Матеріал уроку допоможе учителю поглибити знання учнів про Україну; продовжить ознайомлення дітей із національними символами своєї Батьківщини; формуватиме національну свідомість школярів; розвиватиме пізнавальні інтереси; поповнить словниковий запас учнів, допоможе виховати повагу і любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасного.
Тема: «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо!»
Мета: Поглиблювати знання учнів про Україну; продовжити ознайомлення дітей із національними символами своєї Батьківщини; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси; поповнювати словниковий запас учнів, виховувати повагу до її символів, а також любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасного.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перше вересня – чарівний день!
Це перша пісня із шкільних пісень,
Що буде цілий рік дзвеніти
І закликати учнів вчити…
Учитель: Розкажить діти де ви були влітку?(розповідь учнів)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Облітав журавель
Сто доріг, сто земель.
Ми спитали журавля:
- Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
- Краще рідної немає!
Вступна бесіда
Тема нашого заняття «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо!» І, звичайно, говорити ми будемо про наш рідний край.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь де не спитай:
Рідніша їм своя пустиня,
А ніж земний в чужині рай.
Нема без кореня рослини,
А нас , людей, без Батьківщини.
ІІІ. Відтворення і корекція опорних знань учнів.
- Діти, а що таке Батьківщина?
- Кожна людина завжди з великою любов’ю згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, де відкрився для неї казковий дивосвіт. Ця затишна батьківська оселя, родинне вогнище і є маленька батьківщина. У кожного із вас теж є дім, де живете ви, ваші мама, тато, бабуся, дідусь ваші братики, сестрички. Маленькі батьківщини кожного разом утворюють нашу велику державу – Україну.
1. Робота в парах
- У кожного на парті лежить невеликий аркуш паперу. Візьміть олівчик і намалюйте клаптик землі на якому ви живете. Це і буде ваша маленька батьківщина.
- Зробили. А тепер вашу кожну маленьку батьківщину ми з’єднаємо в одну цілу . прикріпіть свої малюночки на карті.
- Що в нас отрималось? (Україна)
2. Продовження бесіди
- Україна – це наша земля, наш рідний край із славною багатовіковою історією, мудрими, талановитими людьми, з чарівною піснею, що дивує весь світ, з невмирущими традиціями, з мальовничою природою.
Прислів’я
- Які прислів’я ви підготували про рідний край?
Багато держав є, людей і мов різних,
І кожному мила одна лиш, єдина,
Найкраща з усіх, - то є рідна країна.
Мені ж наймиліша – моя Україна.
- Україна – це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля де ми народились, побачили, пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову – це найдорожча у світі Батьківщина.
У всьому світі кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина –
Це наша славна Україна.
Про Україну, рідний край
Ти завжди, завжди пам’ятай.
- Із давних-давен український народ славився не тільки працелюбністю, а й своїм талантом. Могли і пісню веселу чи сумну заспівати, і танець завзятий станцювати, і на народних інструментах зіграти.
Музична пауза
- Діти, а ви вмієте танцювати?
- Тож який ви танець танцюватимете?
- «Подоляночку».
3. Продовження бесіди
- Коли ми говоримо про нашу державу Україну, ми не можемо не згадати про найважливіше місто України – столицю – Київ.
Київ місто історичне
Йому вже багато літ!
А воно красиве, вічне,
Cеред зелені і квіт.
Київ серце України
І найкраще місто в світі
Хоч пройшов усякі зміни ,-
Гарний все – в зимі, чи в літі.
- Дійсно, Київ прекрасний в будь-яку пору року. Давайте розглянемо краєвиди Києва.
ІV. Узагальнення і систематизація учнями нових знань.
4. Розповідь вчителя про символи України
- Кожна держава світу має свій герб, прапор та гімн. Це символи держави. Гімн – найголовніша пісня України, в якій висловлюється найсердечніше - думки і прагнення народу. Автор українського гімну – Павло Чубинський.
Він написав вірш у 1862 р. , а композитор Михайло Вербицький створив музику 1885 р. Слухати гімн потрібно стоячи мовчки з гордо піднятою головою.
Прапор – державний символ.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм
Синій – небо, жовте – жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
- Блакитний колір – це колір води, чистого неба, це символ миру.
Жовтий колір – це колір сонця, без якого немає життя на землі. Це колір зерна, хліба. Ці кольори мають значення миру і багатства, бо наш народ є мирним і працелюбним.
Герб – найголовніший із символів:
Тризуб символізує мир і творчу працю. А ще в ньому відображено триєдність життя: це Батько, Мати, Дитя, які символізують силу, мудрість і любов.
Наш герб – тризуб
Це воля, слава, й сила:
Наш герб – тризуб
Недоля нас косила
Та ми зросли, ми є
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
5. Бесіда про українські обереги
- Народним символом українців є батьківська хата, святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, дивовижна писанка, і вірний своєму краю лелека. Всі вони – наші давні та добрі обереги.?
Учитель: Послухайте прислів’я і поясніть його: «Без верби і калини нема України». (У кожній країні є свої улюблені рослини. На Україні — це верба, калина, що ростуть біля кожної хати. Ці рослини — улюбленці українського народу.)
Калина — символ кохання, краси, щастя. Нею квітчають весільний коровай, оселю, нею лікуються. Почувши слово Україна, одразу уявляєш вербу над водою… У народі гілочки верби ще називають «котиками», адже бруньки в неї сіренькі та м’якенькі. Вони розпускаються ранньою весною. Верба є оберегом. Розглядання малюнків калини і верби.
У ч е н ь: (знавець оберегів). Рушник — це народний символ-оберіг. З ним виходили в поле, проводжали в далеку дорогу, з хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, це — ознака гостинності українського народу. Звучить «Пісня про рушник».
У ч и т е л ь: Український віночок— це також народний символ — оберіг України. У нього вплітали 12 квіточок. Кожна з них була лікарем та оберегом. Вишневий та яблуневий цвіт — символ материнської любові, ромашка приносить здоров’я та доброту.
— А тепер ми виконаємо колективну роботу і складемо віночок.
Кожному потрібно вирізати одну квіточку і прикрасити наш віночок на дошці.
На двох аркушах паперу намальовані кола. Кожна дитина вирізає квіточку методом складання паперу з клейкою основою і приклеює її на аркуш. Зрештою матимете два віночки.
У ч и т е л ь: Усі групи попрацювали добре. Віночки дуже гарні. Молодці!
Уч е н ь:
Красивий, щедрий, рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай,
Усе, що зветься Україна!
V. Підсумок уроку.
Користувалась: інтернет ресурсами