Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?

Про матеріал

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від куль­турних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам дово­дилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколиш­ній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння. Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається «квітка сонця». Чому її так назвали і чим вона знаменита?

Перегляд файлу

Природознавство

Урок 53

 

Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?

Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, зі способами її ви­готовлення; виховувати інтерес до пізнання природи.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
••   Вправа «Погода»

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Ми не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від куль­турних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам дово­дилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколиш­ній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння. Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається «квітка сонця». Чому її так назвали і чим вона знаменита?

III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над загадками

- Золоте решето хатинок повне.

- Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, 

а під тим ковпаком - сімсот козаків.

- Сімсот соколят на одній подушці сплять.

- Стоїть дім, а в ньому - повно зерна.

- Скільки чорних хаток, стільки білих пані-маток.

- Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці - повно лю­дей.

- Стоїть дубок — на верху картузок, а в картузку — багато діток.

- На сонечко я схожий і сонце я люблю. До нього повертаю голівоньку свою.

- Із мішка — на забаву, а з пляшки — на приправу.

2. Читання вірша Руслани Василькевич «Соняшник»

На городі соняшник

Соняшно зацвів —

Розпрямив голівоньку,

Рученьки розвів.

Милувався сонечком,

Дощик зустрічав

І смачним насіннячком

Діток пригощав.

Посміхайся ж, друже наш,

Нам через віконечко,

Мила наша квіточка —

Друге наше сонечко.

3. Розповідь учителя

— Подивіться на малюнок.

- Що на ньому зображено?

Соняшник — «квітка сонця». Він росте і дивиться на сонечко все літо, тому назвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Опишімо соняшник! Розкажіть, який він. (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге, зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.)

Великі, яскраві квіти притягають безліч комах. Мурашки збирають із них солодкий пилок.

  • Чому «пилок»? (Схожий на пил)
  • Який пилок на смак? (Солодкий)

Бджоли прилітають за нектаром і роблять мед. Соняшник — хороший медонос. - - Як можна назвати мед, зібраний із соняшнику? (Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику відцвітають, почи­нає дозрівати чорне насіння — улюблені ласощі дорослих і дітей. Спочатку соняшник вирощували як декоративну рослину, потім навчилися видобувати з нього олію, яка так і називається, — со­няшникова. Ще з насіння соняшника готують халву і козинаки. (Бажано дати дітям розглянути, понюхати і скуштувати вироби з  соняшника)

Соняшник так називається, тому що він протягом дня повер­тає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає «під сонцем». Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері — на захід, де сонце сідає. Сама квітка соняшника схожа на сонечко.

Хто саме вигадав з насіння соняшника виробляти олію, я вам зараз розповім.

Жив колись Данило Бокарев. Ішов він якось вулицею і побачив гарну квітку. Ця квітка йому дуже сподобалася. Квітка була незви­чайною, великою, а всередині — з насінням і називалася соняшни­ком. Данило її зірвав і почав їсти насіння. Смак у насіння був при­ємним. Гриз він насіння і вигадав те, як можна отримати з насіння олію. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив із капелюшків насіння. Заздалегідь Данило змайстрував пристосування для отри­мання олії.

 Він узяв пень, збоку в ньому видовбав квадратну нішу. Унизу цієї ніші зробив гніздо, куди закладав порції висушеного насіння. У гніздо вставив дерев'яний кілочок. За допомогою двох клинів, що забиваються молотком, циліндр у гнізді тиснув на насіння. По жо­лобку стікала густа світло-коричнева рідина з незвичайним і приємним запахом. Таким чином Данило Бокарев винайшов спо­сіб отримання олії з насіння соняшнику. Олія, на якій ваші мами готують їжу, теж вибита із соняшникового насіння.

••   Фізкультхвилинка

Психогімнастика

Звучить аудіозапис приємної музики.

Діти, а зараз ми перетворимося на сонячні квіточки.

- Ми сидимо в землі, як насіння. (Діти сіли.)

- Піднімаємося вгору, як паростки. (Діти підводяться і тяг­нуться на носочках угору.)

- Розпускаємося, як квіточки. (Діти розводять руки в сто­рони.)

- Погляньте на сонечко — як воно встає, як сідає. (Діти обер­таються ліворуч, потім — праворуч.)

- Подув вітерець, заворушилися листочки. (Діти хитають ру­ками ліворуч, праворуч)

IV.  Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Практична робота

 Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що у мене стоїть на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка)

— Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порі­зати.)

- Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необ­хідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію)

- Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в'язка, тягуча.)

- Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до на­шого салату, перемішуємо. Смачного!

2. Робота над загадками

  Що виростає в полі і в печі? (Хліб)

• Широке, а не море,                           В теплу землю піду,

Золото, а не гроші,                         Вгору колосом зійду,

Сьогодні на землі,                         У ньому тоді таких, як я,

А завтра на столі. (Поле пшениці)      Буде цілая сім'я. (Зерно)


- Б'ють мене палицями,                           - В чистім полі він росте:

Мнуть мене каменями,                           На високих ніжках,

Палять мене вогнем,                           В зелених панчішках.

Ріжуть мене ножем.                           Квіточки блакитні,

А за те мене гублять,                           Оченьки привітні. (Льон)

Що всі мене люблять. (Хліб)              

- Звуть мене всі довгунець за високий корінець.

Та оції пагінці вас вдягають у штанці. (Льон)

- Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,

І золотом убрана голівонька моя.

На кожному городі ви бачите мене,

І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник)

- На вигляд біленький,  на дотик гладенький, на смак солодень­кий.   (Цукровий    буряк)

- Сіяли,    вибирали,   топили,    сушили,    колотили,   рвали,    кру­тили,  чесали,  ткали,  на стіл клали.   (Льон)

V. Підсумок уроку

- Чому соняшник називають  «квіткою сонця»?

- Що з нього готують?

 

 

1

 

doc
Додано
9 січня 2019
Переглядів
774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку