Тема: Уявлення про народну казку. «Рукавичка» ( казка).

Про матеріал
Тема: Уявлення про народну казку. «Рукавичка» ( казка). Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Рукавичка»; працювати над свідомим, виразним, правильним читанням; вчити виділяти в тексті дійових осіб, спостерігати за структурою і сюжетом казки; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати дружбу, любов до природи.
Перегляд файлу

                      

 

Тема:  Уявлення про народну казку.

 «Рукавичка» ( казка).

Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Рукавичка»;   працювати над свідомим, виразним, правильним читанням; вчити виділяти в тексті дійових осіб, спостерігати за структурою і сюжетом казки; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати дружбу, любов до природи.

Обладнання: запис казки «Рукавичка», пісні «Розкажи мені казку», картки для деформованого речення, індивідуальні картки для розширення кута зору, малюнки тварин, маски тварин, малюнки до гри.

 

     Хід уроку  

 

І. Організація класу.

 Щоб урок пройшов не марно,

 Треба сісти рівно, гарно.

 І виконуй тільки те,

 Про що мова на уроці йде.

Звучить запис пісні «Розкажи мені казку». З’являється казка (дівчинка, одягнута в український костюм), звертається до дітей.

 

Казка  – Ви давно знаєте і, здається, любите мене. Я приходжу до вас з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрана. Я веду вас у світ незвичайний і дивовижний.

 Реальність і вигадка, життя і чудеса поєднуються в мені, задаровуючи вас назавжди красою рідного слова. Я потрібна вам, як хліб, який ніколи не проїдається. Ви вже зрозуміли – хто я?

- Так, я казка. Це я народилася в сиву давнину. Мої історії раніше передавались з уст в уста і були доступні усім: і дорослим, і малим. Адже український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них і позаписували вчені і письменники тисячі і тисячі чудових казок.

  • Хто ж складає казки?
  • За що ви любити казки?

Я хочу в цьому переконатися. Спробуйте виконати деякі мої завдання.

 

ІІ. Мовна розминка.

  1. Гра «Хто це любить їсти?»
  • Відгадайте, хто із звіряток загадав бажання смачненько поїсти. Як цю тварину називають у казках?

 

  • М'ясо, кістки (вовк, «вовчик-братик»)
  • Моркву, капусту, кору, молоді пагінці (заєць, «зайчик-побігайчик»)
  • Мед, малину (ведмідь, «ведмідь-набрідь»)
  • Мухи, комарі, мальки риб (жаба, «жаба-скрекотушка»)
  • Корені рослин, жолуді, горіхи, черв’яки, картоплю (кабан, «кабан-іклан»)
  1. Чистомовка

Єць-єць-єць- довговухий заєць ніс хліба окраєць.

Ця-ця-ця- добиралась до зайця хижа лисиця.

Ни-ни-ни- дикі кабани,

Ли-ли-ли- всі жолуді з’їли.

Ед-ед-ед- бджоли  виробили мед,

Їв-їв-їв- а ведмідь його весь з’їв.

  1. Розчитування

а) Вправа на розширення кута зору.

 Діти читають слова з карточки, яка розрізана вертикально на дві половинки, що розсуваються на максимальну відстань.

  • Яке слово «зайве»? Чому?

Зразок карточки:

 

каз

каз

каз

каз

каз

каз

 

ка

ати

кар

ковий

очка

итися

 

 

 б) Вправи на розвиток навички читання.

- Прочитати слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.  

 

 

 

3. та

4. в

8. зрозумій

   7.повчальне

1. казка

2. вигадка

 

6. щось

 

5. ній

 

  • Повторіть по пам’яті вираз. Поясніть, як ви його зрозуміли.

в) Робота над деформованим реченням прислів’ям.

 

  Казки        багато.             маленькі,              в них  а розуму 

 

  • Поясніть це прислів’я.

 

Казка – Бачу, що вмієте ви і вираз скласти, і прислів’я пояснити. А тепер відгадайте ще загадки.

 г) Відгадування загадок.

 

  • Маленьке, сіреньке, а хвостик – як шило.

           (Мишка)

  • Зубасте, сірувате, по полю гасає,

Телят і овець шукає.

