Тема: Зміна стану води під час нагрівання. Термометр. Практична робота. Вимірювання температури повітря та води

Про матеріал
Мета уроку: формувати уявлення учнів про воду, про зміни станів води; розвивати дослідницький підхід до пізнання властивостей води; формувати вміння встановлювати взаємозв’язки води з об’єктами живої і неживої природи; виховувати повагу до традицій українського народу шанувати воду, бережливе ставлення до води. Очікувані результати: учні повинні знати три стани води, називати властивості води, наводити приклади випаровування й конденсації води в природі. Обладнання та матеріали: глобус, штатив, колба з водою, скло, спиртівка
Перегляд файлу

 Природознавство

Урок 10

Тема: Зміна стану води під час нагрівання. Термометр. Практична робота. Вимірювання температури повітря та води.

Мета уроку: формувати уявлення учнів про воду, про зміни станів води; розвивати дослідницький підхід до пізнання властивостей води; формувати вміння встановлювати взаємозв’язки води з об’єктами живої і неживої природи; виховувати повагу до традицій українського народу шанувати воду, бережливе ставлення до води.

Очікувані результати: учні повинні знати три стани води, називати властивості води, наводити приклади випаровування й конденсації води в природі.

Обладнання та матеріали: глобус, штатив, колба з водою, скло, спиртівка.  

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Пролунав дзвінок,  
Розпочинається урок.  
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці:
Ви всі просто молодці!

2.Перевірка домашнього завдання

2.1. Фронтальне опитування за запитаннями підручника.

2.2. Перевірка творчих робіт учнів. Доповнення «Книги природи» найкращими роботами учнів.

2.3. Індивідуальна робота. Тестове завдання для контролю знань. (Роздавальний матеріал.)

2.4. Повідомлення синоптиків.

3. Актуалізація опорних знань

3.1. Колективна робота. «Вода — диво природи».

1) Відгадування загадки про воду.

Мене ллють,
Мене п’ють.
Всім потрібна я.
Я і хмарка, і туман,
Джерельце, і океан.
Я літаю та біжу.
Усім користь даю. (Вода.)

2) Прийом «Мозкова атака».

— Що у світі найсильніше?

Виявляється, вода! Яка б не була перешкода, вода завжди знайде шлях оминути її, чи зруйнує тривалим натиском. Наш народ здавна помітив цю властивість води і впевнився у прислів’ї «Мала крапля, та камінь точить».

3) Розповідь учителя.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про воду. А саме про її важливість у нашому житті, про те, у яких станах вона буває та як і чому ми повинні її берегти. Чи замислювалися ви, діти, над тим, як би було на Землі без води?Так, усе це правильно: не зеленіла б трава, не росли б дерева, не було б птахів, тварин, і навіть нас — людей. Ось подивіться на модель Землі — глобус. Скільки на ньому синьо-блакитного кольору! Саме він позначає воду на Землі. Вода на Землі є не тільки у водоймах. Вона є і під землею. Колодязі та криниці — це отвори для добування води. Вода є і в повітрі: хмари, туман, дощ. Ніжно-блакитний колір нашого неба зумовлений тим, що повітря насичене краплинками води.

 

3.2. Робота в парах. Властивості води.

Заповнення карток-крапельок. (Роздавальний матеріал.)

4. Вивчення нового матеріалу

4.1. Відгадування загадок про стани води.

  Біле, а не цукор,
М’яке, а не вата,
Без ніг, а йде   (Сніг.)

 Йшла зоряниця, красна дівиця,
Через покоси, гублячи сльози.
Місяць дивився і засмутився,
Сонечко встало — слізки зібрало.(Роса.)

 З носика киплячого чайника я виникаю. (Пара.)

4.2. Дослідницька діяльність. Дослідження станів води.

Дослід 1. Дослідження властивості води: випаровування.

Колбу з водою нагрівають до кипіння, доки не з’явиться пара.

Цей процес називають випаровування.

Дослід 2. Дослідження властивості води: конденсація.

Над киплячою водою вчитель поміщає холодне скло. На склі з’являються крапельки води. Цей процес називають конденсацією.

Фізкультхвилинка

4.3. Пошукова діяльність. Робота з підручником.

— Де трапляються процеси випаровування й конденсації в природі?

4.4. Колективна робота. Обговорення сторінки «Книги природи» «А чи знаєте ви, що…».

А чи знаєте ви, що…

Чи корисна школярам вода?

Так, дуже корисна. Організм у шкільному віці потребує близько 1,5—2 літрів рідини на добу. Удень склянка води додає енергії, забезпечує якість мислення. Увечері чиста вода допомагає печінці виробляти жовч для ранкового травлення.

Висновок: добре брати із собою до школи чисту джерельну воду в пластиковій пляшці.

22 березня святкують День води. Як ви думаєте, чому?

4.5. Робота в групах «Бережіть воду!».

Кожна група одержує малюнок, який треба переробити так, щоб його можна було назвати «Бережіть воду!». (Роздавальний матеріал.)

5. Узагальнення й систематизація знань

5.1. Робота в зошитах з друкованою основою, с.    .

5.2. Природничий диктант «Продовж речення».

1. Вода буває у … станах.

2. Коли холодно, вода — …

3. Сонце воду із калюж і річок …

4. Вода, сіль і цукор …

5. Даремно воду не …

6. Вода — це …

7. День води святкують (коли?) …

8. Школяреві потрібно на добу … л води.

9. Вода з річок конденсується в …

10. Роса з трави зі сходом сонця …

6. Термометр.

6.1 Бесіда

- Чи знайомі вам слова:температура, термометр? Як ви їх поясните? Розкажіть за малюнком, які бувають термометри.(Тер­мометр для вимірювання температури повітря, води, медичний)

- Коли ми говоримо «тепло», «холодно», ми маємо на увазі температуру. Термометр - прилад для вимірювання температури.

6.2 Створення проблемної ситуації

Для кращого розуміння учнями принципу роботи термометрів слід дати їм поняття про властивості рідин розширюватися під час нагрівання і стискатися під час охолодження. Перед проведенням досліду створити таку проблемну ситуацію.

  • Що відбудеться з водою, якщо її доверху налити в чайник або інший посуд і поставити на вогонь?
  • Чому вода виливається з чайника? Поясніть причину цього явища.

6.3 Демонстрування. Розширення води під час нагрівання

  1. Розгляньте термометр.
  2. Основні частини термометра – скляна трубка, наповнена рідиною, і шкала (пластинка з діленнями). Кожна поділка на шкалі означає один градус. У середині шкали ви бачите нуль. Це межа між градусами тепла і градусами морозу. Кінець стовпчика рідини в трубці термометра вказує на число градусів.
  3.  Щоб зрозуміти, як працює термометр, виконайте досліди.

Дослід 1. Опустіть термометр у склянку з теплою водою. Що відбувається зі стовпчиком рідини в трубці термометра?

Дослід 2. Перенесіть термометр у склянку з холодною водою. Подивіться, що тепер відбувається зі стовпчиком рідини в трубці.

  • Що ви помітили?
  • Чому рівень води при нагріванні підвищився, а при охолодженні знизився?
  • Який висновок можна зробити з дослідів? (Під час нагрівання вода розширюється, а під час охолодження стискується.)
  • Такі властивості, крім води, мають й інші рідини: олія, гас, спирт, рідкий метал — ртуть. Цю властивість рідин людина використовує у приладах для вимірювання температури — термометрах.

Під час розповіді вчитель демонструє термометри і звертається до учнів, пропонуючи їм сказати, де той або інший термометр використовує людина. Будову термометра вчитель спочатку пояснює на одному з термометрів, потім — на моделі. На моделі зручно пояснювати й основний принцип роботи приладу.

- Температура записується за допомогою умовних знаків. Наприклад, десять градусів тепла записується так: +10 °C, а п’ять градусів холоду — так: –5 °C (кружечком біля цифри замінюють слово «градус»).

6.4 Практична робота з моделями термометрів — показ і запис різних температур

9 градусів тепла;

5 градусів нижче (вище) нуля;

4 градуси морозу;

10 градусів тепла;

мінус 11 градусів.

6.5 Природнича задача

Морозного дня мама принесла повну пляшку олії, через деякий час олія потекла по стінках пляшки, частина вилилася. Чому?

5 Коригування правил користування вуличним термометром

• Термометр слід укріплювати біля того вікна, що протягом дня (найбільше, найменше) нагрівається Сонцем.

• Термометр слід укріплювати на рівні (очей, шиї) людини, яка буде ним користуватись.

7. Підбиття підсумків уроку

Гра «Передай думку»

— Що тебе вразило на уроці, сподобалось?

Наприклад, «Мені було цікаво… А тобі, Сергію?»

Учні передають будь-який предмет (кульку, іграшку тощо) один одному, висловлюючи свою думку: що сподобалось або вразило на уроці. Наприклад: «Мені було цікаво спостерігати за конденсацією води. А тобі, Сергію?» — і передає предмет Сергію.

На цьому уроці, наприклад, доцільним буде передавати склянку з водою.

8. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальне завдання: знайти прислів’я й приказки про воду.

 

1

 

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
4601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку