Урок " Уявлення про літературну казку, як жанр. І. Франко "Лисичка і Журавель"".

Про матеріал

Ознайомлює з поняттям літературної казки, як жанру; збагачує знання дітей про лисичку і журавля; навчає виразному інтонуванню казки, правильно читати в особах, аналіз казкового сюжету, розкриває мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів; розвиває мовлення учнів, збагачує словниковий запас; виховуває інтерес до літературних казок.

Перегляд файлу

Тема. Уявлення про літературну казку як жанр. «Лисичка і Журавель» І. Франко

Очікувані результати: Ознайомити з поняттям літературної казки як жанру; збагатити знання дітей про лисичку і журавля; навчати виразному інтонуванню казки, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до літературних казок.

Учні знатимуть : що таке літературна казка як жанр, зміст, тему, основну думку виучуваного твору.

Учні вмітимуть:виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, визначати основну думку  твору, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів.

Тип уроку. Урок  засвоєння нових знань

 

Обладнання : портрет І. Я. Франка; добірка народних та літературних казок; картки зі словами;  ілюстрації до казки.

Методи, прийоми та форми роботи: за  степенем взаємодії вчителя та учнів – переказ, бесіда; за рівнем пізнавальної активності учнів – пояснювально -  ілюстративний, репродуктивний, проблемний; за джерелом інформації – словесні,  наочні, практичні методи; прийоми культури читання і культури слухання, зосередження уваги; інтерактивні методи: робота в парах, «Рольова гра», «Займи позицію».

 

 

Хід уроку

  1.        Організація класу.

-  Діти! У народі кажуть : «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Подаруйте їм посмішку, побажайте доброго дня.

 

  1.        Актуалізація  почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
  1. Мовна розминка.

-       Ми прагнемо навчитися гарно й виразно читати. Для того, щоб читати правильно, потрібно тренувати своє дихання, розширювати кут зору, розвивати пам’ять та увагу.

  1. Дихальні вправи:

надування кульки (діти надувають уявну кульку);

здування пір’їнки (діти здувають з долоні уявну пір’їнку);

нюхання квіток (діти вдихають повітря, а на видиху називають голосні звуки).

  1. Артикуляційні вправи:

поклацайте зубками;

посичіть гускою : с –с – с;

продзижчіть як бджілка : дж – ж – ж;

продирчіть як трактор: др -  р – р;

пошуміть вітерцем: ш – ш – ш.

 

  1. Чистомовка:

гра «Яке слово не таке, як інші». Учитель читає, а учні слухають і запам’ятовують слова без  «ж».

Жовторотий журавлик жадібно жував жуйку.

– Журавлику, – каже журавлиха, –  жуйку жуєш?

Страх! Жуй жучків, журавлику, жабку жирненьку.

Жуйку журавлики не жують. Чуєш? (Страх, не, чуєш)

 

  1.                    Скоромовка.

  На болоті журавель цілий день збирав щавель.

  Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.

 

-  Прочитайте скоромовку мовчки повільномовкою (швидко разом).

-  Молодці! Ви добре попрацювали. Язичок став слухняним.

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

-Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас до подорожі. Ми починаємо знайомство з казками українських письменників.

-Які казки ми вивчали з вами на попередніх уроках? (Народні.)

-А що таке літературні казки?

-Які літературні казки ви вже знаєте?

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

- Як називається чудова країна в яку будемо мандрувати, ви дізнаєтесь, відгадавши кросворд і прочитавши виділене слово. 

Кросворд

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

  1.   Має вуха, пишний хвіст і негарну звичку: спершу добре він поїсть, потім вмиє личко. (Кіт)
  2.   Має клешні й довгі вуса. Я і сам його боюся: бо щипає, мов гусак, ну а звуть щипаку … (Рак)
  3.   Влітку сіренький, а взимку біленький, довгі вуса має, швидко стрибає. (Заєць)
  4.   Я руда, низького зросту, хитра я і довгохвоста.

На курей я дуже ласа –  в них таке смачненьке м’ясо …Вовку – брату я сестричка, а зовуть мене … (Лисичка)

  1.                       Хоч не шию я ніколи, та голок в мене доволі. ( Їжак )

 

-  Яке слово утворилось? (Казка)  

-  Сьогодні на уроці ми ознайомимося з літературною казкою «Лисичка і Журавель»  І. Франка.

 

  1.   Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
  1. Вступне слово вчителя.

Казок чимало є на світі – і веселих, і сумних. А чи можете прожити ви без них?

З перших днів дитинства нас супроводжували казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ми слухаємо їх у програмі «Небесна колискова», де беруть участь навіть діти нашого класу.

Пригадайте, які казки вам полюбилися змалку?

Хто є творцем казок?

Народ почав складати казки ще в глибоку давнину, і передавалися вони в усній формі з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Так створювалися народні казки. (Звертаю увагу на добірку народних казок).

Під час колективної творчості казки змінювались, доповнювались новим змістом, і тому часто одна і та ж народна казка  мала різні варіанти. Люди, які не знали писемності, розповідали їх усно, а письменники, такі як І.Франко, О.Пушкін, Г.Х.Андерсен записували ці казки. Щось доповнювали, щось змінювали, і так отримували авторські казки або літературні. Деякі з них своїм змістом подібні до народних. (Звертаю увагу на добірку авторських казок).

 

  1. Осмислення об’єктивних зв’язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.
  1. Розповідь «Дізнайся про письменника».

Іван Франко – великий український письменник. Він написав багато творів для дорослих і дітей. Для молодших школярів написав ряд оповідань, створив збірку казок «Коли ще звірі говорили». Мабуть, усім відомі його чудові казки «Фарбований лис», «Лис Микита», «Ріпка».

-         Хто є героями казки,яку читатимемо сьогодні, дізнаєтесь, коли відшукаєте слова, які сховалися.

АЛИСИЧКАССК

БЕЖУРАВЕЛЬП

 

  1.  Інформація довідкової служби.

- Послухаємо інформацію «довідкової служби» про лисицю та журавля за таким планом.

    Який зовнішній вигляд?

    Де живуть?

    Чим живляться?

    Яку користь приносять?

1 учень.  Лисиця – звір хижак. Довжина тіла 60 – 90 см. Гостра морда, пухнастий хвіст, яким вона користується як кермом. Хутро руде.

2 учень. Журавель – великий перелітний птах з довгими ногами, довгою шиєю і прямим гострим дзьобом. Оперення в журавля сіре, хвіст і кінці крил – чорні. На голові – червона пляма.

1 учень. Влітку лисиця живе в глибокій норі, а взимку ховається в густих чагарниках.

2 учень. Журавель живе на болоті, біля берегів річок і озер.

1 учень. У лисиці добре розвинений нюх і слух, з їхньою допомогою вона відшукує харчі. Живиться мишами, гризунами, молодими зайцями, птахами.

2 учень. Журавлі над усе люблять їсти ягоди журавлини. А ще живляться корінцями, рибою, жабами.

1 учень. Лисиця – мисливський звір, її хутро дуже цінне. Як хижак лисиця знищує багато шкідливих гризунів і тим самим зберігає врожай сільськогосподарських культур.

2 учень. Журавлі гарні, горді птиці. Люблять свою землю, оберігаючи її від шкідників. Журавель сірий занесений до Червоної книги України.

Люди люблять журавлів, то ж і будують криниці у вигляді журавлів,  як  символ і оберег України. (Додаток Б)

 

  1. Робота над текстом казки.
  1.       Словникова робота.

Діти читають слова «луною» за вчителем: заприятелювали, призволяйся, не погордуй, припрошує, встромлює, випорожнивши, розсердилася, гостинність, зареклася.

  1.      Дібрати близькі за значенням слова:

заприятелювали - … ,

призволяйся - … .

 

Діти, пам’ятайте, що казка походить від слова  «казати». Тому казку треба читати в середньому темпі, емоційно, передаючи голосом почуття героїв.

 

  1. Первинне ознайомлення з казкою.

-         Читання казки учнями « ланцюжком».

-         Чи схожа Лисичка на лисичок з інших казок? Чим? (Так. У кожній казці лисичка хитра, підступна).

 

  1. Перевірка сприймання змісту казки. Гра «Так – ні».

-              Лисичка і Журавель на початку казки були приятелями? (Так)

-              Для Журавля Лисичка наварила борщику? (Ні)

-              До столу вона подала свою страву в казанку? (Ні)

-              Журавель наварив страви і склав її у глечик? (Так)

-              Лисичка з глечика виїла всю страву? (Ні)

-              З того часу Лисичка не товаришує з Журавлем? (Так)

 

  1. Вибіркове читання.

     Знайдіть і прочитайте, якими словами запрошувала Лисичка Журавля до себе в гості?

     Яку посудину вибрала Лисичка для частування гостя?Як ви думаєте, чому?

     Уявіть себе на місці Журавля і дайте відповідь на запитання. Як він почувався в гостях у Лисички? (Ображено, негостинно)

     Що коїлося в його душі? (Образа, незадоволення, не відчував себе затишно)

     А чи виявилося це ззовні? (Ні). Підтвердіть свою думку словами тексту.

     Як відреагувала Лисичка на Журавлине частування? Прочитайте.

     Чому вона не змогла приховати свого обурення?

 

  1. Поділ казки на частини. Підбір заголовків.
  2. Читання в особах розмови Лисички та Журавля: (парами)
  • в гостях у Лисички;
  • в гостях у Журавля.

 

  1.   Узагальнення й систематизація знань.
  1.                      Інсценування казки («Рольова гра»).
  2.                      Характеристика дійових осіб. Інтерактивна вправа «Займи позицію».

На дошці малюнки Лисички і Журавля, на столі картки зі словами (нещирість, підступність, винахідливість, улесливість, чемність, ввічливість). Двоє дітей вибирають картки зі словами, які притаманні Лисичці і Журавлю.

 

  1.   Творча робота. Розвиток мислення.

  Чи правильно вчинила Лисичка?

  Чому вона так вчинила?

  Хто бажає відстояти свою думку, спираючись на метод «Прес» (Я вважаю, що …).

  Що було б якби Лисичка подала Журавлю їжу в горщику?

  Придумайте нову назву для казки.(Лисичка і Журавель – друзі)

 

  1.   Розвиток уяви.

-       Як потрібно змінити події в казці, щоб Журавель і Лисичка потоваришували?

 

  1.   Гра «Склади прислів’я».

                     Яке частування -                  так і їстимеш.

                     Як посолиш,                         воно добром вернеться.

                     Роби добро,                         таке й дякування.

-  Як ви розумієте зміст цих прислів’їв?

-  Яке із цих прислів’їв підходить до змісту казки  «Лисичка і Журавель»?

 

  1. Підведення підсумків уроку.

-       Чого навчив вас цей урок? (Виразно читати, мислити, читати казку в особах, гостинності …)

-       Яка кінцівка вам подобається більше : казки І.Франка чи «Журавель і Лисичка – друзі»? Чому?

-       Чудове почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по справжньому дружити з людиною, то хочеться їй зробити щось приємне. Коли гарно другові, то гарно й тобі. Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятати, що зло – тимчасове, а добро – вічне.

 

  1.   Повідомлення домашнього завдання.

1.Прочитати казку «Лисичка і Журавель І. Франка.

2.Читати в особах розмову Лисички і Журавля.

3. Придумати продовження казки «Лисичка і Журавель».

4. Намалювати ілюстрації до казки.

5.Прочитати українську народну казку «Лисичка і Журавель».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку