6 клас. Всесвітня історія. Історія України
Тема уроку: «Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. Будда та його вчення».
Мета уроку:
Завдання уроку: сформувати уявлення учнів про особливості релігійних вірувань індіанців, сприяючи розвитку світоглядних уявлень, шляхом виховання поваги до вірувань інших народів.
Після цього уроку учні зможуть:
характеризувати основні положення релігій;
називати засновників буддизму та індуїзму;
аналізувати досягнення культури Індії, їх вплив на інші народи та значення для сьогодення;
застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни: веди, індуїзм, кришнаїзм, буддизм, нірвана, санскрит, «Рігведи», «Махабхарата», «Рамаяна», цифри, десятична система цифр, нуль, шахи;
описувати пам’ятки культури та писемності;
визначати внесок індійців у скарбницю світової культур
Тип уроку: комбінований
Методи. Пояснювально – ілюстративний, частково – пошуковий, дослідницький.
Методико - дидактичне забезпечення уроку:історична карта «Давні Індія та Китай», атлас, контурні карти, підручник, CD-посібник «Міфи народів світу», мультимедійна презентація та мультимедійний проектор.
Структура уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка знань і умінь.
Варіант 1. Метод «Асоціативний кущ»
Варіант 2. Гра «Незакінчені речення»
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
ІV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь.
План
V. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
1.1. Розповідь вчителя
1.2. Робота з підручником
1.3. Розповідь вчителя
1.4. Робота з історичним джерелом: «Легенда про те, як брахмани приносили жертви».
1.5. Узагальнююча бесіда за запитаннями
2. Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм.
2.1. Фронтальна бесіда
2.2. Дослідження тексту
2.3. Висновок вчителя
2.4. Розповідь вчителя
2.5.Робота в групах
2.6. Розповідь вчителя
3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії
3.1 Питання вчителя
3.2. Складання таблиці за підручником
3.3. Питання вчителя
VІ. Систематизація та узагальнення нових знань і умінь.
6.1. Гра «Так чи Ні»
6.2. Тестові завдання
VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІІ. Інструктаж із виконання домашнього завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка знань та умінь
Варіант 1. Метод «Асоціативний кущ»
1) Природно – географічні умови стародавньої Індії
2) Особливості індійської цивілізації
Варіант 2.
А зараз проведемо гру «Незакінчені речення»
1. „Житлом снігів” індійці називали гори… (Гімалаї)
2. Найвища гора Гімалаїв – це… (Джомолунгма)
3. Долини Інду й Гангу дуже схожі з долинами… (Тигру і Євфрату)
4. Серед найдавніших індійських міст нам відомі Мохенджо-Даро і … (Хараппа)
5. У ІІІ ст. до н.е. всі індійські царства об’єднав цар… (Ашока)
6. Священні книги аріїв, написані санскритом, називалися… (ведами)
7. Згадки про прихід в Індію аріїв збереглися у священній книзі індійців (Рігведа)
8. У 327 р. до н.е. Індію задумав підкорити… (Олександр Македонський)
9. Столицею імперії Маур”їв стало місто… (Паталіпутра)
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
ІV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь
V. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів
1.Суспільний устрій стародавньої Індії. Брахманізм
1.1.Розповідь вчителя
1.2. Робота з підручником
1.3. Розповідь вчителя
1.4.Робота з історичним джерелом.
«Легенда про те, як брахмани приносили жертви».
Ця та інші наведені легенди цитуються за посібником «Міфи народів світу: Посібник з літератури народів світу для середньої школи»./ Автор-упорядник О.Бондарчук. – Львів: Просвіта, 1997. – 327с.)
«Найшанованішими і наймудрішими в Індії вважалися брахмани. Їх запрошували в кожний дім, де хотіли принести жертву богам. Вважалось, що брахмани володіють «священним знанням», яке допомагає їм правильно молитись та здійснювати жертвоприношення. Господар обіцяв їм за це багатий дарунок.
Спочатку брахмани розпалювали вогонь тертям двох дерев’яних паличок. Потім вони співали хвалебну пісню богам і кликали їх в гості – посидіти на зв’язках трави біля вогнища, вдихаючи пахощі їжі, яку кидали у вогонь.
Індійці думали, що зерна рису і ячменю, масло і молоко не згорають у жертовному вогні, а з димом відносяться на небеса. Якщо боги будуть ситі і задоволені, то у подяку пошлють дощ, щоб був гарний врожай на полях. Усі витрати по обряду покладались на того, заради кого він здійснювався!»
1.5. Узагальнююча бесіда за запитаннями
2. Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм
2.1. Фронтальна бесіда
Релі́гія — віра, особлива система світогляду та світосприйняття конкретної людини або групи людей)
(Очікувані відповіді: магія, фетишизм, анімізм, тотемізм.)
- У чому їх сутність?
(В обожествленні сил природи, тварин і рослин, предметів та наділення їх душею, у відсутності єдиного божества (бога))
- Як називалася віра в багатьох богів?
(Багатобожжя, язичництво)
- Згадайте, які з вивчених нами народів вже прийшли до єдинобожжя?
(Євреї, ассирійці)
- Які світові релігії у них виникли?
(Іудаїзм, зороастризм)
2.2. Дослідження тексту (робота зі збірником «Міфи народів світу: Посібник з літератури народів світу для середньої школи», с.98-100).
Розповідь вчителя
МІФ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ
Спочатку не було нічого: ні сонця, ні місяця, ні зірок. З темряви первісного хаосу, першою виникла вода. З води постав вогонь. Від великої сили тепла, зародилося Золоте Яйце.
І плавало те Яйце у водах безкрайнього та бездонного океану, доки в ньому не виник Прабатько Брахма. Він розколов яйце на дві половини. Верхня стала Небом, нижня — Землею, а між ними Брахма розмістив повітряний простір. І утвердив він землю серед вод.
