Тема: Знаходимо невідомий множник, невідоме ділене або дільник.

Про матеріал

Математика

Розділ 5. Вивчаємо арифметичні дії множення і ділення, табличне множення та ділення

Підручник: С.Скворцова, О.Онопрієнко Математика 2 клас.

2 клас

Тема: Знаходимо невідомий множник; невідоме ділене або дільник

Мета: актуалізувати знання учнів про обчислення невідомих компонентів додавання та віднімання, про взаємозв'язок множення та ділення; ознайомити учнів зі способами обчислення невідомих компонентів множення та ділення (невідомий множник, невідоме ділене або дільник); формувати вміння порівнювати та розв'язувати задачі; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння; виховувати старанність, товариськість.

Обладнання:картки, ілюстративний матеріал, презентація до уроку, Сонечко.

Тип уроку:комбінований урок.

Освітні галузі: математична.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА. Організація класу до уроку

1.1. Створення позитивного настрою.

- Доброго ранку, доброго дня!

Бажаєте ви, бажаю вам я!

Всміхніться одне одному

І сонечку у віконечку!

Продзвенів уже дзвінок

Всіх покликав на урок.

Отже й ми часу не гаймо.

До роботи приступаймо.

Сядьте діти всі рівненько

Ручки покладіть гарненько

Вище голову підніміть,

Свої плечі розверніть.

На урок старання не забудьте взяти

Сядьте всі рівненько, починаєм працювати

- На уроці необхідно :

Міркувати –швидко

Відповідати –правильно

Лічити –вірно

Писати-гарно

2. Перевірка домашнього завдання (с. 120, № 2)

— Поясніть порядок виконання дій у кожному виразі.

— У якому виразі останньою дією було множення?

— У якому виразі був такий порядок дій: 1 — віднімання, 2 — множення, 3 — віднімання?

— Поясніть порядок виконання дій у кожному виразі.

3. Каліграфічна хвилинка. Написання цифр 2, 3, 4

— З яких цифр складений малюнок?

— Розташуйте їх по порядку та запишіть.

4.Запиши відповідність виділеного компоненту і назви.

1) 6 • 2 = 12 а) ділене

2) 2 • 8 = 16 б) множник

3) 14 : 2 = 7 в) значення добутку

4) 18 : 2 = 9 г) значення частки

5) 20 : 2 = 10 д) дільник

Відповідь : 1)-б, 2) – в, 3)- а, 4) – д, 5)- г.

5. Усні обчислення. Вправа «Потяг» . (Відповідь: 4)

6. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

— Які арифметичні дії ви знаєте?

— Як називаються числа при додаванні?

— Як обчислити невідомий доданок?

— Як називаються числа при відніманні?

— Як обчислити невідоме зменшуване? невідомий від'ємник?

— Як називаються числа при множенні? при діленні?

— Як обчислити невідомий множник? ділене? дільник?

— На ці запитання ви дасте собі відповіді сьогодні на уроці.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

2.1. Актуалізація вміння обчислювати невідомі компоненти арифметичних дій додавання та віднімання. Робота в групах.

( Усі групи отримують картки з однаковим набором прикладів «з віконечками», але з різним завданням. Розв'язують «свої» приклади, а потім пояснюють спосіб розв'язання цих прикладів.)

1-ша група. Обчисліть невідомий перший доданок.

2- га група. Обчисліть невідомий другий доданок.

3-тя група. Обчисліть невідоме зменшуване.

4-та група. Обчисліть невідомий від'ємник.

Картка

2.2. Актуалізація знань про взаємозв'язок множення та ділення. Робота в парах

1) Гра «Склади пазли».

2) Робота з підручником. Виконання завдання № 1 (с. 121).

3. Актуалізація розуміння взаємозв'язку арифметичних дій додавання й віднімання, множення та ділення. Фронтальне виконання завдання № 2 (с. 121)

— Яка дія є оберненою до дії додавання (множення)?

— Як пов'язані дії додавання та віднімання (множення та ділення)?

— Як обчислити невідомий доданок?

— Як одержати перший доданок (множник)? Як одержати другий доданок (множник)?

— Сформулюйте правило про обчислення невідомого множника за аналогією обчислення невідомого доданка.

Правило. Щоб обчислити невідомий доданок (множник), потрібно від суми (добуток) відняти (поділити на) відомий доданок (множник).

4. Ознайомлення з правилами обчислення невідомого діленого та дільника (с. 121, № 3)

Завдання № 3 виконується з коментованим письмом.

Коментування: від 12 відняти 2 означає знайти таке число, яке в сумі з від'ємником 2 дає зменшуване 12, — це число 10, оскільки: 10 + 2 = 12.

12 розділити на 2 означає знайти таке число, яке у добутку з числом 2 дає ділене 12, — це число 6: 2 • 6 = 12.

— Порівняйте арифметичні дії віднімання та ділення. Визначте в них спільне й відмінне. Отже, зменшуване та ділене — «велике» число.

— Сформулюйте правило обчислення невідомого зменшуваного і за аналогією правило обчислення невідомого діленого.

Правило. Щоб обчислити невідоме зменшуване (ділене), потрібно додати (помножити) до від'ємника (дільник) різницю (на частку).

Робота в групах

— Пригадайте правило обчислення невідомого від'ємника. За аналогією з цим правилом сформулюйте правило обчислення невідомого дільника.

Щоб знайти невідомий від'ємник, треба від зменшуваного відняти різницю.

Правило. Щоб обчислити невідомий доданок (множник), потрібно від суми (добуток) відняти (поділити на) відомий доданок (множник). Щоб обчислити невідомий множник, потрібно добуток поділити на відомий множник.

Фізкультхвилинка

Зупинимо навчання час.

Фізкультпауза у нас.

Руки, наче крила в птаха,

Що летить й не знає страху.

Вгору — вниз їх підіймаю

І доверху підлітаю.

А тепер — метелик я,

Рух дає мені життя.

До плечей згорну я руки,

Колові зроблю я рухи.

А голівкою покрутим —

Небезпек не має бути.

Якщо ж поруч небезпека, —

Геть втікаємо далеко.

5. Первинне закріплення. Виконання завдання з коментуванням (с. 43, № 160)

Діти називають невідомий компонент, формулюють відповідне правило та обчислюють значення невідомого компонента.

6. Закріплення вміння розв'язувати прості задачі на конкретний зміст арифметичної дії множення, ділення (усно) (с. 43, № 161)

— Оберіть дію, якою розв'язується задача.

На 2 костюми використали 8 м тканини. Скільки метрів тканини витрачають на один костюм?

— Складіть і розв'яжіть усно обернені задачі. Якою дією розв'язується кожна з них?

7. Формування вміння розв'язувати складені задачі (с. 43, № 163). Дослідження

• Задача 1.

— Запишіть короткий запис задачі, схематичний рисунок. (Учитель виконує на дошці.)

• Задача 2.

— Зіставте задачу 2 із задачею 1. Що змінилося?

— Які зміни у короткому записі задачі потрібно зробити? Як ця зміна вплине на розв'язання? Чи зміниться перша дія? Чи зміниться друга дія, якою розв'язується задача? Чому? Розв'яжіть задачу.

— Порівняйте задачу 1 і 2. Що змінилося? Як слід змінити короткий запис попередньої задачі? Як ця зміна вплине на розв'язання? Скільки дій у задачі?

— Сформулюйте план розв'язування задачі та запишіть розв'язання задачі.

8. Удосконалення обчислювальних навичок. Перевірка знання таблиць множення та ділення числа 2. Самостійна робота за варіантами

1-й варіант 2-й варіант

12 : 6 = 10 : 5 = 12 : 2 = 10 : 5 = 12 : 6 = 2 • 8 =

10 : 2 = 2 • 8 = 18 : 2 = 8 : 4 = 10 : 2 = 16 : 8 =

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Пояснення домашнього завдання (с. 43, № 162)

2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»

• На уроці я дізнався(лася)...

• Тепер я вмію...

Перегляд файлу

 

Математика
Розділ 5. Вивчаємо арифметичні дії множення і ділення, табличне множення та ділення

2 клас

 

Тема: Знаходимо невідомий множник, невідоме ділене або дільник.

Мета: актуалізувати знання учнів про обчислення невідомих компонентів додавання та віднімання, про взаємозв'язок множення та ділення; ознайомити учнів зі способами обчислення невідомих компонентів множення та ділення (невідомий множник, невідоме ділене або дільник); формувати вміння порівнювати та розв'язувати задачі; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння; виховувати старанність, товариськість.

Обладнання:картки, ілюстративний матеріал, презентація до уроку, Сонечко.

Тип уроку:комбінований урок.

Освітні галузі: математична.

 

Хід уроку

 

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА. Організація класу до уроку

1.1. Створення позитивного настрою.

- Доброго ранку, доброго дня!

Бажаєте ви, бажаю вам я!

Всміхніться одне одному

І сонечку у віконечку!

Продзвенів уже дзвінок

Всіх покликав на урок.

Отже й ми часу не гаймо.

До роботи приступаймо.

Сядьте діти всі рівненько

Ручки покладіть гарненько

Вище голову підніміть,

Свої плечі розверніть.

На урок старання не забудьте взяти

Сядьте всі рівненько, починаєм працювати

- На уроці  необхідно :

Міркувати –швидко

Відповідати –правильно

Лічити –вірно

Писати-гарно

2. Перевірка домашнього завдання (с. 120, № 2)

— Поясніть порядок виконання дій у кожному виразі.

— У якому виразі останньою дією було множення?

— У якому виразі був такий порядок дій: 1 — віднімання, 2 — множення, 3 — віднімання?

— Поясніть порядок виконання дій у кожному виразі.

 

3. Каліграфічна хвилинка. Написання цифр 2, 3, 4

— З яких цифр складений малюнок?

— Розташуйте їх по порядку та запишіть.

 

   4.Запиши відповідність виділеного компоненту  і назви.

    1)  6 • 2  = 12               а)  ділене

    2)  2 •  8  =  16              б)  множник

    3) 14 : 2   = 7                 в)  значення добутку

    4) 18 : 2  = 9                  г)  значення частки

    5) 20 : 2 = 10                  д)  дільник      

Відповідь   : 1)-б, 2) – в, 3)- а, 4) – д, 5)- г.          

  5. Усні обчислення. Вправа «Потяг» . (Відповідь: 4)

                     

6. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

— Які арифметичні дії ви знаєте?

— Як називаються числа при додаванні?

— Як обчислити невідомий доданок?

— Як називаються числа при відніманні?

— Як обчислити невідоме зменшуване? невідомий від'ємник?

— Як називаються числа при множенні? при діленні?

— Як обчислити невідомий множник? ділене? дільник?

— На ці запитання ви дасте собі відповіді сьогодні на уроці.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

2.1. Актуалізація вміння обчислювати невідомі компоненти арифметичних дій додавання та віднімання. Робота в групах.

( Усі групи отримують картки з однаковим набором прикладів «з віконечками», але з різним завданням. Розв'язують «свої» приклади, а потім пояснюють спосіб розв'язання цих прикладів.)

1-ша група. Обчисліть невідомий перший доданок.

2- га група. Обчисліть невідомий другий доданок.

3-тя група. Обчисліть невідоме зменшуване.

4-та група. Обчисліть невідомий від'ємник.

Картка

 

2.2. Актуалізація знань про взаємозв'язок множення та ділення. Робота в парах

1) Гра «Склади пазли».

 

 

 

 

 

 

 

2) Робота з підручником. Виконання завдання № 1 (с. 121).

3. Актуалізація розуміння взаємозв'язку арифметичних дій додавання й віднімання, множення та ділення. Фронтальне виконання завдання № 2 (с. 121)

— Яка дія є оберненою до дії додавання (множення)?

— Як пов'язані дії додавання та віднімання (множення та ділення)?

— Як обчислити невідомий доданок?

— Як одержати перший доданок (множник)? Як одержати другий доданок (множник)?

— Сформулюйте правило про обчислення невідомого множника за аналогією обчислення невідомого доданка.

Правило. Щоб обчислити невідомий доданок (множник), потрібно від суми (добуток) відняти (поділити на) відомий доданок (множник).

4. Ознайомлення з правилами обчислення невідомого діленого та дільника (с. 121, № 3)

Завдання № 3 виконується з коментованим письмом.

Коментування: від 12 відняти 2 означає знайти таке число, яке в сумі з від'ємником 2 дає зменшуване 12, — це число 10, оскільки: 10 + 2 = 12.

12 розділити на 2 означає знайти таке число, яке у добутку з числом 2 дає ділене 12, — це число 6: 2 • 6 = 12.

— Порівняйте арифметичні дії віднімання та ділення. Визначте в них спільне й відмінне. Отже, зменшуване та ділене — «велике» число.

— Сформулюйте правило обчислення невідомого зменшуваного і за аналогією правило обчислення невідомого діленого.

Правило. Щоб обчислити невідоме зменшуване (ділене), потрібно додати (помножити) до від'ємника (дільник) різницю (на частку).

Робота в групах

— Пригадайте правило обчислення невідомого від'ємника. За аналогією з цим правилом сформулюйте правило обчислення невідомого дільника.

Щоб знайти невідомий від’ємник, треба від зменшуваного відняти різницю.

Правило. Щоб обчислити невідомий доданок (множник), потрібно від суми (добуток) відняти (поділити на) відомий доданок (множник). Щоб обчислити невідомий множник, потрібно добуток поділити на  відомий множник.

Фізкультхвилинка

Зупинимо навчання час.

Фізкультпауза у нас.

Руки, наче крила в птаха,

Що летить й не знає страху.

Вгору — вниз їх підіймаю

І доверху підлітаю.

А тепер — метелик я,

Рух дає мені життя.

До плечей згорну я руки,

Колові зроблю я рухи.

А голівкою покрутим —

Небезпек не має бути.

Якщо ж поруч небезпека, —

Геть втікаємо далеко.

5. Первинне закріплення. Виконання завдання з коментуванням (с. 43, № 160)

Діти називають невідомий компонент, формулюють відповідне правило та обчислюють значення невідомого компонента.

6. Закріплення вміння розв'язувати прості задачі на конкретний зміст арифметичної дії множення, ділення (усно) (с. 43, № 161)

— Оберіть дію, якою розв'язується задача.

На 2 костюми використали 8 м тканини. Скільки метрів тканини витрачають на один костюм?

— Складіть і розв'яжіть усно обернені задачі. Якою дією розв'язується кожна з них?

7. Формування вміння розв'язувати складені задачі (с. 43, № 163). Дослідження

• Задача 1.

— Запишіть короткий запис задачі, схематичний рисунок. (Учитель виконує на дошці.)

• Задача 2.

— Зіставте задачу 2 із задачею 1. Що змінилося?

— Які зміни у короткому записі задачі потрібно зробити? Як ця зміна вплине на розв'язання? Чи зміниться перша дія? Чи зміниться друга дія, якою розв'язується задача? Чому? Розв'яжіть задачу.

— Порівняйте задачу 1 і 2. Що змінилося? Як слід змінити короткий запис попередньої задачі? Як ця зміна вплине на розв'язання? Скільки дій у задачі?

— Сформулюйте план розв'язування задачі та запишіть розв'язання задачі.

8. Удосконалення обчислювальних навичок. Перевірка знання таблиць множення та ділення числа 2. Самостійна робота за варіантами

1-й варіант                                                     2-й варіант  


 

12 : 6 = 10 : 5 =  12 : 2 = 10 : 5 =  12 : 6 = 2 • 8 =

 

 

10 : 2 = 2 • 8 =  18 : 2 = 8 : 4 =  10 : 2 = 16 : 8 =

 


 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Пояснення домашнього завдання (с. 43, № 162)

2. Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»

• На уроці я дізнався(лася)...

• Тепер я вмію...

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
11 квітня 2022
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку