відповідальність – розуміти, що лише від тебе залежатиме твоє майбутнє. І нікому докоряти, що у житті відбувається щось не так, як хотілось би. Такими сміливцями були титани Відродження – нової доби у розвитку людства. «Тобі дана можливість впасти до рівня тварини, але також і можливість піднестися до рівня істоти богоподібної – лише завдяки особистій внутрішній волі», – говорив Піко делла Мірандола. Від уроку до уроку ми відкривали для себе добу в історії людства під назвою Відродження. Яскрава і смілива, створена геніями світового рівня, епоха Ренесансу завжди буде приваблювати мислячих людей.

     Що ж ми знаємо про культуру цієї доби?

 

  • Складання реклами епохи Відродження (на основі вивченого).

 

 

 

Зразок реклами

    Якщо ви любите мистецтво та художнє слово, то подорож епохою Відродження саме для вас. Адже, мандруючи Італією 15-16 ст., ви зможете насолоджуватись прекрасними сонетами засновника гуманізму Франческо Петрарки, присвяченими коханій Лаурі.

     Відкривши збірку новел Джованні Боккаччо «Декамерон», ви не пошкодуєте, що провели час над сторінками твору, бо відкриєте для себе неповторний світ письменника, першого прозаїка доби Ренесансу.

    А коли вам захочеться відпочити та посміятись, візьміть роман про славнозвісного рицаря Дон Кіхота Мігеля Сервантеса. Хоча герой зовні мало схожий на рицаря, його душа прагне захищати слабких, знедолених, допомагати ображеним.

     А про подорож картинною галереєю, де виставлені роботи Рафаеля, Мікеланджело, Леонардо да Вінчі, Тіціана, Ель Греко, Дієго Веласкеса і говорити нічого.

       Тож не баріться, сміливо вирушайте у подорож. Ви не пошкодуєте!

 

  • Розгадування кросворда «Доба Відродження».

 

Кросворд

  1. «Джоконда», "Сікстинська мадонна», «Тайна вечеря», «Парнас» - це

  живопису епохи Відродження.              (шедеври)

  1. Інша назва Відродження.                             (Ренесанс)
  2. Зачинатель європейської прози, автор «Декамерона».   (Боккаччо)
  3. Людей доби Відродження за філософськими поглядами називали….

                                                                         (гуманістами)

  1. Країна, яка подарувала світові автора знаменитого «Дон Кіхота».

                                                                          (Іспанія)

  1. Країна – батьківщина Відродження.             (Італія)
  2. Він народився і жив в Італії, писав сонети, був увінчаний лавровим вінком, усе життя кохав одну жінку, яку вважав ідеалом.   (Петрарка)

Ключове слово «Шекспір»        

 

  • Детектор правди

 

  1. Одним із естетичних принципів світогляду Відродження був принцип: «Людина – вінець природи».                  (Так)
  2. Збірка сонетів Франческо Петрарки має назву «Нове життя».   (Ні)
  3. «Декамерон» Джованні Боккаччо складається із 1000 новел.     (Ні)
  4. Представником  іспанського Відродження є Мігель де Сервантес Сааведра.                                                 (Так)
  5. Структура італійського сонета: 4, 4, 4, 2.                           (Ні)
  6. Роман «Дон Кіхот» Сервантеса, розпочатий як пародія на рицарські романи, переріс в трагікомічний епос іспанського життя.   (Так)

 

 

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

       Чи багатьох велетів західноєвропейської літератури можна поставити поруч із Шекспіром? Може, трьох – чотирьох. Але й перед ними він матиме перевагу, бо не віддалився на художній Олімп, де мешкають боги і куди люди зазирають лише у дні ювілеїв. Він живе у своїх безсмертних драмах, сонетах – на сценах театрів, у кінофільмах, у книгах, у своєму вічному гімні любові – трагедії «Ромео і Джульєтта». То ж зачерпнемо й ми мудрості із живлющої криниці світових шедеврів літератури.

 

  • Поетична пауза

Шекспір

Блукав я сам у браконьєрськім строї

В гаях зелених Англії старої,

А вколо, в затуманеній далі

Проходили і блазні, й королі.

                      Присівши на пеньку, серед поляни,

                      Я розглядав видовисько туманне,

                      І рисами тонкими рисував –

                      І людям вічне у хвилиннім дав.

Актор, п’яниця, мрійник і мисливий

Любив я слів непереможні зливи,

Кохання, муки, ревнощі і гнів,

Характери із криці і з шовків.

                                         М. Рильський

 

       Сьогоднішній урок – розмова про геніального англійського поета і драматурга доби Відродження. Щойно ви почули, яким його змальовує Максим Рильський. Можливо, до кінця заняття ви зможете доповнити цей портрет і створити у своїй уяві власне бачення постаті видатного митця.

 

  • Робота в групах

  На театрі, в якому грав та для якого писав п’єси великий Шекспір, було написано латиною: «Totus mundus agit histrionem”. Відгадайте криптограму та дізнайтесь, що це за слова. У пригоді вам стане український алфавіт.

 

24

3

7

22

33

 

 

 22

3

12

23

 

 

 

16

11

27

7

6

12

8

 

«Увесь світ лицедіє…»  (Римський письменник Петроній)

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Чому їх було написано на театрі Шекспіра?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Виступ учня – історика про театр шекспірівської доби.

     У 70-х роках 16 ст. у Лондоні зявилася велика група акторів, що називали себе слугами графа Лестера. Вони починали грати на порогах готелів, як робили це за часів своїх мандрівок.

      У 1576 році столяр Джеймс Бербедж, батько знаменитого драматурга Річарда Бербеджа, побудував у передмісті Лондона стаціонарний театр. Протягом недовгого часу зявився другий. А до кінця століття у Лондоні налічувалося вже 9 театральних споруд. Найбільшим із них був «Глобус», який побудував у 1599 році той же Бербедж. У жодному європейському місті не було такої кількості театрів.

       «Глобус» за своєю архітектурою нагадував поріг готелю: великий овальний простір був огороджений високою деревяною стіною. Під час вистави двір заповнювався бідняками – платили за вхід усього одне пенні. Вздовж внутрішньої стіни були влаштовані галереї для багатих жителів міста. Дехто міг сидіти просто на сцені.

       Передня частина сцени була розташована просто неба, задня частина – прикрита навісом. Декорацій у сучасному розумінні цього слова не було. За часів Шекспіра іноді навіть писали на папері: «Ліс» або «Площа»; вивішували написи, щоб глядачі зрозуміли, де відбувається дія п’єси. Однак дуже багатими були костюми акторів: їх шили з шовку та атласу, прикрашали справжніми перлинами.

      Як і за часів давньогрецьких театрів, в англійському театрі усі ролі виконувалися чоловіками. Якщо вистава затримувалася, глядачі жартували: «Королева голиться».

      Дуже поважали в театрі «зберігача книг», у якого зберігались рукописи п’єс, і який вів вистави, а також був відповідальним за роботу суфлерів, тому що на підготовку вистави відводилося небагато часу, і актори не завжди могли запам’ятати свої слова.

      Свою назву театр «Глобус» отримав від статуї Атланта біля входу, який тримав земну кулю. Ця земна куля («глобус») була оповита стрічкою зі знаменитим написом:  «Весь світ театр».

      У 1613 році деревяне  приміщення згоріло, і театр «Глобус» знову було відбудовано з каменю. У 1644 році приміщення  «Глобусу» було знесене за наказом пуританського парламенту. В наші дні можна побачити заново відбудований у 1996 році «Глобус», де точно відтворена обстановка оригінального театру.

 

  1. Значна подорож(розповідь вчителя про В. Шекспіра)

     На річці Ейвон, у графстві Варникшир, розкинулось невеличке містечко Стратфорд,  батьківщина  Вільяма  Шекспіра, англійського драматурга і поета. Спробуйте уявити собі, як виглядало воно у ХVI столітті. Вулиці заросли травою, дерев’яні будиночки з гостроверхими червоними дахами тулились один до одного і з повагою дивились на дві будівлі, що здіймались над містом: старовинний собор та ратушу, а навкруги – поля, пагорби, ліси…

 

    В одному з таких дерев’яних будиночків і з’явився на світ 23 квітня 1564 року у сім’ї забезпеченого ремісника та комерсанта Вільям Шекспір. Батько Вільяма  Джона Шекспір навіть був якийсь час міським головою.

    Вільям навчався у так званій граматичній школі, де викладали латинську  і грецьку мови, літературу й історію (з 7 років). Напевно,  що саме через матеріальну скруту в сімї, Вільям у віці 14-ти років залишає школу і з тих пір більше ніде не вчиться. Він допомагав батькові в різноманітних справах, потім працював молодшим учителем.

      У 18 років Вільям одружився з Енн Хетевей, яка була старшою від чоловіка на 8 років. Одруження було вимушене, батьки молодої домагались цього, а причиною стала старша донька Сьюзан, що народилася через 5 місяців після вінчання. Енн була дочкою багатого фермера, за характером сварливою та дуже ревнивою. Через два роки Енн народила близнят, Гамнета (який помер у віці 11-ти років) і Джудіт. Так, в 20-ть років Вільям став батьком трьох дітей.

      Причини переїзду Шекспіра до Лондона достеменно невідомі. Приблизно у 1585 році він залишає сімю, рідне місто й вирушає до Лондона в пошуках щастя. Спочатку Вільям наглядав під час вистав у театрі за екіпажами, на яких приїжджали до театру багаті лондонці, потім працював суфлером. Згодом Шекспірові дали невеличку роль, але актором він так і не став. Найбільшими зіграними ним ролями були роль Привида батька Гамлета із трагедії «Гамлет» і старий слуга в комедії «Як вам це сподобається» - ролі більш ніж другорядні.

