Тема. Як зображають місцевість на плані. Умовні знаки на плані місцевості. Масштаб

Про матеріал
Тема. Як зображають місцевість на плані. Умовні знаки на плані місцевості. Масштаб Мета: сформувати уявлення про план, масштаб, план місцевості, умовні позначки; навчити дітей креслити плани найпростіших пред¬метів; формувати вміння користуватися умовними позначками, масш¬табом; навчити читати план місцевості; продовжувати формувати вміння орієнтуватися за Сонцем і компасом; формувати пізнавальний інтерес, спостережливість, уміння порівнювати та робити висновки. Обладнання: гумки; кубики; склянки; сірникові коробки; лінійки; олівці; сантиметр; таблиці із зображенням місцевості, плану місцевості; картки з умовними позначками плану місцевості; учнівські компаси, звуки потягу, презентація Хід уроку І. Організація учнів до уроку. - Встаньте всі, підрівняйтесь. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок! Всі мерщій сідайте діти, Домовляймось не шуміти, На уроці не дрімати Руки вчасно підіймати. Щоб не було нам мороки Всі готові до уроку? Тож гаразд, часу не гаймо І урок розпочинаймо. - Любі діти! Сьогодні у нас буде незвичайний та дуже цікавий урок інтегрований з математикою, адже ми вирушимо у подорож природничим швидким експресом по нашій Україні. - Скажіть будь ласка, чи любите Ви подорожувати саме потягом? Які потяги бувають?(Пасажирські, грузові, швидкі, звичайні). Ми з Вами будемо подорожувати сучасним швидким потягом швидкістю 150 км/год. А я буду вашим провідником. - До речі, нагадайте мені формулу, як знаходиться час?( t = S : v) - Молодці. Ось дивіться прибув наш потяг. Але, що це трапилось? Де поділися вагони? Треба їх швидше відшукати. Адже ми не можемо їхати
Перегляд файлу

1

 

 

Тема. Як зображають місцевість на плані. Умовні знаки на плані місцевості. Масштаб

Мета: сформувати уявлення про план, масштаб, план місцевості, умовні позначки; навчити дітей креслити плани найпростіших пред­метів; формувати вміння користуватися умовними позначками, масш­табом; навчити читати план місцевості; продовжувати формувати вміння орієнтуватися за Сонцем і компасом; формувати пізнавальний інтерес, спостережливість, уміння порівнювати та робити висновки.

Обладнання: гумки; кубики; склянки; сірникові коробки; лінійки; олівці; сантиметр; таблиці із зображенням місцевості, плану місцевості; картки з умовними позначками плану місцевості; учнівські компаси, звуки потягу, презентація

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

  • Встаньте всі, підрівняйтесь.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Всі мерщій сідайте діти,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати

Руки вчасно підіймати.

Щоб не було нам мороки

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

C:\Users\Admin\Desktop\0_c40c0_dbce72e1_orig.png

  • Любі діти! Сьогодні у нас буде незвичайний та дуже цікавий урок інтегрований з математикою, адже ми вирушимо у подорож  природничим швидким  експресом по нашій Україні.
  • Скажіть будь ласка, чи любите Ви подорожувати саме потягом? Які потяги бувають?(Пасажирські, грузові, швидкі, звичайні). Ми з Вами будемо подорожувати сучасним швидким потягом швидкістю 150 км/год. А я буду вашим провідником.
  • До речі, нагадайте мені формулу, як знаходиться час?( t = S : v)
  • Молодці. Ось дивіться прибув наш потяг. Але, що це трапилось? Де поділися вагони? Треба їх швидше відшукати. Адже ми не можемо їхати на потязі без Вагонів, бо просто усі туди не вліземо.  А допомагати шукати вагони на будуть  наші казкові гості які завітали на наш сьогоднішнім урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Вступна бесіда.
  • Ось подивіться, всім знайома Червона шапочка знайшла наш І вагон. Але перш ніж його знайти, вона виконала відповідні завдання. Тепер наша черга відповісти на завдання. (Конверт) «Повторення Набутих знань». Ми повинні пригадати з вами все, про що дізналися на минулих уроках. http://kz-en.ru/Materiali/anglijskijazyk/skazki/Krasnaya_sha/Krasnaya_shapochka.pngC:\Users\Admin\Desktop\vagonchik-1.png

 

 

 

І почнемо ми з Хвилинки спостережень

  1. Хвилинка спостережень.
  • Яке сьогодні число? (_)
  • Який день тижня? (_____)
  • Який місяць? (______)
  • Який стан неба?
  • Холодно сьогодні чи тепло?
  • Чи були опади коли ви йшли до школи?
  • Які ще явища природи ви спостерігали?

Молодці, а далі Пані та панове, для того,щоб потрапити у перший вагон Вам треба відповісти на мої питання. Ви добре знаєте відповіді, адже вдома працювали над цим матеріалом.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Що таке горизонт?  ( Горизонтом називають частину земної поверхні, яку людина бачить навколо себе.)
  • Що називають лінією горизонту? (Це уявна лінія, де небо ніби з’єднується з поверхнею Землі.)
  • Чому горизонт має форму кола?
  • Яка місцевість називається відкритою? Наведіть приклад. ( Горизонт і лінію горизонту видно на відкритій місцевості, де немає лісу, гір і будинків.)
  • Що таке орієнтування на місцевості? ( За Сонцем, за компасом.)
  • Як можна орієнтуватися за Сонцем? (Для цього потрібно опівдні стати обличчям у бік своєї тіні. Перед тобою буде північ, за спиною – південь. Права рука покаже на схід, а ліва - на захід.)
  • Що таке компас? (Компас – це прилад для визначення сторін горизонту.)
  • Молодці! Ми відправляємося з Вами з міста Дніпро у столицю нашої України. До речі, яка столиця України? ( Київ). Невідомо скільки часу нам треба їхати. Але ж все одно треба це дізнатися. Ми їдемо зі швидкістю 150 км/ год. Їхати треба 477 км. Як же дізнатися скільки часу на це піде? ( 477/150=3.18) Запишіть самостійно у зашит, скільки годин ми будемо їхати.  Молодці. І ми прибуваємо з Вами до нашої зупинки у місті Київ.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Якщо ми покладемо свою руку на парту і подивимося на неї зверху, що ми будемо бачити?
  • А коли ми бачимо предмети далеко від себе, то якими вони нам здаються?
  • Якщо ми малюємо великі або маленькі предмети на аркуші паперу, то ми їх зображуємо в таких розмірах, якими вони є насправді? Наприклад: автомобіль, мурашка.

 

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Сьогодні на уроці ми довідаємося, що називається планом у природознавстві, навчимося креслити план найпростіших предметів, місцевості. Вивчимо умовні знаки, які знаходяться на плані.

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. План предмета і масштаб.
  • Дивіться дітки,до нас завітав наступний гість.  Незнайко. Він  знайшов наш ІІ вагон.Але так просто нас запускати до нього він не хоче.  І в нього в руках, також цікаве завдання «План предмета і масштаб»

C:\Users\Admin\Desktop\vagonchik-1.pnghttp://kupifutbolku.ru/published/publicdata/WEBASYST/attachments/SC/products_pictures/%D0%9D%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0_enl.jpg

 

 

 

 

  • У кожного з вас на парті є сірникові коробки, гумки. Покладіть їх на аркуш паперу і обведіть. Ми одержимо на аркуші паперу два прямокутники. Прямокутник, який ми відмалювали із сірникової коробки, буде називатися планом сірникової коробки, а інший – планом гумки.  План – це точне креслення вигляду предметів зверху.
  • Так само ми можемо накреслити плани й інших предметів, які можемо покласти на аркуш паперу.
  • Як накреслити план великого  предмета, наприклад стола?
  • Зверху кришка стола теж є прямокутником, який має довжину120 см і ширину 80 см. Прямокутник такого розміру не вміститься на аркуші паперу. Щоб зобразити його, треба зменшити розміри, наприклад у 40 разів. Тепер план стола у вигляді прямокутника буде завдовжки 3 см і завширшки – 2 см. А якщо потрібно зобразити план  двох таких столів, які стоять один від одного на відстані 160 см? Тоді зменшувати у 40 разів треба не лише розміри кришок столів, а й відстань між ними. На плані відстань між ними. На плані відстань між столами становитиме 4 см. Масштаб вказує, у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстані між ними. Масштаб записується так: 1см – 40см. Це означає, що1см на плані відповідає 40 см дійсних розмірів (довжини і ширини) столів і відстані мін ними. На планах масштаб може бути різним. Наприклад: 1см – 10см, 1см – 25 м, 1см – 300м.
  • Запам’ятайте, масштаб  вибираємо такий, щоб ми змогли розмістити його на відповідному аркуші.
  1. Робота з учнями біля дошки. (Інші креслять собі у зошит) (Зробити картки. На кожній окремій картці по одному завданню)
  • Накреслити схематично школу прямокутної форми, розміри якої 90м на 30 м. (1см – 10м)( 9см на 3 см)
  • Почитайте масштаб: 1см – 40м; 1см – 40км. Що означають ці записи?(Що на папері ми зображуємо як 1 см, а на яву це 40м)
  • Накресліть план стола, довжина якого 100 см ширина – 60 см. Масштаб 1см – 10 см.

                                           10 см

 

                                                    6 см

 

                                      Масштаб 1см – 10 см

  • Накресліть план ділянки, довжина якої становить 900 м, ширина – 600 м. Масштаб плану: 1см – 300м.

                                          3 см

  

                 

                                                      2 см

 

                                      Масштаб 1см – 300м.

  • Дано два плани ділянок. Визначте, котра ділянка за цими планами більша.

                                          4 см                                                            

 

                                          2 см

 

                           Масштаб 1см – 40 м                          

                                                                   

 

 

 

5 см

                                                        3 см

 

                                            Масштаб 1см – 30 м

  • Довжина першої ділянки більша за другу на 10 см, а ширина першої ділянки менша від другої на 10 см.

