Розробка уроку на тему: "Видатні українські історики"

Про матеріал

Після уроку учень буде знати та розуміти:

– імена руських і козацьких літописців, назви їхніх праць;

– імена українських істориків та назви головних їхніх досліджень.

– значення для людини пам'яті про власне минуле, минуле родини, народу;

– взаємопов'язаність історичних подій;

– правила, якими керуються історики в дослідницькій роботі.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ЛИТОПИСЦІ ТА ІСТОРИКИ ВСТУП ДО ІСТОРІЇ 5 КЛАС І.ЩУПАК

Номер слайду 2

ПЛАН УРОКУ

Номер слайду 3

ДАВАЙТЕ ПРИГАДАЄМО!!! ІСТОРІЯ (ВІД ДАВ.ГР. ОПОВІДЬ, ПЕРЕКАЗ ПРО ВІДОМЕ, ДОСЛІДЖЕНЕ, МИНУЛЕ), АБО ДІЄПИС – НАУКА, ЯКА ВИВЧАЄ МИНУЛЕ ЛЮДСТВА, ПОКЛАДАЮЧИСЬ ПРИ ЦЬОМУ НА ПИСЬМОВІ ТА МАТЕРІАЛЬНІ СВІДЧЕННЯ МИНУЛИХ ПОДІЙ. ДОСЛІДНИКОМ ІСТОРІЇ Є ІСТОРИК, ОСОБА З ВІДПОВІДНОЮ ФАХОВОЮ ПІДТРИМКОЮ. Що таке історія? Що вивчає ця наука? За допомогою яких джерел? Хто такі історики?

Номер слайду 4

ЛІТОПИСИ (ВІД СЛІВ «У ЛІТО») — ОПОВІДІ, У БІЛЬШОСТІ З ЯКИХ ПОДІЇ ВИКЛАДЕНО В ХРОНОЛОГІЧНІЙ ПОСЛІДОВНОСТІ ЗА РОКАМИ. ЛІТОПИС – ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР, У ЯКОМУ ОПОВІДЬ ВЕЛАСЯ ЗА РОКАМИ. Робота з підручником с. 137 Формування поняття «літопис»

Номер слайду 5

НЕСТОР ЛІТОПИСЕЦЬ – київський літописець, чернець Києво-Печерського монастиря. Вважається упорядником (за іншою версією автором) «Повісті минулих літ» (1113 р.) Цей твір належить до списку 100 найвідоміших і найдавніших книг світу. «Повість минулих літ» – головний твір у вивченні української історії. Нестора вважають батьком української історії. Традиція літописання тривала до кінця XVII ст. Діти, давайте попрацюємо з текстом підручника. Коментоване читання с.138 Поміркуймо!!! У чому полягає цінність «Повісті минулих літ» для збереження історичної пам’яті нашого народу? Чи важливі висновки Нестора для сучасної України?

Номер слайду 6

КОЗАЦЬКІ ЛІТОПИСИ. ЛІТОПИС САМІЙЛА ВЕЛИЧКА Особливе значення серед літописів другої половини XVII - початку XVIIІ ст. мають історичні твори, присвячені козацьким війнам. Звідси виникла умовна назва – «козацькі літописи», хоча від літописів вони суттєво відрізняються. оскільки поєднують риси літописів, історичних повістей, щоденників, мемуарів. НАЙВІДОМІШИМИ З КОЗАЦЬКИХ ЛІТОПИСІВ Є ТАКІ: «ЛІТОПИС САМОВИДЦЯ», ЛІТОПИС ГРИГОРІЯ ГРАБ’ЯНКИ ТА ЛІТОПИС САМІЙЛА ВЕЛИЧКА.

Номер слайду 7

ЛІТОПИС САМІЙЛА ВЕЛИЧКА ВВАЖАЄТЬСЯ НАЙВИДАТНІШИМ ІСТОРИЧНИМ ТВОРОМ СВОГО ЧАСУ. АВТОР ЛІТОПИСУ САМІЙЛО ВЕЛИЧКО ТАКОЖ БУВ ДУЖЕ ОСВІЧЕНОЮ ЛЮДИНОЮ. ВІН НАВЧАВСЯ В КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКОМУ КОЛЕГІУМІ. ІСТОРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ САМІЙЛА ВЕЛИЧКА ОХОПЛЮЄ ПЕРІОД КОЗАЦЬКОЇ ІСТОРІЇ ВІД ПОЧАТКУ НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ ПІД ПРОВОДОМ БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО ДО 1700 Р.

Номер слайду 8

2. ЗАРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРИЧНОЇ НАУКИ ОСОБЛИВИЙ ІНТЕРЕС ДО НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ПОВ’ЯЗАНИЙ З БОРОТЬБОЮ ЗА ЗБЕРЕЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПАМ’ЯТІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ТА ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ ЗА ЧАСІВ ІНОЗЕМНОГО ПАНУВАННЯ. УСЕ РОЗПОЧИНАЛОСЯ ЗІ ЗБОРУ ЦІКАВОЇ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ЖИТТЯ, ЗВИЧАЇ, ТРАДИЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ ТА ІНШИХ НАРОДІВ КРАЇНИ. ПІД ЧАС ЕТНОГРАФІЧНИХ ЕКСПЕДИЦІЙ УЧЕНІ ЗАПИСУВАЛИ ТАКОЖ І ПЕРЕКАЗИ ПРО ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ, ДОСЛІДЖУВАЛИ ІСТОРИЧНІ ДОКУМЕНТИ. ПОСТУПОВО ТАКІ ІСТОРИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ СТАВАЛИ ПОВНІШИМИ Й ВІДКРИВАЛИ ОЧІ ЛЮДЯМ НА ТЕ, ЩО УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД МАЄ СВОЮ ЦІКАВУ ІСТОРІЮ.

Номер слайду 9

ПОМІРКУЙТЕ ! ПІДРУЧНИК С.142 ЗАРОДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ НАУКИ В УКРАЇНІ ПРИПАЛО НА ЧАСИ ПАНУВАННЯ В НАШИХ ЗЕМЛЯХ ІНОЗЕМНИХ ІМПЕРІЙ — РОСІЙСЬКОЇ ТА АВСТРІЙСЬКОЇ (ЗГОДОМ АВСТРО-УГОРСЬКОЇ). ЯК ВИ ДУМАЄТЕ, ЧИ БУЛИ СПРИЯТЛИВИМИ УМОВИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ІСТОРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ПОШИРЕННЯ ІСТОРИЧНИХ ЗНАНЬ СЕРЕД ЛЮДЕЙ? СВОЮ ДУМКУ ОБҐРУНТУЙТЕ.

Номер слайду 10

3. ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ІСТОРИКИ Михайло Максимович (1804–1873 рр.) — видатний український учений-природознавець, історик, народознавець, письменник. Цікавинкою його біографії є те, що він поєднував любов до ботаніки (наука про рослини) та історії України. Михайло Олександрович багато уваги приділяв збереженню фольклорної спадщини українського народу: видавав збірки українських народних пісень, був автором віршованого перекладу «Слова о полку Ігоревім» українською та російською мовами.

Номер слайду 11

МИКОЛА КОСТОМАРОВ (1817-1885)– ВИДАТНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ТА РОСІЙСЬКИЙ ІСТОРИК. АВТОР ПОНАД 300 ІСТОРИЧНИХ ПРАЦЬ. ВІДСТОЮВАВ ІДЕЮ САМОСТІЙНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ. БУВ СПІВЗАСНОВНИКОМ ТА АКТИВНИМ УЧАСНИКОМ СЛОВ'ЯНОФІЛЬСЬКО-УКРАЇНСЬКОГО КИЇВСЬКОГО ОБ'ЄДНАННЯ «КИРИЛО-МЕФОДІЇВСЬКЕ БРАТСТВО».

Номер слайду 12

ВОЛОДИМИР АНТОНОВИЧ (1834 – 1908) - УКРАЇНСЬКИЙ ІСТОРИК, АРХЕОЛОГ, ЕТНОГРАФ, АРХЕОГРАФ. ЗІБРАВ, ЗРЕДАГУВАВ І ВИДАВ ВІСІМ ТОМІВ «АРХІВУ ПІВДЕННО-ЗАХІДНОЇ РОСІЇ», ЩО СТОСУЄТЬСЯ ІСТОРІЇ ПРАВОБЕРЕЖНОЇ УКРАЇНИ XVI-XVIII СТ.

Номер слайду 13

ДМИТРО ЯВОРНИЦЬКИЙ (1855–1940 РР.) — ВИДАТНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ІСТОРИК, АРХЕОЛОГ, НАРОДОЗНАВЕЦЬ, ПИСЬМЕННИК. УСЕ ЖИТТЯ ГЛИБОКО ДОСЛІДЖУВАВ ІСТОРІЮ ЗАПОРОЗЬКИХ КОЗАКІВ. ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ БАГАТОРІЧНОЇ ПРАЦІ ВІН ЗАЛИШИВ НАЩАДКАМ НЕОЦІНЕННИЙ СКАРБ — ПРАЦЮ «ІСТОРІЯ ЗАПОРОЗЬКИХ КОЗАКІВ». ЦЯ КНИЖКА — СПРАВЖНЯ ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ КОЗАЦТВА: ТУТ ДІЗНАЄМОСЯ І ПРО ЗВИЧАЇ КОЗАЦТВА, І ПРО БОЙОВЕ МИСТЕЦТВО, ПРО БІЛЬШІСТЬ ПОДІЙ КОЗАЦЬКОЇ ІСТОРІЇ.

Номер слайду 14

НАТАЛІЯ ПОЛОНСЬКА-ВАСИЛЕНКО (1884–1973 РР.) - ІСТОРИК, АРХЕОЛОГ, АРХІВІСТ, ОДНА З ПРОВІДНИХ ПРЕДСТАВНИЦЬ ДЕРЖАВНИЦЬКОЇ ШКОЛИ В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРІОГРАФІЇ, АВТОРКА МАЙЖЕ 200 НАУКОВИХ ПРАЦЬ У ЦАРИНІ ІСТОРІЇ ЗАПОРІЖЖЯ ТА ПІВДЕННОЇ УКРАЇНИ, ДОКТОР ІСТОРИЧНИХ НАУК ВІД 1940 Р.

Номер слайду 15

МИХАЙЛО ГРУШЕВСЬКИЙ(1866–1934 РР.) – УКРАЇНСЬКИЙ ІСТОРИК, ГРОМАДСЬКИЙ ТА ПОЛІТИЧНИЙ ДІЯЧ. ГОЛОВНА ПРАЦЯ ЙОГО ЖИТТЯ 10-ТОМНА МОНОГРАФІЯ «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ-РУСИ» З ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ ВІД ДАВНИНИ ДО ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVII СТ. НАПИСАННЮ ЦІЄЇ РОБОТИ ВІН ПРИСВЯТИВ 38 РОКІВ СВОГО ЖИТТЯ. ОЧОЛЮВАВ НАУКОВЕ ТОВАРИСТВО ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА ТА ЗМІГ ПЕРЕТВОРИТИ ЙОГО НА ПРОВІДНУ НАУКОВУ УСТАНОВУ УКРАЇНИ, ЯКА ОБ’ЄДНУВАЛА БІБЛІОТЕКИ, МУЗЕЇ, ЗБИРАЛА АРХІВНІ МАТЕРІАЛИ, ЗДІЙСНЮВАЛА ОСВІТНЮ ТА ДОСЛІДНИЦЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ. ПОМІРКУЙТЕ!!!!! Ім’я Михайла Грушевського вам вже відоме. Пригадайте, де ми про нього говорили? З якими історичними подіями пов’язана постать Михайла Грушевського?

Номер слайду 16

ВИКОНАЙ ЗАВДАННЯ ВИКОНАЙ ВПРАВУ «КРОСВОРД НАВПАКИ» : СФОРМУЛЮЙТЕ ЗАПИТАННЯ ДО СЛІВ КРОСВОРДУ. НА С.146 ОПРАЦ. ПАРАГРАФИ 25-26.

ppt
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
5771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку