Мета: розширити уявлення учнів про слово; ознайомити з багатозначними словами; виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленні; формувати поняття про пряме і переносне значення слів; розвивати мовне чуття; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідної землі.
Урок №
Українська мова 3А клас
Тема: Багатозначність слів. Пряме та переносне значення слів.
Тип уроку: комбінований
Мета: розширити уявлення учнів про слово; ознайомити з багатозначними словами; виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленні; формувати поняття про пряме і переносне значення слів; розвивати мовне чуття; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: картки, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Послухайте рядки вірша Микола Ткач
Слова, слова … Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі і смішні…
Це слово три значення має: То двері воно зачиняє,
То тягнеться ніжно до мами, То букви виписує вправно.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ознайомитися з багатозначними словами;
Навчитися правильно їх уживати у мовленні;
Дізнатися про пряме і переносне значення слів.
ІV. Робота над темою уроку
А) фронтальна робота за підручником (с.67, впр. 185)
Прочитайте текст. Зверніть увагу, що означає слово голова в різних реченнях Запам'ятайте, слова, що мають кілька значень, називаються багатозначними, а слово, що має одне значення, - однозначним.
Б) робота за підручником ( с.67, впр. 186 )
Прочитайте. Яке значення має слово підошва. Складіть два речення, щоб слово подошва було використано у двох значеннях. Речення запишіть.
Вибірковий диктант (на картках, самостійно)
Півники, чорнобривці, лисички ,калина, мова, вушко, дятел, голки, ніжки, зайчик.
В) хвилинка міркувань
Прочитайте речення. « Сонечко весело усміхається нам.» «Діти усміхаються сонечку. »
А тепер поміркуйте, чому слово усміхається в другому реченні вжито в прямому значенні, а в першому – в переносному? (людина може усміхатися, а сонечко – ні.)
Тобто, властивість людини усміхатися перенесена на сонечко. Звідси й назва – переносне значення слова.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. робота над текстом (с.68, впр. 187 )
Прочитайте і порівняйте вислови. В яких в прямому, в яких в переносному?
Творче завдання на картках Заміни словосполучення за зразком:
Шафа з дерева – (яка?) дерев’яна шафа. Річка в горах – (яка?)…
Промінь сонця – (який?)… Дорога через степ – (яка?) …
Одне-два словосполучення введи в речення.
VI. Рефлексія
Домашнє завдання: с. 69, впр. 191
Коло підошви гори починалася найважча піша тропа в гори
Кожне слово має свій особливий сенс, іноді навіть і не один. Так що перша функція слова — донести сенс сказаного, передати свою думку іншій людині, точніше передати інформацію. За допомогою слів ми можемо передати свої почуття , переживання , емоції , думки , бажання.
«Синквейн»
Это способ творческой рефлексии, который позволяет в художественной форме оценить изученное понятие, процесс или явление. В данном случае информация не только более активно воспринимается, но и систематизируется, и оценивается. Слово происходит от французского “5”. Это стихотворение из 5 строк, которое строится по правилам:
1 строка – тема или предмет (одно существительное);
2 строка – описание предмета (два прилагательных);
3 строка – описание действия (три глагола);
4 строка – фраза, выражающая отношение к предмету;
5 строка – синоним, обобщающий или расширяющий смысл темы или предмета (одно слово).