Тема уроку: Весняні замальовки. Музична інтонація. Веснянки. Слухання: Е. Ґріґ «Навесні». Виконання: К. Перелісна, Н. Шевченко «Веснянка»
Весняні пейзажі-споглядання.
Мета: формування предметної компетентності: познайомити учнів з терміном музична інтонація, виражальна та зображальна інтонації; закріпити знання про весняні пісні-веснянки; продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями та властивостями музичної мови; вчити сприймати музичні твори та висловлювати враження; сприяти формуванню вокально-хорових навичок на прикладі пісні К. Перелісна, Н. Шевченко «Веснянка», розширювати уявлення про емоційний зміст музики; вчити спостерігати за звуками в природі та передавати їх за допомогою музичних інструментів; вчити працювати в парах, розвивати допитливість , вміння «дивитись і бачити», розвивати уяву, уміння імпровізувати, розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики; виховувати в учнів культуру слухання музики та зацікавленість нею.
формування міжпредметної естетичної компетентності: формувати в учнів уявлення про красу навколишнього світу, сповненого розмаїттям звуків, кольорів;
формування ключових компетентностей: загальнокультурної( визначати образний зміст музичних творів ,виявляти особистісно-ціннісне ставлення до творів мистецтва; формувати духовно-моральні якості); уміння вчитися (сприймати мету, поставлену вчителем, і відповідно до неї виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати); здоров'язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища; дбайливо ставитися до природи); cпілкування рідною мовою ( обговорення, аналіз мистецьких творів); соціальна та громадянська компетентності (робота у командах на уроці, співпрацювати з однокласниками, учителем, працювати в команді на уроці).
Очікувані результати.
здобувач(здобувачка):
- сприймає музичний . твір Вівальді Е. Ґріґ «Навесні» та висловлює власні враження,
- сприймає пісню К. Перелісна, Н. Шевченко «Веснянка»та висловлює власні враження;
- виконує пісню К. Перелісна, Н. Шевченко «Веснянка» перший куплет та приспів у відповідному настрої, характері , тримає вокальну поставу,
- виявляє здатність злагоджено співпрацювати у парі,
-складає та розташовує на площині окремі елементи зображень (форм) в просту композицію
-відповідно задуму, обирає формат (вертикальний, горизонтальний) композиції;
-використовує всю площину аркуша;
Хід уроку
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний момент.
Знову день почався, діти
Всі зібрались на урок?
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок
А урок наш незвичайний –
Грою всі його зовуть.
Щоб урок цей був цікавим.
Ти активним мусиш буть
1.2 Психологічна вправа «Пальчикове вітання»
Учні торкаються пальця сусіда та кажуть (починаємо з великого пальця)
Бажаю…
Успіху…
Великого …
У всьому …
І всюди …
Вітаю (дотик всією долонею)
2.Актуалізація опорних знань.
- Дайте визначення поняттю «кінематограф».
- В чому особливість даного виду мистецтва?
- Який фільм ви переглядали на дозвіллі? Поділіться вашими враженнями.
3.Мотивація навчальної діяльності.
Відгадай загадку
Задзвеніли струмки,
Прилетіли граки
У вулик бджола
Перший мед принесла.
Хто скаже, хто знає,
Коли це буває?
Весна все впевніше крокує по землі. Добре пригріває вже весняне сонечко,підсихає в лісі земля. Все навколо оживає: дерева, трави, комахи. Веселіше співають птахи, а їх уже прилетіло чимало! Повилазили мурашки – й одразу до роботи. Одні волочать здобич додому, другі займаються ремонтом будинку, який трохи попсувався за зиму.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Повідомлення теми уроку. Виклад матеріалу.
Усе живе в очікуванні свята – Благовіщення. Це християнське свято на честь радісної події (благої вісті) – повідомлення Діві Марії про майбутнє народження Сина Божого.
Благовіщення в українському народному календарі – радісне свято пробудження землі. Лише після Благовіщення розпочинали польові роботи.
Вважається, що у цей день не варто починати нові справи. «Навіть птах не в’є свого гнізда» – кажуть в народі. Починання може обернутися неприємними наслідками, невдачею або навіть нещастям.
За народною традицією, Благовіщення є днем свободи. Здавна в Україні на це свято було прийнято випускати птахів на волю, адже птах символізує ангела, який приніс благу звістку Марії.
Раніше також існувала традиція «гріти весну» – розпалювали багаття та водити навколо нього хороводи, закликаючи весну. Цей вогонь вважався оберегом від злих духів і хвороб.
Розгляньте твори.
- Діти, пригадайте, що таке музична інтонація? (мелодичний зворот, мотив, найменша частина мелодії чи музичного твору певної виразності ).
– А яке значення має інтонація в музиці? ( інтонація передає характер твору. В ній містяться основні елементи музичної виразності: мелодія, ритм, темп, динаміка, регістр, тембр)
Отже, інтонації в музиці бувають різними: одні, наприклад, виражають настрої, почуття та думки людини, це - виражальні інтонації. Інші – зображують рухи людини або різноманітні звуки, шуми та явища навколишнього світу, ходу, поведінку людини або тварини. Такі інтонації називаються зображальними інтонаціями.
2.Художньо-творча робота.
3.1 Сприймання та інтерпретація творів мистецтва.
- Як прокидається природа ми можемо почути у творі норвезького композитора Едварда Ґріґа «Навесні» (показати портрет композитора)
Для цього заплющіть оченята, та уважно-уважно вслухайтеся в звуки музичного твору.
(Учні слухають)
- Скажіть, які ваші враження після слухання?
- Як звучала музика?
- Які почуття та настрої вона передала?
- Що ви уявили, слухаючи цю музику?
- Зі скількох частин складається твір?
- Які виражальні інтонації передані в кожній частині?
3.2. Вокально-хорова робота
- Сьогодні на уроці ми будемо багато співати, тому нам необхідно розспіватись, тобто підготувати голос до співу.
- Послухайте вправу,яку ми сьогодні будемо співати.
(граю, співаю)
- Співаємо разом. Пам ятайте, вступати необхідно всім одночасно за моїм помахом голови. Послухайте перший звук (граю, співаю).
- Увага. Почали.
(граю, співаємо)
- Голосні звуки вимовляємо, округлюючи їх. Виконуємо разом, звертаємо увагу на правильну вимову голосних звуків.
(учні співають,слідкую,виправляю помилки)
- Для кращого запам’ятовування проспіваємо вправу ще раз. Слідкуємо за одночасним вступом, правильним диханням, правильною вимовою голосних звуків.
(учні співають,слідкую,виправляю помилки)
- Такі вправи допоможуть навчитись грамотно і правильно співати.
3.2.2.Робота над піснею.
- У далеку давнину вважали, що весну треба кликати, запрошувати. І саме для цього виконували спеціальні пісні – веснянки.
Веснянки — народні обрядові пісні на честь весни. У різних регіонах України їх іще називають маївки, гаївки, риндзівки, ягілки та ін
- Сьогодні ми з вами вивчимо та виконаємо пісню К. Перелісної, Н. Шевченко «Веснянка»
- Послухайте цю пісню у моєму виконанні. Слухайте уважно, щоб могли дати відповідь на мої запитання.
(виконую,учні слухають)
- Який настрій у вас викликає цей твір?
- Про що в ній ідеться ? ( відповідь учнів,вчитель пісумовує)
- Вивчимо цю пісню по фразах . Послухайте першу фразу.
(граю,співаю)
- Виконуємо разом. Пам’ятайте, вступати потрібно всім разом за помахом моєї голови, прислухайтесь один до одного .
(учні співають, слідкую, виправляю помилки)
- Співаємо ще раз, дихання беремо після цих слів: … сонечко і блакить
(учні співають, слідкую, виправляю помилки)
Аналогічно вивчаємо наступні фрази.
- Виконуємо разом перший куплет. Пам’ятайте вступаємо всі разом, берем дихаємо за помахом голови, слідкуємо за словами та прислухаємось один до одного
( учні співають, слідкую та виправляю помилки.)
- Ми продовжимо вивчати її на наступному уроці.
3.3.Художня діяльність.
- І на завершення уроку вас очікує цікава робота – ви, з моєю допомогою, виконайте сюжетну композицію «Весняні роботи».
- Розкажіть, що ви хочете зобразити. Де відбуватимуться події?
- Визначте головні та другорядні елементи твору.
- Оберіть матеріали і техніку виконання, що якнайкраще втілять ваш задум.
Давайте пригадаємо правила створення композиції
Послідовність малювання сюжетної композиції «Весняні роботи»
3.3.1 Демонстрація малюнків
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.Актуалізація набутих знань.
- Які музичні твори ми прослухали на цьому уроці?
- Що таке музична інтонація?
- Яке значення інтонації в музиці
- Які кольори має весна?
- А які звуки?
2.Творче домашнє завдання.
Поспостерігайте за змінами у природі з приходом весни. Зверніть увагу на зміну колірної гами. Зробіть світлини цікавих пейзажів та створіть акварельними фарбами палітри їхніх кольорів.