       (Вовк)

  • Я вухатий ваш дружок,

В мене сірий кожушок,

Куций хвостик, довгі вуха,

Я усіх-усіх боюся.

     (Заєць)

  • Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста,

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо.

Вовку-братику я сестриця,

А зовуть мене …

      (Лисиця)

  • Буркотливий, вайлуватий.

Ходить лісом дід лахматий.

Все ламає без упину,

Мед шукає і ожину.

      (Ведмідь)

 

  • Який це звір про себе так не дба,

Що взимку у землі з під снігу

Їжу добува.

      (Дикий кабан)

 

  • У зеленому жакеті

Галасує на болоті,

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак.

      (Жаба)

 

(Казка виставляє малюнки тварин)

  • Де живуть ці тварини?
  • Чи можуть вони говорити?

А от на сторінках моїх казок ви побачите, що тварини говорять, сваряться, товаришують, з ними відбуваються цікаві пригоди. Хочете потрапити у такі казки? Для цього треба читати. Під шелест сторінок ви потрапите у казковий світ.

Настав час мені прощатися з вами. Але залишаю вам свої казки. Читайте, бо хто багато читає, той більше знає. До зустрічі на сторінках книг!

(Казка виходить з класу).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні на уроці ми познайомимося з казкою, героями якої є відгадані тварини.

-  Хто здогадався, яку казку ми будемо читати? (Українську народну казку «Рукавичка»)

 

ІV. Опрацювання казки «Рукавичка»

  1. Слухання казки (в записі або виразне читання вчителем)
  2. Перевірка первинного сприймання.
  • Яких героїв казки ви запам’ятали?
  • Де взялася в лісі рукавичка?
  1. Словникова робота.

Уточнення значення деяких слів: суне, де не взявся, набреде.

  1. Мовчазне читання казки.
  • Чи в повному об’ємі казка у підручнику?
  • Якої частини немає?
  1. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
  • Прочитайте  за порядком назви тваринок, що оселилися в рукавичці.
  • Чому Мишку названо шкряботушкою? А жабку – скрекотушкою?

Кому лисичка – сестричка?

  • Кого звірі вже не хотіли впускати? Прочитайте, чому.
  • Скільки тварин поселилося у рукавичці?
  1. Гра «Посели у рукавичку».

За першим складом відгадайте тваринку. А з дошки прочитайте, як її називають у казці і яку дію вона виконує.

За … (зайчик – побігайчик прибіг)

Жа … (жабка – скрекотушка плигає)…

  • Чому у мене залишилась карточка? Хто тут заховався?
  • Чи можемо поселити у рукавичку собачку? Чому?
  1. Фізкультхвилинка.

Пташка високо літає,

Зайчик весело стрибає,

Тихо лис десь пробіжить,

Кабан під деревом сидить.

Десь в барлозі спить ведмідь.

Всіх звіряток цих любіть

  1. Гра «Дочитай речення до кінця».

Учитель читає початок речення, а учні дочитують.

  1. Спостереження за мовою казки.

- Прочитайте початок казки. А як по-іншому починаються казки? Переробіть початок.

- Доберіть слова, близькі за значенням до слів: іде (ходить, бреде, чимчикує…), біжить(гониться, мчить, женеться…), собака (пес), плигає (стрибає), лихо (біда, нещастя, неприємність).

- Доберіть слова, протилежні за значенням, до слів: влізла, мало, загубив, сидить, питає.

 

10. Гра «Хто  уважний?»

- З’єднайте стрілочками малюнок тварини зі словом.

11. Розвиток зв’язного мовлення учнів.

- Розгляньте малюнки. Кого з героїв художник не зобразив?

- Пригадайте, як закінчилась казка. Розкажіть її кінець.

- Давайте продовжимо казку. Куди ж тварини пішли зимувати? (З тих пір ведмідь зимує у барлозі, лисиця – у норі…).

 

V. Рефлексія

- Яку казку ми прочитали?

- Чи сподобалась вона вам? Чому?

- Чого вона нас вчить?

- Де з героями казки ми сьогодні ще зустрічались? (Гра «Хто це любить їсти?», чистомовка).

 

VІ. Домашнє завдання.

  • Читати і переказувати казку.
  • Намалювати кадри до мультфільму «Пригода в лісі».

 

 

 

doc
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку