Тема уроку: Як досягти успіху. Умови успіху
Мета уроку: ознайомити учнів із складовими успіху, навчати, як його досягти, щоб бути корисним для інших людей, для країни; розвивати пізнавальні та комунікативні навички учнів; виховувати працьовитість, наполегливість, бажання доводити задумане до кінця.
Обладнання. Таблиця «Складові людського «Я», поради учню,
портрети відомих людей України, складові успіху, кросворд,
тлумачний словник.
Тип уроку: комбінований
Клас: 3
План роботи
1. Організація учнів до навчальної діяльності
1.1.Привітання з учнями.(У словесні формі і вірш)
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.(Вчитель перевіряє чи готові до уроку )
1.3.Створення психологічного комфорту та позитивного настрою на
уроці.(Діти посміхаються своєму товаришу по парті і посміхніться і вчителю і введення девізу )
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
2.1. Перевірка домашнього завдання (відповіді на питання)
2.1.1Гра «Незакінчене речення»(діти доповнювали речення за допомогою слів із довідки )
2.2 Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку
Розгадування кросворду.(Розгадування кросворду )
3.Вивчення нового матеріалу
3.1 Повідомлення теми, мети й завдань уроку та мотивація навчальної діяльності. ( вчитель повідомляє тему уроку)
3.2 Підготовча робота до сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.( бесіда з учнями про успіх)
3.3 Розповідь вчителя.( розповідь вчителя про успішних людей)
3.4 Первинне закріплення, осмислення та систематизація учнями нового матеріалу
3.4.1 Робота з підручником.( читання учнями статті «Як досягти успіху». )
3.4.2 Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського.
( читання і обговорення учнями оповідання )
4. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
4.1. Складання «Асоціативного куща». Робота в парах
( учні складають асоціативний кущ до слова успіх,учні виконують роботу у парах)
4.2 Самостійна робота на картках «Поради учню»( діти на картках вибирають ті поради ,які підходять для учнів )
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкове слово вчителя
(Вчитель задає запитання по темі уроці,а діти відповідають на них)
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
(вчитель задає домашнє завдання )
5.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів
(оцінює учнів).
Хід роботи
1. Організація учнів до навчальної діяльності
1.1.Привітання з учнями.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядьте всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
- Доброго дня, учні!
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку
- З зайвими речами ми успіху не досягнемо, тому приберіть все зайве в свої портфелі, залишивши на партах підручник , зошит, пенал та щоденник. 1.3.Створення психологічного комфорту та позитивного настрою
на уроці.
- Головною умовою на сьогоднішньому уроці є гарний настрій! Тому посміхніться своєму товаришу по парті і посміхніться мені! Дякую!
- Працювати будемо під таким девізом:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
- Під час уроку ви будете досягати успіху завдяки своїм правильним відповідям. За ваші вірні відповіді ви будете отримувати бонуси, які називаються «Успіх» . Хто більше їх збере, отримає гарну оцінку.
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
2.1. Перевірка домашнього завдання
-Яку людину називають самостійною?
- Наведіть приклади, коли ви поводилися як самостійна людина.
2.1.1Гра «Незакінчене речення»
-Діти ,закінчіть речення ,за допомогою слів із довідки .
Не кажи — не ..., а кажи — ...
Умієш ..., умій і ...
- Отже ,які речення у нас утворились ?
- Не кажи — не вмію, а кажи —навчусь .
-Умієш помилятися,умій і виправлятися .
- Молодці.
2.2 Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку
Розгадування кросворду
Послухайте різні ситуації з життя дітей, дайте відповідь на запитання одним словом.
- Про яку рису характеру йдеться?
1) Василько самостійно приймає рішення та виконує їх. Яка риса характер притаманна хлопчикові? (Рішучість)
2) Ненароком Андрійко розбив улюблену мамину чашку. Хлопчик дуже злякався. «А може краще не признатися мамі?» Увечері, коли мама повернулася з роботи, син побіг до матусі і промовив: «Пробачте мені, матусю, я ненароком розбив вашу улюблену чашку». Мама навіть не розсердилася, а погладила хлопчика по голівці і сказала: «Спасибі, мій хлопчику». «За що?» - не зрозумів син. «За правду». (Чесність)
3) Дідусь Лесика копає грядку. Він дуже старенький, йому важко, піт заливає очі. Це побачив онук. Він швидко побіг до дідуся, забрав лопату і докопав грядку. (Працьовитість)
4) Мама попросила Олю підмести кімнату, але вона вирішила, що краще перегляне мультфільм по телевізору, а кімнату підмете бабуся. (Лінь)
5) Петрик, коли приходить зі школи, миє руки, переодягається, складає речі і обов’язково чистить взуття. (Охайність)
- Чи можете знайти ключове слово? (Успіх)
- Молодці,ви гарно справились із завданням .
3.Вивчення нового матеріалу
3.1 Повідомлення теми, мети й завдань уроку та мотивація навчальної діяльності.
-Тема нашого уроку: «Як досягти успіху. Умови успіху».Сьогодні ми поговоримо про успіх
3.2 Підготовча робота до сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Вам, напевно, доводилось бачити дітей, які живуть в одному будинку, одного віку, вчаться в одному класі, але в них різні характери, поведінка, досягнення у навчанні.
Усі люди чогось прагнуть. Хтось мріє стати лікарем, хтось художником, хтось вчителем. Мрія надихає людину дає сили у досягненні мети. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти, чому одні люди успішні, а інші – ні, як досягти успіху.
3.3 Розповідь вчителя.
- Доберіть синоніми до слова успіх.(Удача, перемога, досягнення)
- Доберіть антоніми. (Поразка, невдача, програш)
- Складіть словесний портрет успішної людини та невдахи.
Який із малюнків підходить для успішної людини, а який для невдахи?
-Які, на вашу думку, риси характеру можуть забезпечити успіх?
Подивіться на портрети відомих людей України. Розкажіть, хто тут представлений, в чому проявив свій успіх.
(На окремій дошці портрети відомих людей України: Леся Українка, Соломія Крушельницька, Володимир і Віталій Клички, Андрій Шевченко, Руслана Лижичко)
Випадкових перемог не буває. Успіх приходить до тих, хто багато працює, рухається вперед. Народна мудрість говорить: «Хочеш бути щасливим – не будь лінивим». Бо все у світі здобувається людською працею: зводяться будинки, будуються мости, вирощується хліб і до хліба. І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела і щаслива, а «без труда нема плода».
3.4 Первинне закріплення, осмислення та систематизація учнями нового матеріалу
3.4.1 Робота з підручником.
Стаття «Як досягти успіху».
На малюнку ви бачите американського вченого Томаса Алва Едісона, котрий зробив понад 100 винаходів. У 22 роки він зробив свій перший винахід: апарат для автоматичного підрахунку голосів на виборах, винайшов першу електричну лампочку, спроектував першу у світі теплову електростанцію.
-У тексті вам зустрінеться слово «скептик». Прочитайте його значення у тлумачному словнику після тексту. (Читання учнями тексту до слів «Отже працьовитість…»)
- Завдяки чому досяг успіху американський вчений ? (Працьовитості, інтуїції, таланту, знанням.)
- Скільки відсотків припадає на працю? (90 %)
- Що означає вислів «Праця в поті чола»?
- Прочитайте самостійно про іншого винахідника. Що йому допомогло у досягненні успіху? (Знання, талант, інтуїція, досвід і працьовитість.)
- Поясніть значення цих слів.
Словничок.
Інтуїція – це здатність людини в деяких випадках несвідомо, чуттям уловлювати істину, передбачати, вгадувати що-небудь, спираючись на попередній досвід, знання. Це - чуття, проникливість, здогад, осяяння.
Досвід – це сукупність знань, умінь, які здобуваються в житті, на практиці. Це те, що вже було в житті, з чим доводилося зустрічатися.
Талант – це видатні природні здібності людини, хист, обдаровання. Здібність до чогось, уміння робити щось.
(Учні пояснюють і зачитують значення слів із тлумачного словника.)
3.4.2 Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
ЯК МИКИТА СТАВ ПРАЦЬОВИТИМ
Микита був дуже ледачим. Не хотів як слід працювати та й отримав з граматики двійку.
Дали Микиті роботу на літо. Поклав він на столі підручник та й зітхнув тяжко. Треба виконати двісті вправ. Хіба ж таку роботу зробиш!
Минув день, минув другий, минув третій. Ось і тиждень минає, а Микита щодня тільки гляне на книжку та й зітхне тяжко-тяжко. Утомився хлопець від неробства. Сидить, дивиться у вікно. А за вікном під водостічною трубою стоїть порожнє відро. І в нього з труби капає вода — крапля за краплею. Нічого робити Микиті, сидить біля вікна цілий день та все дивиться, як вода капає.
А ввечері вийшов, дивиться, а вже піввідра накапало. Наступного ранку було повне відро.
Здивувався Микита: виходить, із маленьких краплинок може назбиратися повне відро води!
Зітхнув тяжко та й відкрив граматику, і зошит відкрив.
— Яким був Микита?
— Чи зрозумів він свою помилку? З чого це видно?
— То які ж риси характеру є ворогами успіху? (Байдужість, лінь)
Висновок. Працьовитість — запорука успіху. Випадкових перемог не буває. Успіх приходить до тих, хто багато працює. Народна мудрість говорить: «Хочеш бути щасливим — не будь лінивим». Бо все у світі здобувається людською працею: зводяться будинки, будуються мости, вирощується хліб і до хліба. І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела і щаслива, а «без труда нема плода».
- А яка головна ваша праця?
- Часто не хочеться сісти за уроки, вивчити правило, вірш. Результат - відставання у навчанні. А надолужити — важко. Тому намагайтеся працювати щодня, не відкладаючи на завтра те, що можна зробити сьогодні
4. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
4.1. Складання «Асоціативного куща». Робота в парах
- Зараз ми з вами складемо таблицю складових успіху.
- У вас на листочках записані риси характеру. Подумайте, в яку колонку ви їх розмістите, у складові успіху, чи у ту, що заважає досягти успіху?
Успіх |
|
Складові успіху |
Що заважає досягти успіху |
Талант |
Лінь |
Натхнення |
Байдужість |
Працьовитість |
Неуважність |
Інтуїція |
Поспіх |
Досвід |
Безвідповідальність |
Знання |
Заздрість |
Зібраність |
|
Систематичність |
|
Зосередженість |
(Учні прикріплюють слова у відповідну колонку і пояснюють свій вибір, використовуючи технологію «Прес».)
«… Я вважаю що …» «… На мою думку …» «… тому, що …» «… Наприклад …» |
4.2 Самостійна робота на картках «Поради учню»
- Виберіть «поради учню», щоб досягти успіху у навчанні.
Поради учню + -Намагайся самостійно виконувати всі домашні завдання. -Якомога частіше грай у комп’ютер. -Відкладай на потім справи, які не хочеш робити. + -Читай якомога більше книжок. + -Намагайся бути організованим і наполегливим. + -Не бійся своїх мрій. + -Будь готовий прийняти допомогу і допомогти іншим. + -Не бійся помилок і вчися на них. + -Відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.
|
- Молодці .
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкове слово вчителя
- Що таке успіх?
- Як стати успішною людиною?
- Які якості характеру, на вашу думку, можуть забезпечити успіх людині?
- Як досягти успіху в навчанні?
Ви справилися із завданням уроку, запам’ятали складові успіху. Постарайтеся дотримуватися їх у житті і боротися з тими рисами характеру, які заважають досягти успіху.
Запам’ятайте! Людина не просто проживає своє життя, вона його будує.
Ось вам моя порада.
Будьте:
Працьовитими, |
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
-Опрацювати статтю із підручника ст. 29 -30. І знайти інформацію про одну успішну людину.
5.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів
На сьогодні ньому уроці ви усі були молодці і активні .
Але варто відмітити таких учнів ….
Дякую вам за співпрацю . До побачення.
Дидактичний матеріал
до курсу « Методика навчання
освітньої галузі
« Суспільствознавство»
Виконала
студентка 312 групи
Понич Мирослава