Молодці діти. Ви впоралися з цим завданням і зараз ми відправляємося з Вам у наступне місто, у якому повинен побувати кожен українець. До неймовірно культурного, архітектурного міста, у якому завжди відчувається запах кави та шоколаду. Як Ви гадаєте, куди ми зараз поїдемо? Правильно. До Львова.  Іхати будемо танцюючи. Але ж ми не можемо танцювати постійно, тому давайте порахуємо скільки годин будемо танцювати. Відстань від Києва до Львова складає 541 км. Порахуйте самостійно у зашиті скільки часу нам потрібно. Швидкість потяга  аж 160 км/год  (3 год 38 хв)

Фізкультхвилинка.

Хмарка сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травиці пошукаєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо руки, ніжки.
Всі веселі, от чудово!
За роботу сіли знову!

  1. http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20130728151344/disney/images/4/41/600669_495364107187855_55073600_n.jpgПлан місцевості.

Приїхавши на станцію до Львова нас вже чекає

Білосніжка, і Вона знайшла  наш ІІІ вагончик. Але вона прийшла не сама, а з цікавими завданнями «План місцевості»( Всі малюнки та плани можуть використовуватися відповідно до підручника з яким працює клас)

  • Дітки, а як ви думаєте, що таке план місцевості?
  • План місцевості – це креслення вигляду зверху невеликої ділянки земно поверхні. На плані місцевості предмети зображуються за допомогою умовних знаків. Кожний предмет має свій знак. Щоб накреслити план місцевості, вимірюють відстані між предметами і зменшують їх. Для запису використовують масштаб, який показує, у скільки разів зменшено справжні розміри. Масштаб на плані позначають внизу аркуша.
  1. Практична робота.
  • Погляньте у підручник, стор. ___. Розглянемо умовні знаки до плану місцевості.
  • Мішаний ліс зображено у вигляді 2-3 дерев, одна сторона дерева зафарбована, інша – ні.
  • Стежка позначається пунктиром.
  • Луки – у вигляді вертикальних смужках.
  • Міст зображено, як перекладинка.
  • Плодовий сад -  кружечками.
  • Будівля-у вигляді кубиків, прямокутників.
  • Залізниця – чорна крива смужка.
  • Ґрунтова дорога – коричневого кольору смужка.
  • Шосе позначається  по діагоналі синьою смужкою.
  • Озеро у вигляді  довільної форми овала, зображено блакитним кольором.
  • Річка – у вигляді хвилястої смужки, яка розходиться.
  • Поле, город зображено коричневим кольором, ніби ґрунт.
  • Ми ознайомилися з умовними знаками. А зараз давайте розглянемо як зображають місцевість на плані, будемо порівнювати малюнок місцевості і план до нього. (стор. ___, малюнок)
  • Що зображено на малюнку?
  • А як це зображено на плані?
  • На місцевості зліва чи справа наносять стрілку, вона показує напрями на південь і на північ. Якщо на плані таких позначень немає, це означає, що північ знаходиться вгорі, південь – унизу , схід – справа, захід – зліва. Масштабом користуються не  тільки для креслення плану. Знаючи масштаб і маючи перед собою план, можна визначити відстані між окремими предметами. Наприклад, відстань між предметами на плані дорівнює 5 см. На масштабі плану написано: 1см – 300м. отже справжня відстань між предметами буде: 300 м ·5=1500 м.
  •  Планом місцевості користуються люди різних професій: будівельники, агрономи, військові. Так, геологи за ними відшукують поклади корисних копалин; агрономи – правильно розміщують посіви різних культурних рослин.

VІ.  Закріплення вивченого матеріалу.

  1. http://duz2.krimedu.com/uploads/editor/601/69595/sitepage_156/zolkluch(1).jpgРобота з підручником.

C:\Users\Admin\Desktop\vagonchik-1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Дітки, дивіться хто сховався біля вікна? Це ж Буратіно. В нього наш ІV вагон. Але він не хоче віддавати нам його, поки не виконаємо його умови. Їдемо до наступного міста. Там знаходяться Гори Карпати. Місто Ужгород. А їхати 267 км зі швидкістю 190 км/год. Скільки часу витратимо? (1 год 40 хв)
  • Молодці. І завдання від Буратіно підручнику на сторінці __, давайте зачитаємо що таке план предмета та масштаб. Хто бажає?
  • Що таке план предмета?
  • На що вказує масштаб?
  • Як записується масштаб?
  1. Робота в зошиті.
  • А тепер відкрийте свої зошити, давайте намалюємо з вами умовні знаки до плану місцевості.

VII. Підсумок уроку.

  1. Бесіда.
  • Давайте повторимо, що ми вивчали на уроці?
  • Про що цікаве дізналися?
  • Чим план місцевості відрізняється від малюнка?
  • Чому більшість предметів на плані місцевості зображено за допомогою умовних знаків?
  1. Домашнє завдання.

 

Любі діти! Сподіваюся, що наша подорож Вам сподобалась. Ви дізналися багато нового. Бажаю Вам подорожувати країнами світу, пізнавати нові міста, цікаві факти. Бувайте здорові.

 

 

 

                     

docx
Додано
19 січня 2020
Переглядів
2367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку