Тема. Змінювання іменників за відмінками. Тип уроку: комбінований з елементами гри.

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з поняттям «відмінювання», з системою відмінювання іменників за запитаннями; розвивати мовлення учнів; уміння аналізувати, зіставляти; виховувати інтерес, любов до рідної мови.Автор: Прокопенко Віталіна Василівна, вчитель початкових класів Півнянського закладу ЗСО І – ІІІ ступенів Фастівського району.

Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська мова. 3 клас.

Розділ. Частини мови.

Тема. Змінювання іменників за відмінками.

Тип уроку: комбінований з елементами гри.

Автор: Прокопенко Віталіна Василівна, вчитель  початкових класів Півнянського закладу ЗСО І – ІІІ ступенів Фастівського району.

Програма. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 1 – 4  класи (зі змінами). – Тернопіль: Мандрівець. – 2015. – 256 с.

Мета: ознайомити учнів з поняттям «відмінювання», з системою відмінювання іменників за запитаннями; розвивати мовлення учнів; уміння аналізувати, зіставляти; виховувати інтерес, любов до рідної мови.

Обладнання: М. С. Вашуленко підручник «Українська мова»  3 клас, таблиця відмінювання іменників, картки для індивідуальної роботи, презентація, мультимедійна засоби.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Пролунав дзвінок,
Почався урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3 класі
Діти — просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання. Вправа 317.
  • Який заголовок дібрали до тексту?
  • Прочитайте іменники, у яких ви дописали правильні закінчення.
  • У якому числі вжито іменники?

      2. Бесіда.

  • Яка частина мови називається іменником?
  • Якого роду бувають іменники?
  • Наведіть приклади.
  • Чи змінюються іменники за числами?
  • Наведіть приклади.            
  1. Гра «Естафета слів».
  • Пропоную провести командну гру «Естафета слів». Змагатимуться дві командами. «Капітани» – учні перших парт отримують аркуш, записавши потрібне слово передають учасникам своєї команди. Потрібно записати щонайбільше іменників: І команда – іменники, які вживаються тільки в однині, ІІ – іменники, які вживаються тільки в множині. Гравці останньої парти повертають листки «капітанам», ті зачитують зібраний матеріал. Визначаємо переможців.

(Наприклад: м’ясо, молоко, масло, олія, сало, борошно, золото, сіль, молодь, дітвора, читання, малювання, ходьба, доброта, сміливість, ніжність, хоробрість, любов – в однині.

Сани, двері, ножиці, граблі, гроші, макарони, канікули, іменини, жнива, ворота, дрова – у множині).

  1. Словниковий диктант.
  • Послухайте та відгадайте загадки, каліграфічно запишіть слова-відгадки.

Загадки

Красуня зелено коса

Ронить в річку сльози-роси.

                                          (Верба).

Що лицюєм на всі боки,

І нове воно щороку?

                                           (Ґрунт).

Чути, як літає.

Не комар, а всіх кусає.

                                           (Ґедзь).

Кожен рік молодцю

Додає по кільцю.

                                          (Дерево).

Батьком зветься не дарма –

Височин над усіма.

                                          (Дуб).

Знають усі – ця тваринка охайна,

Будь-яку їжу помиє негайно.

                                           (Єнот).

Є така травиця –

Звір її боїться.

                                           (Звіробій).

Ягоди на ній, мов жар,

Для птахів зимовий рай.

                                          (Горобина).

Хоч не родич він сосні,

Має голочки рясні.

                                          (Їжак).

Що за риба за така,

Має голки, мов їжак?

                                           (Йорж).

Місце спокою для всіх

І солодких мрій та снів.

                                           (Ліжко).

Як працюєш ти щоденно,

Розповість усім …

                                          (Щоденник).

  • Назвіть іменники, що означають назви неістот. ( Верба, ґрунт, дерево, дуб, звіробій, горобина, ліжко, щоденник).
  • Назвіть іменники, що означають назви істот. (Ґедзь, єнот, їжак, йорж).
  1. Робота з підручником. Вправа 322.
  •  Прочитайте текст.
  • Як змінюється слово білка, пов’язане з різними словами?  (У ньому змінюється закінчення.)
  • На які питання воно відповідає? (Хто? у кого? кому? кого? за ким? на кому?)
  • Випишіть іменник білка із пов’язаними з ним словами за зразком підручника.

(Вистрибнула (хто?) білка, хвіст (у кого?) у білки, допоміг (кому?) білці,  стерегли (кого?) білку, рушити (за ким?) за білкою, ворушив (на кому?) на білці).

  • Предмети, що оточують нас, мають різні форми. Слова, як і предмети, також можуть мати різну форму. Це відбувається тоді, коли у слові змінюється тільки закінчення, а значення залишається незмінним: сад, саду, садом, у саду. Форму одного й того ж слова треба відрізняти від  спільнокореневих слів, які мають іншу будову, інше значення: сад, садочок, садівник.

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку

  • Отже, ми знаємо, що іменники, пов’язуючись у реченні з іншими словами, змінюють свої закінчення, тобто вживаються в різних формах. Зміна закінчень іменників називається відмінювання, або змінювання за відмінками. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати відмінювання відмінків.

Наче лицарі казкові,

Вірно служать рідній мові:

Так слова єднати вміють,

Що усі їх розуміють.

                      (Відмінки)

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 134).
  • Уважно прочитайте правило на сторінці 134.

2. Бесіда.

  • Скільки ж відмінків мають іменники? (Сім).
  • Скільки ж відмінків відповідають на питання? (Шість).
  • Який відмінок не відповідає на питання? (Кличний на питання не відповідає).
  • Як використовується кличний відмінок? (Використовується у звертаннях).
  • Яку інформацію слід взяти до уваги? (Кожний відмінок має два запитання).
  • Які питання ставимо до іменників, що є назвами істот? (Хто? кого? кому? ким? на кому?).
  • Які питання ставимо до іменників, що є назвами неістот? (Що? чого? чому? чим? на чому?).
  1. Робота за таблицею (с. 135).  Ознайомлення з назвами відмінків.
  • Розгляньте таблицю на с. 135. Запам’ятайте назви відмінків і питання, на які вони відповідають. Зверніть увагу, як скорочено позначаються відмінки.
  • Прочитайте назви відмінків.
  • Повторіть назви відмінків.
  • Чому відмінки мають такі назви? (Учні висловлюють свої міркування).
  1. Робота над опорною таблицею.
  • Щоб краще запам’ятати новий матеріал виготовимо опорні таблиці, якими можна користуватися під час уроку.

(Вчитель роздає заготовки таблиць для кожного учня).

 

Зразок таблиці

Назви відмінка

Питання, на які відповідає відмінок іменника

 

Скорочене позначення

відмінка

Допоміжне слово

 

Назви істот

Назви неістот

Називний

 

 

 

 

Родовий

 

 

 

 

Давальний

 

 

 

 

Знахідний

 

 

 

 

Орудний

 

 

 

 

Місцевий

 

 

 

 

Кличний

 

 

 

 

 

  • Запишіть до таблиці, як  скорочено позначаються відмінки і питання, на які вони відповідають.
  • У нас залишилася ще одна колонка «Допоміжне слово». Очевидно, назви відмінків пов’язані з тими значеннями, яких набувають іменники у цих відмінках, і з роллю іменників у мовленні. Іменники у формі називного відмінка означають назви предметів, і тому  це початкова форма іменника. Це гордий відмінок, він не потребує допомоги прийменників і виконує граматичну працю самотужки. Родовий відмінок має найбільше прийменників і виражає найбільше значень. Проте він не завжди потребує допомоги прийменників. Щоб вам легко було запам’ятати запитання цього відмінка, я підкажу допоміжне слово – нема. Нема кого? чого?  – сонця, книжки, настрою тощо. Запишіть допоміжне слово до своєї таблиці.
  • Давальний – назва походить від слова давати. Він завжди вживається без прийменників. Допоміжне слово – дати. Запишіть допоміжне слово до своєї таблиці.
  • Знахідний. Він знайшов собі 28 прийменників-помічників, але може обходитися і без них. Допоміжне слово – бачу. Запишіть і це слово до своєї таблиці.
  • Орудний відмінок. У ньому іменники означають предмет, яким діють, і дуже задоволені цим. Допоміжне слово задоволений. Запишіть і це слово. (Учні продовжують заповнювати таблицю).
  • А ось місцевий мабуть , найстарший за віком, і тому зовсім не може без помічників-прийменників, хоч їх у нього найменше. У місцевому відмінку іменники вказують на місце. Кличний. Від слова кликати. Він виражає звертання до когось. 
  • Ця таблиця допоможе вам виконати наступні завдання.

 

Слайд 1.

Назва відмінка

Питання, на які відповідає відмінок іменника

 

Скорочене позначення

відмінка

Допоміжне слово

 

Назви істот

Назви неістот

Називний

Н.

 

хто?

що?

Родовий

Р.

нема

кого?

чого?

Давальний

Д.

дати

кому?

чому?

