Тема. Володимиро Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя.
ТЛ: головний герой, другорядний герой
Мета:
дидактична: учити виділяти риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків; проаналізувати роль засобів творення образу у творі, знайти портрет, діалоги; ознайомити з поняттями «головний герой», «другорядний герой»;
розвивальна: розвивати вміння характеризувати персонажів оповідання, розрізняти поняття «головний герой» і «другорядний герой», визначати художні деталі, висловлювати своє ставлення до зображуваного;
виховна: виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою та щедрою на добро, порядність, чесність; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: прислів’я, алгоритм характеристики образу, «чарівна скринька», ілюстрації до твору, асоціативний кущ, презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент уроку.
Встаньте діти, підведіться,
На сусіда подивіться,
Один одному всміхніться,
До уроку підготуйтесь
І активно всі працюйте.
ВСІ: Доброго дня!
ДІВЧИНКА: На нашому відкритому уроку
ХЛОПЕЦЬ: Гостей дорогих ми раді вітати!
ІІ. Установчо-мотиваційний етап.
Я- учень.
Я-особистість творча.
Я думаю, аналізую
Я не боюся висловлювати власні думки.
Помилившись міркую далі. На помилках вчаться.
Я хочу багато-багато знати.
Я сьогодні отримаю найкращю оцінку.
«Гляди , не забудь: людиною будь» . Народна мудрість.
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
3.1. Розгорніть підручники на с. 69-70, перегляньте ще раз біографію Володимира Винниченка. Зараз ми з вами проведемо літературну вікторину. Дайте коротку відповідь на питання.
2.2.Гра «Упізнай персонажа» (слайд 3)
- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька» Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.
«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)
«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)
«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)
«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)
«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)
«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться»
(Федько)
«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)
«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)
«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)
«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)
«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
3.1. Оголошення теми й мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів-однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього та проаналізуємо роль засобів творення образу у творі.
3.2. Робота в зошитах
- Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота й тему уроку:
«Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя»
3.3.Робота з епіграфом
- Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли слова Григорія Сковороди. (Краще бути бідним, але мати багатий внутрішній світ, ніж мати багатства, бути заможним і несправедливо чинити)
- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
- Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька)
- А кого стосується друга частина? (Толі)
- На сьогоднішньому уроці ми простежимо, чи дотримувався Федько даного вислову у своєму житті.
ІV. Застосування знань, умінь і навичок
4.1. Робота над теоретико-літературними поняттями
- Хто є головним персонажем у творі? (Федько)
- Як ви розумієте слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)
- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)
- Давайте з’ясуємо, хто ж такий головний герой у творі? Прочитайте визначення в підручнику, запишіть.
- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)
- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)
- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм, запишіть. (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)
4.2. Складання схеми
Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник».
- Чи є в нього прототип? (Прототип - конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа)
- Хто є прототипом Федька? (Автор – Володимир Винниченко)
- Хто були батьки Федька? (Батько Іван — «типографщик», мати Іваниха — домогосподарка). Отже, Федько — син бідного робітника друкарні.
- Які риси характеру мав Федько? Підтвердіть свої слова цитатами з твору. Ми з вами будемо складати «Асоціативний кущ» і запишемо його в зошити.
--- Які стосунки з другорядними персонажами? Знайдіть цитати вчинків Федька, охарактеризуйте їх.
І ряд – хатки з піску, ІІ – пускання змія, ІІІ – бродіння по калюжах.
4.4. Робота з прислів’ями
Вікторина «Народна мудрість»
Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ?
- Народна мудрість завжди вдало підкреслює риси характеру людини. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються головного героя, тобто Федька. З’ясуйте, кого характеризують інші прислів’я?
V. Підсумок уроку
5.1. Гра «Упіймай якість»
- Ви маєте «зловити» риси характеру, притаманні Федькові, плескаючи в долоні. Богобоязливий, відважний, брехливий, відвертий, справедливий, байдужий до чужого горя, веселий, підступний, товариський, добродушний, заздрісний, недоброзичливий,сміливий.
5.2.Заключне слово вчителя
Автор дуже майстерно зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика й багатство його внутрішнього світу. Тому ми маємо виховувати в собі такі риси характеру.
Техніка безпеки на водоймах:
- Які ви знаєте правила поведінки на водоймах у зимовий та літній час?
- Як себе повинні вести діти й дорослі в родині?
4.Узагальнення вивченого на уроці
Слово вчителя
- Чим можна виміряти добро? Грами – вагами, довжину – метрами, а добро? ...Людським серцем.
Оцінювання учнів
Домашнє завдання.