Тема. Володимиро Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя. ТЛ: головний герой, другорядний герой

Про матеріал
Тема. Володимиро Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя. ТЛ: головний герой, другорядний герой Мета: дидактична: учити виділяти риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків; проаналізувати роль засобів творення образу у творі, знайти портрет, діалоги; ознайомити з поняттями «головний герой», «другорядний герой»; розвивальна: розвивати вміння характеризувати персонажів оповідання, розрізняти поняття «головний герой» і «другорядний герой», визначати художні деталі, висловлювати своє ставлення до зображуваного; виховна: виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою та щедрою на добро, порядність, чесність; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності. Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок. Обладнання: прислів’я, алгоритм характеристики образу, «чарівна скринька», ілюстрації до твору, асоціативний кущ, презентація. Перебіг уроку І. Організаційний момент уроку. Встаньте діти, підведіться, На сусіда подивіться, Один одному всміхніться, До уроку підготуйтесь І активно всі працюйте. ВСІ: Доброго дня! ДІВЧИНКА: На нашому відкритому уроку ХЛОПЕЦЬ: Гостей дорогих ми раді вітати! ІІ. Установчо-мотиваційний етап. 1. Аутотренінг Я- учень. Я-особистість творча. Я думаю, аналізую Я не боюся висловлювати власні думки. Помилившись міркую далі. На помилках вчаться. Я хочу багато-багато знати. Я сьогодні отримаю найкращю оцінку. 2. Поясніть епіграф уроку. «Гляди , не забудь: людиною будь» . Народна мудрість. ІІІ. Актуалізація опорних знань: 3.1. Розгорніть підручники на с. 69-70, перегляньте ще раз біографію Володимира Винниченка. Зараз ми з вами проведемо літературну вікторину. Дайте коротку відповідь на питання. 1. Область України, яка стала місцем народження В. Винниченка? (Кіровоградська) 2. У якій родині народився майбутній письменник? (Міщанській) 3. Де навчався майбутній письменник? (Народна школа, гімназія, Київський університет) 4. Про що був перший літературний твір, написаний у 14-річному віці? (Про Запорозьку Січ) 5. Назва першого оповідання В. Винниченка. («Сила і краса») 6. Де письменник провів останні роки життя? (У Франції) 7. Що означає слово «халамидник»? (Розбишака, пустун) 8. За що батько давав Федькові гроші? (Він ніколи не брехав) 9. Чим закінчується твір В. Винниченка? (Смертю Федька) 2.2.Гра «Упізнай персонажа» (слайд 3) - А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька» Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує. «…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько) «…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя) «Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько) «Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько) «…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі) «…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться» (Федько) «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя) «Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько) «Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька) «...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя) «…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка) ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності 3.1. Оголошення теми й мети уроку - На сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів-однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього та проаналізуємо роль засобів творення образу у творі. 3.2. Робота в зошитах - Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота й тему уроку: «Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя» 3.3.Робота з епіграфом - Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли слова Григорія Сковороди. (Краще бути бідним, але мати багатий внутрішній світ, ніж мати багатства, бути заможним і несправедливо чинити) - Чи погоджуєтесь ви з цією думкою? - Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька) - А кого стосується друга частина? (Толі) - На сьогоднішньому уроці ми простежимо, чи дотримувався Федько даного вислову у своєму житті. ІV. Застосування знань, умінь і навичок 4.1. Робота над теоретико-літературними поняттями - Хто є головним персонажем у творі? (Федько) - Як ви розумієте слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших) - Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю) - Давайте з’ясуємо, хто ж такий головний герой у творі? Прочитайте визначення в підручнику, запишіть. - Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки) - Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних) - Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм, запишіть. (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі) 4.2. Складання схеми Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». - Чи є в нього прототип? (Прототип - конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа) - Хто є прототипом Федька? (Автор – Володимир Винниченко) - Хто були батьки Федька? (Батько Іван — «типографщик», мати Іваниха — домогосподарка). Отже, Федько — син бідного робітника друкарні. - Які риси характеру мав Федько? Підтвердіть свої слова цитатами з твору. Ми з вами будемо складати «Асоціативний кущ» і запишемо його в зошити. • непосидючий («...неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці») • сильний («...першій по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде...») • відкритий («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив») • упертий («...не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить») • стійкий («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...») • правдолюб («Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить») • непримиренний до зрадництва («Не любить також Федько й товаришів видавати») • спокусник («...Федько знову спокушає Толю. І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти») • спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка») • Інсценізація. • Суддя. Давайте поглянемо, які відносини були в родині Федька. • Батько. Ти лазив з Толею драть горобців? • Федько. Лазив. • Батько. Ти порвав йому штанці? • Федько. Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе. • Мати. Та як ти смієш так говорити? То дитина благо¬родна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з кватири виженуть... Щоб ти не смів підходити до нього, мурло ти репане. З свино¬пасами тобі гратись, а не з благородними дітьми. Нещастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою... А батько нічого йому не скаже, роби, син¬ку, що хочеш, бий дітей, хай нас виженуть з кватири... • (Батько мовчить і хмуро дивиться у вікно.) • Мати. Пожильці їм знесуть плату за квартири, мужики за землю грошей привезуть, їх ніхто не вижене з квартири, хоч би Толя як обидив Федька. Батько. Скидай, сучий сину, штани! (Грізно звертається батько до Федька. Федько спідлоба дивиться на тата.) • Федько. За віщо? ( Ледве чутно питає.) • Батько. За те, що водишся з благородними дітьми. Я то¬бі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами во¬дитися. Не кумпанія вони тобі. • Федько. Та я з ним не водюсь, він сам лізе. • Батько. Жени його під три чорти од себе... яка він тобі кумпанія?.. Лягай! --- Які стосунки з другорядними персонажами? Знайдіть цитати вчинків Федька, охарактеризуйте їх. І ряд – хатки з піску, ІІ – пускання змія, ІІІ – бродіння по калюжах. - Зачитайте фінальну сцену. Чи можна назвати Федька благородним і щедрим на добро? - Уявіть, якби автор не так трагічно закінчив оповідання, якими б виросли Федько й Толя. (Федько- благородний, чесний, справедливий. Толя- дволикий, підступний, зрадливий) - Яке ваше ставлення до головного героя? (Позитивне, бо Федько мав гарний внутрішній світ) 4.4. Робота з прислів’ями Вікторина «Народна мудрість» Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ? 1. У тихому болоті чорти водяться. (Толя) 2. Святе та боже – на чорта схоже. (Толя) 3. Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько) 4. У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько) 5. Тихий-тихий, а у вухо лізе. (Толя) 6. Сила та розум – краса людини. (Федько) - Народна мудрість завжди вдало підкреслює риси характеру людини. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються головного героя, тобто Федька. З’ясуйте, кого характеризують інші прислів’я? 1. Не одежа красить людину, а добрі діла. 2. Уміє він з чорного біле зробити, а з білого – чорне. 3. Сміливому море по коліна. 4. Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка. 5. Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої радості. 6. Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує. V. Підсумок уроку 5.1. Гра «Упіймай якість» - Ви маєте «зловити» риси характеру, притаманні Федькові, плескаючи в долоні. Богобоязливий, відважний, брехливий, відвертий, справедливий, байдужий до чужого горя, веселий, підступний, товариський, добродушний, заздрісний, недоброзичливий,сміливий. 5.2.Заключне слово вчителя Автор дуже майстерно зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика й багатство його внутрішнього світу. Тому ми маємо виховувати в собі такі риси характеру. Техніка безпеки на водоймах: - Які ви знаєте правила поведінки на водоймах у зимовий та літній час? - Як себе повинні вести діти й дорослі в родині? 4.Узагальнення вивченого на уроці Слово вчителя - Чим можна виміряти добро? Грами – вагами, довжину – метрами, а добро? ...Людським серцем. Оцінювання учнів Домашнє завдання.
Перегляд файлу

Тема. Володимиро Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя.

ТЛ: головний герой, другорядний герой

Мета:

дидактична: учити виділяти риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків; проаналізувати роль засобів творення образу у творі, знайти портрет, діалоги; ознайомити з поняттями «головний герой», «другорядний герой»;

розвивальна: розвивати вміння характеризувати персонажів оповідання, розрізняти поняття «головний герой» і «другорядний герой», визначати художні деталі,  висловлювати своє ставлення до зображуваного;

виховна: виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою та щедрою на добро, порядність, чесність; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: прислів’я, алгоритм характеристики образу, «чарівна скринька», ілюстрації до твору, асоціативний кущ, презентація.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент уроку.

Встаньте діти, підведіться,

На сусіда подивіться,

Один одному всміхніться,

До уроку підготуйтесь

І активно всі працюйте.

 

ВСІ: Доброго дня!

ДІВЧИНКА: На нашому відкритому уроку

ХЛОПЕЦЬ: Гостей дорогих ми раді вітати!

 

ІІ. Установчо-мотиваційний етап.

  1.  Аутотренінг

Я- учень.

Я-особистість творча.

Я думаю, аналізую

Я не боюся висловлювати власні думки.

Помилившись міркую далі. На помилках вчаться.

Я хочу багато-багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращю оцінку.

 

  1. Поясніть епіграф уроку.

                          «Гляди , не забудь: людиною будь» . Народна мудрість.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань:

 3.1. Розгорніть підручники на с. 69-70, перегляньте ще раз біографію                 Володимира Винниченка. Зараз ми з вами проведемо літературну вікторину. Дайте коротку відповідь на питання.

  1. Область України, яка стала місцем народження В. Винниченка? (Кіровоградська)
  2. У якій родині народився майбутній письменник? (Міщанській)
  3. Де навчався майбутній письменник? (Народна школа, гімназія, Київський університет)
  4. Про що був перший літературний твір, написаний у 14-річному віці? (Про Запорозьку Січ)
  5. Назва першого оповідання В. Винниченка. («Сила і краса»)
  6. Де письменник провів останні роки життя? (У Франції)
  7. Що означає слово «халамидник»? (Розбишака, пустун)
  8. За що батько давав Федькові гроші? (Він ніколи не брехав)
  9. Чим закінчується твір В. Винниченка? (Смертю Федька)

 

2.2.Гра «Упізнай персонажа» (слайд 3)

- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька»  Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.

«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)

«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)

«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)

«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)

«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться»

(Федько)

«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)

«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)

«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)

«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

 

 

ІІІ. Повідомлення  теми, мети, мотивація  навчальної  діяльності

3.1. Оголошення  теми й мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми з  вами визначимо риси  характеру  Федька, які  вирізняють  його  з  кола  друзів-однолітків, прокоментуємо  їх. Висловимо своє ставлення до нього та проаналізуємо роль засобів творення образу у творі.             

3.2. Робота в зошитах

- Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота й тему уроку:

«Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя»

3.3.Робота з епіграфом

- Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли слова Григорія Сковороди. (Краще бути бідним, але мати багатий внутрішній світ, ніж мати багатства, бути заможним і несправедливо чинити)

- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?

- Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька)

- А кого стосується друга частина? (Толі)

- На сьогоднішньому уроці ми простежимо, чи дотримувався Федько даного вислову у своєму житті.

ІV. Застосування знань, умінь і навичок

4.1. Робота над теоретико-літературними поняттями

- Хто є головним персонажем у творі? (Федько)

- Як ви розумієте  слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)

- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)

- Давайте з’ясуємо, хто ж такий головний герой у творі? Прочитайте визначення в підручнику, запишіть.

- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)

- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)

- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм, запишіть. (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)

4.2. Складання схеми

 Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник».

 

- Чи є в нього прототип? (Прототип - конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа)

- Хто є прототипом Федька? (Автор – Володимир Винниченко)

- Хто були батьки Федька? (Батько Іван — «типографщик», мати Іваниха — домогосподарка). Отже, Федько — син бідного робітника друкарні.

- Які риси характеру мав Федько? Підтвердіть свої слова цитатами з твору. Ми з вами будемо складати «Асоціативний кущ» і запишемо його в зошити.  

  • непосидючий («...неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»)
  • сильний («...першій по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде...»)
  • відкритий («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив»)
  • упертий («...не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»)
  • стійкий («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...»)
  • правдолюб («Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»)
  • непримиренний до зрадництва («Не любить також Федько й товаришів видавати»)
  • спокусник  («...Федько  знову  спокушає  Толю.  І  спокушає  якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»)
  • спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»)

 

 

  • Інсценізація.
  •   Суддя.  Давайте поглянемо, які відносини були в родині Федька.
  • Батько. Ти лазив з Толею драть   горобців?
  • Федько.  Лазив.
  • Батько. Ти порвав йому штанці?
  •      Федько.   Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.
  • Мати. Та як ти   смієш так говорити?  То дитина благо­родна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з кватири виженуть... Щоб ти не смів підходити до нього, мурло ти репане. З свино­пасами тобі гратись, а не з благородними дітьми.  Нещастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою... А батько нічого йому не скаже, роби, син­ку, що хочеш, бий дітей, хай нас виженуть з кватири...
  • (Батько мовчить і хмуро дивиться у вікно.)
  •   Мати.  Пожильці їм знесуть плату за квартири, мужики за землю грошей привезуть,  їх ніхто не вижене з квартири, хоч би Толя як обидив Федька.     Батько.               Скидай, сучий сину, штани! (Грізно звертається батько до Федька. Федько спідлоба дивиться на тата.)
  •   Федько.  За віщо? ( Ледве чутно питає.)
  •   Батько.  За те, що водишся з благородними дітьми. Я то­бі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами во­дитися. Не кумпанія вони тобі.
  •   Федько.  Та я з ним не водюсь, він сам лізе.
  •   Батько. Жени його під три чорти од себе... яка він тобі кумпанія?.. Лягай!

---   Які стосунки з другорядними персонажами? Знайдіть цитати вчинків Федька, охарактеризуйте їх.

 

 І ряд – хатки з піску, ІІ – пускання змія, ІІІ – бродіння по калюжах.

 

  • Зачитайте фінальну сцену. Чи можна назвати Федька благородним і щедрим на добро?
  • Уявіть, якби автор не так трагічно закінчив оповідання, якими б виросли Федько й Толя. (Федько- благородний, чесний, справедливий. Толя- дволикий, підступний, зрадливий)
  • Яке ваше ставлення до головного героя? (Позитивне, бо Федько мав гарний внутрішній світ)

4.4. Робота з прислів’ями

 Вікторина «Народна мудрість»

Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ?

  1. У тихому болоті чорти водяться. (Толя)
  2. Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)
  3. Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)
  4. У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)
  5. Тихий-тихий, а у вухо лізе. (Толя)
  6. Сила та розум – краса людини. (Федько)

- Народна мудрість завжди вдало підкреслює риси характеру людини. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються головного героя, тобто  Федька. З’ясуйте, кого характеризують інші прислів’я?

 

  1. Не одежа красить людину, а добрі діла.
  2. Уміє він з чорного біле зробити, а з білого – чорне.
  3. Сміливому море по коліна.
  4. Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка.
  5. Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої радості.
  6. Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує.

 

V. Підсумок уроку

5.1. Гра «Упіймай  якість»

- Ви маєте «зловити» риси характеру, притаманні Федькові, плескаючи в  долоні.                                                                                                                Богобоязливий, відважний, брехливий, відвертий, справедливий, байдужий до чужого горя, веселий, підступний, товариський, добродушний, заздрісний, недоброзичливий,сміливий.

 

5.2.Заключне слово вчителя

Автор дуже майстерно зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика й багатство його внутрішнього світу. Тому ми маємо виховувати в собі такі риси характеру.

 

Техніка безпеки на водоймах:

- Які ви знаєте правила поведінки на водоймах  у зимовий та літній час?

- Як себе повинні вести діти й дорослі в родині?

4.Узагальнення вивченого на уроці

Слово вчителя

 - Чим можна виміряти добро? Грами – вагами, довжину – метрами, а добро? ...Людським серцем.

 

Оцінювання учнів

Домашнє завдання.

 

docx
Додав(-ла)
Сирбу Любов
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
1605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку