Тема уроку: Води суходолу . Річка .

Про матеріал

Мета уроку:

Навчальна: ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і вжитті людини.

Виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.

Розвиваюча: розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, інтерес до вивчення географії.

Перегляд файлу

Тема уроку: Води суходолу . Річка.

Мета уроку:

 Навчальна: ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і вжитті людини.

 Виховна: виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.

 Розвиваюча: розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, інтерес до вивчення географії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Метод уроку: пояснювально – ілюстративний.

Обладнання:Фізична карта світу, Фізична карта України, опорні схеми, підручник, атласи.

Література: Географічна енциклопедія України в трьох томах, Київ, 1995 р. ;Україна в цікавих фактах, Львів, "Слово”, 1992 р.; Бершадська Т. Г. "Хрестоматія з фізичної географії”, Тернопіль, 1998 р.

 

Хід уроку

 

I.                  Організаційний момент.

перевірка присутності; повідомлення чергового про погоду.

IІ.               Актуалізація опорних знань.

 1.     Пригадайте, які річки течуть в нашій місцевості.

 2.     Яку роботу виконує вода?

 3.     Які форми рельєфу створюються водою?

 4.     Яка сила зумовлює рух води в річці?

III.           Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

В гідросферу Землі входять не тільки води морів і океанів. Але не вся маса води знаходиться на поверхні суходолу. Значна її частина схована в надрах Землі, в гірських породах. В деяких місцях ріки протікають не тільки по поверхні, а й в глибинах Землі; існують і підземні озера. На поверхні суходолі і в надрах Землі вода знаходиться не тільки в рідкому, а й в твердому стані. На суходолі – це льодовики, в надрах Землі – багаторічна мерзлота.

Всі води суходолу беруть участь в кругообігу води в природі і постійно знаходяться в русі.

Кожний з нас, без сумнівів, бачив в природі річку – велику чи маленьку, з повільною течією, яка тече по рівнині, або бурхливий потік в горах. Будь – яка річка на наших очах "живе”, змінюється сама і змінює береги протягом всієї своєї течії.

 В житті людини ріки відіграють величезну роль. Як ми всі знаємо з історії, найдавніші могутні держави виникли саме біля великих рік – Нілу, Тигру і Євфрату, Інду і Гангу. Ці ріки використовувалися для зрошення: від них брали свій початок головні повноводні канали, від яких відгалужувалися все більш і більш дрібні, поки волога не потрапляла безпосередньо на поля, а також для судноплавства та на інші господарські потреби. Енергію рік почали використовувати вже багато століть тому назад, спочатку для водяних млинів, для приведення в дію механізмів на фабриках, а зараз її використовують для виробництва електроенергії. Більшість населених пунктів розташовано в долинах рік.

 IV.            Повідомлення теми і мети уроку.

На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про річку її частини, її особливості та роль у житті людини.

На дошці записана тема і план уроку, учні переписують його в зошити

 

(До уроку учням дане завдання підготувати повідомлення на такі теми:"Найбільші ріки світу”, "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Каньйони”,

"Водоспади”, "Легенда про Дніпро і Десну”, "Великі сльози малих річок”).

 

V.               Вивчення нового матеріалу.

На уроці учні повинні засвоїти такі терміни і поняття:

 1. Річка – природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом.

2. Витік – місце де починається річка.

3. Гирло – місце, де річка впадає в іншу водойму (річку, озеро, море, океан).

4. Річкова долина – звивисте заглиблення від витоку до гирла, по якому тече річка.

5. Річище – частина долини, що зайнята водним потоком постійно.

6. Заплава – частина річкової долини, що заливається водою під час повені.

7. Тераси – виступи (сходинки) річкової долини, наслідки діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибока.

8. Пороги – камянисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами.

9. Водоспад – падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами.

10. Річкова система – головна річка з усіма її притоками.

11. Річковий басейн – територія, з якої річка збирає усі свої води.

12. Вододіл – межа між річковими басейнами.

 

 Засвоєння термінів : "річка”, "витік”, "гирло”.

1.Робота з опорними схемами.

2. Повідомлення – "Найбільші ріки світу”.

3. Робота з фізичною картою півкуль в атласах (Учні знаходять Ніл, Амазонку, Міссісіпі, Янцзи.).

4. Використання краєзнавчого матеріалу "Серет – найбільша річка нашій місцевості”.

 Вивчення будови річкової долини.

       1.     Робота з підручником, мал. 50. ст. 101.

      2.     Робота з опорними схемами.

http://compas.ucoz.com/_pu/0/s07197.jpg

 3.     Робота з підручником (мал. 52, 53, 54, , ст. 103).

4.     Повідомлення "Каньйони”, "Водоспади”.

5.     Робота з підручником (ст. 101, читання вголос тексту "пороги”).

6.     Робота з атласами (учні знаходять найвищі водоспади світу, каньйон Колорадо).

7.     Краєзнавство – Русилівські водоспади і Червоногородський водоспад.

 Вивчення понять "річкова система”, "річковий басейн”.

1.     Робота з опорними схемами.

http://compas.ucoz.com/_pu/0/s56711.jpg

2.     Робота з підручником (мал. 51, ст. 102).

3.     Краєзнавство – "Тернопільська область – басейн Дністра і Припяті”.

4.     Повідомлення: "Незвичайні і цікаві ріки в Україні”, "Великі сльози малих річок”.

VI.            Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда з класом:

1.     Що називається річкою?

2.     З яких частин складається річка?

3.     Від чого залежить швидкість течії річки?

Завдання на плакаті: "Знайди правильну відповідь ”.

VII.        Підсумок уроку.

 Виставлення оцінок за роботу на уроці.

 Відзначення кращих учнів за роботу на уроці.

VIII.     Домашнє завдання.

  1. Вивчити  відповідний параграф ;
  2. Підготувати цікаві факти про річки України та світу.

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
2174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку