Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
1) Називати основні періоди давньої історії України, ілюструючи кожен конкретними фактами;
2) визначати хронологічні межі середньовічної історії України, стисло характеризувати кожен період;
3) визначати різновиди історичних джерел Середньовічної України;
4) вживати та пояснювати на прикладах поняття і терміни: «Давня історія України», «Середньовічна історія України», «Київська Русь», «історичне джерело з історії Середньовічної України», «літописи».
ТЕМА УРОКУ: «ВСТУП ДО СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ»
(Історія України, 7 клас)
Мета:
1) ознайомити учнів із завданнями і структурою курсу «Історія України» в 7 класі, хронологічними межами та періодизацією середньовіччя, зі змістом та побудовою підручника, атласів, робочих зошитів, додатковою навчальною та енциклопедичною літературою, електронними та інтернет-ресурсами;
2) визначити форми організації навчальної діяльності учнів на заняттях курсу;
3) ознайомити з критеріями та засадами тематичного, семестрового й річного оцінювання.
Основні поняття: середньовічна історія України.
Обладнання: підручник, карта.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
1) Називати основні періоди давньої історії України, ілюструючи кожен конкретними фактами;
2) визначати хронологічні межі середньовічної історії України, стисло характеризувати кожен період;
3) визначати різновиди історичних джерел Середньовічної України;
4) вживати та пояснювати на прикладах поняття і терміни: «Давня історія України», «Середньовічна історія України», «Київська Русь», «історичне джерело з історії Середньовічної України», «літописи».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Розповідь учителя
У 6 класі ви вивчали історію стародавнього світу, під час вивчення якої ознайомилися також із тогочасною історією України.
Пригадайте матеріал, вивчений вами минулого року:
1) Що вам відомо про народи, які населяли Україну за стародавніх часів?
2) Покажіть на карті територію, на якій вони проживали.
3) Що вам відомо про давніх слов’ян?
4) Які території вони заселяли?
5) Якими подіями завершилося вивчення історії стародавнього світу?
Після того як учні дадуть відповіді на запитання, вони разом з учителем створюють лінію часу
0 |
476 р. (Vст.) |
|
1500 р. (ХV ст.) |
|
Стародавня |
історія |
Середньовічна |
історія |
Нова історія |
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕНН НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
Далі урок проводимо зі знайомства учнів зі структурою книжки. З цією метою застосовуємо прийом коментованого читання (текст «Дорогі друзі»), звертаємо увагу на малюнки-символи, призначення яких – допомогти орієнтуватися в тексті.
Цього року ми з вами будемо вивчати історію України за такими темами:
Тема 1. Виникнення та розвиток Київської Русі.
Тема 2. Київська Русь наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.
Тема 3. Київська Русь у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
Тема 4 Галицько-Волинська держава.
Тема 5 Українська землі у складі Великого князівства Литовського та інших держав (друга половина ХІV – ХV ст.)
Для актуалізації пізнавальної діяльності семикласників можна скористатися текстом першого пункту параграфа «Що дізналися минулого навчального року про періоди історії стародавнього світу?». Щоправда, робота має бути динамічною, такою, що передбачає конкретні й швидкі відповіді до якої слугують матеріали підручника.
Для характеристики учнівської діяльності на уроках можна ознайомити учнів із пропонованими видами робіт:
1) відповіді на усні запитання;
2) відповіді на письмові завдання та запитання;
3) виконання домашніх завдань;
4) виконання тестових завдань;
5) участь у дидактичних іграх.
Далі вчитель ознайомлює учнів із критеріями навчальних досягнень під час проведення уроків.
Типові форми тематичного оцінювання за способом установлення рівня навчальних досягнень учнів (можливе також поєднання цих форм):
1) усне тестування (опитування, співбесіди тощо);
2) письмове тестування (диктант, контрольна, експериментальна, практична, лабораторна роботи, опис технологічного процесу, складання творчого проекту тощо);
3) комп’ютарне тестування.
Вчитель розповідає про систему виставляння тематичних, семестрових і річних оцінок.
Повторення навчального матеріалу. Вдосконалення вмінь і навичок.
1. Що відомо про найдавніших мешканців України?
Після короткого вступного слова вчителя учні вголос читають текст, далі в парах обмірковують відповіді на запитання до картини «Кирилівська стоянка». Після цього учні з високим рівнем здібностей та навчальних досягнень складають власну розповідь:
«На передньому плані картини зображено, як чоловік з хлопчиком ладнають спис, використовуючи дерево та кістки. Трохи позаду інший чоловік знімає шкуру з упольованого ведмедя, жінки шиють одяг. Ліворуч зображено чоловіка, який з бивня мамонта виготовляє знаряддя праці. Праворуч ще один чоловік розпалює вогнище. Зображені житла виготовлено із жердин, укритих шкурами. Укріплено й прикрашено ці житла кістками мамонтів та оленів. З усього видно, що основним заняттям мешканців зображеної стоянки було мисливство».
2. Як і коли на теренах України з’явилися перші кочовики?
Учитель пропонує учням прочитати ланцюжком текст наступного пункту параграфа про перших кочовиків на наших землях. Школярі читають, після кожного абзацу частина учнів формулює запитання до нього, а інші – відповідають.
3. Коли на українських теренах з’явилися осередки грецької цивілізації?
Для повторення семикласниками навчального матеріалу про осередки грецької цивілізації можна використати різновиди читання (мовчки, ланцюжком, коментоване). Учні опрацьовують матеріал, формулюють завдання до тексту, записуючи їх на дошці. Далі семикласники обмірковують відповіді на запитання та опрацьовують ілюстрації
ІV. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
1. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.
На цьому етапі уроку учитель пропонує учням розгадати кросворд або ребуси, присвячений давній історії, з робочого зошита з друкованою основою, або створенний учителем.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати матеріал підручників і виконати завдання