Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і вжитті людини.
Виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.
Розвиваюча: розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, інтерес до вивчення географії.
Тема уроку: Води суходолу . Річка.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і вжитті людини.
Виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.
Розвиваюча: розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, інтерес до вивчення географії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Метод уроку: пояснювально – ілюстративний.
Обладнання:Фізична карта світу, Фізична карта України, опорні схеми, підручник, атласи.
Література: Географічна енциклопедія України в трьох томах, Київ, 1995 р. ;Україна в цікавих фактах, Львів, "Слово”, 1992 р.; Бершадська Т. Г. "Хрестоматія з фізичної географії”, Тернопіль, 1998 р.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
перевірка присутності; повідомлення чергового про погоду.
IІ. Актуалізація опорних знань.
1. Пригадайте, які річки течуть в нашій місцевості.
2. Яку роботу виконує вода?
3. Які форми рельєфу створюються водою?
4. Яка сила зумовлює рух води в річці?
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
В гідросферу Землі входять не тільки води морів і океанів. Але не вся маса води знаходиться на поверхні суходолу. Значна її частина схована в надрах Землі, в гірських породах. В деяких місцях ріки протікають не тільки по поверхні, а й в глибинах Землі; існують і підземні озера. На поверхні суходолі і в надрах Землі вода знаходиться не тільки в рідкому, а й в твердому стані. На суходолі – це льодовики, в надрах Землі – багаторічна мерзлота.
Всі води суходолу беруть участь в кругообігу води в природі і постійно знаходяться в русі.
Кожний з нас, без сумнівів, бачив в природі річку – велику чи маленьку, з повільною течією, яка тече по рівнині, або бурхливий потік в горах. Будь – яка річка на наших очах "живе”, змінюється сама і змінює береги протягом всієї своєї течії.
В житті людини ріки відіграють величезну роль. Як ми всі знаємо з історії, найдавніші могутні держави виникли саме біля великих рік – Нілу, Тигру і Євфрату, Інду і Гангу. Ці ріки використовувалися для зрошення: від них брали свій початок головні повноводні канали, від яких відгалужувалися все більш і більш дрібні, поки волога не потрапляла безпосередньо на поля, а також для судноплавства та на інші господарські потреби. Енергію рік почали використовувати вже багато століть тому назад, спочатку для водяних млинів, для приведення в дію механізмів на фабриках, а зараз її використовують для виробництва електроенергії. Більшість населених пунктів розташовано в долинах рік.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про річку її частини, її особливості та роль у житті людини.
На дошці записана тема і план уроку, учні переписують його в зошити
(До уроку учням дане завдання підготувати повідомлення на такі теми:"Найбільші ріки світу”, "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Каньйони”,
"Водоспади”, "Легенда про Дніпро і Десну”, "Великі сльози малих річок”).
V. Вивчення нового матеріалу.
На уроці учні повинні засвоїти такі терміни і поняття:
1. Річка – природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом.
2. Витік – місце де починається річка.
3. Гирло – місце, де річка впадає в іншу водойму (річку, озеро, море, океан).
4. Річкова долина – звивисте заглиблення від витоку до гирла, по якому тече річка.
5. Річище – частина долини, що зайнята водним потоком постійно.
6. Заплава – частина річкової долини, що заливається водою під час повені.
7. Тераси – виступи (сходинки) річкової долини, наслідки діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибока.
8. Пороги – кам’янисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами.
9. Водоспад – падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами.
10. Річкова система – головна річка з усіма її притоками.
11. Річковий басейн – територія, з якої річка збирає усі свої води.
12. Вододіл – межа між річковими басейнами.
Засвоєння термінів : "річка”, "витік”, "гирло”.
1.Робота з опорними схемами.
2. Повідомлення – "Найбільші ріки світу”.
3. Робота з фізичною картою півкуль в атласах (Учні знаходять Ніл, Амазонку, Міссісіпі, Янцзи.).
4. Використання краєзнавчого матеріалу "Серет – найбільша річка нашій місцевості”.
Вивчення будови річкової долини.
1. Робота з підручником, мал. 50. ст. 101.
2. Робота з опорними схемами.
3. Робота з підручником (мал. 52, 53, 54, , ст. 103).
4. Повідомлення "Каньйони”, "Водоспади”.
5. Робота з підручником (ст. 101, читання вголос тексту "пороги”).
6. Робота з атласами (учні знаходять найвищі водоспади світу, каньйон Колорадо).
7. Краєзнавство – Русилівські водоспади і Червоногородський водоспад.
Вивчення понять "річкова система”, "річковий басейн”.
1. Робота з опорними схемами.
2. Робота з підручником (мал. 51, ст. 102).
3. Краєзнавство – "Тернопільська область – басейн Дністра і Прип’яті”.
4. Повідомлення: "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Великі сльози малих річок”.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда з класом:
1. Що називається річкою?
2. З яких частин складається річка?
3. Від чого залежить швидкість течії річки?
Завдання на плакаті: "Знайди правильну відповідь ”.
VII. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок за роботу на уроці.
Відзначення кращих учнів за роботу на уроці.
VIII. Домашнє завдання.