Тема уроку : « Ми боржники природи»
Мета: Ознайомити учнів з поняттям «екологія людини», виявити особистісні і колективні цінності, розвивати вміння працювати у команді, сприяти розвитку людської душі, розуміння учнями відповідальності перед природою і суспільством, виховання людяності , почуття громадянина світу.
Обладнання та матеріали: Розміщені на дошці – цитата (зазначена нижче), поняття «екологія людини». Папір, кольорові олівці, кришки від пластикових пляшок.
Хід заходу:
Людина, яка втрачає ціннісні орієнтири, починає руйнувати навколо себе все, що її оточує – природу, суспільство, родинні зв’язки.
Привітання
Сьогодні знову Свято знань
І день численних привітань.
Тож я вітаю наше коло
І першим буде добре слово.
Добрий день і добрий час!
Добрих дум для вас і нас!
Добро душі у світ несіть
І звісно з себе ви почніть.
Навчальний рік розпочинаємо
І один одного привітаємо!
Посміхніться, обійміться,
Добром душі усіх торкніться!
Вправа: «Привітання». Привітайте свого сусіда з початком нового навчального року посмішкою, обіймами і побажанням (побажання не мають повторюватися. Учні вітають свого сусіда по парті і за бажанням інших членів колективу.
Вчитель: Ви певно звернули увагу на напис на дошці? (зачитує цитату Міцай Ю.В.) Як ви її розумієте?
Учні висловлюють свої думки
Вчитель: Що означає слово «цінність»? (обговорення) Які людські цінності ви знаєте? (запис на дошці цінностей названих учнями)
Вправа: «Мої і наші цінності». Учням роздаються листочки на яких їм пропонується записати свої власні цінності (до 10), потім з них кожна дитина має обрати лише 3, які на її думку є найголовнішими. На останньому етапі вправи учні мають поспілкуватися між собою і виявити тих, з ким і скільки разів співпадають їх цінності. Таким чином будуть визначені цінності учнівського колективу. Їх буде записано на дошці.
Вчитель: Ми з вами живемо і сповідуємо свої цінності серед оточуючих, у соціальному і природному середовищах.
Природне середовище щодо людини виконує три основні функції: економічну — забезпечує народне господарство ресурсами; біологічну — забезпечує фізичне здоров’я; соціальну — забезпечує духовний розвиток суспільства в цілому.
А чи знали ви, що є ціла наука про взаємовідносини людини і навколишнього середовища?(припущення учнів)
.Вправа: «Людина і навколишнє середовище»(робота в парах або малих групах). Намалюйте схематично, як людина взаємодіє з навколишнім середовищем. Покажіть позитивні та негативні взаємодії. Після виконання завдання групи презентують свої роботи. Обговорення.
Вчитель: Людина прагне жити у безпеці, вберегтися від тиску чинників зовнішнього середовища на її організм, психіку, духовну сферу. Турбота про це — справа суспільна та особиста. Усім сьогодні потрібні екологічні знання, екологічна культура. Вміння раціонально організувати свій життєвий простір, не шкодити собі.
Організм людини тісно взаємопов’язаний з навколишнім природним середовищем, є частиною глобальної екологічної системи. Життя людства залежить від безперервного функціонування природних систем.
Вправа: «Ми єдине ціле». Метою вправи є дати учням зрозуміти, що все людство на Землі і природа є єдиною системою, де кожен грає свою роль і несе відповідальність. Учні стають у коло, у правій руцікожен тримає кришку від пластикової пляшки. Учні мають одночасно перекласти кришечку з правої руки у ліву, а потім сусіду у праву руку. Утворюється конвеєр. Єдність і незламність цього дійства буде залежати від злагодженої роботи, хтось буде збиватися руйнуючи цей ланцюжок. Що і буде наочним прикладом порушення системи. Вправа триває доти, доки учні не навчяться злагоджено працювати.
Після вправи учні роблять висновки.
Вчитель: То що ж таке екологія людини та її душі? Від чого вона залежить та до яких наслідків призводить?
Обговорення
Підсумки
Вчитель: Природа – безцінний дар! Кожна людина має цінність і кожен наш крок є важливим. Зберігайте екологію своєї душі тоді світ навколо буде світлішим, чистішим та приємнішим для нас і майбутніх поколінь.