Урок української літератури (читання) у 6 класі спеціальної школи (діти з інтелектуальними порушеннями)
Вчитель: Копица Ніна Геннадіївна
Тема: Марійка Підгірянка «На волі»
Мета: вдосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання в оптимальному темпі, виробляти навички вибіркового читання, вчити давати повні відповіді на запитання, висловлювати своє ставлення до прочитаного;
розвивати мовлення, пам'ять, увагу, уміння працювати і групі, висловлюватись швидко, чітко, не перебиваючи один одного;
виховувати любов до природи.
Обладнання: індивідуальні картки для вправи «Розшифруй речення», кросворди для роботи в групі, картки з прислів’ями про птахів.
Хід уроку:
І. Вступна частина
1. Нервово-психологічний настрій, орг. Момент.
2. Повідомлення задач уроку. Мотивація до уроку
- Сьогодні ми починаємо читати твори про природу.
- А що ви уявляєте, коли чуєте слово «природа»?
ІІ. Основна частина
а) вправа-гра «Розшифруй речення» (текст про зозулю)
Вчитель:
б) робота в групах – розгадати кросворд і прочитати «ключове» слово (слово «бережи»)
Під час розгадування учні мали впізнати і написати назви зображених птахів, пізніше розказати, що вони про них знають.
2. Вступ у новий розділ з читання.
а) оголошення теми розділу
- Берегти природу закликають нас твори із нового розділу «Будь природі другом, будь природі сином». А що значить « бути природі другом і сином», як ви розумієте ці слова?
б) Гра з м’ячем «Закінчи речення»
Берегти природу – це значить…
а) вступне слово вчителя;
б) словникова робота
- співанки – пісні.
4. Читання вірша
а) зразкове читання вчителем (учні тільки слухають);
б) самостійне читання учнями напівголосно (інд. робота із учнями початкового рівня)
в) читання вголос учнями.
5. Бесіда за змістом, вибіркове читання:
- Для чого дівчинка зловила пташку?
- Чи співала пташка дівчинці?
- Зачитай, як поводила себе пташка в клітці.
- Чому ж пташці не подобалося життя в золотій клітці?
- Зачитайте, як сама пташка про це говорить.
- Чому дівчинка відпустила пташку?
- За що можна засудити дівчинку, а за що похвалити?
А вам коли-небудь буває жалко птахів, чому?
- Що ви тоді робите?
6. Визначення головної думки вірша.
- Для чого М. Підгірянка розповіла нам цю історію?
- Яке з цих прислів’їв можна назвати головною думкою вірша:
Птахи прилетіли – весну принесли.
Пташка в клітці не співає.
Поганий той птах, що своє гніздо паскудить.
7. Робота над виразним читанням.
а) спостереження за зміною настрою вірша:
Веселий сумний жаль веселий
Читання з передаванням настрою оповіді.
б) читання вірша в особах.
ІІІ. Заключна частина
- Я думаю, ви зробили для себе багато висновків про особисте ставлення до природи і, зокрема, до птахів і хочу, щоб ви поділились зі всіма своїми думками.
Гра «Мікрофон» - закінчити речення « Тепер я не буду…» ( про бережливе ставлення до природи).
ІІІ (достатній) рівень – дібрати у бібліотеці і виразно прочитати довільний вірш про природу;
ІІ (середній) рівень – ст.134, самостійно прочитати вірш «Не хочу», відповідати на запитання;
І (початковий) рівень – ст. 133, виразно читати вірш «На волі».
Самоаналіз уроку читання
Урок мав таку структуру: мотивація до уроку, підготовка до сприймання нового матеріалу, читання, робота над усвідомленням змісту тексту, визначення головної думки, підсумок. Всі етапи уроку об'єднала однією темою: бережливе ставлення до природи. Щоб активізувати навчальну діяльність учнів передбачила етап мотивації на початку уроку, до читання – засобом розгадування кросворду, до визначення ідеї – засобом вибору прислів’я.
Перед читанням тексту про птаха зважила за потрібне активізувати знання дітей назв місцевих птахів, про їх живлення і спосіб життя, а після читання і обговорення тексту, формулюючи головну думку тексту, зробили висновок про користь всіх птахів.
Під час уроку були використані різні форми роботи: фронтальна (різні види читання, обговорення, бесіда, гра «Мікрофон»), самостійна (попередня «розшифровка» тексту, читання), індивідуальна (читання, допомога при розгадуванні кросворду), робота в групах.
Робота на розвиток зв'язного мовлення займала досить багато часу на уроці: розповідь про птахів, відповіді на запитання, висування і обґрунтування ідей під час вправи «Мікрофон», гри з м’ячем.
Під час виконання різних видів роботи діти вчилися порівнювати, аналізувати, синтезувати, узагальнювати, робити висновки; удосконалювали соціальні вміння: працювати в групі, висловлювати і обґрунтовувати свої думки, слухати інших, приймати думки однокласників, шукати шляхи порозуміння.
В кінці уроку діти побачили результати своєї праці, зробивши висновки про ставлення до природи.
Оцінювання здійснювала на протязі уроку словесними зауваженнями і в кінці — виставленням оцінок.
Навчальний матеріал був зрозумілий дітям, вони мали певний досвід з цієї теми, тому і результат засвоєння нових знань виявився позитивним: діти працювали активно, якість засвоєння знань висока.
1