Тема. В.Стефаник. «Камінний хрест». Історична основа твору. Психологічне розкриття теми еміграції.

Про матеріал
Мета:поглибити знання учнів про творчість В.Стефаника¸ визначити жанрові особливості новели, іі історичну основу; розвивати навички спостереження над текстом, висловлювання власної думки про прочитане; розкрити ідейно – художній зміст новели; розвивати творчі здібності учнів; виховувати почуття патріотизму, вселяти віру в краще майбутнє держави. Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь, навичок.
Перегляд файлу

Тема. В.Стефаник. «Камінний хрест». Історична основа твору. Психологічне розкриття теми еміграції.

Мета:поглибити знання учнів про творчість В.Стефаника¸ визначити жанрові особливості  новели, іі історичну основу;

розвивати навички спостереження над текстом, висловлювання власної думки про прочитане; розкрити ідейно – художній зміст новели; розвивати творчі здібності учнів;

виховувати почуття патріотизму, вселяти віру в краще майбутнє держави.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь, навичок.

 

Обладнання: ІКТ, мультимедійна презентація, підручник, хрестоматія.

 

Хід уроку:

 

І. Орг. момент. З’ясування емоційного стану учнів.

 

  • З чим у вас асоціюється валіза? (подорожі)

Перед  вами аркуші, на яких намальована валіза. Напишіть, який багаж ви б узяли з собою на сьогоднішній урок (озвучити: знання змісту твору, позитивний настрій, оптимізм…)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. З творчістю якого письменника ми познайомилися на минулому уроці?
  2. Що ви можете сказати про нього як про людину  й митця? (болісно переживав страждання українського народу і виливав їх біль на папері).
  3. Що вас, особисто, вразило у творчості В.Стефаника?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

  1. Знайомство з епіграфом.

 Епіграф:  «Чую їх біль, усі нитки, що рвуться між їх серцем і селом, і мені рвуться, чую їх біль і муку...» В.Стефаник

-         Про який біль говорив автор? Чиї муки йому такі близькі? (біль людей, які вимушені покинути рідний край і шукати кращої долі на чужині)

-         Як називаємо людей, які переїхали на постійне місце проживання до іншої країни? (емігранти).

-         Що таке еміграція?

Еміграція – переселення із своєї Батьківщини в іншу країну, зумовлене соціально – економічними, політичними або релігійними причинами.

-         Скільки було хвиль еміграції (4)

 

 

В історії  української еміграції визначають чотири хвилі переселенського руху.

Перша хвиля (кінець ХІХ – початок Першої світової війни). Емігрували до США, Бразилії, Канади, Аргентини, Австралії, Нової Зеландії. Причини еміграції: економічні, соціальні, політичні.

Друга хвиля(період між Першою і Другою світовими  війнами). Зумовлена поєднанням соціально – економічних та політичних  причин.

Третя хвиля(кінець Другої світової війни). Викликана політичними мотивами.

Четверта хвиля – так звана «заробітчанська»(з 1990 років). Причини – економічна скрута перехідного періоду в Україні.

-         У якому творі гостро звучить тема еміграції? («Камінний хрест»)

                            (запис у зошиті теми уроку, визначення задач уроку).

2. Слово вчителя. «Камінний хрест» - єдиний відгук серця В.Стефаника на трагічні для українського народу події, що відбулися в його краї наприкінці ХІХ – поч.. ХХ ст..

     Що вас найбільше вразило у творі? Які почуття переживали ви під час читання твору?

     Чи має цей твір історичне підґрунтя? Хто є прототипом головного героя?

 

«Камінний хрест»  написано в лютому 1899 року. Цей твір дуже любив сам письменник і через 36 років у листі до онука Стефана Дідуха писав: «Зараз по їх від’їзді я написав новий «Камінний хрест», де є дослівні думки. Вашого небіжчика діда майже в дослівнім наведенню. Це, так сказати, мій довг, сплачений Вашому дідові в українській літературі, він же, Ваш дідусь, мав в моїй молодості великий вплив...» Письменник змінив ім’я селянина Стефан на більш поширене Іван, а камінне поле замінив більш виразним образом безплідного піщаного горба. В основу новели покладено справжній факт. Стефан Дідух, односелець письменника (у новелі — Іван), емігруючи до Канади, поставив на своєму полі камінний хрест. Він і понині стоїть на найвищому горбі в Русові.

     Визначте жанр твору. Доведіть. (новела)

Новела – невеликий прозовий епічний твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом.

Ознаки: 

  • невеликий за обсяг;
  • невелика кількість дійових осіб;
  • вирізняється особливим динамізмом і психологізмом.

 

 

3.Робота над змістом твору.

- Хто є головним героєм твору?  Що ми про нього знаємо?(Іван Дідух).

  • Нехай він сам про себе розкаже. (монолог Івана Дідуха)

Бесіда.     Розбираючи новелу, створюємо психологічний портрет Івана.

  • Чи можна сказати, що Іван був сильною особистістю?
  • Чому письменник неодноразово порівнює Івана з конем?
  • Чому не кидав того «тєжкого» горба, який забирав усі сили? Чому він йому такий дорогий?
  • Яким у новелі постає горб? Гнітючий це образ чи світлий?
  • Чому Іван не дозволяв синам та жінці працювати на горбі? Чи досяг Дідух успіхів, чи  забезпечував горб сім’ю?
  • З якої причини спросив усе село перед від’їздом до Канади ?
  • Хто наполягав на еміграції? Чому?
  • На вашу думку, чи вірить Іван, що на чужині знайде щастя?
  • Які слова передають трагізм становища?
  • Чи міг Іван із жінкою залишитися, адже землі на двох вистачало?
  • Що переважило в Іванові – любов до рідного краю чи любов до дітей?
  • За що селяни шанують Івана?
  • Про що розмовляють селяни, що згадують?
  • Як в останньому епізоді автор передає душевний стан героїв?
  • У якому епізоді психологічне напруження досягає апогею? (танець Івана зжінкою (уривок з фільму))
  • Що він символізує? (танець - символ трагізму й розпачу прощання з рідним краєм)
  • Що ставить Іван на горбі? З якою метою він його поставив? Що він символізує?(Камінний хрест – пам’ятник тисячам українцям, які залишили рідний край у пошуках кращої долі).
  • Що символізує образ Івана Дідуха? (Іван Дідух – образ цілого народу, який тяжкою працею заробляє на добробут родині).

 

Отже, трагедія Івана Дідуха – трагедія всього краю, що несе камінний хрест нестатків і відчаю.

Психологічний портрет Івана Дідуха

 

139

 

    Чи засуджуєте ви Івана Дідуха? («Займи позицію»)

 

 

 

 

4.Ідейно – художній аналіз новели.

 

  1. Визначити тему, ідею твору.

 

Тема – еміграція за океан галицького селянства на межі ХІХ – поч..ХХ ст..

 

Ідея – єдність селянина з рідною землею.

 

  1. Ознаки якого літературного напрямку присутні в новелі?

 

Ознаки експресіонізму:

 

  • крайній індивідуалізм;
  • хвороблива напруженість;
  • викривленість образів.

 

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання.

 

     Чи актуальна тема еміграції в наш час?

     Чому люди покидають рідний край?

     Чи багато було б хрестів сьогодні?

 

    Що б  ви побажали українським емігрантам? (на мапі миру зробіть відповідні позначки).

 

 Діаспора – осередки національно налаштованих людей, які за певних причин залишили рідний край у пошуках кращого життя.

 

 

V. Домашнє завдання.

 

  • Визначити проблематику новели «Камінний хрест»
  • Підготувати конспект. Життєвий і творчий шлях О. Кобилянської.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку