ЛЮДМИЛА ЧИЖОВА – СТЕПОВА ПТАХА МИКОЛАЇВЩИНИ.
Мета: познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Л. Чижової, розкрити багатогранність її таланту, на прикладі збірок поезій показати любов поетеси до Батьківщини, національної культури та народних традицій, вміти робити ідейно – тематичний аналіз віршів; розвивати пам ять, увагу, творче мислення; виховувати почуття пошани, подяки до митців Миколаївщини, їх творчої діяльності, а також любов до своєї Батьківщини.
Мотивація:(Використовуючи метод мікрофону)
«Я повинен дізнатися … , навчитися робити … для того, щоб …»
Тип уроку: література рідного краю
Обладнання: зошити для самостійних робіт, ілюстрації учнів, збірки поезій.
ХІД УРОКУ:
1. Організаційний момент
В мене серце зіткане з пісні,
В ньому завжди вогонь надії.
Л. Чижова
Вч. Кожна велика ріка починається з малого джерельця, яке загубилося десь серед заростей верболозу. Проте варто замулитись джерелу – і обміліє, вмираючи, річка.
Так уже влаштоване життя, що все велике починається з малого. І не треба забувати про це, особливо сьогодні, коли слова Батьківщина, національна культура, народні традиції можуть в будь-яку хвилину перейти ту межу, за якою втрачається їхня сакральна сила і перетворюються вони на абстракцію.
Тож саме для того, щоб очистилась душа наша, щоб зберегли ми її щедрість і чистоту, щоб залишили нащадкам не тільки згадку про себе, а й квітучий край, творить свої вірші Людмила Чижова. Дивовижний світ дитинства, непримітна краса Миколаївщини, славне минуле Побужжя, мати, хліб і рушник, таїнства народних свят і мудрість звичаїв – ось ті джерела, з яких починається ріка поезії жінки, що гріє землю-годувальницю своїми руками.
2. Повідомлення теми, мети, мотивації уроку
Вч.А тепер, зверніть, будь ласка увагу на епіграф до уроку, зачитайте.
Зошит для сам. робіт
Батьківщина – країна стосовно до людей, які народилися в ній і є її громадянами: вітчизна, край батьків, рідний край.
Національна культура – сукупність матеріальних і духовних цінностей, властиві певній нації.
Народні традиції – досвід, звичаї, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично й передаються з покоління в покоління.
3. Основний зміст уроку
Уч. Людмила Яківна Чижова народилася 22 серпня 1939 року в селі Піщаний Брід на Кіровоградщині. Батько, Яків Потапович Васильєв, повернувшись інвалідом з війни, працював кіномеханіком, а мама, Зідрашко Ольга Євтихіївна, весь вік працювала в колгоспі. Крім того, ця жінка виховувала чотирьох дітей. І головними вихователями . для них було поле, народна пісня та вишиванки.
Пізніше Людмила Яківна напише:
Я виросла в степу, у тім краю,
Де сонце сходить рано-рано,
Де брала часто я свою
Важку сапу й легкий сніданок,
Де в спеку чебреці духмяні
І полудень від них немов би п 'яний,
І вечора чекає, як водиці,
Щоб до країв припасти і напиться,
Де слухають вітри весняні,
Як тріскається брунька на світанні,
Де пробиваються росточки сонні
І ніжно розтуля земля долоні.
Вч. А зараз детальніше познайомимось із збірками поезій
Вч. У Чижової є ще одна збірка – «Ода матері» - висока святість материнства. Мати – ненька і мати – Україна нероздільно пов’ язані.
(Інсценізація вірша «Легенди про те, як мати стала зозулею»)
Вч. Творче завдання.»Лист до поетеси»
4. Підсумки уроку:
Вч. Мелодика віршів Л.Чижової привернула до себе увагу багатьох композиторів. Стали піснями поезії "Мій синочок" (муз. А.Кос-Ана-тольського),"Колискова" (муз. Л.Кравченка), "Щербанівський вальс" (муз. В.Уреса), "Канікули", "Морський коник" (муз. С.Чепеленко), "До матері" (муз. О.Максимця).
Поезія Людмили Чижової викликає у читача почуття високої емоційної наснаги, духовної насолоди, співпереживання, проникнута справжнім пафосом, постійним прагненням до духовного вдосконалення.
5. Дом. Завдання:
Повідомлення про Л. Глібова, вивчити байку «Щука».
1