Тема уроку: Святкові запахи. Маряна Савка «Запах Різдва»

Про матеріал
Урок читання 3 клас . Святкові запахи. Маряна Савка " Запах Різдва" Вправи для читання , опрацювання матеріалу , читання багатьма способами.
Перегляд файлу

  Тема уроку: Святкові запахи. Маряна Савка «Запах Різдва»          

Мета: Ознайомити з літературною творчістю сучасних авторів (поетеси Мар’яни Савки); сприяти розширенню кола читацьких інтересів учнів, удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; ознайомитись з традиційною символікою Різдвяних свят; розширювати знання учнів про звичаї українського народу, про традиції святкування Різдва; збагачувати словниковий запас учнів;

       розвивати  мислення, пам’ять, увагу, уміння виділяти у тексті головне, граматично правильно висловлювати свої думки;

         виховувати  любов до рідного краю, свого народу, повагу до його традицій, минулого і сучасного, працьовитість,бажання пізнавати свята, звичаї святкування, охайність, естетичний смак.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку

 

На екрані фото зими, музичний супровід

 

Чарівниця зима

Дітей на вулицю викликає,

Щоб вони на уроках не сумували,

А витівницю снігову розвеселяли.

Ой ти, зимо - зимонько, постривай!

Наших учнів з уроку не викликай.

Вони ще хочуть почитати,

І в цікаві ігри пограти.

Які асоціації викликає у вас слово «зима»? (Асоціативний кущ)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

А зараз ми проведемо вправи для розвитку артикуляційного апарату, щоб швидше прочитати зимові слова.

 

  1. Чистомовка на екрані.

Ло-ло-ло снігом землю замело.

Ля-ля-ля стала білою земля.

Лі-лі-лі ось замети чималі.

Ра-ра-ра дуже рада дітвора.

 

Давайте разом з вами пограємо  в   гру «Блискава», розширемо свій кущик зимовими словами. (слайд)

-         Чи зустріли ви тут слова, які являються синонімами до слова  Віхола?

-         Чи зустріли ви тут слова які називаються свята?

Ось сьогодні ми з вами будемо говорити про чудове свято

 « Різдво».

-         А зараз ми з Вами виконаємо вправу « Дешифрувальник». На дошці в нас слова з яких потрібно утворити речення. Подумайте, уважно…

Чудовий різдвяний ангел із тоненькими білими крильцями та лагідними оченятами.

-Чи знайоме Вам це речення?

- З якого твору взято речення? ( Руде Цуценятко і різдвяний ангел)

- Хто є автором цього твору?

-  До якого жанру відноситься цей твір? ( КАЗКА)

-А чому саме казка?

Ось давайте перевіремо з вами  як Ви запам’ятали зміст цієї казки.

Виконуємо тести за твором

-Молодці! Впоралися.

- Так, в чому сектер цієї казки?

Сьогодні ми продовжуємо обговорювати це родинне свято « Різдво»

-         А, що Ви знаєте про свято « Різдва»?

-         Які традиції святкування Різдва Вам відомі?

Різдво – свято традиційно родинне. Ніч напередодні  Різдва вважається чарівною. Ми загадуємо бажання і просимо у Бога, щоб Він допоміг нам їх здійснити. А коли на небосхилі з'являлася перша надвечірня зірка, уся родина сідала за багатий стіл. Тому в народі цей вечір називали Свят-вечором або Багатим вечором. Славили народження Ісуса  і колядників, що ходили від хати до хати. За традицією, на Святвечір має бути 12 пісних страв. Після вечері, яка тривала кілька годин, кутю та деякі інші страви не прибирали зі столу, а залишали для духів, які будуть сідати за Святу вечерю вдруге. Для них також ставили склянку води і чистий рушник.

 

Ось це і буде тема нашого з вами уроку.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

 

"З дитинства мене оточувало дуже багато книжок, бо мої батьки мали гарну бібліотеку. Кілька полиць були тільки моїми — з найкращими дитячими книжками, які тоді лишень можна було знайти й придбати. Мені так подобалося читати, що я собі мріяла й про якусь таку професію. Сиди собі, читай! Але ж ви знаєте, що мрії збуваються. Тепер я і пишу книжки, і видаю, і, звичайно ж, читаю! І це справжня насолода!" 

Ці слова належать дитячій поетесі Маряні Савці. Із творчістю якої ми сьогодні познайомимось.

Відкрийте підручник на с. 76

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

 Давайте разом з поетесою послухаємо вірш з яким ми сьогодні будемо працювати та подумайте над питанням-

Який настрій передає авторка в своєму вірші? Чому?

www.youtube.com/watch?v=FweC0vpqpo4

Давайте зробимо вправу « Передбачення»

-Які ж картини можна уявити слухаючи авторку?

Ось зверніть увагу на ілюстрацію. Чи ви правдилися ваші передбачення?

Всі члени сім’ї готуються до Різдва.

Так давайте підтримуємо хороший настрій веселою Фізхвилинкою.

 

А зараз дівчатка прочитають вірш, а ми спробуємо визначити про які саме запахи Різдва йде мова. Але перед цим ми познайомимося з незрозумілими словами  які в нас зустрічаються у віршику.

  Словникова робота ( слова на екрані .)

Дідух – називають усе те, що господар приносить на Святвечір першим до хати – це житній,пшеничний або вівсяний сніп.  Картина

У Вас в підручнику є ілюстрація, яка називається "Дідух".

  Тетяни Борисівни Зеленченко. Ось такий святковий сніп ставили на стіл. Щоб в новому році був хороший врожай.

Коляда - обряд славлення Ісуса  на Різдво, сама пісня, винагорода за колядування.

Скриня -великий ящик з кришкою і замком для зберігання одягу, коштовних предметів .

 Комин - труба для відведення димових газів.

 Вертеп — обрядове різдвяне дійство з піснями-колядками, 

Незайманий сніг – сніг, по якому ще не ступав ніхто.

  1.     Читання вірша вголос ( Чолак А, Бузіян С.) підготовлені учні

Поки дівчата читають, всі уважно слідкують про які ж запахи буде йти мова?

-         Так про які запахи Різдва йде мова?

Ось давайте знайдемо в віршику які запахи  використала письменниця?

( слово запах) ( запахи їжі  : сирники, родзинки, пампушки, опара. Запахи природи: хвоя, сіно, дим, дідух).

А зараз ми с вами прочитаємо слова на які треба звернути увагу у вірші. Читаємо разом.

Словникова робота ( на екрані слова з наголосом).

Ми з Вами сказали, що це родинне свято, в підготовці до нього приймають участь усі члени сім’ї. Ось ми зараз також  ,як одна родина разом підготуємось до свята. Читаючи вірш ланцюжком.
2) Читання вірша ланцюжком

Так знайдіть у вірші:  ( вибіркове читання).

-         Що має кожне свято за словами авторки? ( 4 рядки)

-         Що робила матуся?

-         А дідусь?( приніс дідуха).

-         А що робила бабуся?

-         Для кого вона робила пампушки?( Для колядників)

Зверніть увагу, що авторка говорить про велику родину, що до хати прийде з колядою, всі хто прийде в цей вечір, всім раді та чекаю у гості.

Все готово до Різдва, в хаті затишно, спокійно та пахне пампушками.

-         Родина чекає колядників, а їх немає

-         А який рядочок підказує,що їх ще немає. ( останній рядок)

Знайдіть будь ласка і зачитайте….

Діти оскільки це вірш в ньому є рими…  давайте попрацюємо з вправою

 « Хвостик»

  1.     Відшукайте слова ,що римуються

Смак-ніяк,

  1.     слова-різдва,
  2.     хатині скрині,
  3.     ух-дідух,
  4.     розчину-родину,
  5.     димок-пампушок
  6.     двір-зір.

-Знайдіть у вірші окличні речення?

- Знайдіть пестливі слова?

- Знайдіть довгі слова?

- Знайдіть слова з переносним значенням?

 

VІІ.  Підсумок уроку

Сьогодні ми з вами дізналися як родина готувалася до свята Різдва. Це радісний час переповнений багатством трацій і звичаїв. Одним із звичаїв по Україні було прославляти новонародженого Христа театральною виставою, яка називалася « Вертеп». На уроці дизайну і технологій ми з Вами робили вертеп. ( Видео вертепа)

-         Діти над яким віршем ми сьогодні працювали?

-         Про яке саме свято сьогодні говорили?

-         Чи погоджуєтесь ви з думкою поетеси про те, що найкращий у світі – це запах Різдва?

-         Так яка головна думка вірша? ( Родинне свято, зустрічати потрібно разом з родиною).

Де б ви не були , свято Різдво святкувати потрібно з рідними, бо усюди добре, а вдома краще.

 Так дозвольте заколядувати

Співаємо пісню. Дякую Всім за урок.

Садовська гімназія з початковою школою

 

 

Святкові запахи. Маряна Савка

«Запах Різдва»

 C:\Users\user\Desktop\журнал з фото\ь ьбб.jpg

 

 Вчитель початкових класів

Чолак О.Ю.

docx
Додано
20 березня
Переглядів
739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку