Тема уроку: Властивості фанери та ДВП.
Мета уроку:
ознайомити учнів із механічними та технологічними властивостями фанери та ДВП, пояснити сутність таких характеристик, як твердість, міцність, пружність, пластичність, розвивати вміння виконувати розрахунок кількості матеріалу, необхідної для виготовлення виробу.
Опорні поняття: властивість, якість, ознака, фізичні, механічні, технологічні властивості, міцність, твердість, пружність, крихкість, маркування.
Об’єкт навчальної діяльності: підставка під гарячу чашку "Зодіак".
Обладнання та матеріали: Зразки деревинних матеріалів (фанера, ДВП), мультимедіа проектор, електронна презентація, інструкції до ЛПР.
Тип уроку: Комбінований.
План уроку.
I. Організаційна частина (1-2 хв.)
Рапорт чергового учня.
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (10 хв.) (фронтальна бесіда):
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: сьогодні на уроці ми вивчимо властивості деревини та її галузі застосування в залежності від цих властивостей, будову фанери та ДВП; навчимося розраховувати кількість матеріалу, необхідну для виготовлення виробу з фанери. Ці знання і уміння стануть нам у нагоді не тільки у подальшому навчанні, а й при виготовленні будь-якого виробу з деревини.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:
- навчитися характеризувати властивості деревини;
- вивчити будову та використання деревних матеріалів (фанери та ДВП);
- вибрати матеріал для виготовлення виробу, розрахувати його необхідну кількість.
V. Вивчення нового матеріалу за планом (10-15 хв.):
Що таке властивість матеріалу?
До властивостей матеріалу ми відносимо такі його характерні якості та ознаки, за якими він відрізняється від інших матеріалів або, навпаки, схожий на них.
У матеріалів може бути багато різних властивостей, але деякі з них за їх характером можна об’єднати в окремі групи. Для нас важливими будуть такі основні властивості конструкційних матеріалів: фізичні, механічні, технологічні.
Фізичні властивості матеріалу знаходять прояв під час його взаємодії з навколишнім середовищем; механічнівластивості матеріалу виявляються у його здатності витримувати зовнішні механічні зусилля; технологічнівластивості зумовлюють здатність матеріалу змінювати свою форму під час обробки.
Фанера та ДВП як конструкційні матеріали характеризуються такими фізичними (природніми) властивостями: вони мають певний колір, запах, вологість та щільність. Кожна з цих властивостей впливає на кінцевий вигляд виробу, виготовленого з матеріалу, та на придатність його до використання. Фанера має гарні текстуру та колір, тому при оброблені виробу з неї можна обмежитися лише лакуванням.
Міцність матеріалу – здатність витримувати навантаження без руйнування.
Твердість матеріалу – здатність протистояти проникненню в нього інших, більш твердих тіл.
Пружність матеріалу – здатність відновлювати початкову форму після припинення дії зовнішніх сил.
Крихкість – це властивість деревини раптово руйнуватися без помітної зміни її форми під дією навантаження.
Якщо волокна деревини слабо зв’язані між собою, то вони легко розщеплюються під дією ножа чи сокири уздовж волокон. Таку властивість деревини називають розколюваністю. Крихкість деревини пов’язана із її здатністю до розколюваності. Більш крихкий матеріал внаслідок дії на нього певного навантаження швидше руйнуватиметься.
Переходячи до розгляду технологічних властивостей фанери та ДВП, слід зауважити, що ці матеріали добре обробляються за допомогою як ручного (столярні ножівки з дрібним зубом, ручний дриль та лобзик), так і механізованого інструменту (дискова пилка, свердлильний верстат та електролобзик).
Фанера та ДВП також гарно піддається остаточній обробці за допомогою шліфувального паперу, закріпленого на брусках різної форми або на горизонтальній рівній поверхні.
VI. Лабораторно-практична робота "Порівняння пружних властивостей фанери та ДВП" (20 хв.).
Для виконання лабораторно-практичної роботи слід пояснити учням як правильно користуватись інструкційними картами та робити записи ходу роботи. Виконання роботи можна організувати як роботу малими групами під керівництвом і за допомогою вчителя.
По завершенню роботи слід обговорити з учнями її результати та зробити висновки. Допомогти учням правильно сформулювати висновки та записати їх у зошити.
Фронтальна бесіда:
VII. Практична робота (20 хв.).
Завдання 1: Вибрати матеріал для виготовлення підставки для чашки (технологіями колективно-групового обговорення)
1. Визначити товщину фанери в залежності від призначення виробу.
2. Виконати розрахунок матеріалу (фанери) керуючись заданими розмірами підставки для чашки (Ø80мм).
6.2 Поточний інструктаж.
Заключний інструктаж: аналіз типових помилок у виборі матеріалу та складанні розрахунку, пояснення методів контролю розрахунків, зв'язок з математикою рівня початкової школи.
VIII. Підсумкова частина (5 хв.):
Мотивація та оголошення оцінок.