Українська мова 3 клас Тема: Багатозначність слів. Пряме та переносне значення слів.

Про матеріал

Мета: розширити уявлення учнів про слово; ознайомити з багатозначними словами; виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленні; формувати поняття про пряме і переносне значення слів; розвивати мовне чуття; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідної землі.

Перегляд файлу

Урок №

Українська мова 3А клас

Тема: Багатозначність слів. Пряме та переносне значення слів.

Тип уроку: комбінований

Мета: розширити уявлення учнів про слово; ознайомити з багатозначними словами; виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленні; формувати поняття про пряме і переносне значення слів; розвивати мовне чуття; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідної землі.

Обладнання: картки, підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань  1. Послухайте рядки вірша Микола Ткач

Слова, слова … Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні;

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні…

  • Про що йдеться у вірші?
  • Назвіть ознаки слів, які використовував автор у вірші.
  • Чому слова бувають різними? Від чого це залежить?
  1. Хвилинка каліграфії. А тепер спробуйте відгадати загадку.

Це слово три значення має:       То двері воно зачиняє,

То тягнеться ніжно до мами,     То букви виписує вправно.

  • Отже, на каліграфічній хвилинці ми запишемо буквосполучення уч
  • Скласти три речення, щоб воно виступало в різних значеннях.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Як ви вважаєте, якою буде тема нашого уроку? (технологія «мікрофон»)
  • Яку назву ви дали б словам, що мають кілька значень?
  • Наше завдання на уроці

Ознайомитися з багатозначними словами;

Навчитися правильно їх уживати у мовленні;

Дізнатися про пряме і переносне значення слів.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом

А)  фронтальна робота за підручником (с.67, впр. 185)

Прочитайте текст. Зверніть увагу, що означає слово голова в різних реченнях Запам'ятайте, слова, що мають кілька значень, називаються багатозначними, а слово, що має одне значення, - однозначним.

Б)  робота за підручником ( с.67, впр. 186 )

Прочитайте. Яке значення має слово підошва. Складіть два речення, щоб слово подошва було використано у двох значеннях. Речення запишіть.

  1. Первинне закріплення

Вибірковий диктант (на картках, самостійно)

Півники, чорнобривці, лисички ,калина, мова, вушко, дятел, голки, ніжки, зайчик.

В)  хвилинка міркувань

Прочитайте речення. « Сонечко весело усміхається нам.»   «Діти усміхаються сонечку. »

А тепер поміркуйте, чому слово усміхається в другому реченні вжито в прямому значенні, а в першому – в переносному? (людина може усміхатися, а сонечко – ні.)

Тобто, властивість людини усміхатися перенесена на сонечко. Звідси й назва – переносне значення слова.

  1. Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

       1.  робота над текстом (с.68, впр. 187 ) 

Прочитайте і порівняйте вислови. В яких в прямому, в яких в переносному?

  1. Записати у дві колонки ( с. 69, впр. 190 )

Творче завдання на картках   Заміни словосполучення за зразком:

Шафа з дерева – (яка?) дерев’яна шафа.                     Річка в горах – (яка?)…

Промінь сонця – (який?)…                                               Дорога через степ – (яка?) …

Одне-два словосполучення введи в речення.

VI. Рефлексія

  • Які завдання хотіли б ви виконати на наступному уроці?
  • «Температура настрою»

Домашнє завдання: с. 69, впр. 191

 

 

Коло підошви гори починалася найважча піша тропа в гори

Кожне слово має свій особливий сенс, іноді навіть і не один. Так що перша функція слова — донести сенс сказаного, передати свою думку іншій людині, точніше передати інформацію. За допомогою слів ми можемо передати свої почуття , переживання , емоції , думки , бажання.

«Синквейн» 
Это способ творческой рефлексии, который позволяет в художественной форме оценить изученное понятие, процесс или явление. В данном случае информация не только более активно воспринимается, но и систематизируется, и оценивается. Слово происходит от французского “5”. Это стихотворение из 5 строк, которое строится по правилам: 
1 строка – тема или предмет (одно существительное); 
2 строка – описание предмета (два прилагательных); 
3 строка – описание действия (три глагола); 
4 строка – фраза, выражающая отношение к предмету; 
5 строка – синоним, обобщающий или расширяющий смысл темы или предмета (одно слово). 

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
2943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку