Мета: сформулювати поняття «дружба», довести учням необхідність дружити; показати, якими якостями повинен володіти справжній друг, яку роль відіграють друзі в нашому житті, розвивати критичне ставлення до себе, тактовність і стриманість в спілкуванні з друзями, збагатити знання учнів прислів’ями про дружбу, виховувати уважне та шанобливе ставлення один до одного, сприяти формуванню дружнього колективу, розвивати мовлення дітей.
Тема заходу: «Дружба – найбільше диво в світі»
Мета: сформулювати поняття «дружба», довести учням необхідність дружити; показати, якими якостями повинен володіти справжній друг, яку роль відіграють друзі в нашому житті, розвивати критичне ставлення до себе, тактовність і стриманість в спілкуванні з друзями, збагатити знання учнів прислів’ями про дружбу, виховувати уважне та шанобливе ставлення один до одного, сприяти формуванню дружнього колективу, розвивати мовлення дітей.
Обладнання: мультимедійна дошка, картки із завданнями для груп: для асоціативного куща, з прислів’ями, назвами рис характеру людини, малюнки ялинкових кульок, малюнки сонця, ялинки.
1.Психогімнастична вправа з рухами
Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квітоньці
Хай вона росте.
Я всміхаюсь квітоньці:
- Лийся , мов з відра!
Друзям усміхаюся,
Зичу їм добра!
— Потисніть руки друзям і подаруйте друзям частинку свого гарного настрою.
— Сідайте кожен на своє місце.
2. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Тему сьогоднішнього класного часу ми визначимо прослухавши вірш дагестанського поета Муталіба Мітарова «Чи є що золота дорожче на землі?»
Чи є що золота дорожче на землі?
У мудреця спитали якось люди
Не довго думав мудрий чоловік:
— Дорожча дружба – є, була і буде!
Тоді чому сказали: — Сталь міцна,
Міцніша над усе, це знає всяк і всюди, -
Подумав трохи й відповів мудрець:
— Міцніша дружба – є, була і буде.
Йому сказали : — Ураган страшний,
Корчує він дуби, несе руїну всюди.
— Чи є сильніше що за ураган?
— Сильніша дружба – є, була і буде!
Усім смакує не полин, а мед.
Мед люблять діти –
І дорослі люди.
Мед – найсолодший із земних дарів.
— Солодша дружба – є, була і буде!
— Що дорожче за золото, сильніше від бурі, міцніше за сталь, солодше від меду?
— Так про що ми будемо говорити сьогодні?
ІІІ. Оголошення теми і очікуваних результатів заняття
— Дружба – один з найбільших дарів життя. Тому сьогодні ми поговоримо про важливість дружби і вміння дружити, з’ясуємо, які умови є необхідними для дружніх стосунків, за що ми цінуємо своїх друзів.
ІV. Основний зміст роботи
1. Бесіда
— Чи може людина прожити без друга?
— Для чого, на вашу думку потрібні друзі?
Дружба – головне диво у світі. Про дізнались навіть мешканці далекої Галактики
Зустрічайте, наш інопланетний гість – Нерік.
— Але Нерік не розуміє, що таке дружба. Він не знає, навіщо вона потрібна, тому у нього немає друзів. Він одинокий і нещасний. Давайте допоможемо йому, навчимо його дружити?
2. Мозковий штурм
— Сьогодні у нас буде проходити в основному групова робота. Тому зараз давайте об’єднаємось у групи
— Діти, нам треба пояснити Неріку, що таке «дружба». Для цього зараз кожна група, обміркувавши, запише на аркуші всі слова, що асоціюються у вас зі словом «дружба»
Перевірка (кожна група зачитує свої відповіді)
2. Визначення поняття «дружба»
У тлумачному словнику дається поняття сова «дружба»
— Дружба — це безкорисливі взаємовідносини між людьми, засновані на любові, довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях.
3. Робота над поняттям « справжній друг»
— Нерік просить пояснити, хто такий «справжній друг».
Для цього вам пропонуються картки зі словами, що позначають якості людей. Оберіть ті з них, якими має володіти справжній друг.
(Діти працюють у групах. На картках записані слова: скромність, доброзичливість, наполегливість, товариськість, чуйність, заздрість, егоїзм, байдужість, хвастовство, злість, уважність, вірність, жадібність, щедрість, справедливість, щирість, відвертість, впертість)
- Справжній друг, як сонечко зігріває, дарує радість і щастя. Його промінчиками є прекрасні якості душі . Давайте відкриємо ці якості і запалимо яскраве сонечко.
4. Метод незакінчених речень.
а) Друг – це той, хто …
б) З другом можна …
в) Друг завжди …
г) Друг ніколи …
д) Коли в людини немає друзів, вона …
5. Сценка «Урок дружби»
- Подивіться сценку. «Урок дружби»
Ведучий: Жили-були два горобця Цінь і Цвірінь. Одного разу Ціню прийшла посилка від бабусі: цілий ящик пшона, але він нічого не сказав про це своєму приятелю.
Цінь: Якщо я пшоно роздаватиму, то собі нічого не залишиться..
Ведучий: Склював він зернятка. Став викидати ящик, а з нього на землю виспалося кілька зерняток. Знайшов ці зернятка Цвірінь, зібрав у пакетик і полетів до друга Ціня.
Цвірінь: Добридень, Ціню! Я сьогодні знайшов Десять зерняток зерна. Давай їх поділимо порівну і склюємо.
Цінь: Не треба! Навіщо? Ти їх знайшов, ти і їж!
Цвірінь: Але ж ми з тобою друзі. А друзі повинні все ділити пополам. Хіба не так?
Ведучий: Ціню стало дуже соромно! Адже він склював всі зерняткаі не поділився з другом, не дав йому ні зернятка. Але зараз відмовитися від подарунка товариша – виходить образити його. Він узяв п’ять зерняток.
Цінь: Спасибі тобі, Цвіріню! І за зернятка , і за урок … дружби.
6. Фізкультхвилинка
Шире круг, шире круг
Музыка зовет!
Всех друзей, всех подруг
В шумный хоровод.
Дружат птицы в вышине,
Дружат рыбы в глубине.
Дружит с небом океан,
Дружат люди разных стран.
Дружат в море корабли.
Дружат дети всей земли.
5. Робота з прислів’ями.
Потреба в дружбі, друзях виникла виникла дуже давно. Недаремно у народів всього світу так багато прислів’їв про дружбу. Є вони і в українського народу. Давайте згадаємо деякі з них.
На столі кожної групи конверт з частинами прислів’їв.Вам треба з’єднати дві частини так, щоб вийшло прислів’я про дружбу.
І група.
Вірний друг – найбільший скарб.
Як будемо у дружбі жити, нас нікому не зломити.
З ким поведешся – того і наберешся.
Старий друг кращий нових двох.
ІІ група
Згода будує, а незгода руйнує.
Один за всіх і всі за одного.
Друг – не той, хто медом маже, а той, хто правду скаже.
Дружба, мов скло, розіб’єш – не склеїш.
ІІІ група
Краще чесний ворог, ніж лукавий друг.
Не той друг, хто на святі гуляє, а той, хто в біді допомагає.
Людина без друзів , як дерево без коренів.
Не май сто рублів, а май сто друзів.
ІV група
Нема друга – шукай, а знайшов – бережи.
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду скаже.
Як будемо у дружбі жити – нас нікому не зломити.
Дерево міцне корінням, а людина – друзями.
6. Розв’язання моральних ситуацій
Кожен день ставить перед нами проблему: Як вчинити в тій або іншій ситуації?
Давайте зараз спробуємо винайти правильне рішення. Пограємо в гру «Ти мені, я тобі»
Представник кожної групи запропонує учаснику іншої розв’язати певну моральну ситуацію.
1.Твій друг не виконав домашнього завдання і просить списати.
2. Твій друг отримує погані оцінки і тобі батьки забороняють з ним дружити.
3. Твій друг використовує погані слова і вирази в мовленні.
4. Ти виконуєш домашнє завдання , а твій кращий друг гукає тебе на вулицю пограти у футбол.
Отже, доброзичливе, шанобливе ставлення до своїх друзів не означає, що треба погоджуватися з усім , що вони пропонують. І якщо ви можете зупинити свого товариша в його помилці, обов’язково намагайтеся це зробити.
Діти. Ви знаєте багато мультиплікаційних героїв, у яких є друзі. Давайте з’ясуємо, хто з ким дружить.
7. Гра «Хто з ким дружить»
Чип і …
Білосніжка і …
Буратіно і …
Крокодил Гена і …
Малюк і …
Вінні- Пух і …
8. Вікторина «Казки про дружбу»
— Зібрались одного разу три музиканти і потоваришували. Разом концерти давали, разом розбійників проганяли. Назвіть музикантів –друзів. (Осел, Півень і Собака)
— Як звали дівчинку, що врятувала друга з льодового полону? (Герда)
— Які два друга лежали на піску і співали пісню про сонечко? (Черепаха і Левеня)
— Цей герой промовляв : «Я самий хворий у світі». Йому давали солодкі ліки, а він у відповідь казав : «Друг врятував життя друга».
9. Гра «Так чи ні»
Послухайте твердження: якщо згодні з ним – посигнальте зеленим кольором світлофора, а ні – червоним
V. Підведення підсумків.
-Діти! З нами знову на зв’язку Нерік. Послухаємо його.
Нерік : Діти! Я дуже щасливий. Тепер я знаю, що таке дружба, яким треба бути, щоб мати багато друзів. Дякую вам, діти, за цікавий, пізнавальний урок.
— Ми раді, що допомогли Неріку. Я впевнена, що він, зрозумів, як по – справжньому дружити.
— Наша класна година підходить до завершення. Час підвести підсумки.
— Чому дружба є головним дивом у світі?
— Що треба зробити, щоб це диво відбулося в нашому житті?
— Діти! Незабаром прийде Новий рік. Перед кожним з вас малюнок ялинкової іграшки. Напишіть на ній назву тої риси свого характеру, яку б ви хотіли виховати в собі в наступному році і повісьте на нашу ялинку.
Станьте, діти,
Станьте в круг.
Я твій друг
І ти мій друг
Хай буде ширше
Дружби круг.
(Танок «Дружба» )