Знахідний

Зн.

бачу

кого?

що?

Орудний

Ор.

задоволений

чим?

чим?

Місцевий

М.

 

на чому?

на чому?

Кличний

Кл.

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться,

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Поетична хвилинка.

  • Хочу запросити відмінки, продемонструвати свою роботу.

До кожного відмінка

Віршована сторінка.
Відмінків інших тут нема.
І не шукайте їх дарма!

(По черзі виходять учні з прикріпленими табличками з коротким позначенням відмінків, в руках тримають таблички з питаннями до  відмінків і вишиковуються в шеренгу).

1 учень

Ось відмінок називний.
Що за фрак! Костюм новий
І новенькі черевички.
Як завжди, веселе личко,
Гарний настрій, поруч — пес
І незмінний інтерес:
Що це? Хто це? Що наснилось?
Хто прийшов і що змінилось?

2 учень

У відмінка родового,
Як завжди, нема нічого:
Ні борщу, ані хлібини,
Ні сальця, ні капустини
Ані печива до кави,
Ані зерняток для ґави,
Ні пліток, ані вістей,
Ні знайомих, ні гостей.

3 учень

Давальному відмінку дарувати
Подобається більше, аніж брати.
Сьогодні пощастить коту й курчатам,
І вовкові, й лисиці, і зайчатам,
І віслючку, і білочкам-хитрункам.
Нехай собі радіють подарункам!

4 учень

Шукати знахідний відмінок ходім —
Спочатку заглянемо, мабуть, у дім.
Кого тут побачили? Кішку і пташку.
А ще що? Сметану, тарілку і чашку.
Усюди загляньмо: у шафу, під ліжко,
І навіть у ранець, у зошит і книжку.

5 учень

Як з орудним подружитись,
Буде чим і поживитись:
Пирогами, молоком,
Кавунами і медком.
Буде також, з ким пограти:
Із сестричкою, із братом,
кішкою і кошенятком
І з маленьким цуценятком!

6 учень

Де, на чому покататись,
Де найкраще прогулятись?
У місцевому відмінку
Відшукати можна, де:
В місті на велосипеді,
На машині, на мопеді!
Хіба більш нема ніде?
А на поні в зоопарку?
А на гойдалці у парку?
В лісі, в лузі — на коні,
На ставочку — у човні.
 

7 учень

Відмінок сьомий зветься Кличний.
Він дуже, дуже симпатичний!
Бо всіх так радісно гукає:
Веселко! Земле! Рідний краю!
Усіх він хоче привітати:
Бабусю, мамо, сестро, брате!

 

  1. Тренувальні вправи.
  • Ми відгадуємо ребуси, а  кожен «відмінок» змінює слово.

Слайд 2.

  • 40 А (сорока)

(Відмінки по черзі називають форму слова свого відмінка: сорока, сороки, сороці, сороку, сорокою, на сороці, сороко).

  • Р 1 А (родина)

(Відмінки по черзі називають форму слова свого відмінка: родина, родини, родині, родину, родиною, у родині, родино).

  • 3 тон (тритон)

 

(Відмінки по черзі називають форму слова свого відмінка: тритон, тритона, тритону, тритона, тритоном, на тритоні, тритоне).

  • Дякуємо нашим «відмінкам» за гарну роботу.
  1. Дидактична гра «Відмінковий ланцюжок».
  • Попрацюємо і ми. Умова гри така: користуючись таблицею усно по черзі провідмінюйте слова парта, зошит, місто.

(Учні відмінюють слова: парта, парти, парті, парту, партою, на парті; зошит. Зошита, зошиту, зошит, зошитом, у зошиті; місто, міста, місту, місто, містом, у місті).

  • З кожним із слів у будь-якій формі складіть речення.

(Учні виконують завдання).

  1. Вибіркове списування.
  • Прочитайте вірш. Випишіть іменники і визначити їх відмінки, позначивши скорочено в дужках.

Слайд 3.

Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і в вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра.

                                    («Людина починається з добра» Л. Забашта)
(Добро (Зн. в.), нагород (Зн. в), в добро (Зн. в), в  правду (Зн. в), віра (Н. в.), людину (Р. в.), від мавпи (Р. в) , від звіра (Р. в.), істина (Н. в.), людина (Н. в.), з добра (Р. в.)).

  1. Гра «Вчимось редагувати»
  • Прочитайте прислів’я. Що ви б змінили? (Змінили б закінчення в іменниках).
  • Відреагуйте їх. Запишіть, виправивши помилки, усно вкажіть відмінок тих слів, які поставили в потрібну форму.

