План-конспект уроку з трудового навчання
5 клас 2 години
Тема уроку: Способи з’єднання деталей з деревини.
Мета уроку:
навчальна: навчити прийомам та способам з еднання деталей з деревиниу.
виховна: виховувати у учнів цікавість до предмета, бережливість, почуття відповідальності
розвиваюча: розвивати у учнів логічне мислення, уяву, увагу, пам ять.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: плакати, , столярні інструменти, матеріали , пристосування , зразки виробів.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
привітання з учнями
перевірка присутності учнів на уроці
ІІ.Перевірка домашнього завдання ( тестування).
Тестовi завдання
1. Усi напилки подiляють на 6 номерiв. Напилки з якими номерами називають драчевими?
А-- 0; 1; 2 Б -- 1 2; 3; 4 В -- 4;5 Г -- О;1
2. Очищують напилки щiткою з
А -- м’якою щетиною Б-- жорсткою щетиною
В -- металевою щетиною Г-- капроновою щетиною
3. Обробка поверхнi напилками називаеться
А --обпилювання Б --пиляння В-- стругання Г-- шлiфування
4. Зубцi насiчки на напилку мають форму
А-- квадрата Б-- прямокутника В-- клина Г-- дуги
5. Обпилювання заготовки слiд проводити пiд кутом
А- 3О—4О злiва направо Б -- 30--40 справа наліво В -- 90
Г-- усi відповiдi правильні Д-- усi вiдповiдi неправильнi
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тема нашого сьогоднішнього уроку: „ Способи з єднання деталей з деревини . ”
Тобто сьогодні на уроці ми повинні розглянути прийоми та способи з’єднання деталей зфанери та ДВП за допомогою клею.
ІV. Викладення нового матеріалу.
З єднання деталей на клею
. Щоб скласти будьякий вирiб з деталей у конструкцiю, їх потрiбно певним чином з’єднати мiж собою. Застосовують рiзнi способи з’єднань. Багато з них тобi вiдоми. Поширений спосiб з’єднання деталей у столярнiй справi — склеювання. Клейовi з’єднання пiдвищують мiцнисть i довговiчнiсть з’єднуваних елементiв, дають змогу з’єднувати як тонкi заготовки, так i щити великих розмiрiв.
Промисловiсгь випускає рiзнi види клеiв, готових до використания. У шкiльних майстернях ти будеш користуватися клеєм ПВА (мал. 1). Вiн має цiлий ряд переваг над іншими: утворює мiцне з’єднання, не токсичний, при загустiннi розчиняється водою, повiльно висихає, стiйкий до вологи, протидiє загниванню мiсць склеювання, пiсля висихання стає прозорим.
Мал. 1 . Упаковки клею ПВА Мал. 2. Пензлі.
Склеювання клеєм ПВА виконуєтьсяв такiй послiдовностi:
— вибiр пристроїв для ущiльнення мiсць склеювання;
— пiдготовка деревини до склеювання;
Щоб клейове з’єднання було якiсним , поверхнi заготовок у мiсцях склеювання мають щiльно прилягати одна до одноi , бути сухими та очищеними вiд бруду i пилу. Клей наносять на поверхнi деталей, що підлягають склеюванню, рiвномiрним шаром за допомогою пензлiв (мал.2 ). Їхню ширину пiдбирають з урахуванням площ поверхонь, що підлягають склеюванню.
Нанесений на поверхнi, що склеюються, клей просочує волокна деревини. а пiсля з’єднання деталей висихає і нiби .зшивас. волокна тонкими ниточками. Якщо товщина клейового шва мала, якiсть склеювання, а відповiдно і мiцність з’єднання деталей погiршується. За великої товщини клейового шва мiцнiсть також знижується, оскiльки змащені клеєм волокна не дотикаються одне до одного.
Для ущiльнення місць склеювання використовують спецiальнi пристрої — струбцини.
Деталi, що склеюються, розмiщують мiж упорами струбцини і ущiльнюють за допомогою гвинтiв (мал. 4 ). При цьому клей проникає в деревину i пiсля висыхання утримує деталi.
Залишки клею, що виступили на поверхню з’єднуваних деталей під час їх стискання, потрiбно видалити вологим тампоном або ганчiркою, не чекаючи висихання клею.
Необхiдно пам’ятати, що великi зусилля, прикладенi пiд час склеювання, призводять до надмірного видалення клею з промiжкiв мiж поверхнями, тому з’єднання буде низької якості. мал. З . Струбцини.
При правильному режимi склеювання вироби, склеєнi з окремих частин, мають бiльшу міцнiсть, нiж заготовки iз суцiльноi деревини. Наприклад, дерев’янi лижи, хокейнi ключки склеюють з окремих частин деревини для збiльшення iх пружностi та мiцностi.
Високоякiснi клейові з’єднання можна виконувати за умови правильної організації робочого мiсця та дотримання вiдомих тобі правил безпечної працi. особистої гігієни та таких вимог:
1. Склеювання виконувати на верстаку або столi вiдповiдноi висоти з рiвною поверхнею.
2. На робочому мiсцi повиннi знаходитись:
— деталi, що пiдлягають склеюванню;
— клей у достатнiй кiлькостi та потрiбнi для роботи пензлi;
— вiдповiднi струбцини та затискнi пристрої; iнструменти для контролю;
— тампони для видалення надлишкiв клею.
З. Оберiгати очi та iншi частини тiла вiд потрапляння на них клею.
4. Усi роботи виконувати в примiщеннi, що добре провiтрюється
5. Пiсля завершення роботи помити руки, а пензлi вимити в теплiй водi, висушити та разом з іншими iнструментами розмiстити у вiдведених для них мiсцях.
6. Привести себе та робоче мiсце до порядку.
Мал.. 4. Ущільнення склеєних деталей струбцинами.
ПРАКТИ ЧНА РОБОТА .
.З’єднанвя деталей на клею
Обладнання і матерiали: вироби, виготовленi на попередніх уроках, клей ПВА, пензлi, тампон, струбцини, посудина з водою.
Послiдовнiсть виконання роботи
1. Пiдготуй вироби. що складаються з кiлькох конструкцiйних елементiв, виготовленi на попереднiх уроках.
2. За необхiдностi пiдбери затискнi пристрої для ущiльнення
мiсць з’єднань деталей на клею.
3. Нанеси клей на мiсця з’єднань деталей i конструкцiй.
4. Склади вирiб.
5. Ущiльни мiсця з’єднань затискними пристроями.
б. Витри залишки клею тампоном.
7. Розмiсти вирiб у вiдведеному для нього мiсцi для повного висихання.
8. Оздоблення виробу виконай пiсля вивчення наступних тем.
V. Підведення підсумків уроку
Аналіз діяльності учнів на уроці.
Виставлення оцінок та їх мотивація
VІ. Домашнє завдання:
Параграф 13 читати.
Підготуватися до тестування (стор. 88 )
Опрацювати конспект уроку.
Вивчити правила безпечної праці