Мета:формування ключових компетентностей: дотримуватись правил спілкування під час роботи на уроці та норм мовленнєвої культури; бережливе ставлення до природи; уміння працювати в парах, групах, індивідуально, колективно; ознайомити учнів з дарами і турботами, які приносить людям осінь; формувати вміння спостерігати за погодою; виховувати бажання допомагати дорослим.
- 1-
Тема: Які осінні турботи у людей в містах і селах?
Мета:формування ключових компетентностей: дотримуватись правил спілкування під час роботи на уроці та норм мовленнєвої культури; бережливе ставлення до природи; уміння працювати в парах, групах, індивідуально, колективно; ознайомити учнів з дарами і турботами, які приносить людям осінь; формувати вміння спостерігати за погодою; виховувати бажання допомагати дорослим.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.
Знову в гості до природи йдемо
Цікаві знання собі візьмемо.
Наш девіз: Думати – швидко,
Відповідати – чітко,
Працювати – дружно,
Запам’ятовувати – міцно.
ІІ. Хвилинка спостереження
Відгадати загадку:
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте!(Осінь)
2.Народна мудрість: Трапляється такий год, що на день по сім погод?
Для кожної пори року характерна своя погода.Слово нашому синоптику.
3.Доповідь маленького синоптика
Температура повітря сьогодні – 2,-3градуси.
Сонце буде рідко виглядати із-за хмар.
Вітер – 2м за сек.
Опадів не передбачається.
- 2-
Погода в школі. У 2 класі погода сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Поясніть народну мудрість:
« Осінь іде, за собою дощ веде,»
- На які три періоди поділяють осінь?
2.Мозковий штурм. Продовжіть думку:
Осінні явища в житті рослин це….\
Природні явища в житті птахів це …
Осінні явища у житті звірів це……
3.Бесіда:
- Наведіть приклади взаємозв’язків між неживою і живою природою (день коротший; температура повітря нижче; з дерев опало листя);
- Наведіть приклади, як пов’язані рослини і тварини (ланцюги живлення).
- За характером живлення тварини поділяються на які групи?
- Наведіть приклади з казок, як пов’язані рослиноїдні та хижі тварини.
4.Уривок з інсценізації казки « Котик і півник»
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Мерщій півника хапає.
Біжить котик ря
В лисиці півника забрати.
-3-
-Який ланцюг живлення можна скласти?
5. Гра « Продовж ланцюг живлення»
Морква, заєць, ……
Сіно, козуля, ………
Соковита травичка, олень,……..
Зерно, мишка,……….
6.Робота в парах. Гра « Ланцюжок живлення».
Скласти ланцюги живлення, які склалися в осінньому лісі між:
а) зайцем, осикою і вовком;
б) лисицею, дубом, мишею;
в) куницею, білкою, ліщиною;
ІV. Мотивація уроку
1.Бесіда :
- Чи знадобляться вам в житті знання,які отримуєте на уроках природознавства? Коли? Де?
2. А чи хочете знати:
Які дарунки і турботи приносить осінь людям?
Як зберегти в домашніх умовах плоди та насіння?
Дізнатися, які овочі, фрукти заготовляють на зиму?
Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які осінні турботи у людей в містах і селах.
3.Очікувані результати:
Усвідомити, що рослини радують людей урожаєм восени.
З’ясувати, яке значення для людей приносять турботи восени.
- 4-
Дізнатися, як зберегти в домашніх умовах плоди та насіння.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота з підручником,ст.64.
Пригадайте: - Які рослини належать до культурних, а які до дикорослих?
Культурні – рослини, які вирощують люди на городах, полях, в садах, щоб одержати з них продукти.
Загадка: Є коси, та не з волосся, є зерна, та не з колосся.
Дикорослі – рослини, які ніхто не садив, не доглядав за ними, вони ростуть самі.
2.Гра « Чи культурні ці рослини?»
Чи культурні ці рослини:
Помідор, гарбуз, малина,
Морква, жито, огірки,
Мак ,кульбаба, буряки?
Чи культурні ці рослини:
Кабачки, кавун і дині,
Абрикос,і полуниці,
Подорожник і пшениця?
3. Бесіда:
4.Робота в парах.
- Пригадайте загадки про культурні та дикорослі рослини, які восени радують людей багатим урожаєм.
-5-
2).В діжці ми їх засолили,
А тоді всю зиму їли.
Солоненькі та хрумкі
У пупирцях _ _ _ _ _ _.
(Огірки)
3).Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солодкуватий він на смак,
Фіолетовий _ _ _ _ _.
(Буряк)
4).Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть _ _ _ _ _ _ _ _.
(Морквину)
5).У землі вона зростає
І брунатний колір має.
Її смажуть і печуть,
Її варять і товчуть.
Овоч цей всі люблять дуже,
Як же він зоветься, друже?
(Картопля)
6).Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґадзині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі.
(Помідор)
3.Робота з підручником,ст.65.
- Які турботи приносить листопад людям у містах і селах?
4.Бесіда:
- 6-
- Як люди розуміють слова осені: «Берися до роботи,бо зима скоро настане».
- Яку роботу виконують восени?
- Як зберегти врожай овочів?
Відповіді дітей:
Складають;
Висушують;
Заморожують;
Консервують.
Правильна відповідь – висушують, а потім складають в сховище, в погреб, дотримуючись потрібної температури, бо інакше врожай погниє, проросте.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
Технологія « Незакінчене речення»
Сьогодні я дізнався……
Було цікаво……
Я зрозумів, що……….
Тепер я знаю……….
VІІ. Оцінювання
– Мені сподобалося, як сьогодні на уроці працювали …
Діти, ви працювали старанно,
Тож урок пройшов не марно.
Працювали від душі.
Другий клас – ви молодці!
-7-
VІІІ. Домашнє завдання. Робота з батьками
Складіть розповідь про те, як у вашій родині заготовляють на зиму осінній урожай овочів та фруктів.