Тема : Закріплення вміння вимовляти звук [м], вивчення букв М, м. Формування аудіативних умінь за віршем Ю. Ференцевої (с. 43). Звукобуквені зіставлення. Диференційований підхід у формуванні вмінь читання (с. 44). Мовні ігри.
Мета : закріпити вміння вимовляти звук [м]; вивчити букви М, м; формувати аудіативні вміння за віршем Ю. Ференцева; упроваджувати диференційований підхід у формуванні вмінь читання
Тема : Закріплення вміння вимовляти звук [м], вивчення букв М, м. Формування аудіативних умінь за віршем Ю. Ференцевої (с. 43). Звукобуквені зіставлення. Диференційований підхід у формуванні вмінь читання (с. 44). Мовні ігри.
Мета : закріпити вміння вимовляти звук [м]; вивчити букви М, м; формувати аудіативні вміння за віршем Ю. Ференцева; упроваджувати диференційований підхід у формуванні вмінь читання
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми : розповідь, бесіда, аналітико-синтетичний, метод цілих слів
Обладнання : підручник, презентація
Література : Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я.
для 1 кп. закл. загальн. середи, освіти / М. Д. Захарійчук. — К. :
Грамота, 2018. — 112 с. : іл.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
Вліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте. Працювати почали.
- Добрий день, діти. Мене звати Поліна Олександрівна і сьогоднішній урок проведу у вас,я.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
Формування в учнів орфоепічних умінь. Артикуляційна хвилинка (з голосу вчителя за скоромовкою). Аналіз змісту скоромовки.
Мила митися не вміла.
Мила мило з рук не змила.
- Який звук повторюється часто?
- Вимовте звуки слова мило.
- Які букви цього слова вам уже відомі? (и, а).
- Скільки складів у ньому?
- Вимовте звуки першого та другого складів.
- Молодці, діти, ви гарно впорались із цим завданням.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з буквою, яка позначає два звуки, будемо навчатися читати з нею слова.
ІУ. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи.
Сьогодні ми будемо вивчати нову букву. Яку? Ви здогадаєтесь самі, якщо будете уважні.
Морозиво, морозиво
Смакуємо, їмо.
Морозиво, морозиво —
Пломбір і ескімо.
Морозиво, морозиво
Додому несемо.
І котику , і песику
Морозива дамо.
- Який звук ви чуєте на початку слова морозиво?
- Це голосний чи приголосний звук?
- Чому?
- Вимовте звуки [м], [м’].
- Яку перешкоду зустрічає видихуване повітря під час вимови? (Губи спочатку міцно стулені, повітря проходить через ніс.)
- Які ці звуки: голосні чи приголосні?
- Отже, звуки [м], [м’] — приголосні. Вимовте їх парами кілька разів і порівняйте, чи однаково вони утворюються.
Діти встановлюють, що, вимовляючи звук [м’], притискуємо до твердого піднебіння середню частину язика.
- Звук [м] — твердий, а звук [м’] — м’який. Ще раз вимовте ці звуки один за одним і скажіть, який із них вимовляється з більшою перешкодою для видихуваного повітря.
- Звук [м] утворюється в результаті зближення нижньої губи з верхньою.
- Діти, послухайте слова, які я буду вимовляти. Якщо слово починається з приголосного твердого звука [м], то показуйте фішку з однією рискою; якщо з м’якого приголосного [м’], то фішку з двома рисками.
- МІЗИНЕЦЬ, МАВПА, МИШКА, МІКРОСКОП, МОЛОТОК, МІКСЕР, МАЛИНА, МІЛИНА, МІМОЗА, МОРОЗИВО, МУХА, МІНУС, МІРАЖ, МЕТЕЛИК, МІСТ, МІКРОФОН, МОРОЗ, МІХ.
- Діти, зараз вам потрібно назвати якомога більше слів зі звуками [м]та [м’]
- Молодці, переходимо до наступного завдання.
6. Аналітичні і синтетичні вправи зі звуками [м], [м’] та з різними голосними (на утворення й аналіз складів-злиттів).
- Із яких звуків утворено склади: МА, МО, МУ, МИ, МІ?
- Утворіть склади з приголосним твердим звуком [м] і голосними звуками [и], [у], [а], [о].
- Послухайте слова, назвіть тільки перший склад кожного слова.
МАЛИНА, МУЗИКА, МИША, МОЛОКО.
- Молодці, ви гарно працюєте.
У. Ознайомлення з буквою «ем»
- Два приголосні звуки, твердий [м] і м’який [м’] позначаються однією буквою М..
- Розгляньте малу і велику букви М.
- Порівняйте їхню форму і розмір.
- Чим ці літери відрізняються?
- Напишіть букви М мокрим пензлем на дошці.
Складіть букву М із паличок.
- Скільки їх для цього знадобилося?
Покажіть літеру за допомогою пальців обох рук.
Фізкультхвилинка (відео)
УI. Вправи з читання.
- Розгорніть підручники там, де у вас закладинка. Знайдіть променеву таблицю.
- Вимовте звук [м], потім вимовте наступні голосні [а], [о], [у]. Пам’ятайте, якщо після звука [м] чуємо звук [і], то звук [мʹ] пом’якшений.
- Діти, розгляньте малюнки. Що ви бачите на 1 малюнку? (Мальви)
- Мальви — рослина з довгим стеблом і яскравими квітами.
- Скільки складів у цьому слові? (2)
- На який склад падає наголос? (На 1)
- Давайте складемо звукову схему до слова мальви.
– О = |
– О |
– Що зображено на 2 малюнку? (Мило)
– Скільки складів у цьому слові? (2)
– Що зображено на 3 малюнку? (Ромашки)
– Скільки складів у цьому слові? (3)
Діти, перед вами променева таблиця. Утворіть злиття звука [м] зі звуками [а], [о], [у], [и].
Назвіть звуки, які чуєте і вимовляєте у таких злиттях:
ма, мо, му, ми.
Діти, вам потрібно визначити, яка схема відповідає намальованому предмету.
Тож 1 схема. Скільки складів у слові миша? (2)
2 схема. Скільки складів у слові мак?
3 схема. Скільки складів у слові малина?
Молодці, ви гарно впорались із цим завданням.
VІІ. Ознайомлення з текстом.
- Діти, що ви бачите на малюнку?
- Так, правильно. Це осінь.
- Зараз я зачитаю вам вірш, а ви уважно слухайте. Вам потрібно буде відповісти на питання «Чому автор вірша написав, що осінь килим вишивала?»
О-сінь ки-лим ви-ши-ва-ла,
Ни-то-чок пі-шло чи-ма-ло —
Ли-стя кле-на і ка-ли-ни,
Ду-ба, я-се-ня, ма-ли-ни,
А між ни-ми го-ро-би-на —
На-че по-лу-м’я го-рить!
Ю. Ференцева
- Чому автор вірша написав, що осінь килим вишивала?
- Як ви це розумієте?
- З чого може бути цей килим?
- Яке листя використала осінь для килима?
- Чудово!
- Прочитай написане на листочках. (ст. 43)
- Діти, розгляньте малюнки. Розкажіть, для чого існують ці предмети.
- Мило - …..
- Молоток - …..
- Мишка - …..
- Молодці, ви гарно попрацювали.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Із якою буквою ми познайомилися сьогодні на уроці? Які звуки вона позначає?
Пригадайте і назвіть слова з твердим приголосним звуком [м], м’яким приголосним [м’].
- Мені сподобалась ваша робота на уроці, ви були дуже активними. На цьому наш урок завершено. До побачення!