Тема уроку : Україна починається з мене.
(30-ти річчю незалежності України присвячується)
Мета: Знайомство учнів з історією здобуття Україною незалежності, формування національної свідомості школярів, розвиток почуття патріотизму, виховання любові до історії рідного краю, традицій та звичаїв.
Хід уроку
Проведення уроку передбачає перебування в 3-х локаціях: локація 1 – шлях до знань ( кабінет історії) , локація 2 – «Україна – це я» ( шкільний етнографічний музей «Обереги», локація 3 – «Умілі рученята» ( майстерня, кабінет обслуговуючої праці)
Епіграф уроку : «Вітчизна – це не хтось і десь,
Я – теж Вітчизна» (Іван Світличний)
Учитель: Добрий день, шановні учні, гімназисти 5 – А класу. Сьогодні 1 вересня – День знань, початок нового навчального року. Тема нашого уроку «Україна починається з мене». Це урок-знайомство з класним керівником, з новими предметами, вчителями. У нас сьогодні буде декілька локацій – це місця, де власне . ми будемо перебувати.
Наш клас (кабінет історії) – локація 1 «Шлях до знань» де ми почнемо і закінчимо урок.
Шкільний музей – локація 2 «Україна – це я»
Локація 3 – «Умілі рученята» - кабінети праці.
Учитель: Для знайомства ми проведемо прес-конференцію. Будемо відповідати на питання які, як правило, задають журналісти Зараз , дехто з вас, прямо тут стануть журналістами і зможуть задати мені питання. Ви ж хочете про мене дещо дізнатись? Вас цікавить, а хто ж буде журналістами? Їх всього буде 7, а вас 31. За основу я взяла деякі цифри із своєї біографії і саме вони відповідатимуть номеру вашого прізвища по списку в журналі.
Число 19 – день мого народження. В журналі під № 19 (прізвище та ім’я учня). Під цифрою 1 в журналі (прізвище та ім’я учня) . Під цифрою 9 (прізвище та ім’я учня).
Число 48 – це кількість років, які я працюю, під цифрою 4 в журналі (прізвище та ім’я учня), під цифрою 8 (прізвище та ім’я учня).
Якщо скласти 1955 – вийде число 20, а під цим номером в журналі ( прізвище та ім’я учня), в даті є аж дві 5, та обійдемося однією, під цим номером (прізвище та ім’я учня).
А щоб нашим журналістам було простіше і не так страшно, питання до мене знаходяться в чарівному горщику (Учні з горщика дістають папірці з питаннями).
Одержуйте бейджики , розбирайте питання і по черзі задавайте мені, а я буду відповідати.
Спасибі. Ну , а тепер моя черга вам задавати питання і знайомитись. (Питання учням у формі бліц-опитування)
Спасибі всім учасникам конференції. На цьому, звичайно, наше знайомство не закінчується.
Учитель: Як ви себе почуваєте, не стомились? Ану , піднімайтесь, зараз порухаємось.
Руханка
Потягнулись рученятами до неба і піднялись навшпиньки. Полюбимо себе міцно, міцно в один бік, а потім в другий. Привітаємось із сусідом правою і лівою рукою, далі руки опускаємо і щосили втискаємо себе, щоб бути міцними ,як дуби. А тепер салют – оплески. Молодці. Сідайте.
Учитель: Наша наступна сходинка – «Шлях до знань».
Ви закінчили початкову школу і від сьогодні починається життя в середній школі, яке закінчиться в 9-му класі одержанням базової освіти.
Це ціла планета під назвою знання. Шлях нелегкий, але можливий. Допомагатимуть вам в цьому нові предмети та вчителі, що їх викладатимуть. Тож почнемо знайомство. Я починаю, а ви разом продовжуєте і називаєте науку. Помічниками знову будуть наші журналісти. Вони представлятимуть назви предметів і виходитимуть з ними до дошки.( У віршованій формі представляються назви предметів і розміщуються на дошці їх назви)
Учитель: З предметами розібрались, а вам час збиратися в мандри. Вас чекає шкільний етнографічний музей «Обереги». Там ми почнемо розмову про Україну, а значить про кожного з вас.
Зараз ми розділимося на 3 команди: перший ряд - команда « Сім’я», другий ряд – «Школа», третій ряд – «Батьківщина». В музеї , на підлозі будуть лежать назви і кожна команда сідає в коло навколо неї, швиденько обираєте очільника, що буде слідкувати за порядком. У кожної команди в конвертах знаходяться підказки, ви їх розбираєте, читаєте їх зміст про себе, щоб потім добре говорити. І так починаємо. Що ж таке сім’я , далі у нас школа і нарешті Батьківщина.
А тепер спробуйте визначить ,які ж ознаки спільні для всіх 3 команд (Учні визначають спільні ознаки)
Спільні ознаки:
*кожен із нас;
*звичаї та традиції;
*Патріотизм;
*багатства;
*спільна праця;
*любов і повага;
*реліквії та символи;
*праця та відпочинок;
*спілкування;
*проблеми, негаразди, стосунки
Учитель: Зверніть увагу скільки спільного і для сім»ї, і для школи, і для Батьківщини.
І все починається з кожного вашого «Я»:
Я – в сім’ї;
Я – в школі;
Я – громадянин своєї держави Україна.
Учитель: Ми всі з вами рівні в своїх правах, бо кожен із нас має право на родину, на навчання, на Батьківщину.
Але ми з вами такі різні: дівчатка і хлопчики, біляві і русяві, худенькі і повненькі, виховані і не дуже, працьовиті і не дуже, діти і дорослі, різні смаки і уподобання.
Ну, а тепер сюрприз. Зараз ваші очільники знайдуть в музеї макітри з назвою своєї команди, а в них …. Смакуйте яблуками, бо нам рушати в дорогу до наступної локації - «Умілі рученята». Хлопці відправляються на 1 поверх, в майстерню, дівчатка - в кабінет № 14, де вас зустрінуть вчителі трудового навчання, які допоможуть вам у виготовленні власноруч подарунку для себе, до речі ви ним будете користуватись під час уроків. Після закінчення роботи не забудьте подякувати вчителів.
Хлопці , будьте чемними, а дівчатка поводьте себе як маленькі леді. (Учні при допомозі учителів трудового навчання виготовляють подарунок – закладку з використанням зображень національних та рослинних символів України)
Учитель: Прошу заходьте, займайте свої місця і ми продовжуємо розмову про Україну. Так що ж для нас Україна ? У кожного із вас на парті підготовлена інформація, ви декілька секунд з нею знайомитесь , читаєте про себе, а потім піднімаєтесь і говорите вголос. (Кожен учень виголошує інформацію про Україну – факти з історії, географії, природознавства, української літератури, що характеризують особливість України)
Учитель: Мені дуже приємно, що ви підготували свої роботи для конкурсу «Це моя Україна день новий зустрічає». До кінця дня у нас в класі буде стояти скринька, в яку ви будете кидати папірці з прізвищем учасника конкурсу, чия робота вам найбільше сподобалась, таким чином ми визначимо переможця конкурсу, що буде відзначений подарунком від класного батьківського комітету.
У кожного із вас є день народження і у нашої держави також. Цього року ми святкуємо 30- ти річчя незалежної України. Подарунок - вітання приготувала ваша однокласниця, яку ми послухаємо. (Учениця читає вірш)
Сьогоднішній урок ми закінчуємо, але святкування 1-го вересня продовжується.
(Світлини на згадку про перший урок 2021-2022 навчального року)