Тема уроку: «Скарбниця людських можливостей».
У людині має бути все
прекрасним: й обличчя,
й одяг, і душа, і думки.
А. Чехов.
Мета: формувати предметні компетентності й компетенції відповідно до змістових ліній:
емоційно – ціннісної: розкрити гуманістичний потенціал та естетичні цінності вивчених творів зарубіжної літератури;
літературознавчої: визначити проблематику творів, характеризувати літературних персонажів у процесі аналізу й інтерпретації художніх творів;
культурологічні: виховувати в учнів фундаментальні цінності світової художньої культури.
Обладнання: глобуси (2), кубики (2), тенісні м’ячики (4-5), баскетбольне кільце, ручки, чисті листки, дитячий потяг і станція (іграшкові), кошик.
Тип уроку: літературознавчий бій з елементами квесту.
Місце проведення: кабінет зарубіжної літератури.
Час проведення: 1 година 10 хвилин.
Маршрути: станції: «Таємнича», «Практична», «Дієва», «Заповітна», «Експериментальна», «Спортивна», «Поезія + Графіті», «Фінішна», «Лірична», «Літературна вітальня».
Хід літературознавчого бою
Учитель: Доброго дня всім присутнім, а також тим, хто вирішив спробувати свої сили в літературознавчому бої – командам літературознавцям. Учасникам гри стануть у пригоді знання творів і теорії літератури, а також логіка, витримка й бажання перемагати.
(Звернення до команд учасників гри)
Голова – щоб слухати.
Вуха – щоб чути. учні показують частини
Очі – щоб бачити. тіла
Руки – щоб їх піднімати.
Слідкуйте за своїми думками,
Будьте для себе як друг і брат.
Слідкуйте за своїми словами.
Запам’ятайте рівняння:
«Слово + думка + переконання, потім дія, і = результат.»
Погляньте один на одного, на наших гостей. Усміхніться, і з цим промінчиком добра, що заіскрився на наших обличчях, ми і розпочнемо наші змагання. А ще дуже хочу, аби наш літературний бій був вдалим. Тому заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів. Ну а результат змагань залежатиме від вашої підготовки, від вашого бойового настрою та зібраності, але незабудьте, що не останню роль відіграватиме і її величність ФОРТУНА. Нехай вона буде однаково прихильна до всіх, а за правильністю і чесністю виконання завдань змагань простежать наші гості.
Умови літературознавчого бою.
Учитель:
Перше завдання – презентувати назву і гасло вашої команди; друге – капітани отримуватимуть завдання і проходитимуть станції в послідовності вказаній мною.
(Команди презентують свою назву і гасло).
Правила літературознавчого бою.
Учитель:
У нашій школі учні вирішили створити країну майбутнього – Ідеал. План був грандіозним. Мріяли діти про цілковиту гармонію: що панувала вона всюди, щоб люди забули про війни, несправедливість, хвороби, щоб любов, злагода, взаєморозуміння запанували в кожній родині; суспільний лад дав би людському роду можливість процвітати. Допитливі, начитані, кмітливі, жваві учні 6, 7, 8 класів об’єдналися у дві команди шукачів людських можливостей, здібностей, якостей рис характеру людини, які б дали можливість здійснити їхню мрію.
Отже, на старт! Усі на пошук!
(Капітани команд отримують завдання на 1 станції «ТАЄМНИЧА»)
Завдання 1.
Переставте букви місцями, та знайдіть слово (власна назва або поняття) з роману «П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна.
Відповіді: 1. Геркулес; 2. Капітан; 3. Уелдон; 4. Африка; 5. Работоргівля; 6. Розум; 7. Негору; 8. Співчуття.
(завдання в додатку №1)
Завдання 2.
Знайдіть відповідник.
Відповіді: 1. Шхуна, на якій Верн був юнгою;
2. На ньому вирушили в подорож;
3. Яхта Ж. Верна;
4. Затонулий корабель;
5. Безпосередність;
6. Турботливість;
7. Відповідальність;
8. Підступність.
(завдання в додатку №2)
Ключові слова: Відповідальність, розум, співчуття, доброта.
(Музична пауза)
2. Станція «ПРАКТИЧНА».
Завдання 1.
Переставте місцями букви й назвіть риси характеру, притаманні Скруджу (герою твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі») на початку твору.
Відповіді: а) скнарість;
б) жадібність;
в) черствість;
г) байдужість.
(завдання в додатку №3)
Завдання 2.
Назвіть (знайдіть у тексті) позитивні риси характеру Скруджа після «переродження».
Відповіді: милосердя, доброта, щирість, щедрість, небайдужість, співчуття.
Завдання 3.
Запишіть одне прислів’я, яке б характеризувала Скруджа й усе його життя. (Можливі прислів’я: 1) Не плюй у криницю, бо, можливо, води прийдеться напиться. 2) Як ти до людей, так і люди до тебе. 3) Що посієш, те й пожнеш.)
(Учні отримали це завдання додому).
Завдання 4.
Поясніть ці прислів’я на вибір. Пов’яжіть із сучасним життям.
Ключові слова: доброта, чуйність, співчуття, милосердя ( риси характеру героя після «переродження»).
Учитель (звертається до команд).
(Музична пауза)
3. Станція «ДІЄВА».
Завдання 1.
Розгадайте кросворд. Вилучіть ключове слово, що є людською можливістю – частиною скарбниці.
Відповіді: Кросворд «Рукавичка» Ф. Шиллер.
1. Розвага; 2. Звіринець; 3. Дама; 4. Кунігунда; 5. Сміливість; 6. Кодекс; 7. Жорстокість; 8. Честь. (ключове слово: гідність)
Кросворд «Вересовий трунок» Р. Стівенсон.
(завдання в додатку №4)
4. Станція «ЗАПОВІТНА»
Завдання 1.
Серед хмар із цитатами й ідеями знайдіть головне значення назви оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм». Відповідь обґрунтуйте.
Завдання 2.
Серед наведених цитат знайдіть ті, що розкривають головні причини трагічного фіналу балади «Король Лір і його дочки».
Відповідь: «О най же світ увесь почує, до чого веде батьківська не розвага!»; «А повість про дитячу невдячність собі запам’ятайте!» ( ключові слова: розважливість, вдячність батькам, пам’ятати батьківські поради)
(Музична пауза).
(завдання в додатку №5а, 5б)
5. Станція «ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА»
Блок 1.
Проблемне запитання. Завдяки чому Ілля Муромець виходив переможцем у боротьбі з ворогами рідної землі? А яких ще знаєте богатирів?
(Ключові слова: сила, цілеспрямованість, упевненість).
Блок 2.
Проблемне запитання. Завдяки якій здібності Робін Гуд запам’ятався читачам серед інших балад?
(Ключове слово: влучність).
Блок 3.
(Ключове слово: шляхетність).
(завдання в додатку №6)
(журі підраховує кількість балів)
(Музична пауза).
6. Станція «СПОРТИВНА»
Завдання 1.
У романі Гаррієт Бігер-Стоу «Хатина дядька Тома» піднімається проблема рабства і ставлення до людей різних національностей, натякаючи на колір шкіри. Суспільна проблема, порушена автором існує і нині.
«Разом проти…»
Відповідь: (расизму).
Завдання 2.
На Параолімпійських іграх – 2016 в Ріо-де-Жанейро українські спортсмени з обмеженими можливостями здобули 117 медалей і посіли 3-тє місце в загальнокомандному заліку. За це в пресі їх називали «необмеженими». Упишіть у клітинки прізвище героя, який знайшов своє місце в житті завдяки любові до музики, незважаючи на обмежені можливості.
Відповідь: (Попельський).
(завдання в додатку №7)
7. Станція «ПОЕЗІЯ + ГРАФІТІ»
Завдання 1.
Епіграфом до якого твору могли б стати ці рядки?
Минають фронди і жиронди,
Минає славне і гучне.
Шукайте посмішку Джоконди,
Вона ніколи не мине.
Ліна Костенко
Відповідь: (Р.Бредбері «Усмішка»).
Завдання 2.
На стіні одного з будинків Осло намальоване графіті, що зображує Мону Лізу, яка намагається зафарбувати себе, начебто втомившись від надмірної уваги. Як по-іншому називається вуличне мистецтво?
Відповідь: (Стрит-арт).
(завдання в додатку №8)
Перегляд фільму «Мона Ліза».
(Після перегляду фільму на глобусі учні показують міста і країни згадані у завданнях).
(Музична пауза).
8. Станція «ФІНАШНА»
Завдання .
Скласти слова з літер, які притаманні справжній людині: (у конвертах є літери, з яких скласти слова).
Відповіді: милосердя, гідність, вдячність, доброта.
9. Станція «ЛІРИЧНА»
Завдання.
Зберіть ілюстрації, цитати, що відповідають заданому твору.
Ключові слова: взаємодопомога, сила мистецтва, кохання, щастя.
10. Станція «ЛІТЕРАТУРНА ВІТАЛЬНЯ»
В українського поета Володимира Лучука є такі рядки із вірша «Мова кожного народу неповторна і своя. В ній гримлять громи в негоду. В тиші – трелі солов`я…»
(Учні зачитують на мові оригіналу уривки з вивчених творів)
(Це домашнє завдання).
(після прочитаних уривків учні стають в рядочок, потім роблять невелике коло,всередині якого стоять учень і учениця 11 класу з піднятим вгору глобусом і легко крутять його під мелодію пісні про Україну, українську мову).
Рефлексія учитель.
(учні кладуть у кошик написані слова – моральні цінності життя кожної людини).
Підсумок.
(Вчитель відзначає активність і настрій учасників гри, наголошує на тому, що найголовніше для всіх було повторення й узагальнення знань та здійснення подорожі; підраховування кількості балів; визначається переможець і найкращі гравці в кожній команді).
(Музична пауза).
Учитель.
Ви були сьогодні молодці!
Залишайтеся завжди такими хорошими, активними і добрими. Я буду дуже рада, якщо урок приніс вам користь і ви станете ще кращими, добрішими, а ваша доброта буде діяльною. Зберігайте добро в своєму серці.
І на завершення «бій» капітанів обох команд під назвою «Мудрість хитрості не сестра». (Сценічна мініатюра).
Після сценічної мініатюри – презентація костюмів усіх членів команд (учні презентують свої костюми – героїв улюблених літературних творів: по черзі виходять, називають свого героя, літературний твір і автора).
Учитель.
Спасибі всім, хто працював.
Актором був,
Вірші читав,
Хто нам в усьому допомагав.
Та тим хто в гості завітав.
На цьому прощавайте
І ще не раз у гості приїжджайте!
(Музична пауза).