II. Повідомлення теми і мети уроку
- Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від культурних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам доводилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколишній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння. Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається «квітка сонця». Чому її так назвали і чим вона знаменита?
Природознавство
Урок 53
Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?
Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, зі способами її виготовлення; виховувати інтерес до пізнання природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від культурних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам доводилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколишній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння. Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається «квітка сонця». Чому її так назвали і чим вона знаменита?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадками
- Золоте решето хатинок повне.
- Стоїть пан на току в зеленому ковпаку,
а під тим ковпаком - сімсот козаків.
- Сімсот соколят на одній подушці сплять.
- Стоїть дім, а в ньому - повно зерна.
- Скільки чорних хаток, стільки білих пані-маток.
- Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці - повно людей.
- Стоїть дубок — на верху картузок, а в картузку — багато діток.
- На сонечко я схожий і сонце я люблю. До нього повертаю голівоньку свою.
- Із мішка — на забаву, а з пляшки — на приправу.
2. Читання вірша Руслани Василькевич «Соняшник»
На городі соняшник
Соняшно зацвів —
Розпрямив голівоньку,
Рученьки розвів.
Милувався сонечком,
Дощик зустрічав
І смачним насіннячком
Діток пригощав.
Посміхайся ж, друже наш,
Нам через віконечко,
Мила наша квіточка —
Друге наше сонечко.
3. Розповідь учителя
— Подивіться на малюнок.
- Що на ньому зображено?
Соняшник — «квітка сонця». Він росте і дивиться на сонечко все літо, тому назвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Опишімо соняшник! Розкажіть, який він. (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге, зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.)
Великі, яскраві квіти притягають безліч комах. Мурашки збирають із них солодкий пилок.
Бджоли прилітають за нектаром і роблять мед. Соняшник — хороший медонос. - - Як можна назвати мед, зібраний із соняшнику? (Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику відцвітають, починає дозрівати чорне насіння — улюблені ласощі дорослих і дітей. Спочатку соняшник вирощували як декоративну рослину, потім навчилися видобувати з нього олію, яка так і називається, — соняшникова. Ще з насіння соняшника готують халву і козинаки. (Бажано дати дітям розглянути, понюхати і скуштувати вироби з соняшника)
Соняшник так називається, тому що він протягом дня повертає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає «під сонцем». Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері — на захід, де сонце сідає. Сама квітка соняшника схожа на сонечко.
Хто саме вигадав з насіння соняшника виробляти олію, я вам зараз розповім.
Жив колись Данило Бокарев. Ішов він якось вулицею і побачив гарну квітку. Ця квітка йому дуже сподобалася. Квітка була незвичайною, великою, а всередині — з насінням і називалася соняшником. Данило її зірвав і почав їсти насіння. Смак у насіння був приємним. Гриз він насіння і вигадав те, як можна отримати з насіння олію. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив із капелюшків насіння. Заздалегідь Данило змайстрував пристосування для отримання олії.
— Він узяв пень, збоку в ньому видовбав квадратну нішу. Унизу цієї ніші зробив гніздо, куди закладав порції висушеного насіння. У гніздо вставив дерев'яний кілочок. За допомогою двох клинів, що забиваються молотком, циліндр у гнізді тиснув на насіння. По жолобку стікала густа світло-коричнева рідина з незвичайним і приємним запахом. Таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику. Олія, на якій ваші мами готують їжу, теж вибита із соняшникового насіння.
•• Фізкультхвилинка
Психогімнастика
Звучить аудіозапис приємної музики.
Діти, а зараз ми перетворимося на сонячні квіточки.
- Ми сидимо в землі, як насіння. (Діти сіли.)
- Піднімаємося вгору, як паростки. (Діти підводяться і тягнуться на носочках угору.)
- Розпускаємося, як квіточки. (Діти розводять руки в сторони.)
- Погляньте на сонечко — як воно встає, як сідає. (Діти обертаються ліворуч, потім — праворуч.)
- Подув вітерець, заворушилися листочки. (Діти хитають руками ліворуч, праворуч)
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Практична робота
— Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що у мене стоїть на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка)
— Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порізати.)
- Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необхідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію)
- Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в'язка, тягуча.)
- Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до нашого салату, перемішуємо. Смачного!
2. Робота над загадками
• Що виростає в полі і в печі? (Хліб)
• Широке, а не море, • В теплу землю піду,
Золото, а не гроші, Вгору колосом зійду,
Сьогодні на землі, У ньому тоді таких, як я,
А завтра на столі. (Поле пшениці) Буде цілая сім'я. (Зерно)
- Б'ють мене палицями, - В чистім полі він росте:
Мнуть мене каменями, На високих ніжках,
Палять мене вогнем, В зелених панчішках.
Ріжуть мене ножем. Квіточки блакитні,
А за те мене гублять, Оченьки привітні. (Льон)
Що всі мене люблять. (Хліб)
- Звуть мене всі довгунець за високий корінець.
Та оції пагінці вас вдягають у штанці. (Льон)
- Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,
І золотом убрана голівонька моя.
На кожному городі ви бачите мене,
І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник)
- На вигляд біленький, на дотик гладенький, на смак солоденький. (Цукровий буряк)
- Сіяли, вибирали, топили, сушили, колотили, рвали, крутили, чесали, ткали, на стіл клали. (Льон)
V. Підсумок уроку
- Чому соняшник називають «квіткою сонця»?
- Що з нього готують?
1