Визначена основна мета уроку, вона чітко випливає зі змісту навчального матеріалу, відповідає віковим і інтелектуальним особливостям учнів групи та несе в собі інформацію про кінцевий результат уроку.
Урок
Тема. Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді).
Цілі: розглянути походи Батия на руські землі, завоювання монголо-татарами Північно-Східої і Південно-Західної Русі, розкрити суть і значення боротьби народів Європи й Азії з монголо-татарськими завойовниками, розвивати вміння аналізувати історичні події, факти; встановлювати зв'язки між історичними подіями, співставляти їх, аналізувати писемні джерела, працювати з історичною картою, висловлювати власну думку, виховувати почуття гідності і поваги до національної історії, гордості за минуле України, розвивати історичне мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: контурна карта, атлас з історії України для 7 кл., картина художника В.Шаталіна "Оборона Києва від моголо-татар у 1240 р.", історична і художня література.
Опорні поняття: орда, курултай, хан, "ярлик", Золота Орда, монголо-татарське ярмо, Батий, баскак.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель: Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
- Прикріпляю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Запитання учням
Робота з історичною картою
Завдання учням
Хронологічний диктант
(1199 р.).
Перевірка творчих завдань, які учні виконували вдома
Виставка-конкурс портретів князя Романа Мстиславича.
"Літопис подій, складений за дорученням князя Романа Мстиславича". Учні обмінюються "літописами" і на наступний урок готують коротку анотацію вражень і зауважень до прочитаного.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель. Завдяки політиці Ярослава Осмомисла Галицьке князівство стало одним із найсильніших на Русі і могло розпочати об'єднання українських князівств у межах національної держави.
Смерть Романа Мстиславича стала трагічною подією в історії України, оскільки витворена ним держава ще не встигла настільки зміцніти, щоб існувати без міцної руки монарха. Процес об'єднання князівства і національну державу був загальмований.
Дії галицького боярства викликали глибоку політичну кризу, що протягом десятків років послаблювала об'єднане князівство і давало можливості Польщі та Угорщині втручатись в його внутрішні справи;
На кінець 30-их років Данило Галицький зумів возз'єднати Галицько-Волинське князівство, яке могло відіграти роль об'єднавчого центру становлення національної Української держави.
Однак відвеедений історією час був змарнований на усобиці. Тепер же з'явився противник, протистояти якому ні українські, ні російські, ні білоруські князівства не мали сил.
Зачитується уривок з вірша Н.Кончаловської « Наша древняя столица»:
«Был страшный век, когда монголы
На Русь лавиною пошли,
В осенний день по степи голой
Топча сухие ковыли.
Так шла чудовищным потоком
На Русь монгольская орда
В одном стремлении жестоком
Сжигать и грабить города».
Проблемне завдання уроку
По ходу уроку учні заповнюють хронологічну таблицю: "Завойовницькі походи Чинізхана та Батия".
Дата |
Подія |
Результати |
|
|
|
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Запитання учням
Самостійна робота
Завдання учням
Розгляньте ілюстрації підручника, на яких зображено давньоруських воїнів та монголо-татарських воїнів та дайте відповіді на запитання.
V. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
План
1. Битва на р. Калці. Похід на Русь орд хана Батия
Учитель. З сумом у серці я починаю розповідь про трагічні сторінки з історії нашої України. Руські князі й не підозрювали, яка страшна небезпека наближалася до кордонів держави. На початку XIII ст., коли Київська держава переживала роздробленість, у Центральній Азії внаслідок зростання могутності ряду племен склалася монгольська держава.
Ні чільне місце у ній висунувся Темучин. На з'їзді (курултаї) монгольської знаті його обрали Чингізханом, тобто Володарем володарів – великим ханом. Було підкорено Північний Китай, Середню Азію у 1207 р. Цілі країни лежали у руїнах. В 1220 р. Було завойовано Закавказзя.
Робота з історичною і контурною картами
Завдання учням
Прослідкуйте по карті шлях монголо-татарських загарбників на Русь. Стрілками різних кольорів покажіть на контурній карті:
Вчитель. 1222 р... На Дону половці зазнали поразки від монголо-татар. Половецький хан Котян намагався знайти союзників для спільної боротьби проти небезпечного ворога і звернувся до свого зятя, галицького князя Мстислава, з такою пропозицією: "Якщо ви не допоможете нам, - (то) ми нині порубані були, а ви завтра порубані будете"
Великий князь Мстислав Романович скликав у Києві з'їзд руських князів, на якому було вирішено об'єднатися з половцями для боротьби з монголами: "Лучче б нам зустріти їх на чужій землі, аніж на своїй".
Далі вчитель розповідає про битву на р. Калці. Під час розповіді учні складають простий план відповіді на тему: "Трагедія на р. Калці".
Методом "Мікрофон" учні створюють ланцюжок плану-відповіді про трагедію на р. Калці.
План (зразок).
Робота з історичним джерелом
Багдадський урядовець Ібн-ад-Асиз писав: "Це був один із найзапекліших боїв: він тривав кілька днів, але татари нарешті стали переможцями; половці і русичі зазнали цілковитої поразки. Ті, хто встигли врятуватися, дісталися Русі у найнещаснішому вигляді".
"Коли зіткнулися війська між собою, то Данило виїхав наперед, і (воєвода) Семен Олуйович, і (воєвода) Василько Гаврилович. Ударили вони в полки татарські, і Василько був збитий (з коня) , а сам Данило був поранений в груди. Але через молодість і одвагу він не чув ран що були на тілі його – був бо він віком вісімнадцяти літ, був він сильний. Мстислав (Ярославич) Німий, бачивши це (і) подумавши, що Данило збитий був, помчав і сам між них, бо був той муж дужий..."
Завдання учням
Вчитель. Які ж причини поразки військових дружин руських та їх союзників на р. Калці.
Катастрофа на р. Калці стала насамперед наслідком неузгодженості дій між руськими воєначальниками, їхніх уособиць, вілсутності плану дій, згубної самовпевненості й безпечності. Вона засвідчила неспроможність роздробленої імперії вести успішну боротьбу із сильним супротивником. Перемога на Калці відкривала кочовикам дорогу на Русь. Однак монголо-татари повернули назад, додому.
2. Взяття Переяслава та Чернігова. Оборона і падіння Києва
Учитель. Повернулися татари додому, щоб прийти знову через 14 років на чолі з ханом Батиєм – онуком Чингізхана. Протягом 1236-38 рр. руські землі зазнали страхітливого спустошення. При цьому не може не вражати байдужість князів до долі власних князівств. Поки монголи плюндрували інші князівства, у сусідів життя протікало в звичайному ритмі. Ніхто не збирав війська, не готувався до боротьби. Лише Данило Романович розгорнув будівництво оборонних споруд. Розплата за політику "Моя хата скраю, нічого не знаю" не змусила на себе довго чекати.
Восени 1239 року монгольське військо вторглося у Чернігівське князівство. Відбувся запеклий бій, князь змушений був рятуватися втечею, вороги увірвалися до міста, пограбували його, а потім дощенту спалили.
У своїх межах Чернігів зміг відновитися лише через 500 років.
Взимку 1239 р. монгольська армія пішла на Переяславські князівства.
Робота з історичним джерелом
Учитель зачитує уривок з "Галицько-Волинського літопису".
"Ворог захопив місто "списом, вибив його все і церкву архангела Михаїла зруйнував... І єпископа приподобного Симеона вони убили".
Запитання учням
Наведіть докази, що монголо-татарии були дуже жорстокими.
Самостійна робота з контурною картою
Завдання учням
Вчитель. Однією з найгероїчніших сторінок України часів середньовіччя, поза сумнівом, є оброна Києва 1240 році. Батий, оповідає літопис, милуючись з-за Дніпра його кам'яними церквами із позолоченими банями і звернувся до Киян з пропозицією здатися. Пропозицію було з обуренням відхилено. Обороною Києва керував воєвода Дмитро.
Завдання учням
За картиною худ. В.Шаталіна "Оборона Києва від монгольських завойовників у 1240 році" складіть розвповідь за такими запитаннями:
Учитель разом з учнями робить висновок
Оборона Києва, що тривала 93 доби, є символом волелюбності духу українського народу.
3. Похід на галицько-волинські землі золотоординське ярмо
Самостійна робота
Учитель. На почтаку 1241 р. ординці дійшли до Польщі, зруйнували Люблін, Краків, Сандомир та інші міста.
У 1242 р. вони вступили в Хорватію, зруйнували Загреб. Але просування монголо-татарських орд (військо кочовиків монголо-татар) на захід, ослаблене відчайдушним опором місцевого населення, припинилося.
Батий повернувся на схід. На Нижній Волзі Орду зі столицею, у залежність до якої потрапили руькі князі.
Хани – верховні правителі Золотої Орди стали видавати князям "ярлики" – грамоти на князювання. По ці грамоти князі мали їхати до Батия.
Хани обкладали поневолене населення численими податками, даниною, яку збирали баскаки.
Самостійна робота з текстом підручника
Завдання учням
Опрацюйте текст підручника і з'ясуйте, в тому полягала сутність монголо-татарського ярма.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Перевірка проблемного завдання уроку "Чому наслідки монгольської навали були для України трагічними?"
Орієнтовні відповіді
Перевірка хронологічної таблиці, яку учні складали під час уроку.
Учитель. Світове значення боротьби з монголо-татарами полягає в тому, що опір наших предків ослабив і затримав нашестя монголів у Західну Європу й таким чином допоміг уникнути розгрому та зберегти свою державну незалежність.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАДАННЯ (ДИФЕРЕНЦІЙОВАНЕ)