Тема. Узагальнення знань з історії Стародавньої Греції. (6 клас)
Мета: повторити, закріпити і узагальнити матеріал теми; розвивати вміння і навички, які формувалися на уроках; виховати в учнів почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого.
Тип уроку: узагальнення вивченого матеріалу.
Форма проведення: історичний КВК.
Хід уроку
І Організація навчальної діяльності
ІІ Проведення заняття
Учитель. Ми закінчили з вами вивчення історії Стародавньої Греції. І сьогодні у нас незвичайний урок - урок-КВК з історії Стародавньої Греції. Брати участь будуть дві команди: «Ніка» і «Кліо». Про себе вони розкажуть трохи пізніше самі.
А щоб змагання були чесними,
Ми вибрали журі почесне.
(Йде представлення журі, це учні старших класів)
Учитель. Отже, починаємо КВК.
Конкурс 1. - «Представлення команд»
Максимальна оцінка - 5 балів.
Конкурс 2. - «Слабка ланка».
Командам задається по 12 питань. Їх завдання - правильно і швидко дати правильну відповідь. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
Питання для першої команди.
1. Грецький лікар і вчений. (Гіппократ)
2. Грецький вчений, який вважав, що Земля - куля і знаходиться в центрі всесвіту. (Аристотель)
3. У школі діти навчалися співати, танцювати, грати на лірі. Це афінська або спартанська школа? (Афінська)
4. Відомий скульптор Греції, який створив скульптури Афіни, Зевса. (Фідій)
5. Для кого з жителів Греції освіта була недоступною? (Для рабів, дівчаток)
6. У давньогрецькій архітектурі широко використовувалися колони. Які види колон ви знаєте? (Доричні, іонічні, коринфські)
7. Кому категорично заборонялося бути присутнім і брати участь в олімпійських іграх? (Жінкам)
8. Назвіть дві великі поеми про похід греків на Трою. Хто їх автор? ( «Іліада», «Одіссея» - Гомер)
9. Паличка з гострим кінцем для того щоб писати, й тупим з іншого боку, щоб витирати неправильно написане. (Стиль)
10. Добре оброблена шкура телят або ягнят, яку використовували для письма. (Пергамент)
11. Яким авторам п'єс в афінському театрі були поставлені пам'ятники? (Есхілу, Софоклу)
12. Який внесок в розвиток писемності внесли стародавні греки? (Алфавіт з 24 букв; голосних і приголосних)
Питання для другої команди.
1. Вчений, який першим висловив думку, що весь світ складається з атомів. (Демокріт)
2. В якому віці діти вільних греків навчалися в школах, потім в гимнасиях? (З 7 до 18)
3. Автори трагедій в Греції. (Есхіл, Софокл)
4. Що в Стародавній Греції називали «школою для дорослих»? (Театр)
5. Навіси, які підтримувалися колонами, де ховалися від сонця. (Портики)
6. Коли були перші Олімпійські ігри? (776 р. До н.е. е.)
7. Автор скульптури «Дискобол». (Мирон)
8. Що означає «місце для видовищ»? (Театр)
9. Які види ваз були відомі в Греції? (Чорнофигурні, червонофігурні)
10. Який факт свідчить про те, що греки з великою повагою ставилися до Олімпійських ігор? (Заборонялися війни)
11. Автор комедій. (Аристофан)
12. «Батько історії». (Геродот)
Учитель. А тепер слово журі.
Починаємо другий конкурс, який називається «Основні поняття». Умови конкурсу: я читаю пояснення, ви – називаєте поняття. Правильна відповідь - 1 бал.
1. Людина, яка має права, встановлені законом і виконує обов'язки перед державою ... (громадянин)
2. Влада кращих - ... (аристократія)
3. Так називали себе дорійці, які завоювавши Лаконику, заснували Спарту - ... (спартанці)
4. Держава, в якому править один і передає владу у спадок - ... (монархія)
5. Так в давнину називали Грецію - ... (Еллада)
6. Держава, в якому народ обирає правителів на визначний термін - ... (республіка)
Учитель. Поки журі підводить підсумки, послухайте трохи корисної інформації. Чи знаєте ви, що греки вели ворожіння по числах. Давньогрецькі математики вважали, що ключ до таємниць Всесвіту міститься в числах. Вони розробили науку, яка стала називатися нумерологією (до якої до сих пір звертаються астрологи), де кожній букві алфавіту відповідало певне число. Використовуючи особливу спрощену систему, греки кожне слово або ім'я людини могли уявити єдиним числом, що мало магічне значення, подібне значенню зоряних знаків зодіаку.
Переходимо до ІІІ конкурсу «Крилаті фрази». За кожну правильну відповідь - 1 бал.
2. «Гордіїв вузол» - (рішуче покінчити з якоюсь проблемою)
3. «Ахіллесова п'ята» - (слабке, вразливе місце)
4. «Драконівські закони» - (за найменшу провину - кара)
5. «Канути в Лету» - (назавжди зникнути з пам'яті)
6. «Між Сциллою і Харибдою» - (наражатися на небезпеку з різних сторін)
Слово журі
Учитель. Міфи створювалися народами протягом століть. У них люди шукали відповіді на багато питань. У міфах відбивалися вірування, заняття і життя стародавніх греків.
IV конкурс - «Завдання про богів Греції».
За кожну правильну відповідь - 1 бал. Першою відповідає та команда, яка швидше знайде відповідь.
1. Спекотний літній ранок ... Хлібороби з надією дивляться на вершини гір: не покрилися вони хмарами? Але немає, вже багато днів безхмарне небо, посуха випалює поля, віщує голод. «О, ти, хмарогонець! - моляться греки. - Полям потрібен дощ, висохлі грудки землі кричать про спрагу. Кожен з нас приніс тобі подарунки: один - барана, інший - козла, третій - кабана, а бідні - по коржику. Продай нам дощ! »
- Назвіть ім'я бога, якому молилися давньогрецькі землероби. (Зевс)
2. Пливуть на кораблі грецькі мореплавці ... Раптом піднімається сильний вітер, море, перш спокійне, стає невпізнанним. Маленький дерев'яний корабель кидає як тріску, вітер звалив щоглу, водою змило кілька веслярів. Корабель дав течи ... Люди в жаху: чим вони прогнівили грізного бога, який послав цю бурю? »
- Якому богу молилися стародавні греки про порятунок корабля? (Посейдону)
3. ... Щоб потрапити до нього, треба було дочекатися човна, яким керував демон Харон – потворний старець, весь сивий, з всклоченной бородою. Переїзд з одного царства в інше треба було оплатити дрібною монетою, яку небіжчику в момент поховання клали під язик. Безмонетного і живих - траплялися і такі - Харон відштовхував веслом, інших садив в човен, і вони повинні були гребти самі ».
- Назвіть ім'я бога, в царство якого людина потрапляла після смерті. (Аїд)
Тепер слово журі.
Учитель. Переходимо до наступного конкурсу - «Аукціон речей» - конкурс капітанів.
В ящику знаходяться речі. Капітани команд по черзі виймають по одній речі і відповідають на питання:
- який крилатий вислів пов'язаний з цією річчю - 1 бал;
- що воно означає - 2 бали.
1) клубок ниток - «Нитка Аріадни»; міф про Тесея і Мінотавра; шляхо-водна нитка, що дає вихід зі скрутного становища.
2) яблуко - «Яблуко розбрату»; міф про Паріса; причина спору, розбіжностей.
3) кінь - «Троянський кінь»; легенда про троянського коня; таємний, підступний задум або подарунок, який несе з собою загибель.
Учитель. Поки журі підводить підсумки, послухайте трохи інформації. Чи знаєте ви, що відвідування театру колись входило в курс лікування хворих? У грецькому місті Епідаврі існував великий храм Асклепія, бога лікування. Неподалік розташовувалися будівлі лікарень і величезний амфітеатр, один з небагатьох споруд який зберігся до сьогодні. У ньому під керівництвом жерців розігрувалися театральні п'єси, що входили в курс лікування хворих. Щоб відвідати такі виступи і вилікуватися від хвороб, збиралися люди з найдальших місць.
Переходимо до наступного конкурсу. За правильну відповідь - 1 бал.
Хто з героїв міфів міг би сказати про себе такі слова:
1) Завдяки мені житла людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я допоміг їм подолати зимову холоднечу. За що ж цар богів і людей так жорстоко карає мене! (Прометей)
2) До цих пір болять кістки і ниє спина! Хто б міг подумати, що блакитне небо таке важке! (Геракл)
3) Приємно, що й говорити, коли ім'ям батька називали на століття безмежне море! Але як би хотів, щоб цього не сталося! (Тесей)
4) Я люблю свою матір і люблю чоловіка. Але серце моє розривається від того, що я не можу жити одночасно з ними обома! (Персефона)
Слово журі.
Учитель. І нарешті, останній конкурс - «Відгадай міф». Кожна команда представляє сцену-пантоміму з будь-якого міфу, а суперники повинні відгадати назву міфу. За вгадану назву - 3 бали, за показ - 2 бали.
Журі підводить підсумки і оголошує переможця.
ІІI Домашнє завдання
Скласти кросворд за темою