Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українськог

Про матеріал
План-конспект уроку української літератури у 5 класі Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки „Хуха - Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати в них бережливе ставлення до природи, формувати бажання творити добро Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

План-конспект уроку української  літератури у 5 класі  

Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору

Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Василя Королева – Старого, опрацювати зміст казки „Хуха - Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати  в них бережливе ставлення до природи, формувати  бажання творити добро

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Епіграф:

Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

Обладнання: підручник з укр. літератури для 5 класу, презентація до уроку, ілюстрації до твору

Хід уроку

І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку.

(1 слайд  )

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь?  (2 слайд )

Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

  • Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло?(У казці) (3 слайд)

Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. Казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового». (3 слайд)

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку.

Незакінчені речення ( 4 слайд)

  1. Казка – це…
  2. Казка складається з таких частин:…
  3. Казки бувають …
  4. У казках зустрічають такі фантастичні істоти, як-от:…
  5. Літературною казкою називається …
  6. На попередніх уроках вивчали літературну казку… ЇЇ автор ….
  • Сьогодні на уроці ми маємо можливість познайомитися ще з одним письменником – творцем літературних казок – Василем Королевим – Старим. Як ім’я  Василя Короліва-Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила».
  • Хто ж такий  Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом  Королів-Старий?

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Перегляд презентації «В. Королів – Старий»

5 слайд

Справжнє ім'я - Васи́ль Ко́стьович Королі́в. Народився  в  с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 року в сім’ї священика – отця Костянтина. Пізніше родина, що складалася з батька, матері та  трьох дітей, опинилася в селі Чернещині, тут сталася велика трагедія — смерть від холери матері і двох дітей. Батько залишився лише з одним сином Василем.

6 слайд

Спочатку Василь навчався в Полтавській духовній семінарії, а потім продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті.  Працював  ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії.

7 слайд

Під час революції у 1917 – 1919 рр. підтримував борців за незалежність України. Писав у газетах «Рада», «Хлібороб», «Засів», був редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар», що виходив у Києві.

8 слайд

1919 року В. Королів-Старий був відряджений з дипломатичною місією УНР до Праги, де й залишився емігрантом. Там познайомився з молодою вчителькою на ім'яКармен - Альфонса – Фернанда – Естрелья – Наталена, закохався й одружився з нею. Для нас вона є відомою українською  письменницею Наталеною Королевою.  До речі, до писання українською мовою молоду дружину надихнув саме В. Королів – Старий.

9 слайд

Майже чверть століття Василь Королів – Старий прожив  за межами України. Долю чоловіка розділила і його дружина Наталена. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він – 11 грудня 1943 року, вона – 1 листопада 1966 року.

10 слайд

З-під пера В. Королева – Старого вийшли художні твори: роман «Хмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єси – казки   «Русалка – жаба», «Лісове свято».

2.Евристична бесіда.

- Які факти з біографії В. Королева – Старого свідчать про те, що ця людина вміла співчувати чужому горю, бо й сама його зазнала? (рання смерть матері й двох інших дітей).

-  Які риси характеру, на вашу думку, виховує у своїй дитині батько – священик? (доброту, милосердя, релігійність, чесність, справедливість).

- Що свідчить про любов Василя Костьовича до природи?  (обраний фах – ветеринар)

- Чи можна Василя Королева – Старого назвати патріотом, незважаючи на те, що він велику частину життя прожив за кордоном?  (під час революції боровся за незалежність України, навіть за кордоном сам писав про Україну й захопив цим свою дружину).

- Отож давайте знайомитися з творчістю Василя Королева – Старого детальніше.

3.Асоціативне питання.

- Перед нами збірка казок з таємничою назвою «Нечиста сила». (11 слайд)

 - З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)

4. Перегляд міні -  словника «Фантастичні істоти української міфології»

( 12 слайд)

- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.

(Слайд 13). Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує  і літає на мітлі Відьма.

(Слайд 14). То в людській, то в звірячій подобі  являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.

(Слайд 15). Усі таємниці природи знає Дідо Капуш, але ділиться своїми знаннями лише з обраними. Домашній затишок береже Домовик.

(Слайд 16). Крий Боже, щоб завітали у хату Злидні, бідності не уникнути. У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком.

(Слайд 17). Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цю красуня, щоб не було біди.  Душі померлих дітей – потерчата – блукають болотами.

(Слайд 18). Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка.

(Слайд 19). А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.

- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).

5.Розповідь вчителя.

 Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.

Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:

«Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».

  •  Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила.

6.Робота зі змістом казки.

  • Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)
  • А чи можуть звичайні люди бачити хух? Кому вони лише показуються? (Хухи невидимі, але іноді вони показуються добрим людям ).
  • А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

Тоді я вам відкрию таємницю.

Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться.

(слайд 20  )

-Хуха хоче перевірити, чи все ви знаєте про неї. Кожну свою відповідь підтверджуйте, будь ласка, зачитуванням відповідного уривку твору. 

- Скажіть, де і коли вона народилася?  

- За що її любили в родині?  

 - Які є види хух, і якою була Моховинка?

  1. Теорія літератури.

У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.

Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

(слайд 21 )

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.

  • Знайти портрет Моховинки у творі .
  • «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».

«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».

  • Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер?

8.Асоціативний ряд  (слайд 22)

  • Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.

Маленька

Обережна

Хороша

Охайна

Віддана, вірна

И

Наполеглива

Культурна, красива

Активна, акуратна

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

9.Робота з текстом твору.

  • Чому Моховинка  залишилась без домівки взимку? Прочитайте, яке лихо сталося з нею? (зачитати стр. 84 «Збудив її якийсь страшний звук… до  …як могли їй допомогти»)  (слайд 23)
  • Що мусила робити Моховинка, коли її хатка була зруйнована?  (зачитати  «Що було робити?... до   … всі родичі й знайомі кликали Моховинку до себе жити») 
  • Чи мстилася  Моховинка дідові за те, що він залишив її без дому у холодну зиму?
  • Хто у цій ситуації  є  злим, а хто добрим? 
  • (Отже, не завжди нечиста сила є поганою, іноді гіршими є люди)
  • Де  собі знайшла притулок? Чому  не боялася кіз? (зачитати стр. 86  Моховинка часто бачила диких кіз… до  …Так і стала Хуха – боровинка Хухою хлівною)  (слайд 24  )
  • З ким іще  познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві? Як це сталося? Які стосунки склалися у Моховинки з дітьми?  
  • Як діти описували мамі Хуху? ( «...Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м'якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».) (слайд 25)
  • Чи добре жилося Моховинці у хліві? Чому все ж таки  сумувала, адже  мала теплу домівку, їжу, друзів?  
  • Якого лиха завдав хухі  дід?  (зачитати «Саме тоді, коли вона показувала, як по деревах стрибає вивірка….  До   А той лихий дід почав її лаяти й ганити увесь Хушачий рід»)
  • Чому він не любив хух?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було ставлення  хухи до діда? Чому?   (зачитати «Шкода стало Моховинці старого… до  … Радий та щасливий  виліз він з намету й став на снігу»).
  • Яку віддяку  попросила хуха  від діда за свою добру справу? (зачитати «Хухи не потребують подяки.  до  … А тепер ходи здоров») (слайд 26)

- Молодці! Ви чудово пам’ятаєте пригоди Хухи.

— Як закінчується казка?

Що перемагає — добро чи зло?

V. Закріплення вивченого матеріалу

                                         Проблемні  питання

  • Чи вважаєте ви, що на зло слід відповідати злом?

— Чи змінився дід після випадку з хухами?

  • Що було б, якби хухи   не допомогли дідові, а мстили йому?
  • Чи не здається вам, що Василь Королів-Старий розчарувався в людях?

Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?

  • Продовжіть речення: «У творі злим був дід, тому що…

а в реальному житті злими бувають люди, коли …   (слайд 27)

  • Що потрібно змінити, щоб добра стало більше на землі? Чого потрібно вчитися людям? (бути уважними,  турботливими, толерантними один до одного, вміти прощати, жертвувати чимось заради інших).

V. Підсумок уроку.

-  Чого навчила вас  прочитана казка?

- Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей?

Перегляд презентації «В природу з добром іди»  (слайди 28 – 35)

Живуть в душі у кожної людини

 Дві протилежні половини:

 Одна з них - добра, світла, чудотворна,

 А друга - чорна,зла, потворна.

 Нехай зникають сумнів, сум і зло!

 Нехай живе в тобі добро!

 Любов – могутній щит від бід,

 Весь біль розтопить наче лід!

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання. (слайд  36)

Написати твір – роздум «Добро переможе зло, якщо…» або  розпитати у дорослих, яких міфічних істот вони знають, записати їхні розповіді, намалювати до записів ілюстрації.

Дякую вам за урок та бажаю добра й миру  (слайд  37).    

 

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
2966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку