Урок з історії України для учнів 8 класу "Соціально-економічний розвиток українських земель у І половині XVII століття"

Про матеріал

Конспект урок з історії України для учнів 8 класу за темою " Соціально-економічний розвиток українських земель у І половині XVII століття"

Перегляд файлу

Тема уроку: «Економічний розвиток українських земель у ХVІІ столітті»

Мета:

  • охарактеризувати особливості економічного розвитку українських земель  у даний період, визначити особливості соціально-економічного розвитку, політичного становища українців;
  • розвивати навички самостійної роботи учнів на уроці, уміння аналізувати й узагальнювати матеріал, вміння працювати з історичними джерелами, робити висновки; сприяти осмисленню ролі особи в історії, відповідальності за власні дії;
  • виховувати в учнів повагу до історії свого народу, риси підприємливості, активну життєву позицію.

Основні поняття: Латифундія, фільварок, товарне виробництво,кріпацтво.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • Визначати основні ознаки економічного розвитку українських земель у І половині ХVІІ ст.;
  • Визначати територіальні зміни, що сталися на українських землях в даний період;
  • Удосконалювати вміння аналізувати та узагальнювати вивчений матеріал даної теми, працювати з історичними джерелами.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Гра « Створюємо настрій»

Відчуємо себе частинкою колективу, держави, Всесвіту і скажімо собі:

  • Я прийшов на урок для чого? …(Учитися).
  • Треба бути яким? …(Спокійним).
  • Зі мною хто? …(Мої друзі).
  • Вони мене що? …(Поважають).
  • Мені це як? …(Приємно).
  • Я готовий до чого? …(До успішної роботи).

        ІІ. Актуалізація опорних знань

- Коли було укладено Люблінську унію?

- Якими були основні наслідки Люблінської унії для українських земель?

- Назвіть основні ознаки економічного розвитку українськиї земель у ІІ половині  ХVІ ст..

       ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Економіка українських земель втягувалася в товарно-грошові відносини, тобто у виробництво сільського господарства, промислів. А також ремісничих виробів для продажу на ринку за гроші.

  • Які ж зміни сталися в політичному становищі українських земель на початку ХVІІ ст.?

Робота з картою

  • Знайти на карті Чернігово-Сіверські землі та новостворене Чернігівське воєводство.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Зростання магнатського землеволодіння

  1. Випередждальне завдання учня. Розповідь очевидця «Як Ярема Вишневецький став магнатом»
  2. Робота з поняттям «латифундія»
  3. Робота зі схемою «Шляхи зростання магнатського землеволодіння»

 

http://3.bp.blogspot.com/-bnnBKXUbNj8/VmB46sXSd5I/AAAAAAAADso/5cSe3ShxJd8/s1600/3.jpg

 

Завдання

А) Якими шляхами формувалися великі магнатські землеволодіння на українських землях?

Б)Яким чином це позначалося на становищі населення?

 

4) Робота з документом

 

Із Литовського статуту 1588 р.

« Бажаємо і ухвалюємо, щоб усі піддані наші, як духовні, так і світські, князі й бояри і вся шляхта, які мають свої батьківські, куплені та якимось звичаєм надбані за прародителів наших славної пам’яті їхніх милостей королів і великих князів литовських, а також і за нашого (володарювання) тривали й володіли, щоб їм такі  маєтки вічно від нинішнього часу і в прийдешні часи тримати і володіти. І їм самим і нащадкам…»

 

Запитання:

  • Які форми феодального землеволодіння були передбачені цим законом?
  • Які наслідки вони мали для українських земель?
  • Як це вплинуло на становище населення?

Поширення фільварків. Розвиток товарного виробництва

Вчитель. Розвиток ринку спонукав польську шляхту до перетворення своїх маєтків на фільварки.

Робота в групах

1 група – довідка про фільварки;

2 група – складає план статтю у газету про розвиток товарного виробництва.

Метод «Мозковий штурм»

  • Визначити наслідки запровадження фільваркової системи.

Запитання:

  • Чим можна пояснити невисоку продуктивність фільваркових господарств?

     Міста

     А)  Повідомлення учня про Магдебурзьке право в містах України.

     Б) Робота з контурною картою. Позначити міста, які отримали Магдебурзьке право.

     Становище селян та міщан 

     А) Робота з історичним джерелом. Гійом Леваассер де Боплан «Опис України»

    Б) Робота в групах

   1 група – сюжетна розповідь від імені селянина  про своє життя;

   2 група – сюжетна розповідь від імені міщанина про своє життя.

ІV. Закріплення матеріалу

Складання узагальненої таблиці  «Основні ознаки  соціально-економічного розвитку українських земель у І половині ХVІІ століття»

ПОЗИТИВНЕ

НЕГАТИВНЕ

 

 

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати матеріал підручника ст.. 16-20. О. Гісем, 

 О Мартинюк – Харків: Ранок, 2021

  • Скласти розповідь «Що б я міг( могла) змінити у житті селян тогочасного суспільства»
  • Випереджальне завдання. Підготувати повідомлення про Й. Борецького.

Використана література:

  1. Дорошенко Д.І. Нарис з історії України – Львів: Світ, 1991
  2. Пометун О.,  Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – Київ: А.С.К., 2004
  3. Пометун О. Методика навчання історії в школі. – Київ: Генеза 2005
  4. О.Гісем, О. Мартинюк Історія України – Харків: Ранок, 2021
  5. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України.5-9 класи» (Наказ МОН України від 21.02.2019 №236)

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку