Тема: Виготовлення макету «Будинок» з геометричних форм.
Мета:
Тип заняття: комбінований
Матеріали і обладнання: ілюстративний матеріал, зразок готового виробу, кольоровий папір, картон, олівець, клей, ножиці, картки дидактичної гри, ПК та мультимедійний екран (для перегляду ілюстрацій до теми), фільм «Кубистський паркет» (https://www.dailymotion.com/video/x2htrxh).
Хід заняття
I. Організаційний момент – перевірка наявності вихованців та їх готовності до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності гуртківців
Давайте з вами розгадаємо кросворд та прочитаємо слово в виділених клітинах.
1. Сидить на даху дідок,
Одягнений у скромний піджачок,
І то і справа дим пускає,
Як ніби курить тютюн. (Пічна труба)
2. Всім, хто прийде,
Всім, хто піде,
Вона руку подає.
(Ручка на дверях)
3. Поки її за ручку
Рукою не візьмеш,
Ні з дому не вийдеш,
Ні в будинок не потрапиш. (Двері)
4. Вилітав з печі -
Завивал колечка. (Дим)
5. Стоїть на даху верхолаз
І ловить новини для нас. (Антена)
6. Проста кнопка,
Але, вір - не вір,
Слухняна кнопці
Вхідні двері. (Дзвінок)
7. Ворухнув борідкою гном -
І ввійшов господар додому! (Ключ)
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
4 |
5 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Актуалізація опорних знань гуртківців
Тематична ігротека
Дидактична гра «Що було раніше? Що тепер?»
(Вихованцям роздаються картки із зображеннями землянки (додаток, мал.1), куреня (додаток, мал.2), мазанки (додаток, мал.3), хати під стріхою (додаток, мал.4), цегляного будинку (додаток, мал.5), намету (додаток, мал.6), хмарочоса (додаток, мал.7)).
- Які оселі люди будували раніше? (відповіді вихованців)
- Якими матеріалами вони користувались? (відповіді вихованців)
- Із чого зроблені мазанка, дерев’яний будинок, курінь? (відповіді вихованців)
- А які будинки люди будують тепер? З яких матеріалів? (відповіді вихованців)
IV. Сприйняття нового матеріалу
У дуже далекі часи, будинок, перш за все, повинен був рятувати господаря від спеки та холоду, дощу і вітру, диких звірів. І будувати можна було тільки з того матеріалу, який був під рукою. Було дерево – з дерева. Були камені – з каміння. Слово «будинок» можна замінити словами «дім», «будівля», «хата», «житло».
В сучасній мові слово дім означає приміщення, де живуть люди. Термін будівля – споруду взагалі (в тому числі нежитлову). Слово хата означає «сільський будинок, зазвичай одноповерховий». Термін житло є найзагальнішим з усіх, означаючи «приміщення, призначене для життя людей».
Існують декілька видів будинків.
- Хто мені розповість про свій будинок, скільки в ньому поверхів, з чого будинок збудований? (відповіді вихованців)
- Діти, якщо уважно подивитись на всі ці будинки, можна сказати, що вони складаються з об’ємних геометричних тіл? (відповіді вихованців)
Давайте з вами пограємо в гру «Здогадайся якнайшвидше».
Правила гри. Група ділиться на 2-3 команди. Я вам буду ставити питання з нашої теми – геометричні тіла та будинок – а ви спробуєте відгадати. Відповідь буде казати той, хто не вигукує з місця. Тобто у нас ще діє одне правило – правило піднятої руки.
Питання:
1. Які геометричні фігури є у кожного в роті? (Кути (рота)).
2. Яку математичну фігуру носять чоловіки на голові? (Циліндр).
3. Яку форму мають бджолині соти? (Форму правильного шестикутника).
4. Скільки потрібно кольорових квадратиків для кожної сторони кубика? (Шість).
5. Назвіть житло для тварин, комах, птахів,людини. (відповіді вихованців)
6. Назвіть казкове житло. (відповіді вихованців)
7. В яких казках герої живуть в українській хатинці? (відповіді вихованців)
8. Для чого хаті потрібен дах? (відповіді вихованців)
9. Для чого хаті потрібні вікна? (відповіді вихованців)
10. Для чого хаті потрібні двері? (відповіді вихованців)
Наступне завдання для кожної команди: візьміться за руки і утворіть: коло, трикутник, прямокутник.
V. Практична робота
Як ви здогадались, сьогодні ми будемо робити макет «Будинку» з геометричних форм (додаток, мал.12).
Кожний боковий квадрат куба називається гранню. Саме тому куб називається багатогранником, тобто він має багато граней.
Сторона грані називається ребром.
Кінці ребер називаються вершинами куба.
Отже, зараз ми ознайомилися з трьома новими поняттями, пов'язаними з кубом. Вони називаються елементами куба (додаток, мал. 13).
Повторення правил техніки безпеки та культури праці
Фізкультхвилинка «Будівництво»
Ми збудуємо з нічого:
Стіни, (Махи руками.)
Стелю (Тягнемося вгору.)
І підлогу. (Нахили.)
Приладнаємо дашок, (Імітація.)
Зберемо сміття в совок. (Імітація.)
Ось будиночок міцний —
Сірий вовк нам не страшний! (Мімічне зображення.)
Пояснення послідовності виконання роботи
Зараз ми з вами будемо вчитися креслити куб. Це нелегко. Адже куб об'ємний, як же його можна зобразити на плоскому аркуші? Треба спланувати свою роботу. Щоб накреслити куб на плоскому аркуші знадобиться чарівництво! Для цього ми з вами заглянемо в майбутнє – в такий предмет як креслення. А тепер увага! Чарівником стане той, хто буде уважним і точно виконає мої вказівки!
У куба безліч розгорток. Давайте з вами подивимось фільм «Кубистський паркет».
Перегляд фільму «Кубистський паркет».
Таким чином, у куба існує 11 різних розгорток (додаток, 14).
1. Креслимо розгортку куба. Основою розгортки служитиме квадрат зі стороною 5 см (додаток, мал. 15).
- Діти, цей схожий на куб? (відповіді вихованців)
2. У куба 6 граней, значить, ми повинні намалювати 6 однакових квадратів: 4 в ряд і 2 квадрата з боків (додаток, мал. 16).
3. Не забуваємо намалювати так звані «крильця», щоб сторони куба можна було склеїти (додаток, мал. 17).
4. Вирізаємо дане креслення.
5. Непишучою ручкою наводимо лінії згину. Склеюємо куб (додаток, мал. 18).
6. Креслимо розгортку призми. Так само креслимо 3 квадрати в ряд стороною 7 см (додаток, мал. 19).
7. Від кутів квадрата, що знаходиться в середині, циркулем проведемо окружності з радіусом 7 см. На перетині радіусів поставимо крапки і з'єднаємо їх з кутами квадрата. Ми отримали трикутники по дві сторони від середнього квадрату. Малюємо «крильця», щоб призму можна було склеїти (додаток, мал. 20).
8. Непишучою ручкою наводимо лінії згину. Склеюємо призму (додаток, мал. 21).
9. Склеюємо будинок, оздоблюємо його вікнами, дверми та іншими деталями. Якщо ви хочете зробити багатоповерховий будинок, склейте декілька кубів. Прикрашаємо за своїм задумом.
VI. Закріплення нового матеріалу
VІI. Підсумок заняття
Ви зробили дуже гарні будиночки. Давайте з них зробимо частину міста з вулицями і кожен розповість про свій будинок: скільки він має поверхів, хто в ньому живе, як і чим він прикрашений.
Діти, будинок, в якому ми живемо – це наша мала батьківщина, а ще є наша велика батьківщина – Україна – це теж наш будинок. А найбільший наш дім – це наша планета Земля. Навіть є таке рядочки:
Будинок, хоч у десять поверхів,
Це - малий будинок.
А земля - великий.
На ній ми з тобою живемо!
Додаток
Малюнок 1 Малюнок 2
Малюнок 3 Малюнок 4
Малюнок 5 Малюнок 6
Малюнок 7 Малюнок 8
Малюнок 9 Малюнок 10
Малюнок 11 Малюнок 12
Малюнок 13 Малюнок 14
Малюнок 15
Малюнок 16 Малюнок 17
Малюнок 18
Малюнок 19 Малюнок 20
Малюнок 21