Тема. В.Стефаник. «Камінний хрест». Історична основа твору. Психологічне розкриття теми еміграції.
Мета:поглибити знання учнів про творчість В.Стефаника¸ визначити жанрові особливості новели, іі історичну основу;
розвивати навички спостереження над текстом, висловлювання власної думки про прочитане; розкрити ідейно – художній зміст новели; розвивати творчі здібності учнів;
виховувати почуття патріотизму, вселяти віру в краще майбутнє держави.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь, навичок.
Обладнання: ІКТ, мультимедійна презентація, підручник, хрестоматія.
Хід уроку:
І. Орг. момент. З’ясування емоційного стану учнів.
Перед вами аркуші, на яких намальована валіза. Напишіть, який багаж ви б узяли з собою на сьогоднішній урок (озвучити: знання змісту твору, позитивний настрій, оптимізм…)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Епіграф: «Чую їх біль, усі нитки, що рвуться між їх серцем і селом, і мені рвуться, чую їх біль і муку...» В.Стефаник
- Про який біль говорив автор? Чиї муки йому такі близькі? (біль людей, які вимушені покинути рідний край і шукати кращої долі на чужині)
- Як називаємо людей, які переїхали на постійне місце проживання до іншої країни? (емігранти).
- Що таке еміграція?
Еміграція – переселення із своєї Батьківщини в іншу країну, зумовлене соціально – економічними, політичними або релігійними причинами.
- Скільки було хвиль еміграції (4)
В історії української еміграції визначають чотири хвилі переселенського руху.
Перша хвиля (кінець ХІХ – початок Першої світової війни). Емігрували до США, Бразилії, Канади, Аргентини, Австралії, Нової Зеландії. Причини еміграції: економічні, соціальні, політичні.
Друга хвиля(період між Першою і Другою світовими війнами). Зумовлена поєднанням соціально – економічних та політичних причин.
Третя хвиля(кінець Другої світової війни). Викликана політичними мотивами.
Четверта хвиля – так звана «заробітчанська»(з 1990 років). Причини – економічна скрута перехідного періоду в Україні.
- У якому творі гостро звучить тема еміграції? («Камінний хрест»)
(запис у зошиті теми уроку, визначення задач уроку).
2. Слово вчителя. «Камінний хрест» - єдиний відгук серця В.Стефаника на трагічні для українського народу події, що відбулися в його краї наприкінці ХІХ – поч.. ХХ ст..
Що вас найбільше вразило у творі? Які почуття переживали ви під час читання твору?
Чи має цей твір історичне підґрунтя? Хто є прототипом головного героя?
«Камінний хрест» написано в лютому 1899 року. Цей твір дуже любив сам письменник і через 36 років у листі до онука Стефана Дідуха писав: «Зараз по їх від’їзді я написав новий «Камінний хрест», де є дослівні думки. Вашого небіжчика діда майже в дослівнім наведенню. Це, так сказати, мій довг, сплачений Вашому дідові в українській літературі, він же, Ваш дідусь, мав в моїй молодості великий вплив...» Письменник змінив ім’я селянина Стефан на більш поширене Іван, а камінне поле замінив більш виразним образом безплідного піщаного горба. В основу новели покладено справжній факт. Стефан Дідух, односелець письменника (у новелі — Іван), емігруючи до Канади, поставив на своєму полі камінний хрест. Він і понині стоїть на найвищому горбі в Русові.
Визначте жанр твору. Доведіть. (новела)
Новела – невеликий прозовий епічний твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом.
Ознаки:
3.Робота над змістом твору.
- Хто є головним героєм твору? Що ми про нього знаємо?(Іван Дідух).
Бесіда. Розбираючи новелу, створюємо психологічний портрет Івана.
Отже, трагедія Івана Дідуха – трагедія всього краю, що несе камінний хрест нестатків і відчаю.
Психологічний портрет Івана Дідуха
Чи засуджуєте ви Івана Дідуха? («Займи позицію»)
4.Ідейно – художній аналіз новели.
Тема – еміграція за океан галицького селянства на межі ХІХ – поч..ХХ ст..
Ідея – єдність селянина з рідною землею.
Ознаки експресіонізму:
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання.
Чи актуальна тема еміграції в наш час?
Чому люди покидають рідний край?
Чи багато було б хрестів сьогодні?
Що б ви побажали українським емігрантам? (на мапі миру зробіть відповідні позначки).
Діаспора – осередки національно налаштованих людей, які за певних причин залишили рідний край у пошуках кращого життя.
V. Домашнє завдання.