 

Картка №1

Запишіть, виправивши помилки, усно вкажіть

відмінок тих слів, які поставили в потрібну форму.

1. У роботі не жалій руки.

2. Хвала руки, що пахнуть хліб.

3. Майстер на всі рука.

4. Працьовитими руки весь світ тримається.

5. Знання у руки не носити.

 

  • Зачитайте виправленні речення.
  1. Робота в парах.
  • Зверніться до сусіда по парті, використайте кличний відмінок.
  1. Гра «В гостях у казки».
  • Всі добре знають українську народну казку «Ріпка» в обробці І. Я. Франка. Пригадайте і назвіть дійових осіб. (Дід Андрушка, баба Марушка, дочка Мінка, собачка Хвінка, киця Варварка, мишка Сіроманка).
  • Згадайте як  зверталися до персонажів казки, запишіть?
  • Зачитайте кличні форми .

VІ. Підсумок  уроку

  1. Гра «Уявний мікрофон».
  • Як називається змінювання закінчень іменників за питаннями? (Відмінювання)
  • Скільки всього є відмінків? (7). Назвіть по порядку.
  • Що треба зробити, щоб визначити відмінок іменника? (Поставити запитання).
  • Яка форма іменників є початковою? (Форма називного відмінка однини).
  1. Самооцінка знань.
  • У вас є сигнальні картки – кольори світлофора (зелений, жовтий, червоний). Покажіть той колір, що відповідав би рівню засвоєння знань протягом уроку.
    • Зелений – вивчив добре. Шлях у науку далі відкрито
    • Жовтий – увага. Треба трохи повторити ще.
    • Червоний – зупинись. Вивчи те, що не довчив.

VІІ. Домашнє завдання

  • Виконати вправу 325, але розповідь записати до зошита.
  • Вивчити назви відмінків та питання, на які відповідають відмінки.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Кабінет Міністрів України.  Державний стандарт початкової загальної освіти  [ Електронний ресурс] / Кабінет Міністрів України // Державний стандарт початкової загальної освіти. – 2011. – № 462. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1392
  2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 1 – 4  клас (зі змінами). – Тернопіль: Мандрівець, 2015. – 256 с.
  3. Агаркова. І. П. Правопис для початкової школи/ І. П. Агаркова. – Харків: Ранок. – 2014. – 128 с.
  4. Вознюк Л. В. Тисяча сто одинадцять загадок / уклад. : Л. В. Вознюк – Тернопіль: Підручник і посібник. – 2015. – 224 с.
  5. Данилко О.Ю. Тренажер. Дидактичні матеріали з української мови. З клас/ О. Данилко. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2015. – 112 с.
  6. Лобчук. О. Г Навчання мовленнєвої діяльності на уроках мови. 1 – 4 класи: навч.-метод. посібник / О. Г. Лобчук. – К.: Освіта України. – 2011. – 120 с.
  7. Будна Н. О., Головко З. Л. творчі завдання з української мови: Практичний матеріал для вчителів початкових класів та самостійної роботи учнів. 3 клас / Н. О. Будна З. Л., Головко. – Т.: Навчальна книга. – 2008. – 72 с. 
  8.   Козуб О. В., Могорита А. І. Фізкультхвилинки та ігри і 1 – 4 класах. – Тернопіль: Навчальна книга / О. В Козуб., А. І. Могорита. – Богдан. – 2006. – 64 с.
  9. Вашуленко М.С., Мельничайко О. І., Васильківська Н. А . Українська мова: підруч. для 3кл. загальноосвіт. навч. закл. з навчанням українською мовою / М.С. Вашуленко , О. І. Мельничайко, Н. А. Васильківська / за ред. М.С. Вашуленко. – К.: Освіта, 2013. – 192 с.
  10. Володарська М. О., Настенко А. І., Охрій Л. І,. Пілаєва О. М.Українська мова, 3 клас, І семестр (за підручником М. С. Вашуленка, О. І. Мельничайко, Н. А. Васильківської)/ М. О. Володарська, А. І. Настенко, Л. І. Охрій, О. М. Пілаєва. – Харків : Основа, 2014. – 128 с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
  11. Володарська М. О., Настенко А. І., Охрій Л. І,. Пілаєва О. М.Українська мова, 3 клас, ІІ семестр (за підручником М. С. Вашуленка, О. І. Мельничайко, Н. А. Васильківської)/ М. О. Володарська, А. І. Настенко, Л. І. Охрій, О. М. Пілаєва. – Харків : Основа, 2014. – 128 с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андросова Альона Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
15190
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку