Конспект урок з історії України для учнів 8 класу за темою " Соціально-економічний розвиток українських земель у І половині XVII століття"
Тема уроку: «Економічний розвиток українських земель у ХVІІ столітті»
Мета:
Основні поняття: Латифундія, фільварок, товарне виробництво,кріпацтво.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Гра « Створюємо настрій»
Відчуємо себе частинкою колективу, держави, Всесвіту і скажімо собі:
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Коли було укладено Люблінську унію?
- Якими були основні наслідки Люблінської унії для українських земель?
- Назвіть основні ознаки економічного розвитку українськиї земель у ІІ половині ХVІ ст..
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Економіка українських земель втягувалася в товарно-грошові відносини, тобто у виробництво сільського господарства, промислів. А також ремісничих виробів для продажу на ринку за гроші.
Робота з картою
ІV. Вивчення нового матеріалу
Зростання магнатського землеволодіння
Завдання
А) Якими шляхами формувалися великі магнатські землеволодіння на українських землях?
Б)Яким чином це позначалося на становищі населення?
4) Робота з документом
Із Литовського статуту 1588 р.
« Бажаємо і ухвалюємо, щоб усі піддані наші, як духовні, так і світські, князі й бояри і вся шляхта, які мають свої батьківські, куплені та якимось звичаєм надбані за прародителів наших славної пам’яті їхніх милостей королів і великих князів литовських, а також і за нашого (володарювання) тривали й володіли, щоб їм такі маєтки вічно від нинішнього часу і в прийдешні часи тримати і володіти. І їм самим і нащадкам…»
Запитання:
Поширення фільварків. Розвиток товарного виробництва
Вчитель. Розвиток ринку спонукав польську шляхту до перетворення своїх маєтків на фільварки.
Робота в групах
1 група – довідка про фільварки;
2 група – складає план статтю у газету про розвиток товарного виробництва.
Метод «Мозковий штурм»
Запитання:
Міста
А) Повідомлення учня про Магдебурзьке право в містах України.
Б) Робота з контурною картою. Позначити міста, які отримали Магдебурзьке право.
Становище селян та міщан
А) Робота з історичним джерелом. Гійом Леваассер де Боплан «Опис України»
Б) Робота в групах
1 група – сюжетна розповідь від імені селянина про своє життя;
2 група – сюжетна розповідь від імені міщанина про своє життя.
ІV. Закріплення матеріалу
Складання узагальненої таблиці «Основні ознаки соціально-економічного розвитку українських земель у І половині ХVІІ століття»
ПОЗИТИВНЕ |
НЕГАТИВНЕ |
|
|
V. Домашнє завдання
О Мартинюк – Харків: Ранок, 2021
Використана література: