Тема. Вимова і написання префіксів роз-, без-
Мета: ознайомити учнів з вимовою та написанням префіксів роз-, без-; розвивати орфографічну й зорову пам’ять; утворювати нові слова з цими префіксами, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, творчі здібності, уміння грамотно писати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес до мови, культуру мовлення, найкращі людські якості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь, навичок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Налаштування емоційного стану учнів.
Діти, яких свят ми з вами незабаром очікуємо? У вас на партах є ялиночки, побажайте один одному щось добре на уроці…
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда
2. Діти, до нас завітав Сніговик і попросив записати такі слова: (музика Сніговика)
Безпомічний, розгніваний, розхвильований, безпорадний.
- Давайте визначимо префікси условах, які записали.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Як ви здогадалися, сьогодні ми будемо вивчати тему «Вимова і написання префіксів роз-, без-» (запис у зошиті)
Отже, допоможемо Сніговику і самі вивчимо правило.
Давайте визначимо задачі нашого уроку:
- Для чого потрібно знати правила написання й вимови префіксів роз-, без-? (щоб бути розумними, грамотними).
Девіз нашого уроку: « Щоб грамотними бути, знання треба здобути».
ІV. Сприйняття й розуміння нового матеріалу.
1.Пояснення нового матеріалу. Спостереження за мовним матеріалом.
Безпомічний, розгніваний, розхвильований, безпорадний.
Отже, Запам’ятайте: у кінці префіксів роз-, без- завжди пишеться буква ( з ).
Запишемо слово транскрипцією:
Безпорадний –
2. Тренувальні вправи. (Отже, виконуючи вправи, знаходимо частини Сніговика.)
1. Записати слова на дошці і в зошиті, вставляючи замість крапок пропущену букву; робимо висновок. (самоперевірка)
Ро..чарований, ро..смішити, бе..болісний, бе..смертя, бе..зоряний, ро..чинний, ро..писати, бе..зкорисний, бе..сумнівний, ро..щебетатися, ро..відати, бе..білетний.
2. Записати слова парами: до поданих слів дібрати спільнокореневі з протилежним значенням(антоніми) з префіксами роз-, без-. Скласти з парою речення.
Зав'язати – розв'язати, зсипати – розсипати, хмарний – безхмарний, грамотний – безграмотний, цінний – безцінний.
3. Замінити подані словосполучення синонімічними прикметниками з префіксами роз-, без-.
Сміливий хлопчик(безстрашний), тихі кроки( безшумні), широкий степ(безмежний), пуста вулиця(безлюдна), жорстокий ворог( безпощадний), пасивна людина(бездіяльна).
Довідка: безстрашний, безшумні, безмежний, безлюдна, безпощадний, бездіяльна.
4. Фізкультхвилинка.
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!
5. Робота з підручником.
Вправа 253 (за рядами)
Ір – 1 – 2 реч.
ІІр – 3 – 4 реч.
ІІІр. 5 – 6 реч.
VІ. Підсумок уроку.
1.Тепер Сніговичок задоволений і посміхається, бо завдяки нашим зусиллям він знайшов усі загублені частини свого тіла. Він хоче подякувати вам і просить мене погратися з вами у сніжки. Я вам кажу слово, а ви повинні додати префікс роз -, без-.
Загадка – розгадка, водний – безводний, мити – розмити, коштовний – безкоштовний, помилковий – безпомилковий, формувати – розформувати, системний – безсистемний.
2. Вправа «Незакінчене речення…» На сніжинках написати
«Сьогодні на уроці я…» і прикріпити біля Сніговика.
VІІ. Домашнє завдання.
П.23, знати правило, вправа 254 (низький – середній рівень)
Вправа 256 (достатній – високий).