Тема. Вимова і написання префіксів роз-, без-

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з вимовою та написанням префіксів роз-, без-; розвивати орфографічну й зорову пам’ять; утворювати нові слова з цими префіксами, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, творчі здібності, уміння грамотно писати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес до мови, культуру мовлення, найкращі людські якості.
Перегляд файлу

Тема. Вимова і написання префіксів роз-, без-

Мета: ознайомити учнів з вимовою та написанням префіксів роз-, без-; розвивати орфографічну й зорову пам’ять; утворювати нові слова з цими префіксами, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, творчі здібності, уміння грамотно писати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес до мови, культуру мовлення, найкращі людські якості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь, навичок.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Налаштування емоційного стану учнів.

Діти, яких свят ми з вами незабаром очікуємо? У вас на партах є ялиночки, побажайте один одному щось добре на уроці…

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Бесіда

  • Що таке префікс?
  • Де стоїть префікс у слові?
  • Як позначається префікс? (Для чого потрібні префікси? ( для утворення слів з новим лексичним значенням)

2. Діти, до нас завітав Сніговик і попросив записати такі слова: (музика Сніговика)

Безпомічний, розгніваний, розхвильований, безпорадний.

  • Про що повідомив нам Сніговик? (так, він чимось стурбований і хоче , щоб ми йому допомогли).
  • Чого не вистачає у Сніговика? (отже, виконуючи правильно завдання, будемо знаходити частини Сніговика, яких не вистачає)

-          Давайте визначимо префікси условах, які записали.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Як ви здогадалися, сьогодні ми будемо вивчати тему «Вимова і написання префіксів роз-, без-» (запис у зошиті)

Отже, допоможемо Сніговику і самі вивчимо правило.

Давайте визначимо задачі нашого уроку:

  • навчитися правильно вимовляти, записувати слова з префіксами роз-, без-;
  • знаходити слова з префіксами в тексті, реченні…;
  • утворювати нові слова;
  • застосовувати вивчені правила на практиці.

- Для чого потрібно знати  правила написання й вимови префіксів роз-, без-? (щоб бути розумними, грамотними).

Девіз нашого уроку: « Щоб грамотними бути, знання треба здобути».

ІV. Сприйняття й розуміння нового матеріалу.

1.Пояснення нового матеріалу. Спостереження за мовним матеріалом.

  • Прочитайте записані слова на дошці.

Безпомічний, розгніваний, розхвильований, безпорадний.

  • Яку букву ви записали в кінці префіксів роз-, без-? ( буква (З))

Отже, Запам’ятайте: у кінці префіксів роз-, без- завжди пишеться буква ( з ).

  • А як вимовляються слова з цими префіксами з'ясуємо п.23, стор 121 (розгорніть підручники).

Запишемо слово транскрипцією:

Безпорадний –

2. Тренувальні вправи. (Отже, виконуючи вправи, знаходимо частини Сніговика.)

1. Записати слова на дошці і в зошиті, вставляючи замість крапок пропущену букву; робимо висновок. (самоперевірка)

Ро..чарований, ро..смішити, бе..болісний, бе..смертя, бе..зоряний, ро..чинний, ро..писати, бе..зкорисний, бе..сумнівний, ро..щебетатися, ро..відати, бе..білетний.

2. Записати слова парами: до поданих слів дібрати спільнокореневі  з протилежним значенням(антоніми) з префіксами роз-, без-. Скласти з парою речення.

Зав'язати – розв'язати, зсипати – розсипати, хмарний – безхмарний, грамотний – безграмотний, цінний – безцінний.

3. Замінити подані словосполучення синонімічними прикметниками з префіксами роз-, без-.

Сміливий хлопчик(безстрашний), тихі кроки( безшумні), широкий степ(безмежний), пуста вулиця(безлюдна), жорстокий ворог( безпощадний), пасивна людина(бездіяльна).

Довідка: безстрашний, безшумні, безмежний, безлюдна, безпощадний, бездіяльна.

4. Фізкультхвилинка.


У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали — сіли, встали — сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Книги відкриваємо —

Знання здобуваємо!


 

5.  Робота з підручником.

Вправа 253 (за рядами)

Ір    1 – 2 реч.

ІІр – 3 – 4 реч.

ІІІр.  5 – 6 реч.

 

VІ. Підсумок уроку.

1.Тепер Сніговичок задоволений і посміхається, бо завдяки нашим зусиллям він знайшов усі загублені частини свого тіла. Він хоче подякувати вам і просить мене погратися з вами у сніжки. Я вам кажу слово, а ви повинні додати префікс роз -, без-.

 

Загадка – розгадка, водний – безводний, мити – розмити, коштовний – безкоштовний, помилковий – безпомилковий, формувати – розформувати, системний – безсистемний.

2. Вправа «Незакінчене речення…» На сніжинках написати

«Сьогодні на уроці я…» і прикріпити біля Сніговика.

 

VІІ. Домашнє завдання.

П.23, знати правило, вправа 254 (низький – середній рівень)

Вправа 256 (достатній – високий).

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
5463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку