Тема: Вправи та задачі на знаходження числа за відомою частиною.
Мета:
Навчальна: вчити учнів застосовувати під час обчислень правило знаходження частини від числа;
Розвивальна: розвивати мовлення, увагу, логічне мислення;
Виховна: виховувати акуратність, дисциплінованість.
Обладнання: підручник, зошит, дошка, інструктивні картки, презентація, роздаткові матеріали.
Тип уроку; комбінований
Хід уроку:
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Добрий день!
- Сьогодні на нас чекає багато роботи. За кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете смайлики. В кінці уроку ми підрахуємо ваші смайлики і в залежності від їх кількості я виставлю вам оцінки.
- Домовляємося з вами працювати старанно, не вигукувати з місця, а піднімати руки, щоб в кінці уроку можна було сказати, що ви всі молодці.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬГО ЗАВДАННЯ
1.(взаємоперевірка)
2.Усний рахунок
від 1 год; 12 год. (1 год. = 60 хв; 60 : 10 = 6 хв.)
від 75 ц; 6 хв. (1 доба = 24 год; 72 год : 6 = 12 год.)
від 3 діб; 60 кг. ( 75 ц. : 5 = 15 ц.)
від 360 кг; 15 ц. (360 кг. : 6 = 60 кг.)
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- А зараз ми з вами перевіримо домашнє завдання. Які завдання вам були задані додому? - Давайте розглянемо завдання № 1002 - Подивіться на слайд, у першому стовпчику розміщені вирази, а у другому - відповіді, ваше завдання з`єднати вираз стрілочкою із відповіддю, яка підходить до даного виразу. За це ви отримаєте смайлик. Отож, яка відповідь підходить до першого виразу? До другого? До третього? До четвертого? - В кого не так?
|
Завдання №1002 Називає правильну відповідь.
|
Завдання №1002 Колективно шукають правильні відповіді до завдання.
|
Завдання № 1003. Задача: Довжина шпалери в рулоні становить 10 м. рулону використали. Скільки метрів шпалери залишилось у рулоні?
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- Давайте перевіримо як ви справились із задачею № 1003. - Подивіться на слайд, у нас є вже розв`язана задача, але у її розв`язанні допущені помилки, ваше завдання відшукати їх. І назвати правильну відповідь. Давайте подивимось. - Що нам відомо у задачі? - Що вам було потрібно знайти? - Як ви її розв'язали? - Давайте хтось один прокоментує розв’язок задачі? - То, яка помилка у розв`язку задачі? - Яка відповідь у вас вийшла? - В кого не так? (Вчитель організовує роботу учнів і контролює виконання поставленного завдання) |
Виправляє допущену помилку у розв`язку задачі. (Кожень учень, що відповідає на запитання отримує смайлик) |
Колективно шукають помилку у розв`язанні задачі. |
ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Фронтальне опитування
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- Давайте пригадаємо скільки в 1 год - хвилин? - Скільки у 1 добі – годин? - Скільки у 1 ц - кг? - Скільки у 1 дм – см? - Скільки у 1 м – см? - Що потрібно зробити, щоб знайти частину від числа? |
|
(60 хв) (24 год) (100 кг) (10 см) (100 см) Треба це число поділити на кількість частин у ньому. |
2. Математичний диктант (самостійна робота).
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- А зараз ми проведемо математичний диктант. Відкрийте свої зошити, запишіть число, класна робота. Математичний диктант. - Що менше частина чи число? - Чи можемо ми знайти частину від числа? - Якою дією? - Хто хоче прокоментувати як ми знайдемо значення першого виразу? - Чи можемо ми знайти десяту частину від одиниці? - Переведіть години у хвилини. - Хто зможе дати мені відповідь? - Значення всіх інших виразів, знайдіть самостійно. Ви записуєте тільки результати. Після кожного результату, ставите кому, пропускаєте одну клітинку, слухаєте наступне і теж записуєте. - Запитання я читаю два рази. Будьте уважні. Якщо не знаєте відповідь - ставите риску. Хто правильно виконає математичний диктант отримає смайлик. - Перевіряємо диктант. Зараз я дам вам прапорець. Той хто отримав прапорець дає відповідь і передає прапорець своєму однокласнику, той дає наступну відповідь. - Якщо відповідь правильна всі інші плескаєте у долоні. (Вчитель проводить математичний диктант і мотивує їх до виконання) |
Самостійно виконує математичний диктант.
Дає відповідь на один вираз і передає естафету наступному учневі. (Проводиться із прапорцем: учень, що дав відповідь, передає естафету-прапорець іншому учню). |
Дають відповіді на питання.
Перевірка відповідей. (плескають у долоні) |
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Ось і тема в нас нова,
Зашифрована вона.
Пропоную в гру пограти
І її розшифрувати.
2. Гра «Дишифрувальник»
Прочитайте тему уроку, поставивши слова в порядку зростання чисел, які їх позначають.
Задачі |
частини |
від |
числа. |
знаходження |
5 |
2 |
9 |
4 |
7 |
від |
числа. |
частини |
на |
Знаходження |
3 |
10 |
8 |
6 |
1 |
- Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо працювати та закріплювати вміння знаходити частину від числа, будемо розв’язувати задачі на знаходження частини від числа.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Погляньте на інструктивну картку, яку ви бачите на своїй парті. На ній вміщено всі завдання, які ми повинні виконати на сьогоднішньому уроці. Якщо ви виконаєте всі завдання, зверніться до мене, щоб отримати додаткові, за які ви отримаєте смайлики. Додаткові завдання здасте мені вкінці уроку.
1. Підготовча вправа (обчислення виразів) Вправа № 654
Основне завдання( інструктивна картка):
; (28 : 4 =7 кг)
(10 : 5 = 2 дм)
(30 : 3 = 10 хв)
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- Яким буде наше перше завдання? - Хто хоче прочитати, що нам потрібно зробити? Будемо працювати у командах по чотирьох. Перша четвірка учнів підніміть руки? Ви перша команда. Наступна четвірка – друга і т.д. Кожна команда оберіть свого капітана. Троє учасників знаходять значення виразів. Капітан стежить за виконанням завдання. І якщо команда справилась із завданням піднімає руку. Капітан команди, яка першою справиться із завданням оголосить відповіді. Перша команда, яка справиться із завданням отримає смайлики. - В кого не так? - Молодці, ви отримуєте по смайлику і сьогодні я вам ставлю по 10 б. (Організація роботи учнів, контроль виконання, оцінювання роботи учнів у команді) |
Знаходження значень виразів. Капітан – слідкує за роботою в команді. |
Перевірка завдання, виправлення помилок в разі потреби |
2. Робота за підручником. Завдання № 1006, с.152
Основне завдання( інструктивна картка):
- Діти, гляньте уважно на друге завдання, яке є у нашій інструктивній картці. Що тут потрібно зробити? Відкрийте свої підручники на с. 152, знайдіть задачу 1006. Розв’яжемо її.
- Хто справиться раніше, підніміть руку, щоб отримати додаткове завдання, за яке ви отримаєте ще один смайлик. Але лише за умови, що у вас будуть виконані всі основні завдання, що є на інструктивній картці і ви не будете шуміти.
Задача. У книжці 40 сторінок. Оксанка прочитала книжки. Скільки сторінок їй залишилось прочитати?
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- Хто хоче прочитати задачу? - Що нам відомо? - Що потрібно знайти? - Що треба знати, щоб відповісти на питання задачі?
- Якою арифметичною дією відповімо на питання задачі? - Чи можна відразу відповісти на питання задачі? - Що треба знати, щоб знайти, скільки сторінок Оксана прочитала?
- Якою арифметичною дією відповімо на це питання?
- Чи можемо ми відразу відповісти на запитання? - Давайте складемо план розв’язання задачі. - Хто хоче записати задачу біля дошки? За це ви отримаєте смайлик. - Всі інші записуємо задачу у своїх зошитах. - Яку ми запишемо відповідь? |
Відповіді на запитання вчителя:
Треба знати два числові значення: 1 - скільки сторінок у книзі (відомо - 40), та 2 - скільки сторінок Оксана прочитала (невідомо). Дією віднімання.
Ні, ми не знаємо, скільки сторінок Оксана прочитала. Треба знати два числові значення: 1 - скільки сторінок у книзі (відомо - 40), та 2 - яку частину сторінок Оксана прочитала (відомо - четверту). Дією ділення. Щоб знайти частину від числа, треба це число поділити на кількість частин у ньому. Так.
Першою дією дізнаємося, скільки сторінок Оксана прочитала. Другою дією дізнаємося, скільки сторінок їй залишилося прочитати. Відповідь: 30 сторінок їй залишилося прочитати. |
Розв’язання запропонованої вчителем задачі з допомогою пояснень вчителя. |
Фізкультхвилинка
3. Робота із підручником. Завдання №1007 - Самостійне виконання завдання.
Основне завдання( інструктивна картка):
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- А зараз давайте виконаємо третє завдання, яке є на нашій інструктивній картці. Хто хоче прочитати, що нам потрібно зробити? - Цю задачу розв’яжіть самостійно і запишіть у зошити. Троє учнів, які перші справляться із завданням отримають смайлик. - Хто справився підніміть руки. - Давайте перевіримо. Читати відповідь буде…. - В кого не так? - Хто хоче прокоментувати? (Організація робот учнів, контроль виконання учнями поставленого завдання, оцінювання виконаної роботи.) |
Самостійне розв'язання задачі. (Двоє учнів, що справились швидше за всіх отримують смайлики і додаткове завдання. Третій теж отримує смайлик і коментує розв`язання задачі.) |
Фронтальна самоперевірка |
4. Робота біля дошки. Завдання №1008
Основне завдання (інструкційна картка):
Накресли відрізок АВ завдовжки 10 см. Накресли відрізок CD, довжина якого становить довжини відрізка АВ.
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
- Діти, а зараз давайте виконаємо ще одне цікаве завдання №1008. - Якщо виконаєте швидше зверніться до мене за додатковим завданням, щоб отримати ще один смайлик. - Прочитає, що потрібно зробити... - Що відомо? - Що потрібно зробити? - Що нам відомо про відрізок АВ? - Що нам відомо про відрізок СD? - Що ми можемо знайти за допомогою цих даних? - Якою дією? - То, яка довжина відрізка СD? - Хто хоче записати задачу біля дошки і накреслити відрізки. Скільки в клітинок займає 1 см? (2) То скільки клітинок займе відрізок АВ? (20) А відрізок СD? (4) - Відповідь запишіть самостійно в зошити. - Хто хоче прочитати відповідь? - В кого не так? (вчитель організовує роботу і дає смайлики учням, які дають вірні відповіді) |
Відповіді на запитання:
10 см відрізка АВ Довжину відрізка СD
10 см : 5 = 2 см. 2 см.
2 см довжина відрізка СD |
Колективне обговорення завдання. Перевірка відповідей. |
VІ. ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розв’язання задачі. Задача №1009.
Основне завдання (інструктивна картка)
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
(Аналіз задач, настановчі запитання, контроль виконання учнями поставленого завдання, оцінка результатів розв’язання задач) А зараз я хочу перевірити чи вміють учні 3-А класу логічно мислити. Ваше завдання розв`язати логічну задачу №1009. - Хто хоче прочитати задачу? - Що відомо в задачі? - Що потрібно зробити? - Цю задачу розв’яжіть самостійно склавши таблицю і запишіть у зошити. - Хто справився підніміть руки. - Давайте перевіримо. - Хто зможе назвати мені ім’я сестри кожного хлопчика? - В кого не так? |
Самостійне розв'язання задачі. |
Відповіді на запитання вчителя, перевірка виконаної роботи |
2. Робота в парах. Гра «Хто перший?».
Знайдіть:
від 1 м; від 1 ц;
від 1 м; від 1 ц;
від 1 м. від 1 ц.
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Діяльність класу |
(Об’єднує учнів у пари і озвучує завдання) Подивіться на слайд. Давайте зіграємо у гру «Хто перший?». Працювати будете в парах. Ваше завдання знайти значення всіх виразів. Один учень знаходить значення виразів у першому стовпчику, другий у другому. Виграє та команда, яка швидше і правильно розв’яже завдання від інших. - Пара, що виграє отримує додаткові оцінки. |
Знаходження значень виразів. |
Робота в парах |
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Фронтальне опитування.
- Погляньте на інструктивну картку.
- Чи всі завдання ми виконали?
- Що повторили на уроці?
- Які задачі ми розв’язували?
- Що означає знаменник дробу? (показує, на скільки рівних частин поділено ціле)
- Що означає чисельник дробу? (скільки таких частин узято)
- Що потрібно зробити, щоб знайти частину від числа? (треба це число поділити на кількість частин у ньому.)
2. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»
-Діти зараз я буду кидати вам м’ячик, той хто отримав м’ячик повинен продовжити моє речення.
-Я знаю…
-Я вмію..
-Мені найбільше сподобалось…
VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 153, №212, Відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання.
Оцінювання учнів
- Отже, на уроці ми виконали всі завдання. Ви всі молодці, я дуже дякую вашу роботу.
1