ЯДС
Тема: Вивчаю властивості речовин на прикладі води
Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та виконувати деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояви цих властивостей у природі; розвивати пізнавальну активність школярів, вміння аналізувати і робити висновки, забезпечити розвиток логічного та просторового мислення, уваги, пам’яті, виховувати інтерес до вивчення природознавства, спостережливість, бережливе ставлення до води, навчати економно використовувати воду.
Обладнання та матеріали: прозорі склянки, посудина з водою, скло, чайник з гарячою водою, шматочки льоду, опорні таблиці, кольорові олівці, фрагменти малюнків, комп’ютер, слайди зі звуками різних джерел води, уривок мультфільму «Бережіть воду», презентація «Вода», відеоролик «Вода – найцінніший скарб» .
Очікувані результати: учні зможуть називати властивості води, пояснювати досліди, які проводять, робити висновки; учні зрозуміють значення води для живої природи, необхідність економії та охорони водних ресурсів.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
1.Вправа «Мобільний синоптик».
Чергові : сьогодні день тижня – п᾿ятниця, 4 листопада, стан неба - , опади- , погода стала прохолодною, порівняно з жовтнем, останній місяць осені.
ІІ.Оголошення теми і мети уроку.
Бесіда
- Відгадайте загадку:
Часом і на камінь пнеться,
Як немає — все всихає,
Звір і птиця помирає. (Вода)
-Для чого потрібна на Землі вода?
- Що станеться, якщо води не стане на планеті?
- Де ми можемо знайти воду?
- Як і для чого людина використовує воду?
- Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води, її значення у природі. Проведете досліди, за допомогою яких можна виявити властивості води та навчитеся правильно і економно використовувати водні ресурси.
1. Створення проблемної ситуації.
В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи улетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
2. Знайомство з метою уроку.
3. Перегляд відеоролика.
А допоможуть нам в цьому казкові гості. Відеоролик «Водознайко і Крапусь».
4. Практична робота. Проведення дослідів, що демонструють властивості води
Досліди учні проводять разом із вчителем.(все демонструється на екрані комп’ютера.)
-Спочатку робимо припущення, висуваємо гіпотезу, а потім проводимо дослід.
Дослід №1 .Наллємо у склянку воду, потім виллємо у тарілку. Що з нею сталося? Чи має вода форму?(Текуча, не має форми.)
Дослід №2. Що легше: лід чи вода?
Дослід №3 Які речовини розчиняються у воді?
Висновок роблять діти.
► Фізкультхвилинка
ІІІ. Закріплення вивченого
1. Хвилинка допитливих «Чи знаєш ти, що…?»
-Всі живі істоти складаються з води: риби — на 75%, тварини — на 75%, картопля — на 76%, медузи — на 99%, помідори — на 96%, яблука — на 85%. Навіть людина, і та, складається з води: у новонародженого в тілі міститься 86%, у старої ж людини — не більше 50%.
-Якби льодовики нашої планети раптово розтанули, то близько 1/8 всієї суші затопило б водою, а рівень у світовому океані піднявся б на 65 метрів!
-80% земної поверхні вкриті водою.
-3% води на землі прісні; більша частина прісної води зберігається у замерзлому стані в льодовиках.
-Кров людини на 83% складається з води.
-Людина може обходитися 30 діб без їжі і менше тижня без води.
2. Творча робота.
-А ось у зошитах зачакловані малюнки. Чого тут не вистачає? Візьміть олівці та розчаклуйте малюнки. Вони вам допоможуть пригадати, як люди використовують воду.
3. Гра „Можна-не можна”.
Діти працюють за допомогою сигнальних карток.(+ можна, - не можна).
Чи можна викидати в річку сміття?
Чи можна розчищати джерела?
Чи можна розчищати від склянок, камінців ставок?
Чи можна будувати криниці?
Чи можна купатися в забрудненій воді?
4. Гра „Так-ні”.
Чи може вода замерзати?
Чи випаровується вода?
Вода постійно рухається?
Без дощу і трава не росте
В морі прісна вода
Ріки, озера – це теж вода?
Бурульки ростуть влітку?
Вода ніколи не може замерзнути?
Роса з’являється вранці?
Без води людина може обійтися?
Вода може бути текучою і прозорою?
5. Бесіда про економне використання води (відеоролик «Вода – найцінніший скарб»), складання пам’ятки «Як берегти воду».
ІV. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете вдома такий дослід. Налийте води у пластикову пляшку і покладіть її в морозильник. Коли вона замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося. Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося. Поміркуйте, чому це відбувається?
V. Домашнє завдання
Читати в підручнику с.90-91, розв’язати задачу у зошиті на ст. 35
Провести дослід з водою у пляшці, зробити висновок.