       У віці 25 років Шекспір написав свою першу п’єсу. Спочатку молодий літератор більше переробляв і поліпшував уже написане іншими авторами. Але він надавав п’єсі такої повноти і переконливості, так збагачував дію і мову персонажів, що твір ставав цілком іншим. Слава швидко знаходить драматурга, і незабаром він уже був першим серед авторів, які писали для сцени. Не змушує чекати і матеріальний добробут. 1594 року Шекспір вступив у найкращу лондонську трупу Джеймса Бербеджа. У 1599 році Бербедж побудував театр «Глобус», на сцені якого ставили і п’єси Шекспіра. З часом Шекспір стає співвласником цього театру, купує будинок, згодом отримує для себе та батька спадкове дворянство. На гербі його зображений білий сокіл, що тримає у пазурах золотого списа із срібним вістрям – адже прізвище «Шекспір» (Shakespeare) у перекладі означає «той, хто потрясає списом».

        У 1612 році з невідомих причин В.Шекспір залишає театр і повертається до рідного міста.

         Помер драматург від тяжкої хвороби у віці 52 роки в день свого народження 23 квітня 1616 року. Поховали Шекспіра під вівтарем у храмі Святої Трійці в Стратфорді.

 

  1. Робота з підручником.

   Літературна спадщина В. Шекспіра складається з 37 пєс, двох поем та 154 сонетів. За життя драматурга було видруковано не всі його твори. Першу збірку, до якої входило 36 пєс, видали його друзі Джон Хемінг та Генрі Кендел лише у 1623 році.

 

 

Завдання 1. (для учнів середнього й достатнього рівнів навчальних досягнень)

                      Визначити, на скільки періодів поділяють творчість 

                      В. Шекспіра. Як умовно називають кожен період і які твори

                      написані драматургом протягом кожного періоду?

                      (Зробити відповідні записи у зошит)

 

Завдання 2. (для учнів високого рівня навчальних досягнень)

                     Скласти опорний конспект «Творчий спадок В. Шекспіра»  і

                      прокоментувати його. 

 

 

 

   Ок №1 «Творчий спадок В. Шекспіра»

 

         37 пєс, 2 поеми, 154 сонети

                     Три періоди:

 

 

 

 

 

 

   

      

 

І. «Оптимістичний»          ІІ. «Трагічний»                   ІІІ. «Романтичний»                 

      1590-1600 рр.                   1601-1608 рр.                             1609-1612 рр. 

Історичні хроніки                 Трагедії :                                   Трагікомедії:

Комедії :                                                                                                                               

                                                  «Гамлет»                                 «Зимова казка»

«Приборкання                        «Отелло»                                      «Буря»

норовливої»                           «Король Лір»

«Сон літньої ночі»                «Макбет»

«Багато галасу даремно»

«Дванадцята ніч»

 

 

 

 

 

  1. Виступ учня – літературознавця. «Шекспірівське питання»

     Вам уже знайоме так зване гомерівське питання: чи існував Гомер насправді, чи він був автором безсмертних давньогрецьких поем «Іліада» та «Одіссея»? Таке ж запитання щодо великого Шекспіра ставлять собі протягом чотирьох століть науковці та звичайні читачі. Справа в тому, що збереглося не так багато відомостей про життя самого Шекспіра і ще менше – про його авторство щодо всесвітньовідомих п’єс.

      Що ж викликає сумніви у науковців? Шекспір був не дуже освіченою людиною, а у своїх творах він виявляє різнобічну обізнаність у багатьох галузях знань: про медицину він писав, як лікар, про закони – як юрист, про рослини – як ботанік, про філософські проблеми – як філософ.

       Вражає й словниковий запас письменника: 30 тисяч слів, до того ж знання іноземних мов: французької, італійської, грецької, іспанської, латини.

       Автор шекспірівських п’єс добре знав греко - римську міфологію, літературу, історію, був знайомий із справжньою Італією: Венецією, Вероною, Міланом, Мантуєю. А Шекспір, як відомо, ніколи не виїжджав за межі своєї батьківщини.

      Зявилася версія, що під імям Шексіра приховувалася ціла група письменників та вчених, які запропонували авторові за винагороду називати ці твори своїми. Однак ці припущення не отримали підтвердження, оскільки для цього немає достатніх доказів.

       «Ретлендбеконсаутгемптоншекспір» - це фантастичне імя вигадав англійський письменник Джеймс Джойс. У своєму романі «Улісс» весь 9-й розділ він присвятив проблемі «Загадка Шекспіра».

        Як же розшифрувати фантастичне імя? Дуже просто: потрібно виділити імена тих людей, яких вважають авторами геніальних п’єс: Ретленд, Бекон, Саутгемптон, Шекспір.

 

  1. Проблемне запитання від В. Коротича.           

      Незважаючи на серйозні аргументи противників авторства Шекспіра, проблемно – тематичний аналіз показує, що твори, які друкуються під прізвищем Шекспіра, належать одному авторові.

       Шекспір завше присутній на світовій сцені. Його сюжети та образи надихають композиторів і малярів. Його персонажів мріють зіграти актори, п’єси мають за честь поставити режисери. Варто й не забувати сонети Шекспіра. Тут він постає як чутливий лірик і водночас глибокодумний філософ.

      Що ж, тисячу разів має рацію Гете, котрий сказав: «Шекспір, і краю йому немає».

     Читання вірша        

 

 

                                Хто є Шекспір?

                                                        В.Коротич

Хто є Шекспір?

Чи був він?

Білі руки підводять вчені – їм бракує слів.

Чи був він – той актор,

Чиї перуки

Вкривали наймудрішу із голів?

Хто є Шекспір?

А що таке безсмертя?

А як сонети збурюють світи?

Митцеві часом необхідно вмерти,

Аби своє безсмертя віднайти.

І хто глибінь тієї слави зміряв?

Та правда, що чужа хитанню мод?!

Народжує Шевченків та Шекспірів,

Як знак своєї вічності народ.

Художник перепони днів ламає.

Якщо на світі гідно він прожив

Є дійові особи і немає

На світі непричетних глядачів.

Високі думи час собою значать.

Стають вони, мов пасма вічних гір.

Був Гамлет.

Був народ англійський.

Значить,

Напевне був Шекспір.

 

  1. Обговорення висловів В. Шекспіра і про В. Шекспіра.

 

  1. Україномовні видання творів В. Шекспіра.

      Перші переклади В. Шекспіра українською мовою належать П. Кулішеві й М. Старицькому. Драматичні твори Шекспіра перекладали І. Франко,

Ю. Федькович, П. Грабовський, М. Рильський, І. Кочерга, Ю. Клен. До визначних належать переклади Т. Осьмачки («Макбет», «Король Генрі ІV»), Ірини Стешенко («Отелло»), Г. Кочура («Гамлет»), М, Лукаша («Двоє синьйорів з Верони»), М. Бажана («Буря»). Прекрасно звучать сонети В. Шекспіра у перекладах О. Тарнавського, Д. Паламарчука.

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація вивченого.

 

  • Літературний диктант (для учнів із середнім рівнем досягнень)
  1. Місто, в якому народився В. Шекспір.

(Стратфорд-на-Ейвоні)

  1. З якої сім’ї походив письменник?

                                          (Ремісника – торгівця)

  1. З яким театром пов’язані життя й творчість Шекспіра?

                                          («Глобус)

  1. Скільки п’єс написав Шекспір?     (37)
  2. Скільки періодів у творчості письменника виділяють шекспірознавці?

                                          (Три) 

  1. Назвати  три найвідоміші твори Шекспіра.

 

  • Завдання (для учнів із достатнім рівнем досягнень):

                        за опорним конспектом «Театр шекспірівської доби»

                        відтворити прослуханий матеріал.

 

 

ОК №2 «Театр шекспірівської доби»

 

 

                               Шекспір

 

Лондон                                         

 

   

 X1.JPEGEJ0360_b.jpg 

 

 

 

 

 

 

  • Завдання (для учнів з високим рівнем навчальних досягнень):

                  скласти опорний конспект або схему «Віхи життя

                  Шекспіра» і прокоментувати його (її).

 

 

 

ОК №3 «Віхи життя В. Шекспіра»

 

1564 р.         Стретфорд

                

                                            на                                            Енн Хетевей

                                                                             DOL9223_thm.jpg

23 квітня              

                                              1585 р.

                                            Лондон            

1616 р.                                     

                                                   

herrshek.gif                                          Рязанський_державний_обласний_театр_драми.jpg

 

 

 

 

 

  • Творча лабораторія: складання сенкану.
  • Робота в парах.

 

  «Що б це значило?»

 

ОК №4 «Шекспірівське питання»

 

30 тисяч слів!

 

географія                            філософія

юриспруденція                                                                                                                               

                                             медицина

 

Дж. Джойс «Улісс»

 

 

 

                    французька

                             

грецька            мова        італійська    

 

            латина            іспанська       

 

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Підготувати розповідь про В.Шекспіра. Прочитати І дію «Гамлета» (для учнів середньго та достатнього рівнів навчальних досягнень).

Написати твір-мініатюру «Мій погляд на В. Шекспіра» (для учнів високого рівня навчальних досягнень).

 

docx
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
7297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку