Тема уроку: "Велика буква у назвах держав, міст, сіл, вулиць, річок."

Про матеріал
Ознайомити учнів з написанням слів з великої букви назв держав, міст, сіл, вулиць, річок на основі дослідження; вчити знаходити назви у тексті і пояснювати їхнє написання. Розвивати зв’язне мовлення, вміння працювати з книгою, робити висновки, збагачувати словниковий запас дітей. Виховувати любов до рідного краю, міста, бажання вчитися. Обладнання: Карта України, картки із текстами, загадками, прислів’ями. Тип уроку: Комбінований.
Перегляд файлу

Тема уроку: Велика буква у назвах держав, міст, сіл, вулиць, річок.

Мета уроку:  Ознайомити учнів з написанням слів з великої букви назв держав, міст, сіл, вулиць, річок на основі дослідження; вчити знаходити назви у тексті і пояснювати їхнє написання.

Розвивати зв’язне мовлення, вміння працювати з книгою, робити висновки,

збагачувати словниковий запас дітей.

Виховувати любов до рідного краю, міста, бажання вчитися.

Обладнання: Карта України, картки із текстами, загадками, прислів’ями.

Тип уроку: Комбінований.

                                                        Хід уроку

І.Організація класу до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Не просто слухати, а чути .

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно, плідно працювати.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Гра «Плутанка». Скласти за стрілками прислів’я і записати.

Людина                 пісні

Як                       

без                         соловей

без                         Вітчизни

2.Перевірка виконаних завдань.

3.Бесіда

- Без чого не може жити соловей? Чому?

(Якщо соловей не буде співати, то буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів.)

-         Без чого не може жити людина? (Без Батьківщини)

-         Свою любов до Батьківщини поет виражає у вірші:

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

А я дивлюсь і серцем лину

В темний садок на Україну.

-         Хто автор цих рядків? ( Тарас Григорович Шевченко)

-         Як ви напишете ці три слова?Чому? (Ім’я, прізвище, по-батькові людей пишуться з великої букви.)

4.Дослідження карти України.

- Сьогодні запрошую вас у подорож по рідній землі. Для цього використаємо карту України. Дослідимо, які міста і річки знаходяться на території нашої держави.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Метод «ІНТЕРВ’Ю”.

Запитання учням:

-         Для чого ми будемо вивчати вживання великої букви?

Продовжіть моє речення: « Я вважаю, що цю тему слід вивчати для того, щоб … ..( Знати назви держав, назви річок,  міст, сіл України.)

-         (знати правопис даних слів)

-         (бути грамотним)

V. Вивчення нового матеріалу.

Завдання:

Дослідити, як пишуться слова – назви держав.

1.Відгадування загадки – добавлянки.

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься ….(Україна)

2.Каліграфічна хвилинка

(На дошці: ук ан ін Україна)

-         Запишіть буквосполучення і слово Україна.

-         Складіть речення за схемою:

          __   _________   ______  _________ .

( Я люблю свою Україну)

-         Усно складіть словосполучення із словом Україна.

(Моя Україна, квітуча Україна, рідна Україна)

3.Гра «Мовний вінегрет». Фронтальна робота.

На дошці: дер Ук ї на жа ра ва

Завдання: із даних складів скласти слова.

-         Як називається наша держава?

-         Які держави ви знаєте?(Білорусь, Росія, Польща…)

(На дошці: держава – Україна, держава – Білорусь, держава – Росія)

-         Увага! Слово «держава» написано з малої літери. Слово Україна, Білорусь,Росія – з великої літери. Це тому, що держав багато, а такі країни, як Україна, Білорусь, Росія – одна.

Висновок: Назви держав пишемо з великої букви.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

-         Давайте пригадаємо, що є символами України

(Калина,верба,лелека,барвінок)

-         Про один із символів ми з вами з рухами заспіваємо.

Всіх запрошую, вставайте.

Разом зі мною заспівайте.

(Учні співають під музичний супровід пісню «Ой єсть в лісі калина» і виконують відповідні рухи.)

VІ. Усвідомлення нового матеріалу

Завдання:

Дослідити, як пишуться слова – назви міст.

1.Робота з підручником.(Усно)

- Зараз помандруємо до столиці нашої держави з допомогою вправи 233.

(Показ на карті міста Києва)

-         Прочитайте текст самостійно.

  1. Робота над його змістом.

-         Яке місто є столицею нашої держави?

-         З якої букви воно пишеться?

3.Робота в парах.

(На кожній парті картка з картою України)

-         Відшукайте і запишіть назви міст України.

(Кіровоград, Харків,Дніпропетровськ…)

-         З якої букви ви написали назви цих міст?

Висновок: Назви міст пишемо з великої букви.

4.Розвиток зв’язного мовлення.

Завдання:

Дослідити, як пишемо слова – назви сіл. Колективна робота.

-         А чи були ви у селі?

-         Які назви цих сіл?

Скласти твір – мініатюру про село за опорними словами.

Вербівка - …………………..

Воно стоїть …………………..

Його вулиці ………………….

Тут живуть …………………..

Опорні слова: барвисті, зелені; чудове село; працьовиті люди; над річкою Сіверський Дінець.

-         Які назви сіл ви ще знаєте? ( Андріївка,Циркуни, Антонівка…)

Висновок: Назви сіл пишемо з великої букви.

5.Орфографічна хвилинка

Завдання:

Дослідити, як пишемо слова – назви вулиць.

-         Відшукайте слово вулиця в орфографічному словнику.

-         Написати слово в зошиті і запам’ятати правопис.

-         На якій вулиці ви проживаєте?

-         Прочитайте на дошці назви вулиць нашого міста і додайте ті, які ще знєте.

( вулиця Сумська, вулиця Пушкінська, вулиця Шевченка…

-         Як написані назви вулиць?

-         Назвіть можливі ознаки слова вулиця.

Вулиця (Яка?) … … (широка, красива, кам’яна,….)

Висновок: Назви вулиць пишемо з великої букви.

Завдання: Дослідити, як пишуться слова – назви рік.

-         З тексту виписати назви річок. (Текст на картках)

(У ясноті сонця голубіє Дніпро. Могутня ріка увібрала в себе води Прип’яті, Березини, Десни.)

-         Перевірка виконання завдання.

7.Закріплення вивченого про слова назви річок.

- Цікаво, куди ми потрапимо, коли відкриємо підручник на с. 103 впр.235?

- Прочитайте завдання самостійно.

- Що треба зробити у вправі?

- Назвіть слова 1 речення, які написані з великої букви. Чому?

- Як зветься річка у Полтаві? З якої букви написана?

- На берегах якої річки стоїть місто Київ?

Як написати назву цієї річки?

Висновок: Назви річок пишемо з великої букви.

VІІ. Підсумок уроку

Дослідити словосполучення в написанні яких допущені помилки. Пояснити правильність написання даних слів.

Місто Ніжин, Вулиця Шевченка, річка Десна, село Костянтинівка, Держава Україна.

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку