Тема: Уявлення про народну казку.
«Рукавичка» ( казка).
Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Рукавичка»; працювати над свідомим, виразним, правильним читанням; вчити виділяти в тексті дійових осіб, спостерігати за структурою і сюжетом казки; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати дружбу, любов до природи.
Обладнання: запис казки «Рукавичка», пісні «Розкажи мені казку», картки для деформованого речення, індивідуальні картки для розширення кута зору, малюнки тварин, маски тварин, малюнки до гри.
Хід уроку
І. Організація класу.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
І виконуй тільки те,
Про що мова на уроці йде.
Звучить запис пісні «Розкажи мені казку». З’являється казка (дівчинка, одягнута в український костюм), звертається до дітей.
Казка – Ви давно знаєте і, здається, любите мене. Я приходжу до вас з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрана. Я веду вас у світ незвичайний і дивовижний.
Реальність і вигадка, життя і чудеса поєднуються в мені, задаровуючи вас назавжди красою рідного слова. Я потрібна вам, як хліб, який ніколи не проїдається. Ви вже зрозуміли – хто я?
- Так, я казка. Це я народилася в сиву давнину. Мої історії раніше передавались з уст в уста і були доступні усім: і дорослим, і малим. Адже український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них і позаписували вчені і письменники тисячі і тисячі чудових казок.
Я хочу в цьому переконатися. Спробуйте виконати деякі мої завдання.
ІІ. Мовна розминка.
Єць-єць-єць- довговухий заєць ніс хліба окраєць.
Ця-ця-ця- добиралась до зайця хижа лисиця.
Ни-ни-ни- дикі кабани,
Ли-ли-ли- всі жолуді з’їли.
Ед-ед-ед- бджоли виробили мед,
Їв-їв-їв- а ведмідь його весь з’їв.
а) Вправа на розширення кута зору.
Діти читають слова з карточки, яка розрізана вертикально на дві половинки, що розсуваються на максимальну відстань.
Зразок карточки:
каз каз каз каз каз каз
|
ка ати кар ковий очка итися
|
б) Вправи на розвиток навички читання.
- Прочитати слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
|
3. та |
4. в |
8. зрозумій |
1. казка |
|
||
|
|||
5. ній |
в) Робота над деформованим реченням прислів’ям.
Казки багато. маленькі, в них а розуму
Казка – Бачу, що вмієте ви і вираз скласти, і прислів’я пояснити. А тепер відгадайте ще загадки.
г) Відгадування загадок.
(Мишка)
Телят і овець шукає.
(Вовк)
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх-усіх боюся.
(Заєць)
Хитра я і довгохвоста,
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо.
Вовку-братику я сестриця,
А зовуть мене …
(Лисиця)
Ходить лісом дід лахматий.
Все ламає без упину,
Мед шукає і ожину.
(Ведмідь)
Що взимку у землі з під снігу
Їжу добува.
(Дикий кабан)
Галасує на болоті,
Хоч і плавати мастак,
А не риба і не рак.
(Жаба)
(Казка виставляє малюнки тварин)
А от на сторінках моїх казок ви побачите, що тварини говорять, сваряться, товаришують, з ними відбуваються цікаві пригоди. Хочете потрапити у такі казки? Для цього треба читати. Під шелест сторінок ви потрапите у казковий світ.
Настав час мені прощатися з вами. Але залишаю вам свої казки. Читайте, бо хто багато читає, той більше знає. До зустрічі на сторінках книг!
(Казка виходить з класу).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з казкою, героями якої є відгадані тварини.
- Хто здогадався, яку казку ми будемо читати? (Українську народну казку «Рукавичка»)
ІV. Опрацювання казки «Рукавичка»
Уточнення значення деяких слів: суне, де не взявся, набреде.
Кому лисичка – сестричка?
За першим складом відгадайте тваринку. А з дошки прочитайте, як її називають у казці і яку дію вона виконує.
За … (зайчик – побігайчик прибіг)
Жа … (жабка – скрекотушка плигає)…
Пташка високо літає,
Зайчик весело стрибає,
Тихо лис десь пробіжить,
Кабан під деревом сидить.
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть
Учитель читає початок речення, а учні дочитують.
- Прочитайте початок казки. А як по-іншому починаються казки? Переробіть початок.
- Доберіть слова, близькі за значенням до слів: іде (ходить, бреде, чимчикує…), біжить(гониться, мчить, женеться…), собака (пес), плигає (стрибає), лихо (біда, нещастя, неприємність).
- Доберіть слова, протилежні за значенням, до слів: влізла, мало, загубив, сидить, питає.
10. Гра «Хто уважний?»
- З’єднайте стрілочками малюнок тварини зі словом.
11. Розвиток зв’язного мовлення учнів.
- Розгляньте малюнки. Кого з героїв художник не зобразив?
- Пригадайте, як закінчилась казка. Розкажіть її кінець.
- Давайте продовжимо казку. Куди ж тварини пішли зимувати? (З тих пір ведмідь зимує у барлозі, лисиця – у норі…).
V. Рефлексія
- Яку казку ми прочитали?
- Чи сподобалась вона вам? Чому?
- Чого вона нас вчить?
- Де з героями казки ми сьогодні ще зустрічались? (Гра «Хто це любить їсти?», чистомовка).
VІ. Домашнє завдання.