Так було створено світ.
ВБрахми з'явилося сім синів, породжених силою думки. Серед яких Бог-охоронець – Вішна, який рятував людей від різних негараздів, наприклад потопу та Бог – руйнівник Шива – який міг погубити людину, а міг її врятувати.
Питання
Брахма - зображається з чотирма головами (відповідно до 4-х сторін світу), він має чотири руки, дві з них складені на животі, і в нім тримає посудину дляв оди, яка була символом творчого села.
Вішна–зображається з чотирма руками, блакитною шкірою, жовтому одязі, в сидячому положенні на великому багатоголовому змії Шеша. У руках тримає лотос, булаву, мушлю та чакру - один з видів зброї.
Шива - зображається сидячим в позі лотоса, зі шкірою білого кольору , синьою шиєю та скрученим в пучок волоссям.Носить змії на шиї, голові та руках і ногах як браслети, а на поясі – перекинувши через плече. Одягнений у тигрову або слонячу шкуру. На лобі 3-тє око.
Висновок вчителя:
- Отже, брахманізм не відкидав поділу суспільства на варни й закликав змиритися з повсякденним життям, а щоб змінити своє становище в потойбічному житті, потрібно було всіляко задобрювати богів і приносити жертви.
2.3 Розповідь вчителя
2.4. Робота в групах
Користуючись підручником та додатковою інформацією, дайте відповіді на питання:
1-ша група
2-га група
4 благородні істини
|
– існування страждання |
– його причини |
|
– стан звільнення |
|
– шлях до нього |
3-тя група
Найважливіші правила поведінки за буддизмом
не вбивати нічого живого |
не красти |
не брехати |
не вживати їжу надмірно |
любити весь навколишній світ |
вживати тільки рослинну їжу |
Розповідь вчителя
Таким чином, індійці сприйняли вчення Будди, оскільки воно не ділило людей на варни. Тому, що учнем і послідовником Будди міг стати будь – хто. Індійці вважали, що після смерті Будда став верховним богом. Його вчення поширилося в Індії, а з часом по всьому азійському світу.
3. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії.
3.1 Питання вчителя
3.2. Складання таблиці за підручником
Галузі |
Пам’ятка/ досягнення |
Коротка характеристика |
І. Література |
1. ……………
2. Поема „Махабхарта”
|
1. Розповідь про життя принца Рами 2. ____________________________ ______________________________ ______________________________ |
ІІ. Математика |
Цифри, що отримали назву арабських; |
_______________________________ _______________________________
|
ІІІ. Медицина |
…………………. |
За їх допомогою лікували застуду та інші хвороби. Вміли вправляти кістки, лікувати переломи, відновлювати вуха, носи втрачені або скалічені за вироком суду. |
ІV. Винаходи |
1. Писемність, санскрит 2………………….
|
1. …………………. 2.Інтелектуальна гра, популярна й досі |
3.3. Питання вчителя
VІ. Систематизація та узагальнення нових знань і умінь
6.1. Гра «Так чи Ні»
6.2.Тестові завдання
1. Назвіть головні річки Індії?
А. Тигр та Євфрат Б. Ніл В. Інд та Ганг Г. Янзи та Хуанхе
2. Вкажіть назву найдавнішого міста Індії?
А. Мемфіс Б. Хараппа В. Ур Г. Вавилон
3. Назвіть релігію Індії?
А. Християнство Б. Буддизм В. Католицизм Г. Кельвінізм
4. На касти суспільство ділилося:
а) в Китаї; б) в Індії. В) в Єгипті; Г) в Вавилоні.
5. 3. Річка, що дала назву цілій країні:
а) Інд; б) Янцзи; в) Хуанхе; г) Ганг.
6. У наведеному списку позначте ті положення, що стосуються Індії.
1) Брахма |
2) Лао-Цзи |
3) Будда |
4) «Рамаяна» |
5) Індостан |
6) ЦіньШіхуанді |
7) йога |
8) конфуціанство |
9) Янцзи |
10) Великий шовковий шлях |
11) Ашока |
12) ієрогліфи |
7. Впишіть пропущені слова.
Індія розташована на півдні материка ....., на півострові ... Північною межею Індії служать ... гори. Найбільш багатоводні річки Індії — це ... і ... У III ст. до н. е. майже всі індійські царства об’єднав під своєю владою цар
8. Уявіть, що ви зустрілися з недоторканним. Що він розкаже вам? Про що ви запитаєте у нього?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІІ. Підведення підсумків уроку
Формулювання висновків:
1. Релігійне та культурне життя стародавньої Індії мали свої особливості та своєрідність.
2. Однією з перших відомих нам індійських релігій був брахманізм.
3. Головними богами брахманізму, які потім перейшли в одну з найпоширеніших релігій світу – індуїзм, визнавалися Брахма, Вішну й Шива.
4. За царя Ашоки державною релігією, покликаною об’єднати всі племена й народи в єдину державу, став буддизм.
5. Головні правила буддизму, проголошені Буддою, були спрямовані на людяність, добро й справедливість.
6. Найвідомішими творами індійської літератури були „Рігведа”, „Махабхарата” та „Рамаяна”.
7. Індійці поповнили світову скарбницю багатьма відкриттями: десятковою системою цифр, введенням в обіг цифри нуль; відкриттям у медицині та астрономії, винайденням шахів.
VІІІ. Домашнє завдання:
§21, відповідати на запитання до параграфа; закінчити складання таблиці.
1.Завдання для допитливих: скласти кросворд з теми «Давня Індія: історія та культура» не менше ніж на 8 слів.
2. Індивідуальні випереджальні завдання для шести учнів із теми: „Досягнення китайської науки й культури ”.