Урок "В.Королів-Старий. "Хуха-моховинка". Добро і зло в казці"

Про матеріал
Цікавий урок про добро і зло на основі казки "Хуха-моховинка". Розробка включає в себе різні види роботи, серед яких гра, проблемно-тематичний аналіз, тест, ін.
Перегляд файлу

5 клас

Тема:  В. Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці. ТЛ: портрет

Мета: познайомити учнів з ідейно-художнім змістом казки, визначити в ній елементи добра і зла, навчити аналізувати портрети персонажів; виховувати любов до природи, бажання захищати слабших, чинити по совісті; розвивати уяву, критичне мислення, культуру зв’язного мовлення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: карта з конвертами-питаннями, картка тестування, малюнок Хухи.

Хід уроку

І. Організація класу. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

  • З яким твором познайомилися на попередньому уроці?
  • Хто його автор?
  • Чим літературна казка відрізняється від народної?
  1. Тестування (окремі учні)

1. Який характер мала Хуха?

А Злий, зухвалий; 

Б непосидющий, ледачий;

В лагідний, слухняний; 

Г грубий, примхливий.

2. Як Хухи називають людей?

А «Вищі створіння»; 

Б «люди»;

В «господарі»; 

Г «істоти».

3. Чому немає Хух-болотянок?

А Бо Хухи не люблять вогкого;

Б бо їм не подобається ця назва;

В бо вони так далеко не селяться;

Г бо вони є лише лісові.

4. Коли Хухи змінюють місце проживання?

А Постійно, бо вони кочують з місця на місце;

Б коли вони облюбують інше місце;

В ніколи, бо вони з роду в рід живуть по одних і тихсамих міс­цях;

Г коли щось зруйнує їхню домівку.

5. Хто доглядав за бором, у якому жила Моховинка?

А Лісник; 

Б інші Хухи;

В лісоруб; 

Г лісовик.

6. Що насправді побачила Моховинка, прокинувшись одного дня?

А Імлу; 

Б густий туман;

В перший сніг; 

Г срібну пелену.

7. Як мудрий і досвідчений Хо-Суковик порадив Моховинці ряту­вати свою домівку?

А Атакувати лісоруба зграєю Хух;

Б покликати на допомогу лісника;

В перенести домівку до іншого дерева;

Г звернутися за допомогою до лісових мешканців.

8. Де Моховинка знайшла собі нову домівку?

А Її запросили до себе рідні;

Б в іншому дереві в лісі;

В у домі лісника; 

Г у хліві на, узліссі.

9. Чим годувалась Моховинка в новому домі?

А Недоїдками; 

Б крихтами хліба;

В медом; 

Г сіном.

10. Яке нещастя трапилося одного дня в хліві?

А Коза заплуталась у сітку;

Б господар забув нагодувати худобу;

В кози втекли до лісу;

Г хлів зруйнували.

11. З ким потоваришувала Моховинка?

А З дітьми господаря;

Б з дідом-лісорубом;

В з домашніми комахами;

Г з господарем та його дружиною.

12.  Чому Моховинці довелося повернутись до лісу?

А Дід-лісоруб поранив її; 

Б господар прогнав її;

В рідні дуже сумували за нею;

Г тому що скінчилась зима.

  1.   Решта учнів діляться на три команди. Між ними проходить змагання. На дошці дорога, розділена на чотири кольорові частини. Біля кожної частини приєднано конверт такого ж кольору із завданнями.  Представники команд по черзі кидають кубик, просуваються вперед по дорозі та дають відповіді на питання.

Орієнтовні питання

Червоне поле – біографія Короліва-Старого

  • Де народився Королів-Старий?(+6)
  • Ким за професією був батько письменника? (+7)
  • Назвть один прозовий твір, написаний Королівом-Старим (+5)
  • Де прожив свої останні роки письменник? (+7)
  • Як називається найвідоміша збірка Короліва-Старого? (+5)
  • Королів-Старий – це справжнє прізвище письменника? (+4)

Зелене поле – знання тексту

  •        Які бувають Хухи? (+2)
  • Хто оберігав спокій Хух? (+5)
  • Де жила головна героїня? (+2)
  • Що не любили Хухи? (+3)
  • Чому Хух не помічають люди? (+2)

Синє поле – переказ тексту

  • Розкажіть про зимові пригоди Хухи (перша зима)
  • Перекажіть, як Хуха врятувала людину
  • Розкажіть, чому Хуху називали Кривенькою Моховинкою?
  • Розкажіть про життя Хухи у людей
  • Перекажіть, що сталося з Хухою, як вона втратила домівку?
  • Розкажіть про ставлення Хухи до кіз.

Жовте поле – читання

  • Зачитайте портрет діда (+3)
  • Відступаємо , -1, все-таки казка про нечисту силу
  • Прочитайте,я кою була дівчинка , її портрет (+4)
  • Які слова сказані про хлопчика? Зачитайте (+5)
  • Прочитайте портрет Моховинки (+1)
  • Молодці, ви прочитали казку, +3

f03_desjatoe_korolevstvo_viktorina_pervoklassnika_417312_1 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Повідомлення теми  та мети уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Слово вчителя.
  • Ми з вами декілька разів згадали слово «портрет». Що називається портретом? Для чого письменники складають портрети своїх героїв? Через портрет письменники в першу чергу відображають характер героя, показують його роль у тексті.
  • Для чого ж Королів –Старий розказав нам про Хуху-Моховинку? З’ясувати це – завдання нашого уроку.
  1. Запис теми в зошити.
  2. Робота з текстом
  • Яке ім’я дав письменник своїй героїні? (Імена, назви записуємо в зошити в стовпчик)
  • Як він ставиться до Хухи? Занйдіть слова про Хуху, які підтверджують, що Королів-Старий ставиться з любов’ю до героїні.
  • З чим, ким порівнює письменник Хух? Чому саме з котиком? У кого є котик? Як ви до нього ставитеся?
  1. Робота зі словниками.

Запис: Порівняння – художній засіб, при якому один об’єкт (предмет) порівнюється з іншим.

  1. Порівняльна характеристика
  • Чи дає письменник ім’я дідові-лісорубу? (Імена, характеристики записуємо в зошит у другий стовпчик)
  • Чи малює письменник портрет діда, його обличчя? Чому ні?
  • Перекажіть дві перші зустрічі Хухи з дідом. Які почуття викликає у вас лісоруб?
  1. Робота в зошитах
  • Яким словом можна узагальнити характеристики діда? (Зло)
  • Яким словом можна узагальнити характеристики Хухи? (Добро)
  1. Робота за текстом.
  • Зачитайте, як саме дід ставиться до хух. Чому?
  • Чи були ще у тому селі, у тому світі, на вашу думку, такі люди, як дід?
  • Як Хухи називали людей?  Кого з людей знали на ім’я? Чому, чим він вирізнявся серед інших? (Лісник захищав ліс).
  • Чому до дітей Хухи ставилися інакше, ніж до дорослих?
  • Знайдіть на с.83 два вислови письменника про людей. Якими з цих висловів постають люди? (Байдужими)
  1. Читання в особах уривку. Аналіз
  • За яких обставин змінилося враження діда про Хух? Прочитайте уривок в особах.
  • Які  риси характеру показала Хуха?
  • Як вирозумієте: «Я роблю добро з повинності»?
  • Що примушує Хуху робити добро? (Серце, мораль, душа)
  1. Творча лабораторія
  • Подумайте і скажіть, а як би ви вчинили на місці Моховинки під час останньої зустрічі з дідом.
  1. Етнокультурологічний словник.
  • Є таке поняття, як «традиція»(постійність). Традиційно нечиста сила сприймається так (Читаємо із словника)
  1. Висновки
  • Чому ж Хуха зображена нетрадиційною, доброю, а не злою?
  • Який світ,  згідно з вашими записами, виграє за моральними якостями: людей чи нечистої сили?
  • Так з якою метою написав Королів-Старий цю казку? До чого хотів закликати і кого?

ІV. Підсумок уроку. Домашнє завдання

Є Біблійна істина: «Стався до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе». Чи можна пов’язати цю заповідь з нашою казкою?

Удома написати коротко: Чого навчила казка?

Прочитати «Потерчата» на урок позакласного читання.

*Скласти власну фантастичну казку.

 

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
4072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку