8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Тема уроку: В.Симоненко. Пісня – вірш «Лебеді материнства».Вічний зв’язок людини з матір’ю та рідною землею.

Про матеріал
Конспект уроку. В.Симоненко. Пісня – вірш «Лебеді материнства».Вічний зв’язок людини з матір’ю та рідною землею. Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В.Симоненка; проаналізувати поезію «Лебеді материнства»; ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи;удосконалити вміння виразно і вдумливо читати та коментувати ліричні твори, аналізувати художні засоби, пояснювати символічний зміст образів; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, вміння висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності і самодостатності; виховувати у семикласників повагу до творчості В. Симоненка, любов до Батьківщини, свого народу, повагу та вдячність матері. Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.
Перегляд файлу

Тема уроку:   В.Симоненко. Пісня – вірш «Лебеді материнства».Вічний звязок людини з матірю та рідною землею.

Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В.Симоненка; проаналізувати поезію «Лебеді материнства»; ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи;удосконалити вміння виразно і вдумливо читати та коментувати ліричні твори, аналізувати художні засоби, пояснювати символічний зміст образів; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, вміння висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності і самодостатності; виховувати у семикласників повагу до творчості                  В. Симоненка, любов до Батьківщини, свого народу, повагу та вдячність матері.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Епіграф уроку:

Великі  дороги  у світ широкий  завжди починаються від материнської пісні,  співаної над колискою.
В. Симоненко

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Урок літератури у гості завітав,

В дитинства край сьогодні помандруєм,

Бажаю вам, щоб кожен ту стежину знав,

Яка в батьківський дім так весело прямує.

Тож хай фантазія летить у вись,

Хай відкриваються нові вам таємниці,

Сьогодні неповторною хай буде кожна мить,

І завжди сяють радістю зірниці!

ІІ. Мотиваційний етап   

       

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

  •  Учитель. Скажіть, будь ласка, якими ви хочете бути сьогодні на уроці?

Я ж бажаю вам бути наполегливими, старанними, уважними, творчими, щоб наш урок був цікавим і результативним. Я впевнена, що кожен із вас досягне успіху.

Девіз нашого  уроку:  « Якщо хочеш досягти успіху, продовжуй вірити в себе і тоді, коли в тебе вже ніхто не вірить »  (Авраам Лінкольн)

Пам`ятайте,  діти, що успіх  приходить до тих, хто не боїться діяти.

 

 

 

 

 

2. Актуалізація суб’єктного досвіду 

 

А)Вступне слово вчителя.

Від дня народження і до останньої хвилини

Є мить прекрасна – це життя людини.

По-різному йдемо життєвим шляхом:

Хтось пролітає непомітним сірим птахом,

Комусь доводиться пливти за течією,

А хтось горить яскравою зорею…

 

Яке життя проживає людина, яка «горить яскравою зорею». Підберіть епітети. (Життя змістовне, безцінне, яскраве, величне…).

   Життєвий шлях людини… У кожного він свій. Про кого ж піде мова на уроці?

 

Б) Вправа «Чий відбиток долоні ?»

 

 В) Слово вчителя. (Слайд)

Д. Павличко писав « Він жив мало. Немов літак, що ховається за обрієм швидше, ніж долинув до нас могутній гук його серця, зарядженого тривогою ХХ віку і любов'ю  до української землі, бо звук   моторів неодмінно гине, а звук поетового серця, хитаючи серцями мільйонів, відроджується в душі народу.   Василь Симоненко коротким життям заробив чесне безсмертя, хоч про свою дочасну і позачасну славу він ніколи  не думав».

 

 

Симоненкова дорога…

      Важка, трагічна і коротка: поет ішов по ній всього  двадцять вісім років.  Але коротка дорога не знає короткої пам’яті.

Шевченка в літературі  називають Кобзарем, Лесю Українку – донькою Прометея, І.Франка – Каменярем, Симоненка ж називають «лицарем на білому коні».

-  Як же це його характеризує_?

Г)  Асоціювання. Занотуйте  свої асоціації до словосполучення лицар на білому коні.

 «Лицар на білому коні»: благородний чоловік, сміливець, захисник знедолених, мужній воїн, патріот своєї землі, людина високих помислів…

 

Д) Відеофрагмент  В.Симоненко «Що я можу сказати про себе». (Звучить живий голос поета)

 

- Які цікаві факти з життя письменника ви підготували?

Є)  (Повідомлення учнів про В.Симоненка)

Ж).Бесіда.

  • Які твори В. Симоненка вам відомі ? ( «Цар Плаксій та Лоскотон», «Ти знаєш, що ти людина». «Гей, нові Колумби й Магеллани»).

З) Читання напам’ять вірша “Ти знаєш, що ти людина».

- Які роздуми у вас викликала ця поезія?

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.           

   Тема нашого уроку:     «Загальнолюдські цінності в поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства».

Знайомство з епіграфом уроку.

 

ІV.Вивчення нового матеріалу

 

1. Вступне слово вчителя (з елементами бесіди). Немає в Україні такої людини, яка не знала б крилатих, містких слів, виповнених глибоким чуттям історичної та родової пам'яті:

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Кожен скаже, що вони взяті з пісні, хоча не кожен відразу пригадає її автора – В. Симоненка. Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Анатолія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику. Пісню, що отримала назву «Виростеш ти, сину», люблять в Україні і вважають народною

2. Прослуховування фонозапису пісні «Виростеш ти, сину». (Т.Повалій)

– Якими почуттями наповнена пісня?

– Який головний мотив ліричного тексту?

 юбов до матері й Батьківщини).

       3. Виразне читання  та коментар учителем поезії В.Симоненка «Лебеді материнства», прослуховування аудіозапису.

     – Чи сподобався вам вірш? Про що він?

      – Який настрій породжує ця поезія?

      – Які образи виникли у вашій уяві?

4)Словникова робота.    (Слайд)     

  • Лиман – затоплене морем розширене гирло ріки, відокремлене від моря.
  • Мавка – міфологічна істота жіночої статі, яка здебільшого мешкає в лісі.
  • Марево – 1) щось уявне,що здається реальним; 2) оптичне явище в атмосфері, пов’язане з виникненням уявних зображень.

        Сургучевий – темно-червоний, брунатний колір.

 

5. Робота над поезією «Лебеді материнства».

А) Ідейно-художній аналіз поезії В. Симоненка

«Лебеді материнства» 

  Створення  «Паспорту»  твору. Робота у групах.

І група – автор, твір, рік, рід, жанр, тема, ідея, основна  думка, композиція.

ІІ група - символічні образи поезії.

ІІІ група – художні засоби.

І ГРУПА

1. Автор – Василь Симоненко.

2. Назва твору – «Лебеді материнства».

3. Рік створення – написано весною 1962 р., коли поет працював корреспондентом газети «Молодь Черкащини», видано вперше у збірці «Лебеді материнства» (1981 р).

4. Літературний рід – лірика.

5. Жанр – колискова.

Тема: відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.

Ідея: уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.

 Основна думка.

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Композиція.

Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини: щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів.

Він умовно ділиться на дві частини. У першій ми відчули материнську ласку й турботу про малого сина (він ще в колисці); у другій – йдеться мова про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною (і мавки чорноброві, і диво-наречені, і брати по духу). Але за сином «завжди будуть мандрувати очі материнські і білява хата». 

 

 

 

ІІ група

Символічні образи поезії.

Слід сказати, що в поезії «Лебеді материнства»  В.Симоненко торкається важливих для українців символів:

 Мати – символ збереження роду. У народному уявленні мати завжди ототожнювалася з Батьківщиною. Тому зрада їй вважалась непростимим гріхом.

 Лебеді – зажди асоціювалися з вірністю, тому не випадково В. Симоненко звертається до них, пов’язуючи їх з материнством.

 Дім – зосередження основних духовних цінностей, щастя, достатку, єдності сім’ї й роду.

 Син – продовження роду.

 Національна символіка постає надійним оберегом українців, хоч би де вони опинилися, навіть якщо на чужину закинула їх недоля:

І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі...

        Тополя (у народних легендах) – це перевтілена дівчина.

      Верба – це дерево життя.

ІІІ група

 Художні особливості вірша.

Епітети: «білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір’я», «хмільні смеркання», «сиві очі».

Метафори: «мріють крилами… лебеді», «темряву тривожили… півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді… лоскотали марево», «…будуть мандрувати очі материнські і білява хата», «прий-
дуть верби і тополі», «стануть… листям затріпочуть… душу залоскочуть».

Порівняння: «лебеді, як мрії».

Повтор (рефрен):

Можна все на світівибирати, сину,

Вибрати не можнатількиБатьківщину.

Алітерація (повторення р, л): (Темряву тривожили криками півні, /Танцювали лебеді в хаті на стіні).

Б)  Опрацювання змісту поезії за питаннями.

   Як ви ставитеся до своєї мами? За що ви її любите і поважаєте? Чим ви їй зобов’язані?

( Зачитування приказок і прислів’їв про маму)

   Чому сон дитини був казковим?

   Для чого малятам співають колискові?

  Про що співає мати дитині? Що мала на увазі жінка під «приспаними тривогами»?

   Яке значення для кожного із вас має батьківська хата?

   Що вам відомо про лебедів-птахів?

( Повідомлення учня про лебедів)

- Чому на ваш погляд, поезія має таку назву?

    У яку дорогу повинен вирушити син, коли виросте?

     Від чого застерігає мати свою дитину? 

За збірку «Лебеді материнства» (1981 р.) В. Симоненку присуджено посмертно Державну преміюУкраїниім.

 Т. Г. Шевченка.

В) Прийом КРОССЕНС (Створити власні асоціації до поезії)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Колір лебедів у поезії:

а) білий; б) рожевий; в) сірий.

2. Лебеді порівнюються з:

а) хмарами; б) чаклунством; в) мріями.

3. Мати не пускала до хати гойдати колиску:

а) досаду; б) смуток; в) лихо.

4. Лебеді панували в хаті на стіні:

а) під час темряви; б) у будь-який час; в) тільки у дощову погоду.

5. Коли син виросте, то він:

а) вирушить у дорогу; б) відремонтує батьківську хату;

в) змайструє млин.

6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця:

а) ніжності й любові; б) уваги і грошей;

в) багато позитивних емоцій.

7.  У житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати:

а) друга; б) дружину; в) матір.

8.  Останній рядок поезії має такий виклад:

а) «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;

б) «Та не можна рідну матір вибирати»;

в) «Можна все на світі вибирати, сину...».

9. Поезія В. Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором:

а) М. Лисенком; б) П. Майбородою; в) А. Пашкевичем.

10.  «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують:

а) стрілецьку пісню; б) веснянку; в) коломийку.

11.  Образ лебедів у творі асоціюється з:

а) мужністю; б) вірністю; в) ніжністю.

12. У народних легендах верба, яка згадується у вірші, означає дерево:

а) життя; б) добробуту; в) мужності і наполегливості.

 

 

VІ.  Підсумок уроку

А) Загальнолюдські цінності у творі.

- Для того, щоб картина нашого сьогоднішнього уроку була довершеною нам не вистачає головних героїв – лебедів. Ми з вами говорили про символізм цього образу, назвали чимало значень, але зараз на крилах ваших лебедиків я пропоную написати свою лебедину мрію.

Після того, як учні написали , вони закріплюють їх на дошці і коментують.

Я сподіваюсь, що творчість В. Симоненка знайшла стежину до вашого серця, стала близькою і зрозумілою кожному з вас.  Зоря

В. Симоненка займається знову й знову, коли звучать його поезії. З Нехай же лебеді материнства супроводжують нас усе життя, а зоря дитинства освітлює наш шлях.

Б) Гра «Мікрофон»

  • Найбільше на уроці мені сподобалося…
  • Я дізнався (дізналася) про те, …
  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити напам’ять поезію «Лебеді материнства».
  2. Намалювати ілюстрації до улюбленої поезій Василя Симоненка (за бажанням).

Звучить запис пісні Анаталія Пашкевича «Виростеш ти, сину» на слова В. Симоненка

 

docx
Додав(-ла)
Литвинчук Леся
Додано
24 березня
Переглядів
325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку